Veiligheid

TeamAlert maakt jongeren bewust van overschatten eigen rijvaardigheid: ‘Drive to 5’

Gisteren ging TeamAlert, de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, van start met de nieuwe campagne 'Drive to 5'. De leeftijdsgroep van 16,5-24 jaar wordt met deze twee weken durende actie bewust gemaakt van het feit dat zij hun eigen rijvaardigheden overschatten na het behalen van het rijbewijs. Binnen de campagne wordt het opdoen van rijervaring vergeleken met het opdoen van ervaring in andere situaties waar jongeren mee te maken krijgen, zoals leren koken, een sport onder de knie krijgen en het beoefenen van een hobby.

Deze situaties zijn gevat in een filmpje waarvoor verwezen wordt naar www.driveto5.nl, dat doorlinkt naar Facebook; je moet TeamAlert eerst liken ('word fan!') om toegang tot de actie te krijgen. Tsja. 

Er staan drie stappen centraal die volgens TeamAlert nodig zijn om een bekwame automobilist te worden: het onder de knie krijgen van de theorie en het leren besturen van een auto als eerste stap, het behalen van het rijbewijs als tweede stap en tenslotte het opdoen van vijf jaar rijervaring. Die laatste stap wordt door beginnende bestuurders vaak niet als een extra stap gezien omdat het behalen van het rijbewijs zelf al een mijlpaal is. Met Drive to 5 wordt de derde stap, het opdoen van rijervaring, gecommuniceerd als vanzelfsprekend onderdeel van het worden van een automobilist.

In het filmpje, ook 'openbaar' op YouTube (en dus hieronder) te vinden, komen de drie stappen ook naar voren waardoor jongeren ervan bewust worden dat het nodig is om te oefenen om ergens goed in te worden. Op de speciale actiesite Facebookpagina kunnen de jongeren een test doen waaruit blijkt hoeveel kilometers zij nog moeten maken voordat ze zichzelf echt ervaren kunnen noemen. De vragen zijn gebaseerd op vaardigheden die op de weg ook nodig zijn, zoals ruimtelijk inzicht en oplettendheid. Het resultaat van de test kan met vrienden gedeeld worden op Facebook.

TeamAlert is deze campagne gestart omdat 23% van alle personenauto's die in 2012 betrokken waren bij dodelijke ongevallen, werd bestuurd door een jonge automobilist. Jonge beginnende automobilisten hebben een ruim vijf keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders. De hoofdoorzaken hiervan zijn een gebrek aan rijervaring, het overschatten hun eigen rijvaardigheden na het behalen van het rijbewijs en het risicogedrag dat kenmerkend is voor jongeren en jongvolwassenen. De rijvaardigheid van een automobilist is vaak pas goed ontwikkeld bij ten minste vijf jaar rijervaring of 100.000 gereden kilometers.

Naar eigen zeggen benadert Stichting TeamAlert jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier, om bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020