Veiligheid

TeamAlert wijst jongeren met scootersimulator op risico’s asociaal scootergedrag

Vanaf 9 april 2014 trekken voorlichtingsmedewerkers van stichting TeamAlert met een scootersimulator langs mbo-opleidingscentra in Nederland, in het kader van het Scooter Eliteproject. De verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren wil met deze actie scooterrijders in de leeftijd van 15 tot en met 20 jaar bewust maken van hun kwetsbare positie in het verkeer en zodoende risicovolgedrag verminderen. Wegens het grote succes van deze campagne uit 2013, heeft TeamAlert besloten om deze dit jaar nogmaals te voeren.

De scootersimulator gaat zes maanden lang langs verschillende mbo-opleidingscentra in Nederland. De insteek van de serious game is dat de deelnemer als ‘pizzabezorger’ de pizza’s op tijd, maar ook veilig op locatie krijgt. Onveilig en asociaal gedrag op de simulator zorgt voor minpunten en beïnvloedt de eindscore. Er wordt onder andere een beroep gedaan op gevaarherkenning en het kunnen anticiperen op andere weggebruikers. Aan het eind van de game krijgen de jongeren direct feedback op hun prestatie, en deze bespreken zij vervolgens met een voorlichtingsmedewerker van TeamAlert. De speler met de hoogste score die dag krijgt een beloning.

Scooter+Elitejpg

De game is vanaf 9 april ook online te spelen op www.scooterelite.nl. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door subsidieverlening van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en verschillende decentrale overheden.

Volgens cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Dutch Hospital Data raken er jaarlijks zo’n 3.000 jongeren van 16 t/m 24 jaar gewond door een scooterongeval (t/m 2009). Scooterjongeren vertegenwoordigen daarbij slechts 0,2% van de verkeersdeelnemers, maar vormen maar liefst 13,5% van alle gewonden (2013). Jonge brommer- en snorfietsrijders hebben bovendien een verhoogd risico om slachtoffer te worden van een verkeersongeval. Dit komt met name door de hoge rijsnelheid in verhouding tot de kwetsbaarheid van de bestuurders. Om scooterrijders hiervan bewust te maken, heeft TeamAlert de scootergame ontwikkeld.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019