Onderwijs

Onderzoek V&D: ‘Ouders en kind bereiden zich samen voor op start middelbare school’

Uit onderzoek (n=600) van Initiative in opdracht van V&D blijkt dat ouders een actieve rol hebben bij de start van de middelbare school. De ouders en het kind stemmen de keuze in schoolspullen vaak samen af en beiden vinden een goede schooltas en agenda de belangrijkste schoolitems. Ook zijn ouders druk met het kaften van boeken: maar liefst 81% helpt het kind met kaften of kaft de boeken zelf. Ouders zijn erg betrokken, eenderde heeft dan ook moeite het kind los te laten bij de start op de middelbare school.

Ouders beslissen samen met het kind over de meeste schoolspullen, maar de kinderen mogen vaak zelf beslissen over schoolspullen als de schoolagenda (68%), het kaftpapier (73%) en het schrijfgerei (70%). Zowel ouders als kind vinden een goede schooltas (ouders 36%, kind 28%) en agenda (ouder 22%, kind 21%) de belangrijkste schoolitems om te kopen. Ook uit de Schoolcampus-verkoop van V&D blijkt het belang van een goede schooltas en agenda, want beide items worden elk jaar al vroeg voor de start van het nieuwe schooljaar gekocht. Bij het warenhuis zien ze hierbij een groeiende vraag naar schooltassen met een extra beschermvak voor de laptop. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat 53% van de gezinnen een laptop aanschaft voor de start op de middelbare school.

Ruim één op de drie ouders was van plan om meer dan 100 euro uit te geven aan nieuwe schoolspullen voor hun kind dat voor de eerste keer naar de middelbare school gaat. Hoewel 86% van de nieuwe leerlingen met de fiets naar de middelbare school gaat, vinden de nieuwe brugklassers een mobiele telefoon, laptop of tablet toch belangrijker dan een goede fiets. De ouders denken daar iets anders over, bij hen staat de fiets op de derde plek, na de agenda en schooltas.

Het nieuwe schooljaar begint meestal met het kaften van de boeken. In 66% van de huishoudens kaft de ouder samen met het kind de boeken. In 19% van de gezinnen laat het kind het kaften over aan de ouder; de moeder (16%) is daarbij actiever dan de vader (3%). Inmiddels heeft V&D dit jaar 450.000 meter aan kaftpapier verkocht. Populair zijn de rekbare boekenkaften voor snel resultaat (zie afbeelding). V&D heeft hier 17% meer van verkocht in vergelijking met vorig jaar. Uit het onderzoek blijkt dat het merendeel van de ouders kaften niet erg vindt en denkt ongeveer twee uur bezig te zijn. Een vijfde is echter wel blij als het kaften klaar is.

Hoewel bijna de helft van de Nederlandse ouders vooral trots is dat hun kind voor het eerst naar de middelbare school gaat, blijken ouders toch ook spanning te ervaren. Maar liefst 60% van de ouders geeft aan het ‘spannend tot zeer spannend’ te vinden (inderdaad, moeders meer dan vaders). Bijna een derde laat zijn kind dan ook liever niet los of zal dit moeilijk vinden. Vooral moeders (32%) vinden het moeilijker om hun kind los te laten dan vaders (19%). Opvallend is dat de emotie ‘blijdschap’ toeneemt bij het tweede kind dat naar de middelbare school gaat. Zo ervaart 9% van de ouders met name ‘blijdschap’ bij het eerste kind dat naar de middelbare school gaat, terwijl dit bij het tweede kind 16% is. Bij een klein gedeelte van de ouders (3%) voert de emotie ‘angst’ de boventoon. Zij zijn bijvoorbeeld bang dat het kind gepest zal worden, dat het kind gevaar loopt in het verkeer, de verkeerde vrienden zal krijgen of dat het kind school niet leuk vindt.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020