Onderzoek

[Focus on Teens] Verborgen kelders en waterpijpen

‘Een dag niet geliked is een dag niet geleefd’ luidde het thema van de presentatie van SMALL en Carat op het congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing. Dit lijkt alleen te gaan over het mediagebruik van jongeren, maar er is meer. Voor wie het nog niet weet, Carat heeft een boekje uitgebracht over jongeren, genaamd Focus on Teens. Naar aanleiding hiervan heeft Carat aan SMALL gevraagd een aanvullend kwalitatief onderzoek te doen naar het mediagebruik van jongeren. Ik ben het hele land door gereisd om verschillende groepen jongeren te interviewen. Vaak was dit bij één van de jongeren thuis, in de woonkamer of op hun slaapkamer bijvoorbeeld. Een groepje meiden van Turkse komaf, wonend in Amsterdam, wilde echter liever in een restaurant met me afspreken. Dat vond ik erg interessant en daarom wil ik jullie deze ervaring niet onthouden.

Aan het einde van een zaterdagmiddag stapte ik alleen (ze hadden liever niet dat de cameraman meekwam) op de fiets naar de Turkse restaurantketen Meram in Amsterdam West. Toevallig kom ik hier wel vaker, omdat ik hier niet zo gek ver vandaan woon én het eten hier goed is. Eenmaal binnen zag ik nergens een groep jonge meiden zitten, dus stuurde ik een Whatsapp-bericht waarop ik een bericht terug kreeg; “We zitten in het café, vraag maar aan de ober.” Wat ik dus nog niet wist is dat er een kelder onder het restaurant zit. Hier zitten groepjes jongeren lekker met z’n allen te chillen onder het genot van een drankje en een waterpijp.

De meiden legden me uit dat ze hier vaak ‘loungen’, voornamelijk ”omdat je er lekker rustig kunt zitten”. Lekker rustig, want niet iedereen mag hier zomaar naar beneden vertelden ze me later. Althans, mannen mogen hier niet zomaar naar beneden. Mannen moeten namelijk altijd in gezelschap van een vrouw zijn om het café te mogen betreden. De reden hierachter konden de meiden mij niet precies vertellen; “ik weet wel dat de eigenaar van Meram streng gelovig is. Misschien dat hij een aparte plek voor de meisjes wilde, maar dat je als koppel wel gewoon beneden kunt zitten ofzo.”

De meiden hadden wel gezelschap van twee jongens; “dat zijn vrienden van ons en met hen spreken we wel vaker af bij Meram. We gaan dan altijd beneden zitten, dat is veel gezelliger. Meestal zitten hier alleen maar jongeren. Er is leuke muziek die we zelf mogen kiezen en ze doen ook vaak dat discolampje aan. Dat maakt het gewoon echt gezelliger. We spreken ook wel bij iemand thuis af, maar dan vervelen we ons na een tijdje en dan gaan we naar buiten, of naar Meram dus. Wij doen dat alleen omdat het gezellig is. We gaan zeker wel 3 tot 4 keer in de week, behalve als veel van ons op vakantie zijn of als we toetsweek hebben.”

Tegen het einde van het gesprek bestelden de meiden een waterpijp. “We roken niet altijd waterpijp, maar gewoon wanneer we zin hebben dan roken we het. Je hebt verschillende smaken; appel, druif, aardbei, meloen, mint, kersen. Wij roken altijd mint, als we het roken.” Een hele ervaring rijker heb ik de meiden lekker alleen gelaten en stapte ik weer op mijn fiets naar huis.

Tevens besefte ik mij dat het heel belangrijk is om écht met jongeren in contact te blijven en letterlijk in hun wereld te stappen om hun leven beter te begrijpen. Anders was ik waarschijnlijk niet te weten gekomen dat zij vaak met vrienden afspreken in de kelder (het café) van Meram onder het genot een waterpijp. Voor hen is dit namelijk heel normaal, net zoals ze mij niet verteld hadden dat ze beneden in het café zaten toen ik met ze had afgesproken. Daarnaast bewijst dit gesprek ook dat je de groep jongeren niet zomaar over één kam kunt scheren, ze zijn heel verschillend en iedere groep jongeren heeft zo zijn eigen levensstijl.

Wil je nou nog meer insight information over het kwalitatieve onderzoek dat wij hebben gedaan voor Carat, Focus on Teens, of gewoon alle resultaten van het onderzoek op een rij? SMALL maakt graag een vrijblijvende afspraak om hier dieper op in te gaan. Neem contact met SMALL op door een mailtje te sturen naar post@smallwebsite.nl.

Previous ArticleNext Article
Denise (1987) is junior marktonderzoeker bij SMALL - kids en jongeren marktonderzoek en consultancy. Zij studeerde Communicatiewetenschap met als specialisatie Jeugd & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Het onderwerp van haar afstudeerscriptie is de invloed van media op studiekeuze. Zij werkte tijdens haar studie projectmatig voor YoungWorks. Denise was recent betrokken bij Day for Change als online communicatie specialist en was tevens vrijwilliger bij de Nationale Jeugd Raad in de rol van Energie Coach. Samen met haar zus heeft Denise een blog over fashion, food, travel & lifestyle: Denichant.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021