Communiceren met de jonge doelgroep: ben je dan ook opvoeder?

De meeste jongeren zijn actief op sociale media. Jij als marketing en communicatieprofessional gebruikt het waarschijnlijk om hen te bereiken. Maar sociale media vervullen ook een belangrijke rol in de identiteitsontwikkeling van jongeren. En daardoor krijg je als marketing en communicatieprofessional automatisch ook een opvoedkundige verantwoordelijkheid. Wat houdt die verantwoordelijkheid in?

Identiteitsontwikkeling en sociale media

Tijdens de identiteitsontwikkeling ontwikkelen jongeren hun zelfbeeld en hun eigenwaarde. Vragen als ‘wie ben ik?’, ‘wie wil ik zijn?’ en ‘bij wie wil ik horen?’ staan in deze fase centraal.

Om dat uit te zoeken, gaan jongeren experimenteren met hun communicatie en gedrag. Zo kunnen ze er langzaam maar zeker achter komen wie ze zijn, wie ze willen zijn, en wat door hun sociale omgeving wel of niet gewaardeerd wordt. Sociale media vervullen hierbij een belangrijke rol.

Sociale media functioneren als een oefenruimte voor hun communicatie en gedrag. Ze kunnen verschillende identiteiten uitproberen en zo delen van die identiteiten bij bijvoorbeeld leeftijdsgenoten en hun rolmodellen ‘toetsen’.

Controle over hun eigen identiteit

De presentatiemogelijkheden die sociale media bieden, zijn voor jongeren erg aantrekkelijk. Dat komt omdat sociale media een gevoel van controle geven. Ze geven jongeren de indruk dat ze zelf kunnen bepalen met wie, hoe en wanneer ze communiceren, welke informatie ze delen, en welke delen van zichzelf ze al dan niet prijsgeven.

Offline hebben jongeren deze mogelijkheden minder. Dit gevoel van controle zorgt er daardoor vaak voor jongeren zich op online zekerder voelen dan in offline situaties.

Maar dat betekent automatisch dat het gebruik van sociale media ook invloed heeft op hun welbevinden en eigenwaarde. Denk bijvoorbeeld aan de feedback die ze online van hun leeftijdsgenoten krijgen, maar ook welke content ze op welk moment interessant vinden.

Je online verantwoordelijkheid

En daar wordt het ingewikkeld. De digitale ruimtes waarin jongeren zich tijdens hun opgroeien naar volwassenheid bevinden en waarin volop wordt geadverteerd, worden gedreven door verdienmodellen. Dat commerciële belang staat niet zelden op gespannen voet met het welbevinden van – in dit geval – een jonge doelgroep.

En hoewel onderzoek concludeert dat er jongeren zijn die veel baat hebben van sociale media, weten we ook dat er jongeren zijn die door het gebruik van sociale media meer risico lopen. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van meer depressieve gedachten, problemen op school of er onzeker en angstig door worden.

Het is dus als marketing en communicatieprofessional ook jouw taak om daarbij stil te staan. Want wat zijn de potentiële gevolgen van de content die je maakt en verspreidt? Hoe breng je die mogelijke gevolgen in kaart? Want je hebt een opvoedkundige verantwoordelijkheid. Welke informatie je ook onder de (gekochte) aandacht wil brengen.

Gast column door Nick van Hummel, onderzoeker en adviseur bij het Nederlands Jeugdinstituut. Nick houdt zich bij het NJi vooral bezig met opgroeien en opvoeden in een digitale wereld. Daarbinnen houdt hij zich onder andere bezig met de meest voorkomende media-opvoedvragen van ouders en opvoeders, de online veiligheid van kinderen én met de rol die (sociale) media spelen bij de identiteitsontwikkeling en het vormgeven van relaties met leeftijdsgenoten. 

Meer horen van Nick? Bezoek de panelsessie What’s Up?! op het Kids en Jongeren congres in Beeld en Geluid te Hilversum op 26 juni!

Je bent toch geen kind meer?

Om als marketeer tegenwoordig succesvol te zijn moet je de consumenten centraal stellen en je echt helemaal in je doelgroep inleven. Maar wat als je doelgroep bestaat uit jongeren en je eigen tienerjaren al een tijdje achter je liggen?

Natuurlijk zijn we allemaal jong geweest, maar de wereld om ons heen verandert in rap tempo. Zeker onder kinderen en jongeren is iets de ene week ‘sick’ en de andere week weer ‘cringe’ (of welke woorden ze daar nu weer voor gebruiken). Met je doelgroep in gesprek gaan is dé manier om hun belevingswereld te begrijpen, vertrouwen op je eigen gevoel en wat je nog weet uit je eigen jeugd is namelijk geen optie. Want waar jezelf vroeger nog op Hyves zat en Flippo’s spaarde, hebben jongeren tegenwoordig een online avatar met een eigen identiteit en kennen ze alle memes die op TikTok  een hype zijn.

Als je onderzoek inzet om jongeren echt te begrijpen, dan is het wel belangrijk dat je de juiste jongeren spreekt en ze de ruimte biedt om uit te leggen hoe zij tegen bepaalde zaken aankijken. Met name voor heel jonge kinderen (onder de 14 jaar) is het vaak moeilijk om uit te leggen waarom ze iets leuk vinden of niet. Schouders ophalen en een verlegen blik vanonder een petje zien we in interviews met kinderen dan ook regelmatig terug.

Een goede, zorgvuldige selectie en screening van deelnemers zijn cruciaal en zorgen ervoor dat je kinderen aan tafel krijgt die in staat zijn om onder woorden te brengen wat hen bezighoudt. Bovendien gelden er strenge internationale richtlijnen voor het doen van onderzoek onder kinderen en jongeren. Onder de 14 jaar mogen kinderen bijvoorbeeld alleen met toestemming van de ouders benaderd worden en is het belangrijk om je bij bepaalde onderwerpen af te vragen of kinderen hier wel iets over kunnen zeggen.   

De manier waarop je kinderen en jongeren vragen stelt heeft een grote invloed op hoe ze deze beantwoorden. Binnen onderzoek zien we nog wel eens vragenlijsten voorbij komen die 20 minuten of langer duren om in te vullen (echt waar!). Mijn eigen zoontje van 11 heeft een aandachtspanne van ongeveer 2 minuten, tenzij er een highscore te breken is of likes te verdienen zijn. Daar kun je dus niet van verwachten dat hij uitgebreid de tijd neemt om vragen te beantwoorden die door volwassenen bedacht zijn. Want ook de vraagstelling en het taalgebruik moeten natuurijk goed aansluiten bij de doelgroep om hun aandacht vast te houden.   

Bij het jezelf verdiepen in de doelgroep kinderen en jongeren komt dus heel wat kijken. Ga er dus nooit zomaar vanuit dat je ze helemaal begrijpt omdat je zelf kinderen hebt of zelf ooit een kind bent geweest.

Heb je een brandende vraag aan jouw doelgroep? Tijdens het congres op 26 juni kun je jouw vraag stellen aan het Kids- en Jongerenpanel, mede mogelijk gemaakt door Norstat.

Gast column door Kjell Massen, Director Business Development bij Norstat. Norstat is gespecialiseerd in het vinden van de juiste deelnemers voor onderzoek om zo waardevolle inzichten in te verzamelen.

Gekochte aandacht is goed, verdiende aandacht is beter! 

De wereld van reclame en marketing is altijd in beweging. In de afgelopen jaren zijn er echter grote veranderingen opgetreden die het voor marketeers steeds moeilijker maken om de aandacht van jongeren te trekken. Meer dan de helft van alle jongeren heeft adblockers geïnstalleerd en ze hebben een blinde vlek voor banners en advertenties. Bovendien worden ze voortdurend platgebombardeerd met prikkels en commerciële boodschappen, waardoor ze niet kunnen wachten om op je OVERSLAAN knop te rammen. Als je de aandacht van jongeren wilt trekken, moet je die aandacht verdienen met content die ze oprecht willen zien en die hun aandacht trekt.

Het is geen geheim dat jongeren steeds kritischer worden als het gaat om het bekijken van advertenties. Ze zijn zich bewust van de manieren waarop adverteerders proberen hun aandacht te trekken en hebben vaak een natuurlijke afkeer van alles wat als te commercieel wordt beschouwd. Als gevolg hiervan is het belangrijker dan ooit om content te produceren die de aandacht van jongeren trekt zonder hen het gevoel te geven dat ze worden benaderd voor een verkooppraatje.

Tegenwoordig draait alles om authenticiteit en oprechtheid. Als marketeers willen dat jongeren hun content bekijken en delen, moeten ze het vertrouwen van hun doelgroep winnen door oprecht en transparant te zijn. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van influencers die een echte connectie hebben met de doelgroep en die producten en diensten aanbevelen die zij daadwerkelijk gebruiken en waar ze oprecht enthousiast over zijn.

De CEO van TikTok heeft het goed begrepen toen hij zei: “Maak TikToks, geen advertenties.” Het gaat erom content te maken die jongeren oprecht willen bekijken en delen, en niet alleen om advertenties die hen proberen te overtuigen om iets te kopen. Het is daarom essentieel dat marketeers zich richten op het maken van authentieke en interessante content die jongeren aanspreekt en waarmee ze zich kunnen identificeren.

Kortom, de wereld van marketing en reclame verandert snel en het wordt steeds moeilijker om de aandacht van jongeren te trekken. Maar als marketeers zich richten op het produceren van authentieke en interessante content die jongeren willen bekijken en delen, kunnen ze nog steeds effectief communiceren met deze grillige doelgroep.


Gastcolumn door Mike Hendrixen, Marketing & PR director bij cross-media agency Vertigo 6. Meer horen van Mike? Bezoek zijn keynote op het Kids en Jongeren congres in Beeld en Geluid te Hilversum op 26 juni!

Fortnite community zet in-game het licht uit tijdens Earth Hour

Hoe betrek je een grote jonge doelgroep wereldwijd om een uur iets positiefs te doen voor de aarde? Op initiatief van gaming for brands agency The Invaders ging in de iconische game Fortnite in afgelopen weekend het licht uit.

Game media agency The Invaders nam het initiatief om belangeloos het WWF samen te brengen met Epic Games, de uitgever van Fortnite, om ook in-game het licht uit te zetten.

Earth Hour, voor het eerste gelanceerd in Sydney in 2007, is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot werelds grootste grassroots beweging voor het milieu. Het jaarlijkse initiatief spoort nu in meer dan 190 landen individuen, groepen en organisaties aan om actie te ondernemen voor een betere planeet. Ooit begonnen om aandacht te vragen voor klimaatverandering, ligt de focus nu op een creëren van een niet te stoppen beweging die breed aandacht vraagt voor behoud van natuur.

Gaming consultant Pieter Doove stelt: “Nieuwe doelgroepen bereiken voor dit soort maatschappelijke initiatieven via the world of gaming is de kern waar wij voor staan.

Soms kost het dan heel weinig effort om een goed idee door te vertalen naar de plek waar vooral jongeren actief zijn. In dit geval Fortnite Creative. Onze wereldwijde contacten en track record zorgde ervoor dat we Epic Games, de creative builders en WWF International aan tafel konden zetten, om te kijken hoe we ook in-game ‘het licht konden uitzetten”.

Epic Games pakte de handschoen op, en verzamelde verschillende professionele Fortnite Creative build teams om in hun meest populaire Fortnite werelden activaties te ontwikkelen die aandacht vragen voor Earth Hour.

Een mooi voorbeeld hiervan is de activatie van Team Alliance, waarbij spelers in hun populaire experience worden geconfronteerd met de impact van licht en energievebruik. Als het licht aan wordt gezet bevriezen de spelers, en bij het uitzetten van het licht kunnen de spelers vrijuit bewegen.

Daarnaast werden er in verschillende andere werelden ook activaties gedaan, waarbij spelers werden geactiveerd met de boodschap van Earth Hour.

Doove vervolgt: “Gamers will be gamers. Natuurlijk zou je kunnen stellen dat het nog beter is om tijdens Earth Hour je game stop te zetten. Dat zou een volgende stap kunnen zijn. Wij werken altijd vanuit de player first gedachte: verbeteren we de beleving van de speler, terwijl we een boodschap laden. Met deze activaties doen we dat zeker en je kan je afvragen of een game uitzetten in die gedachte past.”

The Invaders was eerder verantwoordelijk voor maatschappelijke cases in Nederland die door gaming werden versterkt; van bloeddonatie voor Sanquin, het stimuleren van lezen voor CPNB tot het bespreekbaar maken van mentale gezondheid op Twitch met CZ Just.

Wil je meer horen over hoe The Invaders door middel van gamification de jonge doelgroep weer aan het lezen krijgt? Kom dan naar hun sessie tijdens het Kids en Jongeren congres 2023 in Beeld & Geluid in Hilversum!

Epic Games gaf toestemming voor de activaties, maar is geen opdrachtgever, sponsor of formeel partner van dit initiatief.

Artsen slaan alarm op TikTok: vape niet meer zichtbaar

Bekende artsen zijn samen het TikTokaccount @artsenslaanalarm begonnen, waar ze aandacht vragen voor vapen op het sociale medium. In de video’s waarschuwen de artsen dat de rokende jongeren reclame maken voor de tabaksindustrie.

,,Het laten zien van vapes inspireert anderen om ook te vapen’’, vertelt ic-arts Diederik Gommers in een al vaak bekeken TikTokvideo. Het leidt tot verslaving en ziekte, vullen andere artsen hem aan. ,,We slaan alarm als artsen om te voorkomen dat we jullie later in ons spreekuur zien.’’

De artsen willen het TikTok-account gebruiken om in gesprek te gaan met een aantal Nederlandse creators op het platform. Zo hebben zij soms ook content waarin ze roken te zien zijn. ,,Daardoor normaliseren de influencers het vapen. Ze maken het onderdeel van een bepaalde lifestyle’’, zegt longarts Wanda de Kanter, voorzitter van actiegroep Rookpreventie Jeugd.

Artsen denken dat kinderen sneller gaan vapen omdat influencers dat ook doen. ,,Jongeren worden veel sneller verslaafd dan ouderen.’’ Vertelt Kinderarts Noor Rikkers. Ze onderstreept het gevaar van het vapen. ,,Het lijkt heel spannend met al die kleurtjes en smaakjes, maar je wordt er echt ziek van.’’

Zo gaat Rikkers ook in gesprek met creator Dylan Haegens, zelf populair bij de jonge doelgroep en ex-nicotineverslaafde. Ze vertelt hem dat deze jonge generatie die gaat roken replacement rokers zijn. De artsen willen nu aan de bel trekken omdat zij bang zijn over 20 jaar deze generatie in de spreekkamer te zien zitten.

Op het TikTokaccount spreken onder meer ic-arts Diederik Gommers en longarts Wanda Kanter de creators persoonlijk toe. Zo vragen ze aan in een persoonlijke boodschap aan influencers als Monica Geuze, Robbert Rodenburg en Rene Watzema om hun video’s waarin ze vapen te verwijderen en geen nieuwe meer te maken. ,,En als dat lukt, zijn we snel weer van TikTok af. Dat beloven we.’’

Beeld & Geluid heropent interactief Mediamuseum

Het medialandschap is drastisch veranderd na de opening van het museum in 2006. Drie maanden na de opening destijds werd YouTube pas gelanceerd. Door de groei van het smartphone bezit explodeerde in de volgende jaren het gebruik van social media. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum. Het laat zien hoe media werken en tilt de bezoekers even op uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken.

Het museumbezoek start in de Tune In. Hier maken bezoekers met de Museumapp en door middel van gezichtsherkenning hun Mediaprofiel aan. Het Mediaprofiel zorgt ervoor dat je een unieke, gepersonaliseerde museumreis krijgt voorgeschoteld. Daarna wordt hoe we nu leven in de media zichtbaar in vijf zones: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen. In elke zone is een aantal interacties te spelen en zijn fragmenten te zien die, naast een aantal bijzondere media-objecten, de media van toen, nu en de toekomst duiden.

Ben jij benieuwd naar de opzet van het nieuwe Mediamuseum of wil je weten hoe Beeld & Geluid zich inzet om de mediawijsheid van de jongere generatie te versterken? Kom dan op 26 juni 2023 naar het Kids en Jongeren congres bij Beeld & Geluid waar Helen Meijer, Hoofd Educatie en Luuk Ex, Onderzoeker Mediawijsheid van Beeld & Geluid dit zullen toelichten. Voor meer informatie zie: www.kidsenjongeren.nl/congres

Voor meer informatie zie: www.kidsenjongeren.nl/congres

Save the date! Kids en Jongeren congres – 26 juni bij Beeld & Geluid Hilversum

Swipe, swipe, swipe… Hoe vallen we nog op tussen deze bergen aan content?

Hoe zorg ik voor meer reacties in de comments? Worden we met deze campagne gecanceld?

Ben jij dagelijks bezig met hoe je kids en jongeren in de leeftijd van 8 tot en met 23 jaar bereikt?

Op de 31e editie van het Kids en Jongeren congres dompel je je onder in de belevingswereld van Gen Z.

Het enige congres in de Benelux voor marketeers en communicatieprofessionals dat zich specifiek op de jongere doelgroep. Hoe zorg je ervoor dat die steeds moeilijker bereikbare doelgroep je boodschap te zien krijgt en deze goed overkomt? BE REAL!

Op 26 juni 2023 in Beeld en Geluid te Hilversum hoor je van experts als:

  • Ferdi Felderhof, hoofdredacteur Donald Duck
  • Lena Heffels, Director Communications Yes We Can Clinics
  • Mike Hendrixen, Marketing & PR Director Vertigo 6
  • Victor van Bindsbergen, TikTok Strategist & content creator Vic Cle

En nog vele anderen!

4 redenen om dit congres niet te missen:
» Dompel je onder in de belevingswereld van Generatie Z voor een sluitende communicatieaanpak
» Een kijkje in de keuken bij vooraanstaande organisaties in de profit als non-profit sector
» Expertsessies gericht op specifieke vraagstukken
» Netwerkmogelijkheden – bijna altijd nieuwe contacten en samenwerkingen

Alle congresinformatie vind je op: https://www.kidsenjongeren.nl/congres/

Webinar: Hoe en waar bereik je Gen Z? 

Via welke kanalen en op welke manier bereik je generatie Z (7 – 21 jaar) het beste? 
Nina Hoek van Dijke, eigenaar van Jong & Je Wil Wat – jongerencommunicatie, neemt je mee in wie generatie Z is. Aan de hand van een case neemt Nina je mee in hoe je de beste keuze maakt voor kanalen en waar je op let bij het ontwikkelen van een boodschap, middelen of campagne. Er kan vast 1 geheim verklapt worden: als je jongeren wil bereiken, moet je ze begrijpen. En om ze te begrijpen, moet je ze betrekken. 

Webinar: Hoe en waar bereik je Gen Z? 
Donderdag 17 november 2022 om 16:00 uur via Zoom.

Ontdek de kansen van esports voor jouw bedrijf

Esports is vandaag de dag een markt van ruim 180 miljard euro, waardoor het 3,5 keer groter is dan de filmindustrie en 7 keer groter dan de muziekindustrie. Daarnaast kijken wereldwijd ruim 500 miljoen mensen naar esports competities, een aantal vergelijkbaar met honkbal, en spelen 2,7 miljard mensen zelf mobiele games. Het formaat van de markt maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om de eigen naamsbekendheid te laten groeien onder de jeugd, maar hoe betreed je deze industrie? Koen Schobbers, de eerste Nederlandse esporter met een topsportstatus, vertelt je hier meer over tijdens het Kids- en Jongeren Marketing Congres, op 27 juni 2022 in de Jaarbeurs!

Koen Schobbers en esports

Koen Schobbers heeft veel verschillende rollen gehad binnen de esports industrie. Zijn carrière begon in 2007 als professionele gamer met het spel Trackmania, waar hij door de jaren heen vele prijzen voor heeft gewonnen. Hij studeerde daarnaast om chirurg te worden, waardoor hij de eerste Nederlandse esporter werd met een topsportstatus. Deze opleiding heeft hij in de wacht gezet om zijn passie te volgen, wat uiteindelijk heeft gezorgd voor prachtige samenwerkingen en kansen, zoals:

  • Presentator bij ESPN
  • Bestuurslid van de Global Esports Federation
  • Oprichter van Koenz
  • Oprichter van Parents of Play
  • Auteur van ‘Mijn Gamende Kind’
  • Professionele spreker bij wereldwijde evenementen

Koen kent de verschillende facetten van deze industrie goed. Hij heeft de ontwikkeling van esports als industrie van dichtbij meegemaakt, ook toen er nog veel stigma was. Hij is dus dé expert die jou kan adviseren over de kansen om naamsbekendheid onder de jeugd te realiseren binnen esports.

Waar komt de populariteit van esports vandaan?

Esports zijn dus ontzettend populair, maar waar komt dit vandaan? Hiervoor maakt Koen de vergelijking met traditionele sporten. De jeugd kijkt naar mensen die op het hoogste niveau presteren met iets wat ze zelf doen of waar hun interesse ligt. Het is een competitieve omgeving die de mogelijkheden van nieuwe technologieën en het internet benut. De mogelijkheden maken het (audio)visueel aantrekkelijk om naar esports te kijken, maar biedt ook de kans om esports in te zetten als sociaal medium. De jeugd spreekt na school online af en ontmoet leeftijdsgenoten. Het is dan ook een belangrijk element in de identiteitsvorming van jongeren. Een andere reden waarom esports populair zijn, is het feit dat esporters erg benaderbaar zijn. Je kan direct met ze communiceren via het online platform, maar ook op evenementen maken ze graag een praatje.

De toekomst van esports

Koen Schobbers ziet de toekomst van esports steeds fysieker worden. VR, AR en MR worden namelijk steeds populairder, waardoor sport en esports gecombineerd worden. Deze combinatie van werelden zorgt ervoor dat ze beide innoveren, esports steeds fysieker en sport steeds technologischer. Gaming en esports zullen daarnaast blijven groeien, het aantal kijkers van 500 miljoen mensen groeit jaarlijks namelijk met 8,7 procent. Het heeft geen grenzen, zowel qua groei als sociaal. Je spreekt en speelt dankzij esports met mensen van over de hele wereld, waardoor het zeker een plekje heeft in de toekomst van sport.

De verschillende kansen voor jouw bedrijf

Esports is op meerdere manieren te vergelijken met traditionele sporten, zo ook op het gebied van sponsoring. Je kiest er bijvoorbeeld voor om teams of evenementen te sponsoren, activiteiten te organiseren met esporters of hen ambassadeur te maken van jouw merk. Het is geschikt voor allerlei branches: van voeding om fysiek en mentaal fit te blijven, tot technologie om te kunnen gamen en educatie als onderdeel van de opvoeding van ouder én kind. De diverse mogelijkheden van sponsoring in esports stellen jou in staat om de potentie van esports te benutten: naamsbekendheid én loyaliteit realiseren onder de jeugd. Jonge consumenten hebben namelijk nog maar weinig merkvoorkeuren als zij op zoek gaan naar een product. Je kan een plek in hun brein veroveren door prominent aanwezig te zijn bij iets wat waar zij passie voor hebben. De jeugd leert hierdoor jouw bedrijf kennen en zij denken aan jouw product als ze iets willen kopen. Je creëert hiermee dus niet alleen naamsbekendheid, maar ook loyaliteit.

Schrijf je in voor het congres

Wil jij weten hoe je esports kunt inzetten om de naamsbekendheid van jouw merk onder de jeugd te verbeteren? Bezoek dan het Kids- en Jongeren Marketing Congres! Koen Schobbers en vele andere experts in het vakgebied vertellen je graag meer, dus schrijf je nu in!

CORPUS: een lijf show van formaat

Sinds de start in 2008 hebben inmiddels ruim 2,4 miljoen mensen bij CORPUS de enerverende ‘reis door de mens’ gemaakt. Het concept van CORPUS was in meerdere opzichten vernieuwend en is tot op de dag van vandaag uniek.

CORPUS ‘reis door de mens’

In CORPUS beleeft de bezoeker in 55 minuten een spectaculaire ‘reis door de mens’. Begeleid door een audiotour – beschikbaar in 8 talen – beleven groepen van maximaal 16 personen de ‘reis door de mens’. Gedurende de dag vertrekt om de 7/8 minuten een ‘reis’waarvoor groepsmatig of individueel (via internet) geboekt kan worden. Na de ‘reis’ wordt het belang van Veel bewegen, Verantwoord eten en Gezond leven onderstreept in ‘mijn CORPUS’ – het interactieve tweede gedeelte van het bezoeke aan CORPUS. Hier zijn bijzondere exhibits en games met een schat aan extra informatie over het menselijk lichaam te bezoeken en te beleven.

Educatieve attractie

CORPUS werd – in een tijd waarin musea bij kinderen niet altijd tot de verbeelding spraken – gepositioneerd als een ‘educatieve attractie’. In een decennium waarin steeds meer ‘experiences’ opkwamen en niet altijd een lang leven beschoren waren, heeft CORPUS jaar na jaar een bezoekersaantal laten zien van zo’n 225.000 bezoekers, wat feitelijk betekent dat – doordat gewerkt wordt met tijdsloten – met name tijdens vakanties nog vaak sprake is van dagen waarop CORPUS uitverkocht raakt. Hoewel bij bezoekers van de educatieve attractie – in de volksmond toch vaak ‘museum CORPUS’ genoemd – de gedachte allereerst is dat alles om de anatomie draait is dit maar deels zo: de anatomie van de mens wordt gebruikt om bewondering op te wekken voor de werking van een gezond lichaam en het belang van ondersteuning van de gezondheid van het lichaam. In de woorden van oprichter en bedenker Henri Remmers: “Een gezond leven is voor iedereen essentieel; daarbij speelt kennis een sleutelrol. Onze visie is dat bezoekers na CORPUS ‘reis door de mens’ met een andere kijk op hun lichaam naar huis teruggaan.”. Vanaf het allereerste begin dus een boodschap van preventie.

Corpus ©Frank van Beek

Preventie

In zekere zin liep CORPUS voor op wat nu steeds wijder verspreid raakt: de boodschap van preventie en ‘positieve gezondheid‘. Bij CORPUS wordt dit samengebracht in 3 kernwaarden: Veel bewegen, Verantwoord eten en Gezond leven. . ‘Veel bewegen’ hoeft niet altijd te betekenen dat je veel tijd in een sportschool moet doorbrengen maar is wel een oproep om in beweging te blijven: traplopen, vaker de auto laten staan, wandelen … de positieve effecten hiervan alleen al zijn van het grootste belang.  Ook voor voeding geldt dat extremen hierin niet het doel zijn: ‘Verantwoord eten’ betekent met name dat je goed nadenkt over alles wat je tot je neemt. Een goede balans waarin slechts bij uitzondering aan verleidingen wordt toegegeven en in voldoende mate de voor het lichaam benodigde bouwstoffen aanwezig zijn! Met de kernwaarde ‘Gezond leven’ kan een variëteit aan zaken die belangrijk kunnen zijn samengevat worden: mentale gezondheid, ontspanning etc..

CORPUS richt zich daarbij op een breed publiek van 8 tot 88 … in marketingtermen natuurlijk een onmogelijkheid en ook niet geheel overeenkomstig de feitelijke situatie. Met een minimum leeftijd van 6 jaar – onder meer op basis van de benodigde aandachtspanne en de hoeveelheid informatie  – en een adviesleeftijd vanaf 8 jaar staat vooral de leeftijd van 8- 12 jaar nadrukkelijk centraal tijdens vakanties en weekends. In de leeftijdscategorie waarin ‘ontdekken’ centraal staat lopen kinderen met name warm voor grote thema’s als bijvoorbeeld ruimtevaart en het menselijk lichaam. Voor basisscholen en middelbare scholen is de ‘super biologieles’ bovendien een goede toevoeging aan het lesprogramma.

Founding Fathers

Een belangrijke succesfactor van CORPUS is de partnerships waarmee gezamenlijk inhoud wordt gegeven aan de missie op gezondheid. Aan de basis hiervan staan een aantal ‘Founding Fathers’ die zich al voor de totstandkoming van CORPUS verbonden aan de organisatie en ‘Health Partners’ met wie in de laatste jaren een samenwerking tot stand is gekomen. In de missie op gezondheid trekt CORPUS op met Gezondheidsfondsen (Hersenstichting Nederland, KWF Kankerbestrijding, Nierstichting, Stichting MS Research, Visio, Diabetesfonds Maag Lever Darm stichting Nederlandse Hartstichting, Platform Sterke Botten), (semi-) overheidsinstanties (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en sport , Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Voedingscentrum , Nederlandse Transplantatiestichting, Kenniscentrum Sport, RIVM, ZonMW, Hoorstichting (onderdeel van VeiligheidNL)) Universitaire instellingen (Leids Universitair Medisch Centrum, Wageningen University and Research), commerciële partijen  (Astellas, Bayer, Friesland Campina, Dunea) en campagnematige programma’s (KiKa, Stop TBC).

De samenwerking met deze partners is heel breed en binnen de communicatie van CORPUS wordt de koppeling naar de deelmissies van de partners steeds gezocht om zo meerwaarde te creëren voor de bijdrage van de partners. Een belangrijke component is voor de meeste partijen hun ‘exhibit’ – een interactieve, aantrekkelijke en educatieve presentatie van de (deel)missie in ‘mijn CORPUS’. De intrinsieke geïnteresseerde bezoekers – die al de keuze hebben gemaakt om naar CORPUS te komen en door de ‘reis door de mens’ al zijn ondergedompeld in gezondheidsdenken – zijn in het tweede gedeelte van hun bezoek aan CORPUS zeer ontvankelijk voor de informatie waarmee de partners ze in aanraking laten komen. Na de ‘reis’ – een verhaal over de werking van lijf en leden voor iedereen – kunnen de bezoekers in ‘mijn CORPUS’ inzoomen wat voor hen belangrijk is. Hier presenteren partners bijvoorbeeld informatie over zoutreductie in eten (Nierstichting), over het belang van slaap voor hersengezondheid (Hersenstichting) of over voldoende beweging ter voorkoming van trombose (Bayer). Voor vrijwel alle partijen geldt ‘jong geleerd is oud gedaan’ en CORPUS neemt daarmee binnen de jongerenmarketing van de partners een belangrijke plaats in.

Corpus ©Frank van Beek

Met content marketing het Safari Meeting Centre scherp profileren

Koninklijke Burgers’ Zoo heeft als missie om (bedreigde) dieren te beschermen en te behouden en zoveel mogelijk mensen de verwonderlijke wereld van de natuur te laten beleven. We willen gasten daarmee inspireren, iets meegeven en zo mogelijk hun gedrag met betrekking tot dieren en natuur te beïnvloeden. We willen met deze inspiratie uit de natuur ook onze zakelijke gasten wat leren over dieren en planten, waarbij ze de verrassende en verhelderende inzichten kunnen inzetten in het beleid van hun organisaties. Het moderne zakelijke congrescentrum van Burgers’ Zoo, het Safari Meeting Centre, zet daarom sterk in op bio-inspiratie als inhoudelijk thema met toegevoegde en onderscheidende waarde.

De unieke locatie inspireert tot een ontdekking van de natuur
Het Safari Meeting Centre biedt zijn gasten aan één kant een prachtig panorama over de Oost-Afrikaanse savanne met giraffen, zebra’s, antilopen en neushoorns. Aan de andere zijde kijken zakelijke bezoekers op boomtopniveau uit over het mysterieuze tropische regenwoud met zijn talloze kleurrijke dierlijke bewoners. Met een tropisch koraalrif van acht miljoen liter water en een eveneens overdekte Amerikaanse rotswoestijn op loopafstand mag de locatie ronduit uniek genoemd worden. Deze avontuurlijke omgeving inspireert mensen om nieuwsgierig op ontdekkingsreis te gaan: zowel letterlijk als figuurlijk!

Bio-inspiratie als spiegel voor het eigen functioneren
Vooral bij verschillende leiderschapsstijlen kunnen we veel inspiratie halen uit de dierenwereld. Zo leidt een volwassen zilverrug (gorilla) zijn groep vrouwen en hun jongen op een hele andere wijze dan de alfaman bij de chimpansees dat doet. Dat komt alleen al doordat de sociale groepsstructuur bij gorilla’s enorm verschilt met die van chimpansees, waarbij het een stuk complexer is. Bij gorilla’s is de zilverrug de absolute baas en bovendien de enige volwassen man in zijn groep. Bij chimpansees leven meerdere volwassen mannen samen in complexe onderlinge relaties. In principe zijn de mannen bij chimpansees de baas, maar zonder de steun van de invloedrijke vrouwen zijn ze nergens! Een chimpanseeleider moet vooral over uitstekende sociale vaardigheden beslissen, kunnen geven en nemen en zeker ook verzoenende vaardigheden bezitten. En wanneer we niet alleen naar deze twee mensapensoorten kijken, maar ook naar andere apensoorten dan kunnen we heel verschillende vormen van leiderschap en sociale groepsdynamiek onderscheiden en vergelijken wat de voor- en nadelen zijn. Dit is slechts één van de vele praktische voorbeelden van bio-inspiratie.

Columns, blogs, workshops en presentaties van biologen
Burgers’ Zoo heeft veel biologische kennis in huis en is op diverse terreinen (inter)nationaal toonaangevend. Zo is er veel expertise op het gebied van het kweken met haaien en roggen (Burgers’ Zoo is de grootste kweker ter wereld van gevlekte adelaarsroggen bijvoorbeeld) en koralen. De Arnhemse chimpanseekolonie is internationaal beroemd geworden en beroemde gedragswetenschappers als Frans de Waal, Otto Adang en professor emeritus Jan van Hooff hebben jarenlang onderzoek gedaan in Burgers’ Zoo. Om natuurgetrouwe ecosystemen zoals het tropisch regenwoud (Bush), de rotswoestijn (Desert), het tropisch koraalrif (Ocean), de Oost-Afrikaanse savanne (Safari) of het zoutwater vloedbos (Mangrove) te managen, is veel kennis en ervaring nodig bovendien. Op diverse platforms en in verschillende (vak)media verzorgen biologen van Burgers’ Zoo columns en blogs met als thema bio-inspiratie. Zo hebben bijvoorbeeld De Financiële Telegraaf en het magazine MT een serie columns van hoofd educatie Constanze Mager gepubliceerd, waarin zij inspirerende en prikkelende vergelijkingen heeft gemaakt tussen de mensenwereld en het dierenrijk. Ook bij dieren bestaat er zoiets als een optimale groepsgrootte voor het meest efficiënt functioneren. En van de taakverdeling van een hechte familiegroep stokstaartjes kunnen veel bedrijven een hoop leren. Vanuit deze online en offline publicaties bouwen we waardevolle linkbuilding op en creëren we positieve ‘rumour around the brand’ door met relevante inhoud onze meerwaarde als bijzondere zakelijke locatie te profileren. Met deze strategie en filosofie profileert het Safari Meeting Centre zijn unieke onderscheidende vermogen op het gebied van bio-inspiratie sterk. Geïnspireerde zakelijke partijen kunnen vervolgens kiezen uit een scala van mogelijkheden om hun zakelijke bijeenkomst in het moderne congrescentrum van Burgers’ Zoo te verrijken en te verdiepen met workshops, presentaties, rondleidingen onder leiding van speciaal opgeleide dierentuingidsen of speciale opdrachten waarmee groepen gasten het dierenpark verkennen op zoek naar de antwoorden.

Bingo Battle! Herontdek het museum met 7 BN’ers: van rappers en vloggers tot acteurs!

Hoe krijg je jonge mensen enthousiast over musea? Het is een vraag die de instellingen al langer bezighoudt en ook voor de overheid is het een hot item. MuseumTV en CJP hebben daarom, met hulp van het Mondriaan Fonds, de Bingo Battle in het leven geroepen. Na onderzoek onder en interactie met de doelgroep is er voor een nieuwe aanpak gekozen: een ‘challenge’ in een street art huisstijl die goed past bij het kijkgedrag van deze jongeren. Doelgroepsrelevante BN’ers als Guido Spek, Sophie Milzink, Akwasi, Tabitha en Christina Curry nemen hen mee naar dit voor hen nog wat onontdekte terrein: het museum. 

Vanaf donderdag 6 september wordt er iedere week een nieuwe video gereleased, met video’s die zich onder andere afspelen in het Van Gogh Museum, het Eye Filmmuseum, het COMM Museum, het Stedelijk Museum Breda en Rijksmuseum Boerhaave. Bekijk nu de eerste video met Guido Spek in het Afrika Museum op www.bingo-battle.nl en kom er achter of hij… in het leembad moet!

Wat willen jongeren zien?

Musea zien in dat jongeren, voor wie kunst en cultuur misschien minder vanzelfsprekend is, absoluut te interesseren zijn voor dit onderwerp – mits het op een andere manier wordt aangepakt. Jonge mensen kijken namelijk op een andere, meer intuïtieve manier naar kunst, cultuur en wetenschap: ze willen dingen ontdekken vanuit hun eigen interesses. Ze blijken vooral geïnteresseerd in cultuur die aansluit bij hun jeugdcultuur en belevingswereld en het internet is voor hen een belangrijke bron voor cultuurparticipatie. Het is ook belangrijk dat de challenge niet een kwestie is van simpelweg wat plaatjes afvinken: deze jonge mensen willen ook dingen doen in het museum, interactieve activiteiten die hen stimuleren om anders naar het museum te kijken.

Met name ook jongeren uit het mbo willen daarnaast niet het gevoel krijgen dat ze bepaalde voorkennis missen. Het is voor musea dan ook van belang om deze jongeren elementen te laten zien waar ze zich in kunnen herkennen. Zo geven ze deze doelgroep het gevoel dat kunst, cultuur en wetenschap ook te relateren zijn aan hun dagelijkse leven. Yuki Kho, bekend van Kunst Kijken met Ko en Kho, presenteert de serie waarbij ze op een intuïtieve en pretentieloze manier kijkt naar kunst en cultuur. Het is een manier die mensen stimuleert om vooral zelf een mening te vormen. Het jonge team achter het project heeft bovendien verschillende focusgroepen ingeschakeld om ervoor te zorgen dat het eindresultaat goed aansluit op de jongeren. Deze interactie met de doelgroep is essentieel. Musea kunnen daarbij langdurig profiteren van de campagne omdat jongeren de bingokaart zelf kunnen downloaden of kunnen spelen in de MuseumTV app.

Het team achter de Bingo Battle: MuseumTV en CJP

Samen staan deze twee stichtingen sterk. MuseumTV heeft inmiddels 140 musea op haar video-on-demand platform geplaatst met als doel om kunst en cultuur voor iedereen gratis bereikbaar te maken. Er wordt daarbij ingezet op online marketing en bereik: tussen mei en augustus 2018 bereikte MuseumTV 2,2 miljoen mensen. MuseumTV werkt hiervoor ook samen met partners die buiten de culturele sector opereren, zoals KPN, NS en de HEMA. CJP voegt daar tientallen jaren ervaring in het cultureel interesseren van deze jonge doelgroep aan toe. Een perfecte match dus!

MuseumTV oprichter Marieke van der Donk wil “zo veel mogelijk mensen in contact brengen met kunst en cultuur. We zetten daarbij ook in op nieuwe doelgroepen en jongeren horen daar zeker bij! We hebben het concept ook niet alleen voor hen ontwikkeld, maar juist ook samen met hen.”

CJP directeur Walter Groenen voegt daaraan toe dat CJP “het belangrijk vindt dat het Bingo Battle concept is afgestemd op én met mbo-studenten. Het succes van de MBO Card, de opgedane expertise en gesprekken met de doelgroep hebben geleid tot een nieuwe aanpak. Met de YouTube-serie willen we musea aantrekkelijk maken voor iedereen.”

Maarten Jeukens, brand manager voor het Afrika Museum zegt dat hij hoopt “op meer van dit soort filmpjes, want ze laten zien dat musea alles behalve saai zijn!”.

Neem voor vragen over dit project gerust contact op via florentina@museumtv.nl!

Events organiseren om doelgroepen te enthousiasmeren en te binden

Als marketeer in een dierenpark zoals Burgers’ Zoo sta je voor veel uitdagingen: hoe blijven we de vaste bezoekers telkens weer prikkelen en tot een volgend bezoek verleiden? Hoe kunnen we zoveel mogelijk dagbezoekers dusdanig enthousiasmeren dat we hen in abonnementhouders kunnen converteren? En ten derde: hoe kunnen we nieuwe doelgroepen aanboren en tot een bezoek aan ons park verleiden?

Het organiseren van events als instrument

De marketingstrategie bestaat uit het plannen, uitvoeren, analyseren en telkens verder verfijnen van een gevarieerde verzameling aan instrumenten, campagnes en concepten die samen één op elkaar afgestemd geheel vormen. We lichten het organiseren van events er in dit artikel uit om nader toe te lichten. De vijf schoolvakantieperiodes in een jaar zijn voor Burgers’ Zoo extra interessant omdat mensen dan de vrije tijd en mogelijkheden hebben om een dierenpark te bezoeken en bovendien in de stemming zijn om gezamenlijk leuke dingen te ondernemen. Concreet gaat het dan om de voorjaarsvakantie, de meivakantie, de zomervakantie, de herfstvakantie en de kerstvakantie in Nederland. Met name om vaste bezoekers te blijven prikkelen, is het belangrijk om telkens extra activiteiten aan te bieden die het dierentuinbezoek verrijken ten opzichte van een regulier bezoek aan het park. Daarnaast is de missie van Burgers’ Zoo gestoeld op vier belangrijke pijlers, die we extra willen laden: conservatie, educatie, onderzoek en recreatie. Evenementen moeten op logische, natuurlijke wijze passen bij de positionering, missie, visie en kernwaarden van ons park. Bewondering en verwondering voor dieren en natuur staan daarbij centraal, net als het feit dat we zo natuurlijk mogelijk willen werken en dierenwelzijn essentieel is.

Voorbeelden uit de praktijk

Het evenement Dino’s in the Zoo in de herfstvakantie past uitstekend bij Burgers’ Zoo: de bewondering en verwondering voor deze reusachtige reptielen biedt interessante mogelijkheden voor een educatief verhaal over het ontstaan van de dinosauriërs, hun leefwijze, verschijningsvormen en ontwikkeling. Maar ook bijvoorbeeld hoe in het tijdperk van de dinosauriërs de eerste zoogdiersoorten ontstonden en de overeenkomsten tussen de dino’s en de vogels en reptielen uit de moderne tijd. Beleving staat centraal in de filosofie van Burgers’ Zoo en daarom passen de levensechte, meterslange en metershoge dinosauriërs die in veel gevallen brullen en bewegen goed in dit verhaal. De avontuurlijke verwondering en verrukking van de jonge en oudere bezoekers vormt een ideale voedingsbodem voor een interactief educatief verhaal, waarbij jong en oud spelenderwijs een hoop informatie tot zich nemen. Voor abonnementhouders die de events gratis mogen bezoeken, vormen de dinosauriërs een extra prikkel om weer eens naar Burgers’ Zoo te gaan, terwijl ook dagbezoekers nieuwsgierig een kijkje komen nemen vanwege de tijdelijke aanwezigheid van de dino’s.

Een tweede voorbeeld de kracht van events bij het versterken van de beleving en het uitdragen van de educatieve boodschap van Burgers’ Zoo. In de zomervakantie organiseren we jaarlijks in ons zakelijke congrescentrum, het Safari Meeting Centre, circa zes weken lang dagelijks een educatieve, avontuurlijk musical voor kinderen. Zoë en Silos zijn twee hoofdpersonen, die allebei een enorme passie voor dieren en natuur hebben en zeer avontuurlijk en leergierig zijn ingesteld. In de eerste musical sloten we qua thema aan bij Burgers’ Ocean en beleefde Zoë een spannend avontuur in de diepzee, waarbij ze heel veel over de daar levende wezens leert. In de tweede musical werd Burgers’ Mangrove geïntroduceerd en ervaarden de kijkers hoe bijzonder en belangrijk dit natuurgebied is, waar dieren als zeekoeien, krabben en vlinders leven. En in de derde musical stond Burgers’ Desert centraal om meer begrip en beleving voor de fascinerende flora en fauna van de rotswoestijn van Arizona te creëren bij de bezoekers. Niet alleen werden de musicals hoog gewaardeerd, zo bleek uit onderzoek, maar ook gaf ruim 85% van de respondenten aan ook daadwerkelijk wat geleerd te hebben.

De populariteit van Hoverboards

Via onze partner: Fietsenopfietsen.nl
Hoverboards zijn mateloos populair, je ziet ze dan ook in elke stad wel rijden. Na de uitvinding van de eerste hoverboard in 2015, explodeerde de populariteit van deze gadget onder kinderen. Nu enkele jaren verder, zie je nog steeds veel hoverboards. Omdat hoverboards al populair zijn onder kinderen, neemt dit percentage niet verder toe. Maar omdat de wereldwijde bevolkingsgroei doorzet, zullen kinderen de komende jaren een groter deel van de wereldbevolking vertegenwoordigen. Dit heeft als gevolg dat de hoverboard verkopen wereldwijd tot 2021, zeker met 15% gaan toenemen. Het is niet een gadget welke kinderen snel zat zijn, en ondanks dat er modellen met nieuwe functionaliteiten verkocht zullen worden, zul je de hoverboard blijven zien.

Waarom zijn hoverboards zo populair?

Er zijn verschillende redenen waarom hoverboards zo populair zijn. Allereerst vinden kinderen hoverboards hele leuke gadgets. Ze moeten hun best doen om een hoverboard te leren besturen, en kunnen er na veel oefenen zelfs stunts mee doen. Voor kinderen die vaak ver moeten lopen, is het een makkelijke manier om zichzelf te vervoeren, maar nog belangrijker: het is gewoon leuk om te doen. Ook is de prijs van hoverboards aanzienlijk gedaald ten opzichte van toen het product net uit was. Tegenwoordig heb je al een hoverboard voor € 150, zie hier.

 Wat gaan we in de toekomst zien van hoverboards?

Het mag duidelijk zijn dat hoverboards voorlopig niet verdwijnen. Er worden nu zelfs frames verkocht welke je op de hoverboard kunt monteren, om deze om te bouwen naar een skelter. Dit geeft een hele nieuwe dimensie aan een hoverboard, en zorgt ervoor dat kinderen het nog langer blijven gebruiken. Waarschijnlijk zien we de komende jaren nog meer van dit soort objecten welke je op een hoverboard kunt bevestigen. Omdat de kwaliteit van de onderdelen vooruit gaat, zul je ook een verbetering zien in de laadsnelheid en de accuduur van de hoverboards. Sommige hoverboards hebben nu al ingebouwde Bluetooth speakers. Deze zullen de komende jaren niet weg gaan, maar juist beter worden. De hoverboards zullen in de toekomst niet sneller gaan dan ze nu al doen, omdat dat gevaarlijk is voor kinderen.

Let op de regelgeving

Je mag niet met een hoverboard over de openbare weg rijden. Ondanks dat dit verboden is, kun je wel met een hoverboard op eigen terrein rijden. Omdat de regelgeving in de toekomst nog aangepast kan worden, is het verstandig dit in de gaten te houden. Neem je de hoverboard mee naar het buitenland, dan kunnen de regels afwijken van de regels in Nederland. Daarom is het belangrijk je goed in te lezen in de regelgeving van het land waar je naartoe gaat, zodat je een boete kunt voorkomen.

Social media

Op social media is veel te vinden over hoverboards. Allereerst zijn er veel bekende sterren welke een hoverboard kopen, hier filmpjes van maken en deze delen met hun volgers. Dit zorgt ervoor dat kinderen heel graag een hoverboard willen, omdat hun favoriete ster er ook een heeft. Daarnaast zijn er op Facebook en Youtube allerlei filmpjes te vinden met uitleg hoe je de hoverboard kunt besturen, en hoe je stunts doet. Door kinderen deze filmpjes met uitleg te laten zien, kunnen ze veel sneller leren de hoverboard te besturen.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021