Online game ‘De Hokjestest’ tegen discriminatie, want Amsterdam is er klaar mee

In het kader van de campagne ‘Discriminatie; Amsterdam is er klaar mee’ en de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie is Hokjestest.nl live gegaan. In deze online game worden jongeren geconfronteerd met hun eigen vooroordelen. De website laat zien hoe je mensen soms totaal verkeerd kunt inschatten. Een eigen foto uploaden kan ook, je wordt dan onderdeel […]

Kortjes: tech in DNA, nieuwe Pinkeltje, Earth Hour met Durex, en meer (week 12, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: The world of branded content has changed; suddenly branded movies and TV shows are competing for the same marketing dollar […]

Justin Bieber vraagt fans om een eigen video te creëren in campagne voor adidas Neo

De in bepaalde kringen populaire artiest Justin Bieber was de laatste tijd vooral negatief in het nieuws, maar dat weerhoudt adidas er niet van om hem in te huren voor een nieuwe campagne voor de jongerenlijn NEO. Centraal staat een wedstrijd, #NEObiebermix genoemd, waarin de zanger fans vraagt om beeldmateriaal te mixen uit de fotoshoot waarin hij de collectie van lente/zomer 2014 draagt. […]

‘Student heeft genoeg aan 700 MB dataverkeer per maand’

De Nederlandse student verbruikt via het mobiele netwerk (3G of 4G) gemiddeld 693 MB dataverkeer per maand. Dit blijkt uit een onderzoek* van SimOnlyRadar.nl, waar studenten gevraagd werden een MB-verbruikstool in te vullen. De grootste MB-consumptie betreft het versturen van foto’s en het bezoeken van webpagina’s. Verdere gegevens gaven aan dat berichtdiensten zoals Whatsapp en Facebook-chat het populairst […]

IJs, ijs, baby: obesitas begint al op jonge leeftijd

Over overgewicht wordt enorm veel geschreven, ook hier. Het is immers een probleem van deze tijd. Allerlei instanties proberen mensen ertoe aan te zetten om gezonder te eten en meer te bewegen. Het Franse ministerie van sport, jeugd en onderwijs doet dat met een printadvertentie die grafisch zo goed gevonden en uitgevoerd is, dat ik […]

Nieuwe social media-app voor kinderen: Red Chocolate lanceert Momio

Online jongerencommunicatiebureau Red Chocolate heeft Momio gelanceerd in de Benelux, een social media-app voor kinderen van 7 tot 12 jaar. Deze is ontwikkeld door watAgame, een internationaal interactief media bedrijf uit Kopenhagen. Op Momio kunnen de gebruikers berichten plaatsen, foto’s en video’s uploaden en reageren op elkaars activiteiten. Vergelijkbaar met Facebook, maar dan in een zeer […]

[Docu] Jongeren, bejaarden en wetenschappers over generatie Y: vroeger was het beter?

Er wordt enorm veel geschreven over generatie Y ofwel millennials, zowel in negatieve als in positieve zinnen, en in een aantal gevallen zelfs op een meer objectieve manier. Ook jongeren/jongvolwassenen die zelf tot deze groep behoren, proberen een beeld van hun generatie te schetsen. Maar is dat eigenlijk wel mogelijk? Als Bachelorproef Journalistiek aan de Arteveldehogeschool in Gent maakte […]

Collegetour ‘So You Think You Can Eat’ maakt jongeren bewust van fout eet- en beweegpatroon

De stichting So You Think You Can Eat (SYTYCE) start na de zomervakantie met een collegetour langs Nederlandse middelbare scholen. Met een vernieuwende interactieve workshop die de taal van de jongeren spreekt, moeten ruim 50.000 scholieren bewust gemaakt worden van hun slechte eetgewoontes en gebrek aan lichaamsbeweging. Vooral middelbare scholen worden geconfronteerd met het slechte […]

Jongeren pakken stereotypen aan met videoblogs in wedstrijd ‘Weetewa… Ge zijt mijn stereotype niet’

Sensoa en Mediaraven dagen alle Vlaamse jongeren (14-21 jaar) uit om te vloggen tegen stereotypen die de ronde doen over klassieke man-/vrouw-verhoudingen of holebi’s (voor wie het niet weet: een vlog is een ‘video-blog’, een populaire manier bij jongeren om hun mening te geven via een filmpje op YouTube). De wedstrijd ‘Weetewa’ moet jongeren doen nadenken […]

Kortjes: co-making, normcore, first kiss, whaling, anti-monsterspray, en meer (week 11, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: While media and marketing vehicles geared to youngsters are trending digital, but lunch boxes have, functionally speaking, barely changed at […]

[TV] Carte Blanche-concept ‘Boost’ moet jongeren aanzetten om het beste uit hun jeugd te halen

Najaar 2013 schreef ik hier over Carte Blanche, een project waarbij de VRT zes jongeren de kans gaf om een eigen televisieprogramma te maken. In juni vorig jaar schreven 800 jongeren zich in met een idee, waaruit zes onervaren, jonge tv-talenten – Bert De Clercq, Thomas Verbruggen, Samir Korbi, Kevser Marasligil, Mourad Baaiz en Barbara Dzikanowice – […]

C1000 op herhaling met Dagje Uit-campagne, nu samen met Jumbo

In vervolg op het succes van de voorgaande edities is C1000 vandaag gestart met de vierde Dagje-Uit-spaarcampagne, deze keer in samenwerking met Jumbo. Bij elke 10 euro aan boodschappen en bij aankoop van geselecteerde actieproducten ontvangen klanten tot en met dinsdag 13 mei 2014 één gratis uitzegel (vijf uitzegels is een volle spaarkaart, en één volle spaarkaart […]

‘The Lucky Pig’: variant op Youp’s ‘Flappie’ in commercial voor spek

Van Flappie, het lied uit 1981 van cabaretier/columnist Youp van ’t Hek dat elk jaar rond Kerst weer veelvuldig op de radio te horen is, zou prima een korte film gemaakt kunnen worden. Sterk verhaal. Zover is het nooit gekomen, voor zover ik weet, maar in deze nieuwe commercial uit Noorwegen zien we een geslaagde variant, […]

Het is net als een bakker, vergeet je het zout dan smaakt het hele brood niet meer

Ilco van der Linde is de oprichter van Bevrijdingspop en hij was – in opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei – organisator van alle Bevrijdingsfestivals in heel Nederland. Met 1 miljoen bezoekers is dit uitgegroeid tot het grootste thematische jongerenproject van Europa. In 2003 begon hij als Internationaal Directeur met dance4life, dat onder jongeren inmiddels bij de meest populaire goede […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2025