Onderzoek beslist.nl: ‘Fotofinish tussen Sinterklaas en Kerstman, ruim 1,5 miljard gereserveerd voor feestdagen’

Nederlanders omarmen de feestdagen. Maar liefst 86% van de huishoudens viert Sinterklaas of kerst dit jaar; 54% van de huishoudens viert Sinterklaas met cadeaus, bij 55% komen cadeaus onder de kerstboom en 23% viert beide feesten met cadeaus. Rond de feestdagen besteden we gezamenlijk ruim 1,5 miljard euro. Dit komt neer op ruim 200 euro per huishouden. Dat is iets meer dan vorig jaar, maar niet veel. De extra uitgaven zijn grotendeels bestemd voor cadeaus. Ruim twee derde van de consumenten houdt het budget ongeveer gelijk aan vorig jaar. 

Dit alles blijkt uit een onderzoek* dat marktonderzoeksbureau SAMR uitvoerde in samenwerking met beslist.nl

Nederlanders die Sinterklaas vieren, kopen cadeaus voor gemiddeld vijf personen. Hieraan besteden zij ruim zeven uur tijd. Drie kwart van de consumenten haalt de sinterklaascadeaus in huis verspreid over een langere periode. Het merendeel start met shoppen in november. Per cadeau wordt een gemiddeld bedrag besteed van 32 euro. In huishoudens wordt gemiddeld drie tot vier keer een schoen gezet. Ruim een op de tien consumenten doet alle sinterklaasinkopen kort voor pakjesavond, begin december. Deze lastminute shoppers, door schaatssponsor beslist.nl ook wel sprintshoppers genoemd, zijn minder gefocust op prijzen en meer op levertijden. 

Speelgoed staat met stip bovenaan de lijst met meest gezochte cadeaus. Beslist.nl onderzocht** de prijzen van tien populaire speelgoedartikelen. Het online winkelcentrum vergeleek de prijs van elk artikel in vijf verschillende webshops. Voor het complete verlanglijstje betaalt de Sint gemiddeld 500 euro. Door bij elk speelgoedartikel na te gaan welke aanbieder het voordeligst is bespaart de Goedheiligman maximaal 194 euro op zijn cadeaus. De prijsverschillen tussen webshops lopen per speelgoedartikel op tot maar liefst 83%, met een gemiddeld prijsverschil van 50%.

Sinterklaas vult niet alleen schoentjes dit jaar, maar ook schaatsen. Schaatssponsor beslist.nl roept iedereen in Nederland op om een schaats te zetten. De #zetjeschaats-actie moet bijdragen aan de sponsorbekendheid van het online winkelcentrum door in de sinterklaasperiode een relevante koppeling te maken met het schaatsen.

zetjeschaats

*Het consumentenonderzoek is afgenomen onder ruim 800 respondenten in november 2015. **De genoemde productprijzen zijn geraadpleegd op beslist.nl op donderdag 26 november 2015. Onderzochte speelgoedartikelen: AirRaiders-Focus Drone (speelgoed van het jaar), K’NEX K-Force Mega Boom (speelgoed van het jaar), Lego City Mobiele Politiepost, Lego Friends Emma’s huis, Monopoly Junior, Nikko Porsche 911 GT3, Paw Patrol Trainingscentrum, Playmobil Herenhuis, VTech Magisch Speelhuis (speelgoed van het jaar), Zoomer Dino Chomper.

Onderzoek Week van de Mediawijsheid: ‘Kinderen hebben online sterk moreel kompas, behalve bij fact checking’

Kinderen willen zich online over het algemeen heel verantwoordelijk gedragen. Eerlijkheid en de privacy van anderen zijn belangrijke uitgangspunten bij hun gebruik van sociale media. Maar bij het controleren van feiten schiet die verantwoordelijkheid er nog wel eens bij in, zo blijkt uit het onderzoek Wat voor mediamaker ben jij? (pdf) naar de normen & waarden op sociale media, waaraan meer dan zesduizend kinderen tussen tien en twaalf jaar meededen. Het onderzoek werd gehouden in het kader van de Week van de Mediawijsheid.

Volgens Mary Berkhout, programmamanager van organisator Mediawijzer.net, ligt hier onder meer een taak voor professionele mediamakers weggelegd: “Zij moeten uiteindelijk het goede voorbeeld geven.”

De Week van de Mediawijsheid (20 t/m 27 november) stond dit jaar in het teken van ‘Media & Respect’. Om erachter te komen hoe respectvol kinderen zich online gedragen en wat hun overwegingen daarbij zijn, liet Mediawijzer.net onderzoek doen onder meer dan zesduizend basisschoolleerlingen. Kinderen uit groep 7 en 8 werden aan de hand van verschillende dilemma’s gevraagd welke keuzes ze zouden maken rond thema’s als commercie, privacy, blaming en shaming en fact checking. Op het laatste gebied is nog verbetering nodig, zo laat het onderzoek zien.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het met het morele kompas van de meeste kinderen wel goed zit, viel ook Berkhout op: “Of het nu gaat om eerlijk zijn over gesponsorde producten in vlogs of om toestemming vragen voordat je een filmpje van een ander online zet: dit onderzoek laat zien dat kinderen zich online vaak heel verantwoordelijk gedragen.” Zo is bijvoorbeeld aan kinderen gevraagd of ze op een vlog een gesponsord product zouden laten zien, ondanks dat ze het eigenlijk maar rommel vinden. Eerlijkheid blijkt hierbij het voornaamste uitgangspunt: zowel bij de kinderen die ervoor kiezen het product wel te laten zien en eerlijk hun mening te geven (meer dan 70%), als bij de kinderen die het niet tonen om zo eerlijk te kunnen blijven (meer dan 60%).

alles laten zien

Bij het controleren van een bericht voordat ze het delen op sociale media gaan kinderen minder voorzichtig te werk, zo komt uit het onderzoek naar voren. Meer dan een derde van de ondervraagde kinderen zou een gevoelig bericht doorsturen zonder te checken of de inhoud eigenlijk wel klopt. Bijvoorbeeld omdat ze vinden dat je de meeste berichten nu eenmaal niet zo serieus moet nemen (meer dan 50%), het niet als hun taak zien om berichten te checken (meer dan 30%) of niet weten hoe ze dat zouden moeten doen. Uit een Ofcom-studie bleek recentelijk al dat het in Engeland niet veel anders is dan in Nederland: ‘Te veel kinderen denken de werkelijkheid te vinden op Google en YouTube’, schreef ik vorige week.

Hier ligt een grote taak voor ouders, opvoeders én professionele mediamakers weggelegd, vindt Berkhout: “Kinderen bezitten alle basisvaardigheden om uit te groeien tot verantwoordelijke mediagebruikers én –makers, maar op het gebied van fact checking kan het nog beter. Ga als ouder of onderwijzer met kinderen in gesprek om duidelijk te maken hoe belangrijk het is om waar van onwaar te kunnen onderscheiden. En geef als professionele mediamaker het goede voorbeeld. Natuurlijk door eigen stukken goed te controleren, maar ook door heel duidelijk te melden wanneer berichtgeving niet klopt en waar dit dan uit blijkt. Zo kunnen we samen kinderen helpen om goede fact checkers te worden.”

Vanochtend overhandigt Mediawijzer.net de conclusies van dit onderzoek aan de Raad voor Cultuur, het adviesorgaan dat in het najaar van 2016 een nieuw advies over mediawijsheid uitbrengt.

Mediamonitor 2014-2015: ‘EnzoKnol, StukTV en KUD populairste YouTubers’

Het Commissariaat voor de Media heeft de Mediamonitor 2014-2015 (pdf) gepubliceerd. In 2015 heeft de toezichthouder stevig ingezet op onafhankelijkheid van de media en transparantie van media-instellingen, en deze twee toezichtthema’s komen dan ook nadrukkelijk naar voren in de publicatie. Belangrijk natuurlijk, maar leuker is het om naar de actuele trends te kijken. In de Mediamonitor wordt het toenemende belang van YouTube als een van de opvallendste trends benoemd. De videodienst groeit namelijk razendsnel

In 2013 werd wereldwijd per minuut 100 uur videocontent geüpload, in 2014 is die hoeveelheid verdrievoudigd. YouTube-kanalen zijn echte jongerendomeinen en er zijn inmiddels kanalen met honderdduizenden abonnees. Vooral de reclame-industrie speelt hier nadrukkelijk op in; via deze kanalen kunnen zij een jongere doelgroep interesseren die met lineair tv-kijken, dagbladen en tijdschriften nauwelijks meer te bereiken is. De toenemende interesse voor online video valt samen met een verschuiving in het gebruik van mobiele apparaten. Het Commissariaat constateert dat lineaire televisie nauwelijks nog een rol lijkt te spelen in het leven van de nieuwe generatie: “Zij volgen eerder hun favoriete ‘vloggers’.” 

Wie als kijker niets wilt missen van een bepaald YouTube-kanaal, kan zich erop abonneren. Als abonnee wordt het kanaal, nadat je bent ingelogd, zichtbaar op de homepage van YouTube, en vervolgens is eenvoudig te zien of er nieuwe filmpjes zijn toegevoegd aan het kanaal. Het aantal abonnees is dan ook een indicatie voor de populariteit van een kanaal. Omdat met name de kanalen van jongeren die iets heel nieuws presenteren populair zijn, wil ik dat lijstje graag met je delen. Gerangschikt op het aantal abonnees ziet in 2015 de top-20 van YouTube-kanalen gericht op Nederland er als volgt uit:

topkanalen

Al deze kanalen zijn in korte tijd extreem snel gegroeid. Zes Nederlandstalige YouTube-kanalen hadden op de peildatum afgelopen zomer meer dan een half miljoen abonnees. Laat dat even op je inwerken: meer dan 500.000 abonnees! Koplopers zijn EnzoKnol en StukTV, die beide filmpjes bieden met belevenissen van de makers (‘creators’). Qua onderwerpen doen reality, humor en games het goed. Vreemde eend in de bijt is Eveline Maureen, die vorige jaar slim inhaakte op de loom-rage met tutorials en daarna haar focus verlegde naar het ‘unboxen en reviewen’ van speelgoed. Wanneer alleen gekeken wordt naar kanalen afkomstig uit Nederland zonder de eis van de Nederlandse taal, valt op dat de top-20 wordt gedomineerd door muziek. Op de peildatum had de Nederlandse dj Hardwell 2,6 miljoen abonnees en 410 miljoen views.

Steeds vaker wordt de zelfstandige kanaalaanbieder vertegenwoordigd door een zogenoemd multichannelnetwerk (MCN). MCN’s zorgen voor een groter bereik van kanalen, meer commerciële inkomsten uit bijvoorbeeld product placement of merchandising, ondersteuning van de videoproducties en samenwerking tussen kanalen.

De publieke omroep en commerciële zenders spelen nauwelijks een rol van betekenis spelen op YouTube, maar ook zij beginnen nu ook in te zien dat er iets moet gebeuren. Zo lanceerde SBS afgelopen week samen met MCN Social1nfluencers internetzender S1.tv: “Voor en door jongeren”.

Over het Commissariaat
Als het gaat om de pluriformiteit en onafhankelijkheid van de mediasector houdt het Commissariaat voor de Media als onafhankelijk toezichthouder al meer dan 25 jaar de vinger aan de pols. Dit gebeurt middels toezicht, maar met name ook door ontwikkelingen te registreren en te analyseren. Sinds 2001 worden de bevindingen jaarlijks gepubliceerd in de Mediamonitor-rapporten. Daarnaast is er de speciale Mediamonitor-website voor actuele informatie en een terugblik op eerder verschenen stukken.

Klik hier voor meer informatie over en resultaten uit de Mediamonitor 2014-2015: Trends, Mediabedrijven en Mediamarkten.

Kindvriendelijke zoekmachine bereikt drie maanden na lancering meer dan 80% van alle basisscholen

Deze week wordt de Week van de Mediawijsheid georganiseerd, waarbij op scholen en in bibliotheken extra aandacht wordt besteed aan het mediawijzer maken van kinderen. Kinderen zoeken al heel jong online en het wordt in het enorme aanbod steeds moeilijker om geschikte informatie te vinden op zoekvragen. Krap drie maanden na de lancering van JouwZoekmachine.nl blijkt hoeveel behoefte er is aan toegang tot een versimpeld en begrijpelijk internet.

Vanaf volgende week bieden duizenden basisscholen hun leerlingen de zoekmachine aan via de grootste online leerportalen. JouwZoekmachine.nl staat dan standaard op alle computers in zeker 8 van de 10 Nederlandse scholen.

Sinds de lancering van de eerste zoekmachine ter wereld die zoekresultaten geeft per leesniveau, hebben veel scholen JouwZoekmachine.nl spontaan omarmd. Een kind van 8 jaar krijgt meer plaatjes en een simpelere tekst te zien dan een kind van 12 jaar. Volgende week zullen ook de twee grootste Nederlandse onderwijsaanbieders (Heutink ICT en de Rolf Groep) de gratis zoekmachine actief aanbieden in hun online leer portalen. De Steve Jobsscholen van Maurice de Hondt waren meteen al aangehaakt. Deze drie onderwijsaanbieders willen dat kinderen veilig en op hun eigen leesniveau het internet op gaan.

Bedrijven kunnen ook van deze technologie gebruik maken. Zo lanceert KPN nog dit jaar een app die kinderen toegang geeft tot een geschikt internet. Elk bedrijf dat via een website wil communiceren met kinderen kan een eigen zoekbalk met niveaus opnemen. Zelfs partijen die laaggeletterden ondersteunen, contacteren WizeNoze. Hiermee wordt de behoefte om het internet simpeler te maken voor een grote groep mensen steeds duidelijker.

De maker van deze zoekmachine, de Amsterdamse startup WizeNoze is blij verrast met het brede gebruik van JouwZoekmachine.nl, zo zegt oprichter Diane Janknegt: “De resultaten zijn beter dan verwacht, de recensies zijn geweldig, en dat terwijl onze technologie nog volop in ontwikkeling is. Elke week zien we het gebruik van de JouwZoekmachine toenemen.”

Fashionista brengt eerste ‘Vlogazine’ van Nederland uit

Vloggen is het nieuwe bloggen, en dus lanceert Fashionista na de Blogazine-special nu het Vlogazine: een magazine vol tips van vloggers – dé nieuwe rolmodellen – en alle ins & outs over deze nieuwe trend. Fashionista is hiermee het eerste tijdschrift dat een special uitbrengt die volledig in het teken staat van vloggers & vloggen. 

Waar bloggen eerst de trend was, leggen jongeren nu hun leven al vloggend met een videocamera vast. Van een ‘gewoon’ kijkje in hun leven tot shopping hauls en van beauty tutorials tot fashion reports. Het Vlogazine inspireert de fans over hun favo it-girls uit de vlogwereld. Met als hoogtepunt de covershoot met Mascha Feoktistova, Sophie Milzink, Diana Leeflang en Teske de Schepper. Daarnaast kunnen meiden hun vlogstyle en de belangrijkste must-follows ontdekken en natuurlijk shoppen in de stijl van de hotste vloggers.

Vrouwelijke vloggers zijn dé it-girls van nu voor jonge meiden en daarmee de grootste influencers voor deze doelgroep (12-19 jaar). Jonge fashionista’s volgen binnen- en buitenlandse vloggers op de voet: wat dragen ze, wat zijn hun favoriete merken, waar shoppen ze, wat zijn hun beautyrituelen, wat zijn de populairste uitjes, wat eten ze en met wie gaan ze om? Een vlog is als reality-tv die dagelijks gevolgd moet worden.

COVER 2.inddWat als je zelf ook vlogger wilt worden: wat moet je weten en waar begin je? In het Vlogazine staan naast de beste tips ook de succesverhalen van de grootste influencers van Nederland. De covergirls delen hun beste adviezen in de exclusieve covershoot, maar ook internationale YouTubers als Blogilates (2,6 miljoen volgers), Shaaanxo (2,1 miljoen volgers), Samantha Maria (1,6 miljoen volgers) en Velvet Gh0st (760.00 volgers) komen aan het woord. 

In het Vlogazine maken lezeressen middels een contest kans om het nieuwe gezicht van het Fashionista’s YouTube-kanaal te worden. De beste inzendingen zullen daar ook te zien zijn. De winnaar wordt eind januari bekend gemaakt. Abonnees van Fashionista maken bovendien kans op een meet & greet met vloggers uit Vlogazine.

Fashionista’s Vlogazine ligt vanaf vandaag in de winkel voor € 4,95.

[Jongerentaal] Mobiele begrippen staan centraal in Van Dale Woord van het Jaarverkiezing 2015

Van Dale is de Woord van het Jaarverkiezing weer gestart. De woordenboekenuitgever nomineerde tien nieuwe woorden uit 2015 die strijden om de titel — de winnaar van deze top 10 wordt hét officiële Van Dale Woord van het Jaar 2015. De verkiezing kent ook publieksnominaties; de afgelopen weken heeft het Nederlandse publiek door het insturen van nieuwe woorden in vijf categorieën mooie nieuwe woorden genomineerd. En eigenlijk zijn die interessanter, al is het maar omdat er een categorie ‘jongerentaal’ is. 

In de categorie ‘jongerentaal’ kan gestemd worden op de volgende woorden:

  • dronie (met een drone gemaakte selfie);
  • fishgape (selfie met een zwoele blik en geronde lippen, gemaakt door het imiteren van een vis die in het water het geluid ‘blub’ maakt);
  • smexy (intelligent en beschikkend over sexappeal (portemanteauwoord van smart en sexy));
  • tinderellasyndroom (verschijnsel dat men zo afhankelijk is geworden van datingapps, zoals Tinder, dat men niet meer goed in staat is in real life te flirten en te daten (woordspeling van Tinder en Cinderella));
  • periscopen (livestreamen met behulp van de app Periscope).

Kortom, louter woorden die aan het gebruik van smartphones te linken zijn, bovendien nogal op het uiterlijk gericht. Trek je conclusie.

Ook in de overige categorieën ontkom je niet aan woorden die een technologische oorsprong hebben: in de categorie ‘lifestyle’ is appnek (overbelasting van de nek als gevolg van veelvuldig gebruik van een smartphone, mogelijk leidend tot vergroeiing van de ruggengraat) genomineerd, in het rijtje ‘sport & amusement’ staat onder andere speeljuweel (op het lichaam gedragen kleinood met spelfunctionaliteiten, zoals een smartwatch) en voor wat betreft ‘economie’ maakt fygitaal (digitale dienstverlening combinerend met service in fysieke kantoren) kans om te winnen.

Mooi dat deze jaarlijkse verkiezing tevens een tijdsbeeld schetst — het is het jaar van poortjesspringers, selfiedoden, stoppeltattoos, robothotels, vredespianisten en uberisering — maar eh… je zou zomaar kunnen concluderen dat we in een rare tijd leven.

Stemmen kan tot en met 14 december 2015, 17.00 uur. Een dag later wordt de uitslag bekendgemaakt.

[Foto: een #fishgape van Instagram-gebruiker @einigri v]

Update (15/12): In de categorie jongerentaal kreeg ‘tinderellasyndroom’ de meeste stemmen (34%), in de categorie lifestyle won ‘appnek’ (33%).

CBS Jaarrapport 2015 Landelijke Jeugdmonitor: ‘Nederland telt 4,9 miljoen jongeren, vooral te vinden in Bijbelgordel en studentensteden’

Het CBS heeft het Jaarrapport 2015 (pdf) van de Landelijke Jeugdmonitor gepubliceerd, een inkijk in de staat van de jeugd die beschrijft hoe het gaat met de bijna 5 miljoen jongeren in Nederland. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft zes maatschappelijke indicatoren omschreven die gemeentelijke beleidsmakers meer inzicht bieden in de staat van de jeugd en die ze kunnen relateren aan het jeugdhulpgebruik: wonen en veilig opgroeien, school, werk, middelengebruik, politiecontacten en kindermishandeling.

Deze indicatoren staan centraal in de uitgave, de achtste jaargang alweer. De publicatie is gratis als pdf beschikbaar, en dus voor een ieder te lezen. Ik beperk me daarom hier tot de belangrijkste conclusies:

  • Nederland telt 4,9 miljoen jongeren (0-25 jaar), dat is 29% van de bevolking. Gemeenten met veel jongeren zijn vooral te vinden in de Bijbelgordel en in studentensteden, weinig jongeren zijn er in krimpregio’s aan de randen van het land. Inmiddels heeft een kwart van de jongeren ten minste één ouder die buiten Nederland is geboren. Daarnaast groeien steeds meer jongeren op in een eenoudergezin.
  • Een op de vijftien minderjarige kinderen woonde in 2013 in een bijstandsgezin. Kinderen uit een laaginkomensgezin zijn beperkter in deelname aan vrijetijdsactiviteiten en hebben vaak te weinig geld voor een vakantie of nieuwe kleren.
  • In het schooljaar 2014/’15 zaten bijna 1,5 miljoen leerlingen in het reguliere basisonderwijs, een kleine 37.000 leerlingen volgden speciaal basisonderwijs en 31.000 leerlingen volgden basisonderwijs op een speciale school. Ruim 985.000 jongeren zaten in het voortgezet onderwijs, bijna 40.000 jongeren zaten in het voortgezet speciaal onderwijs. En om het onderwijsplaatje compleet te maken: 437.000 jongeren tot 25 jaar volgden een opleiding in het middelbaar beroepsonderwijs343.000 in het hbo en 199.000 in het wo.
  • In 2014 daalde het aandeel jongeren van 15 tot 27 jaar met werk opnieuw. Tegelijkertijd nam de werkloosheid af, doordat minder jongeren zich aanbieden op de arbeidsmarkt.
  • In Nederland rookte ruim 22% van de jongeren van 12 tot 25 jaar in 2010/2014. Deze jonge rokers hebben vaker lichamelijke klachten en ervaren hun gezondheid als minder positief, zowel lichamelijk als psychisch. Rokende jongeren gebruiken meer zelfzorgmedicijnen, leven minder gezond, bewegen minder en drinken meer alcohol. Het aandeel rokende jongeren is het grootst in het noorden, en van de vier grootste gemeenten rookt in Utrecht bijna een derde van alle jongeren — flink meer dan in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

jonge rokers

  • Het aandeel jongeren met ondergewicht of (ernstig) overgewicht is vergelijkbaar voor rokers en niet-rokers. In beide groepen heeft 4% ondergewicht, 17% overgewicht en 4% ernstig overgewicht (obesitas) in 2010/2014.
  • In 2014 zijn 73.000 jongeren (2,4%) van 12 tot 25 jaar als verdachte van een misdrijf geregistreerd. Vooral onder minderjarigen is het aandeel verdachten hoger naarmate de woonbuurt meer stedelijk is.

Het Jaarrapport is een gezamenlijke publicatie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Centraal Bureau voor de Statistiek. De inhoud is gebaseerd op cijfers die op de website landelijkejeugdmonitor.nl staan. Waardevolle (basis)informatie!

HP schakelt R2-D2 in voor romantische Star Wars-inhaker

Onder andere PlayStationToys”R”UsDuracell en Google haakten al aan bij de komende film Star Wars: The Force Awakens. Technologiebedrijf HP voegt zich daar nu bij met een serie fraaie commercials. Er wordt een ‘Star Wars Special Edition Notebook’ op de markt gebracht, waarin liefhebbers diverse kenmerken uit het bekende Star Wars-universum zullen terugvinden (“laat de Sith in je los met de rood oplichtende toetsen” en “vervang de standaardgeluiden door de overbekende geluiden uit de films, zoals van R2-D2 en het lichtzwaard” — dat soort dingen).

In onderstaande video, ‘Reinvent Romance with R2-D2′ getiteld, zie je hoe een Star Wars-fan de genoemde laptop gebruikt om zijn favoriete robot na te bouwen voor een belangrijke missie. 

Ook leuk is het volgende ‘Sound Wars’-filmpje waarin producer DJ Snake en Vine-ster Rudy Mancuso de Star Wars-muziek op een andere manier laten horen.

Daarnaast is er nog een (minder aansprekend, meer productgericht) spotje onder de noemer ‘Star Wars Epic Battle with Instant Ink’ waarbij een fotoprinter centraal staat.

[Creatie door BBDO, New York; via Ads of the World]

Onderzoek Kieskeurig.nl: ‘Aantrekkende economie geen invloed op bestedingspatroon Sintcadeaus’

Vier van de vijf Nederlanders (80%) kunnen niet wachten tot de feestdagen zich aandienen, blijkt uit de enquête over Sinterklaas die Kieskeurig.nl uitvoerde onder ruim 900 respondenten. Ondanks dat de crisis over z’n hoogtepunt is, is driekwart van de ondervraagden niet van plan meer uit te geven dan de afgelopen jaren. Meer dan de helft van de Nederlanders viert Sinterklaas dit jaar; 69%, viert de feestdag met Pakjesavond en bijna de helft doet aan de traditie schoen zetten.

Gemiddeld wordt er niet meer dan €100 uitgeven aan Sinterklaas, dat is inclusief pakjes en schoencadeaus. Een cadeau voor Pakjesavond kost tussen de €10 en €50 en aan schoencadeaus besteedt men bij voorkeur niet meer dan €5. De consument oriënteert zich voornamelijk op sinterklaascadeaus door speelgoedfolders en -boekjes en koopt bij voorkeur in fysieke winkels. 79% koopt sinterklaas cadeaus in winkels, de rest online. De cadeaus worden op tijd ingekocht. Driekwart van de Nederlanders die Sinterklaas vieren, koopt de cadeaus voor Pakjesavond minimaal 2 weken van tevoren.

Bouwspeelgoed (19%), games (17%) en knutselspullen (16%) zijn het populairste speelgoed op de verlanglijstjes van kinderen. Dit is op Kieskeurig.nl terug te zien in het zoekgedrag naar speelgoed (in de maand november wordt op de vergelijkingssite het meest gezocht naar games, bouwspeelgoed en elektronisch speelgoed). Zie onderstaande infographic voor een overzicht van alle bevindingen.

Infographic Sinterklaas 2015

De meeste Nederlanders weten niet waarom wij op 5 december Pakjesavond vieren; 32% zegt dat we het vieren vanwege de geboorte van Sint Nicolaas op 5 december, 26% zegt dit oprecht niet te weten. De overlevering vertelt ons dat Sinterklaas wordt gevierd omdat zijn sterfdag op 6 december is. De avond voorafgaand werden schoentjes gevuld met snoep en speelgoed. Wel weet 81% waar de Goedheiligman vandaan komt, dat is Turkije. Volgens 17% komt de Sint uit Spanje. 

PS  Het fotootje bovenaan dit bericht komt uit onderstaande Sinterklaas-commercial van V&D. De winkelketen wenst alle klanten ‘Prettige Geefdagen’. Sympathiek: “Nederland is steeds beter in geven. Want krijgen vinden we leuk, maar geven voelt nog veel beter! En daar weet Sint alles van. Dus verrast hij graag het hele stel met cadeaus van V&D of…nou ja, je snapt hem wel.” (En daar komt Kieskeurig om de hoek kijken, want daar kunnen consumenten prijzen vergelijken ;-)).

[Aankaarten] 160.000 sets slimme speelkaarten helpen ouders bij maken van afspraak van NIX

De meeste ouders zien hun kinderen liever niet roken en drinken voordat ze achttien zijn, zo blijkt uit cijfers van NIX18: 71% van de ouders vindt het normaal dat hun kinderen niet roken en drinken voor hun 18de, maar het blijkt vaak nog knap lastig het onderwerp thuis bespreekbaar te maken. Om deze vaders en moeders een handje te helpen introduceert NIX18 de Aankaarten. Deze kaartjes passen in vijf bekende gezinsspellen. Ouders kunnen daarmee makkelijker afspraken maken over het gebruik van sigaretten en alcohol.

Steeds meer ouders vinden het normaal om niet te roken en niet te drinken onder de 18; bijna een derde (31%) van de ouders maakt deze afspraak al met betrekking tot alcohol en iets meer dan de helft (52%) van de ouders maakt een afspraak over roken. Om ouders te helpen tot actie over te gaan, hebben de fabrikanten van de vijf meest populaire gezinsspellen de krachten gebundeld. Bij Kolonisten van Catan, 30 seconds, Party&CO, Pim Pam Pet en Weerwolven zit een gratis setje Aankaarten. Deze echte spelkaarten passen, als een onverwachte surprise, naadloos in het spel. In totaal zijn er 160.000 setjes geproduceerd. Goochelaar Hans Kazan geeft uitleg in onderstaande video.

Aankaarten zijn speelkaarten met een hint, opdracht of vraag die gaat over NIX. Dat geeft ouders de gelegenheid om tijdens een spelletjesavond over de afspraak te beginnen. Het enige wat pa of ma even moet doen is de Aankaarten ongezien aan het spel toevoegen, daarna komt tijdens het spelen vanzelf een kaartje langs dat het onderwerp op tafel brengt. Dan is het voor vader of moeder alleen nog een kwestie van afronden om een ‘afspraak van NIX’ te maken. De kaartjes worden verspreid via Intertoys en Bart Smit. Zowel de speelgoedketens als de spellenfabrikanten doen onbezoldigd mee.

aankaartend

“Heel goed om te zien dat steeds weer nieuwe manieren worden gevonden om ouders te helpen die afspraak te maken. Want ik snap heel goed dat het niet altijd makkelijk is om grenzen te stellen. Maar het is echt heel belangrijk, als kinderen bijvoorbeeld voor hun 18de niet roken, is de kans groot dat ze er nooit aan beginnen. En dat willen we natuurlijk.” [Staatssecretaris van Rijn]

De Aankaarten zijn onderdeel van NIX18. Deze campagne, twee jaar geleden gestart, is een initiatief van het Ministerie van VWS en wordt ondersteund door diverse partners waaronder het Trimbos-instituut, NOC*NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, KWF Kankerbestrijding, GGD’en, Koninklijke Horeca Nederland en het Longfonds.

[Creatie door Roorda Reclamebureau]

Ofcom-onderzoek: ‘Te veel kinderen denken de werkelijkheid te vinden op Google en YouTube’

Kijk, daar is de Britse communicatie-autoriteit Ofcom weer met een nieuw onderzoek. Uit het rapport Children and Parents: Media and Attitudes 2015 (pdf) komt naar voren dat Engelse kinderen van 8-15 jaar anno 2015 ruim 15 uur per week online zijn, meer dan twee keer zo lang als een decennium geleden. Hoewel deze groep is opgegroeid met internet, is er volop ruimte voor verbetering van hun digitale kennis en begrip. Zo denkt 8% van de 8-15-jarigen dat alle informatie van sociale netwerksites of apps waar is.

Eén op de vijf 12-15-jarigen in Engeland gelooft zonder meer de informatie die zoekmachines als Google of Bing presenteren en slechts één op de drie is in staat om betaalde advertenties in de zoekresultaten te identificeren. Kinderen richten zich steeds vaker tot YouTube voor ‘ware en accurate’ informatie over wat er gaande is in de wereld; de videosite is voor 8% van de jeugd de beste keuze voor dit soort informatie. 

MLA Research Sources for Select Committee evidence

“The internet allows children to learn, discover different points of view and stay connected with friends and family. But these digital natives still need help to develop the know-how they need to navigate the online world.” [James Thickett, Ofcom]

Aangezien het onderzoek al sinds 2005 uitgevoerd wordt, is de ontwikkeling (pdf) in de tijd mooi zichtbaar. Tien jaar geleden lag het mediagebruik van kinderen op een hoger niveau dan we ons waarschijnlijk herinneren, en niet eens zo heel verschillend van vandaag. Er is nu echter een veel rijkere en uitgebreidere online ervaring dan destijds het geval was. In de afgelopen jaren zijn tablets opgekomen als een standaard entertainmentscherm, met name onder jonge kinderen (meer dan de helft van de 3-/4-jarigen en driekwart van de 12-15-jarigen gebruiken nu een tablet, en voor alle leeftijdsgroepen (met uitzondering van 12-15 jaar) is dit het apparaat dat het meest gebruikt wordt om online te gaan). Daarnaast is er een kleine maar belangrijke daling van het tv-kijken via een tv (inmiddels besteden 12-15-jarigen bijna 3,5 uur per week langer online dan dat ze naar een televisietoestel kijken). De content die kinderen consumeren wordt steeds vaker samengesteld door digitale tussenpersonen, met inbegrip van aanbieders als YouTube en Google, die als betrouwbare bronnen worden gezien. De beweging richting kleinere schermen maakt het lastiger voor ouders om het mediagebruik te monitoren.

MLA Research Sources for Select Committee evidence

Dit zijn enkele andere conclusies uit de 2015-editie van deze grootschalige studie:

  • Het aantal 8-15-jarigen met een mobiele telefoon is gedaald sinds 2005, maar een kwart van de 8-11-jarigen en zeven op de tien 12-15-jarigen bezit nu een smartphone;
  • De mobiele telefoon is het apparaat dat 12-15-jarigen het meest zouden missen;
  • Tieners die zowel naar de tv als naar YouTube-content kijken, geven de voorkeur aan YouTube-video’s boven tv-programma’s;
  • Minder 12-15-jarigen noemen Facebook als belangrijkste sociale netwerk, ten gunste van Snapchat;
  • Bijna driekwart (72%) van de 12-15-jarigen denken dat de meeste mensen zich anders gedragen als ze online zijn;
  • Tweederde (67%) van de meisjes met een socialemedia-account zegt dat er dingen zijn die ze niet leuk vinden aan sociale media, ze maken zich met name zorgen om roddels (30%) en onvriendelijkheid (23%);
  • Bijna een derde (31%) van de 12-15-jarigen geeft toe soms te veel tijd te besteden aan sociale media;
  • Minder dan de helft van de 12-15-jarigen zijn zich bewust van betaalde promoties door vloggers of van gepersonaliseerde reclame;
  • Negen van de tien ouders (92%) managen het internetgebruik van hun kroost op een of andere manier, bijna alle kinderen (97%) herinneren zich advies te hebben gekregen over veiligheid online;
  • Het overgrote merendeel (84%) van de kinderen van 8-15 jaar zegt dat ze het hun ouders, medegezinsleden of leraren vertellen als ze iets vervelends online zien, maar 6% zegt dit tegen niemand te vertellen.

Klik hier voor meer, veel meer informatie (en alle rapportages). Interessante kost!

Kortjes: South Park over ad blocking, jongen in Barbie-spot, meldpunt voor seksistische schoolboeken, en meer (week 47, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Oxford Dictionaries has set a new precedent for its word of the year 2015 after judges chose a non-alphabetical symbol for the first time with an emoji;  the wordsmiths plumped for the tears of joy smiley face emoticon (The Drum)

Durex would like the planet to have a safe sex condom emoji to help promote sexual health and education; research from the company found that when young people are talking about sex, they typically text—and emojis can play a big role (brandchannel)

South Park‘s 19th season has been unusually strong; in the Sponsored Content episode show creators Trey Parker and Matt Stone hilariously took on several of the issues advertisers have been grappling with, including ad blocking and sponsored content (Adweek)

BETC Paris launched a new international campaign for kids clothing brand Petit Bateau with the 60-second spot, The Mini Factory (Adweek)

Android’s ad featuring animals playing together for the Android operating system is the most-shared ad of 2015, according to Unruly; the film has been shared 6.4 million times (Campaign)

Kids are generating billions of video views on YouTube, but it’s raising some talking points for parents (The Guardian)

The U.S. toy industry is expected to have its strongest year in at least a decade after several years of kids choosing videogames and mobile apps over Barbie and stuffed bears; annual toy sales are projected to rise 6.2% to $19.9 billion in 2015 (Business Insider)

In the latest over-the-top holiday spot from a U.K. retailer, Argos brings us snow zorbs, Minions, a top snowboarder and XBoxes zooming downhill on a ski slope in an energetic extravaganza that features dozens of gift ideas (Creativity)

Toys that talk, tablets that ‘grow up’ with your kid, and robots you build (and then order around) — yep, this holiday is shaping up to be the techiest ever for kids (Common Sense Media)

Toys – as opposed to computer games – linked to Star Wars and the revived kids’ TV favourite Thunderbirds are among the top 12 tips for this Christmas, along with perennial favourite Lego (The Telegraph)

Hello Barbie is far more than mere child’s play; the artificial intelligence children’s doll has spooked the market with suspicions of surveillance and data… (The Daily Dot)

The war on the pink aisle continues; the newest ad for Barbie’s Moschino doll line features a new figure for the first time ever — a boy (New York Post); interesting spot—but it’s being called a parody, and wasn’t actually made by Mattel (Adfreak)

According to researchers at Montreal’s Concordia University, preschoolers with ‘authoritarian parents are 35% more likely to be obese than those with ‘authoritative’ parents; for school-age children, the likelihood went up to 41% (Yahoo!)

If you’re still obsessed with millennials, you’ve way behind the curve; you need to walk back to the very beginnings of life—newborns, fetuses, fertilized eggs, even sperm itself—to start building brand connections as early as possible, at least according to parody videos (Adfreak)

In 2016, marketing and communications professionals will stop targeting millennials as one demographic and focus on reaching the younger consumers based on their passions, according to a study released by Hotwire PR (Ad Age)

A new report from the Innovation Group takes an in-depth look at Brazil’s generation Z, a group whose lives have been marked by Brazil’s spectacular economic rise in recent years, as well as its persistent social inequality (JWT)

Having too many Facebook friends could make teenagers stressed out, research has found (The Telegraph)

Critics warn of a resurgent political correctness that leaves young people unprepared for the real world; others see it as a sign of a demographic changing-of-the-guard that has been approaching ever since the first Millennials came of age (Forbes)

What separates present-day moral panics about college students from past ones is that we live in a golden age for confirmation bias (Science of Us)

Everything is right is this anti-bullying short film from England — the acting, editing, music, rhythm and the story; it is made by students from the 7 and 8 year class from the Bedford High School in Leigh (Osocio)

Nederlanders krijgen steeds minder kinderen; het jaar 2015 kan zelfs het naoorlogse laagterecord van 1983 breken (NU.nl)

Generatie Z lijkt deels op de ‘stille generatie‘ van de jaren 1920 en ’30, die in onstabiele tijden voor zekerheid kozen, maar, los van alle trendrapporten, voorspellingen en boeken, is dit ook gewoon een jongerengeneratie (nrcq)

Alle verlanglijstjes voor Sinterklaas mogen eindelijk de schoen in, zoals al decennia gebeurt, eeuwen zelfs (AD)

Jip en Janneke zijn niet langer heilig voor de HEMA: “Er is geen diepgravend marktonderzoek voor nodig om te zien dat jonge kinderen van nu ook andere boek- en filmhelden hebben, zo zijn Maja de Bij en de Minions momenteel populair bij kinderen” (AD)

Jongeren zijn in 2015 met gemiddeld drie verschillende devices online, iedereen gebruikt een laptop of desktop en ook het aantal smartphonegebruikers kan bijna niet verder stijgen (Frankwatching)

SBS lanceert S1.tv; de jongste zender van Nederland heeft 25 van de meest getalenteerde, jonge online videomakers van Nederland geselecteerd (MarketingTribune)

Het Nederlandse muziekplatform XITE lanceert Personalised Music Television in Nederland bij Ziggo; de applicatie zal voor het einde van jaar ook toegankelijk worden gemaakt voor klanten van andere televisie-aanbieders (Nederlands MediaNieuws)

Kids- en jongerenbureau Young Originals is na een pitch door Disney geselecteerd om de Sinterklaas- en Kerst-idents te verzorgen voor Disney Channel en Disney XD; Young Originals ging hiervoor een strategische samenwerking aan met de Cinemates (Fonk)

Het overgrote deel van de Nederlanders beschikt inmiddels over een smartphone; de iPhone is daarbij vooral populair onder jongeren, terwijl ouderen vaker voor een Samsung kiezen (Sp!ts)

In Duitsland is Smombie uitgeroepen tot ‘jeugdwoord van het jaar’; het woord, een verkorting van Smartphone en Zombie, duidt op iemand die met zijn telefoon bezig is en hierdoor geen oog meer heeft voor wat er om hem heen gebeurt (Onze Taal)

In 2016 zal de 62ste Kinderboekenweek geheel in het teken staan van een paar belangrijke familieleden: opa´s en oma´s (Leesplein)

Walibi Holland is, samen met de Nederlands-Poolse rapper Mr. Polska, een uitgebreide Snapchat-campagne gestart om zijn nieuwe achtbaan te promoten (Emerce)

Zonder rijbewijs achter het stuur kruipen — bijna de helft van de jongeren heeft dat weleens gedaan (RTL Nieuws)

Bijna 75% van de reclames die kinderen in Schotland zien gaat over junkfood (NU.nl)

Deen richt zich met de snackwanden in de supermarkten op scholieren (Levensmiddelenkrant); het Voedingscentrum is er niet blij mee, want een snackwand helpt vanzelfsprekend niet bij een gezonde keuze (Distrifood)

Het onderwijs is koploper als het gaat om het percentage werknemers met burn-outklachten: 1 op de 5 werknemers heeft ermee te maken (CBS)

De zakenvrouwen Bercan Günel en Damaris Beems lanceren een meldpunt voor seksistische schoolboeken; het gaat daarbij om boeken waar rolbevestigende en stereotyperende beelden in staan van mannen en vrouwen (Joop)

De richtlijnen van de Verenigde Naties voor een niet-discriminerende Zwarte Piet worden door scholen massaal overgenomen (Trouw)

Het tijdschrift PIET is het eerste overzicht van mogelijkheden om de traditie van Sinterklaas te vernieuwen (MarketingTribune)

Jongeren willen duurzame producten, blijkt uit onderzoek van de website Rank a Brand; ruim de helft van de jongeren vindt het belangrijk dat er meer groene en eerlijke producten worden gekocht (Tuinbouwverhalen)

Er zijn nog altijd grote verschillen tussen kinderen uit de rijkste en armste landen op de wereld; zo hebben kinderen uit de armste gezinnen een twee keer zo grote kans om te overlijden voordat ze vijf jaar zijn, vergeleken met kinderen uit de rijkste gezinnen.  (NU.nl)

En tot slot, klik hier voor de 5 trends voor 2016 (Trendwatching.com)

CBS-onderzoek: ‘Een op de zes jongeren zegt verslaafd te zijn aan sociale media, vooral meisjes’

“Ik ben verslaafd aan sociale media” — dit zegt 17% van de jongeren in Nederland. Bovendien kunnen sociale media volgens jongeren een negatieve invloed hebben op hun concentratievermogen, nachtrust en schoolprestaties. Dit blijkt uit het onderzoek Belevingen van CBS. Meisjes zijn vaker verslaafd dan jongens. Van de meisjes tussen 12 en 18 jaar zegt 22% verslaafd te zijn aan sociale media, zoals Facebook, Whatsapp, Instagram, Skype of Youtube. Onder jongens van deze leeftijd is dit met 13% een stuk lager.

Meisjes besteden ook meer tijd op sociale media; 14% is elke dag 5 uur of langer actief. Onder jongens is dit 6%. De meeste jongeren zitten 1 tot 3 uur per dag op sociale media. Slechts 1% zegt geen sociale media te gebruiken. Onderstaand een grafiek van het aantal uren per dag dat 12-18-jarigen aan sociale media besteden.

verslaafd1

Dat meisjes vaker zeggen dat ze verslaafd zijn, kan te maken hebben met hun betrokkenheid bij sociale media. Meisjes geven vaker dan jongens aan dat ze het fijn vinden als anderen hun berichten liken, retweeten of delen. Meisjes voelen zich ook vaker onrustig als er een bericht binnenkomt dat ze niet direct kunnen bekijken en zijn vaker bang om dingen te missen als ze niet online zijn. Hieronder is het belang dat jongeren aan sociale media hechten grafisch weergegeven.

verslaafd2

Volgens 47% van de jongeren heeft sociale media een negatieve invloed op een of meerdere onderdelen van hun leven. De grafiek hieronder maakt duidelijk dat ze zich door sociale media bijvoorbeeld minder goed kunnen concentreren, slechter slapen of slechter presteren op school. Meisjes hebben hier vaker last van dan jongens. Nagenoeg alle jongeren geven de voorkeur aan persoonlijke ontmoetingen boven contact via sociale media. Toch vindt bijna de helft van de 12- tot 18-jarigen dat sociale media een positieve uitwerking hebben op hun contact met familie en vrienden. Het vergemakkelijkt volgens hen het contact met familie en vrienden die verder weg wonen en ze hebben meer, vaker of sneller contact met mensen.

verslaafd3

Ondanks het feit dat jongeren een aantal uren per dag actief zijn op sociale media, ze gevoelig zijn voor reacties en regelmatig negatieve gevolgen ervaren, vinden jongeren niet dat sociale media een zeer belangrijke plek innemen in hun leven. Als aan jongeren gevraagd wordt om door middel van een cijfer van één tot en met tien aan te geven hoe belangrijk sociale media voor hen zijn, geven zij gemiddeld een 6,4. Jongeren die zeggen dat ze verslaafd zijn aan sociale media geven een 7,7.

Zie voor meer informatie de CBS-paper Jongeren over sociale media (pdf).

[Foto uit project Sur-Fake van Antoine Geiger]

Lees ook:

Waarom reclame het kinderbrein beïnvloedt: $17 miljard aan commercie niet als zodanig herkend

Onder de noemer This Is Your Brain on Advertising heeft Science of Us (NYMag.com) een aardige serie animatievideo’s geproduceerd over de werking van reclame. Daarbij werd ook uitgelegd waarom kinderen zo kwetsbaar zijn, als het gaat om marketing. Geen nieuwe informatie, maar wel aardig om wat feitjes op deze manier op een rijtje te zien. Een kind ziet gemiddeld zo’n 25.000 tv-commercials per jaar, plus een behoorlijke hoeveelheid advertenties en ‘product placement’ op het internet en in andere media.

In de VS besteden bedrijven jaarlijks circa 17 miljard dollar aan reclame gericht op de jeugd. En dat terwijl jonge kinderen al een merkvoorkeur zouden kunnen ontwikkelen na het zien van slechts één reclame-uiting. Pas als ze een jaar of 11 of 12 zijn kunnen ze commerciële en niet-commerciële boodschappen goed van elkaar onderscheiden en hebben ze het volledige besef dat er gepoogd wordt hen iets te verkopen en dat de niet geheel volgens de werkelijkheid gebeurt. Zie onderstaande video voor meer.

Goed nieuws voor adverteerders dus: kinderen zijn heel erg beïnvloedbaar. Tegelijkertijd is dat voor opvoeders reden tot zorg. Eerder schreef ik naar aanleiding van een Nederlandse analyse: normaliseren is het credo.