“Ik ben verslaafd aan sociale media” — dit zegt 17% van de jongeren in Nederland. Bovendien kunnen sociale media volgens jongeren een negatieve invloed hebben op hun concentratievermogen, nachtrust en schoolprestaties. Dit blijkt uit het onderzoek Belevingen van CBS. Meisjes zijn vaker verslaafd dan jongens. Van de meisjes tussen 12 en 18 jaar zegt 22% verslaafd te zijn aan sociale media, zoals Facebook, Whatsapp, Instagram, Skype of Youtube. Onder jongens van deze leeftijd is dit met 13% een stuk lager.
Meisjes besteden ook meer tijd op sociale media; 14% is elke dag 5 uur of langer actief. Onder jongens is dit 6%. De meeste jongeren zitten 1 tot 3 uur per dag op sociale media. Slechts 1% zegt geen sociale media te gebruiken. Onderstaand een grafiek van het aantal uren per dag dat 12-18-jarigen aan sociale media besteden.
Dat meisjes vaker zeggen dat ze verslaafd zijn, kan te maken hebben met hun betrokkenheid bij sociale media. Meisjes geven vaker dan jongens aan dat ze het fijn vinden als anderen hun berichten liken, retweeten of delen. Meisjes voelen zich ook vaker onrustig als er een bericht binnenkomt dat ze niet direct kunnen bekijken en zijn vaker bang om dingen te missen als ze niet online zijn. Hieronder is het belang dat jongeren aan sociale media hechten grafisch weergegeven.
Volgens 47% van de jongeren heeft sociale media een negatieve invloed op een of meerdere onderdelen van hun leven. De grafiek hieronder maakt duidelijk dat ze zich door sociale media bijvoorbeeld minder goed kunnen concentreren, slechter slapen of slechter presteren op school. Meisjes hebben hier vaker last van dan jongens. Nagenoeg alle jongeren geven de voorkeur aan persoonlijke ontmoetingen boven contact via sociale media. Toch vindt bijna de helft van de 12- tot 18-jarigen dat sociale media een positieve uitwerking hebben op hun contact met familie en vrienden. Het vergemakkelijkt volgens hen het contact met familie en vrienden die verder weg wonen en ze hebben meer, vaker of sneller contact met mensen.
Ondanks het feit dat jongeren een aantal uren per dag actief zijn op sociale media, ze gevoelig zijn voor reacties en regelmatig negatieve gevolgen ervaren, vinden jongeren niet dat sociale media een zeer belangrijke plek innemen in hun leven. Als aan jongeren gevraagd wordt om door middel van een cijfer van één tot en met tien aan te geven hoe belangrijk sociale media voor hen zijn, geven zij gemiddeld een 6,4. Jongeren die zeggen dat ze verslaafd zijn aan sociale media geven een 7,7.
Onder de noemer This Is Your Brain on Advertising heeft Science of Us (NYMag.com) een aardige serie animatievideo’s geproduceerd over de werking van reclame. Daarbij werd ook uitgelegd waarom kinderen zo kwetsbaar zijn, als het gaat om marketing. Geen nieuwe informatie, maar wel aardig om wat feitjes op deze manier op een rijtje te zien. Een kind ziet gemiddeld zo’n 25.000 tv-commercials per jaar, plus een behoorlijke hoeveelheid advertenties en ‘product placement’ op het internet en in andere media.
In de VS besteden bedrijven jaarlijks circa 17 miljard dollar aan reclame gericht op de jeugd. En dat terwijl jonge kinderen al een merkvoorkeur zouden kunnen ontwikkelen na het zien van slechts één reclame-uiting. Pas als ze een jaar of 11 of 12 zijn kunnen ze commerciële en niet-commerciële boodschappen goed van elkaar onderscheiden en hebben ze het volledige besef dat er gepoogd wordt hen iets te verkopen en dat de niet geheel volgens de werkelijkheid gebeurt. Zie onderstaande video voor meer.
Goed nieuws voor adverteerders dus: kinderen zijn heel erg beïnvloedbaar. Tegelijkertijd is dat voor opvoeders reden tot zorg. Eerder schreef ik naar aanleiding van een Nederlandse analyse: normaliseren is het credo.
Terwijl het buitenland toeleeft naar Black Friday en Kerst, is Nederland anno 2015 nog altijd druk met de zwartepietendiscussie en inkopen voor 5 december. Ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van Lootjestrekken.nl onderzocht NovioData* hoe Nederlanders het sinterklaasfeest vieren. Van alle volwassen Nederlanders zegt 60% Sinterklaas te vieren. Daarbij trekt 55% van de sinterklaasvierders lootjes. Na de partner blijkt de schoonmoeder het meest genoemd te worden als degene wiens lootje men dit jaar absoluut niet wil trekken.
Van alle volwassen Nederlanders zegt 60% het sinterklaasfeest te vieren. Sinterklaas is een echt familiefeest; 93% viert het feest met familie. Daarnaast wordt Sinterklaas ook gevierd met vrienden (22%) en collega’s (5%). Een volwassene geeft ruim 90 euro aan sinterklaascadeaus uit.
Ruim de helft (55%) van de sinterklaasvierders trekt lootjes. In antwoord op de vraag wiens lootje men dit jaar absoluut niet wil trekken, blijkt na de partner de schoonmoeder het meest genoemd te worden. Het liefst trekt men het lootje van kind of moeder. “Er blijken sterke voorkeuren te bestaan voor welk lootje men trekt. Gelukkig kan bij online lootjes trekken hier rekening mee worden gehouden, in tegenstelling tot het papieren lootjes trekken uit een hoed”, aldus Arjan Kuiper van Lootjestrekken.nl.
Het internet wordt vooral gebruikt om cadeau-ideeën op te doen en om cadeaus te kopen. Daarnaast worden online lootjes getrokken, wordt gekeken wanneer de winkels open zijn en wordt een rijmwoordenboek geraadpleegd.
Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 500 Nederlanders vanaf 18 jaar via het online panel van marktonderzoekbureau NovioData.
Mediawijs.be, het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid, onderzocht samen met het Joint Research Centre (JRC) van de Europese Commissie hoe jonge kinderen en hun ouders omgaan met (digitale) media. Ze koppelde dit aan de recentste data van verschillende Vlaamse, nationale en internationale monitors naar (digitaal) mediagebruik. De onderzoeksresultaten (pdf) werden vandaag gepresenteerd op het Vlaams Mediawijs Congres. Daar werd ook aangekondigd dat er een nieuwe website over mediaopvoeding op komst is.
De meeste ouders zien het stijgend mediagebruik van hun kinderen als positief, maar vooral ook als een uitdaging. Veel ouders zijn zich nauwelijks bewust van wat hun kinderen online doen. Mediawijs.be lanceert daarom volgend jaar een website samen met heel wat partners om ouders te ondersteunen bij hun mediaopvoeding.
Vlaams minister cultuur, media, jeugd en Brussel Sven Gatz: “Met dit project biedt het kenniscentrum mediawijsheid een goede ondersteuning aan ouders om samen met hun kinderen op een wijze manier te leren omgaan met media. Kinderen worden vandaag op jonge leeftijd geconfronteerd met nieuwe technologieën en communicatiekanalen en dat brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Zowel voor ouders als voor kinderen. Mediawijsheid is een belangrijke klemtoon binnen mijn mediabeleid. Het kenniscentrum mediawijsheid wil iedereen stimuleren om slim en bewust om te gaan met media door risico’s goed te leren inschatten maar ook de opportuniteiten te benutten.”
Kinderen (-12) kunnen vrij goed aan de slag met digitale media. “Ik verschiet er van hoe handig ze is met de tablet, vooral met dat touchscreen. Terwijl ze bij de TV niet op pauze of stop kan drukken”, aldus een moeder over haar 3-jarige dochter in het onderzoek. Zo weten de meeste kinderen welke knop ze moeten indrukken om hun favoriete spelletje te spelen. Ze leren dat via andere gezinsleden, door te kijken en door hulp, of door zelf te experimenteren. Dat kinderen filmpjes kunnen bekijken en spelletjes spelen, wil echter niet zeggen dat ze weten wat er allemaal ‘online’ gebeurt. Het merendeel kent dan ook de bijhorende risico’s en opportuniteiten niet.
Jongeren (+12) gebruiken het internet om zich te informeren, te communiceren en zichzelf te entertainen. Ze doen dat vaker en vlotter dan volwassenen, zeker wat betreft het online delen van foto’s. Maar in tegenstelling tot wat we vaak denken, maken onze digital natives niet noodzakelijk meer gebruik van alle online mogelijkheden. Zo zullen ze, net zoals volwassenen, in beperkte mate online participeren, zoals een blogpost maken of een tweet posten. Ook niet alle jongeren gebruiken digitale media op dezelfde wijze, er zijn zelfs heel grote verschillen merkbaar. Zowel bij kinderen, als jongeren is er daarom nog veel ruimte voor begeleiding in hun digitaal mediagebruik en mediawijsheid.
De meeste ouders zien digitale media als positief, maar tegelijk ook als een uitdaging. Bij jongere kinderen (-8) zijn ze vooral bezorgd over een vorm van mediaverslaving. Heel veel ouders geven aan dat kinderen lijken ‘vast te plakken’ aan hun digitale media en soms zelfs moeilijkheden hebben om een verschil te maken tussen de realiteit en het spel/video.
De kans dat hun kinderen via digitale media ongewenste contacten hebben of geconfronteerd worden met ongepaste inhoud (geweld, bloot, seks en/of taalgebruik), schatten ouders als laag in. Ze denken dat hun kinderen niet vaardig genoeg zijn om dit tegen te komen of ernaar op zoek te gaan. Het merendeel van de ouders vertrouwt er dus op dat hun kinderen niet overdreven in de problemen zullen komen door het gebruik van digitale media. Pas wanneer hun kinderen wat ouder zijn, en sociale media gebruiken, worden ze meer bezorgd.
Ouders trachten het mediagebruik van hun kinderen wel te controleren met regels om de toegang tot en het gebruik ervan te beperken. “Ouders praten weinig over media met hun kinderen om ze te begeleiden. Voor de meeste ouders staat dit gelijk met ‘de kat bij de melk zetten.’ Praten en communiceren met je kinderen over digitale media blijkt uit onderzoek net juist een betere manier om zowel het gebruiken zelf, als het kritisch omgaan met die media te versterken,” zegt Hadewijch Vanwynsberghe. “Door er niet over te praten weten heel wat ouders niet altijd wat hun kinderen nu allemaal op digitale media doen en dat ze, soms bewust, soms onbewust, de regels van hun ouders omzeilen.”
De belangrijkste resultaten uit het genoemde onderzoek zie je in onderstaande infographic (klik hier voor een grotere versie; pdf).
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:
Millennials are the biggest cord-cutting segment, but a new survey shows that part of this trend could be reversed if TV providers did a better job of promoting TV Everywhere services (The Motley Fool)
Ordinary people vanish leaving only their clothing behind, in this spot for EA’s Star Wars: Battlefront game; Anna Kendrick has a cameo urging you to ‘become more powerful’ (Creativity)
Circle with Disney is a device that lets parents manage their kids’ screen time and filter content for every device in the home, including smart phones, tablets, computers and gaming consoles (Kidscreen)
Abercrombie & Fitch and American Apparel have ditched its trademark sexual marketing; these major changes indicate massive changes in consumers’ mentalities (Business Insider)
At least 100 students at a high school in Cañon City traded naked pictures of themselves, part of a large sexting ring; the photo-sharing was done largely on ‘vault apps’ that look innocent, e.g. like calculators, but are really secret troves of photographs accessible with a password (NY Times)
In this hard-hitting spot for Unicef created in the U.K., a happy family trip to the park is contrasted with the horrors happening to kids in other parts of the world using a clever device — the world literally turns ‘upside down’ as they do (Creativity)
One of the most popular stars on Twitch has been dead for 20 years; Bob Ross, the American painter and art instructor who died in 1995, has been a fixture on Twitch since October 28, when the live streaming video platform began airing every episode of Ross’ iconic PBS program (Digiday)
Studies have found that Dutch children are the happiest kids in the world and that their mothers are pretty happy, too; whether balancing multiple kids on their bike or letting a 3-year-old’s tantrum play itself out, Dutch moms manage to keep their cool (The Washington Post)
Parents of the one in three primary schoolchildren who are dangerously overweight should be given ‘healthy food vouchers’ to encourage their offspring to eat more fruit and vegetables, public health experts have recommended (The Guardian)
Als we weinig productkennis hebben, kiezen we voor A-merken; wie beter is geïnformeerd, kiest vaker voor huismerken (Marketing Online)
Zo’n 12 procent van de Vlaamse jongeren tussen 16 en 18 jaar kan niet verantwoord met geld omgaan; ze lenen vaak geld of kopen dure gadgets zonder erbij na te denken (TV Oost)
Om kinderen enthousiast te maken voor het programmeervak, werkt Disney samen met Code.org aan een programmeerspelletje waarbij personages uit de nieuwe Star Wars-film hun opwachting maken (De Telegraaf)
Ikea wil ouders inspireren met kinderlijk enthousiasme; de film Come Home to Play is een vervolg van de merkcampagne The Wonderful Everyday (Adformatie)
In het huidige mobiele tijdperk beschikken nog maar weinig huishoudens over een vaste telefoon, dus wat kan er dan gebeuren als een 14-jarige een telefoon met vaste lijn in haar hand krijgt? Dan weet ze niet hoe ze op moet hangen (AD)
“Sinte Maarten mik-mak / Mijn moeder is een dikzak / Mijn vader is een dunnetje / Geef me een pepermuntje” — hoeveel snoepgrage kinderen dit liedje kunnen uitzingen, is de vraag, want met de populariteit van Sint-Maarten groeit ook de liedarmoede (Trouw)
Bijna de helft van de Nederlandse jonge gezinnen gebruikt een kortingscode bij het afrekenen van zijn online bestelling; het populairste is om kleding en accessoires online te kopen met korting gevolgd door cadeau’s en fotoboeken (Fonk)
Sinterklaas profiteert dit jaar mee van de lage inflatie; een gemiddelde zak met cadeautjes voor alle leeftijden is volgens economen van ING ‘slechts’ 0,9 procent duurder dan een jaar geleden (Levensmiddelenkrant)
Zwarte Piet verandert op basisscholen veel sneller dan bij de lokale intochten; een kwart van het onderwijspersoneel geeft aan dat piet een ander uiterlijk krijgt — dat geldt vooral voor openbare scholen en in mindere mate voor scholen op christelijke grondslag (AD)
En tot slot, klik hier voor de evolutie van Barbie’s gezicht in de afgelopen 56 jaren (Design Taxi)
Maar liefst 3,6 miljoen mensen zagen vorige week de ontknoping van K3 zoekt K3. Inmiddels zit de eerste week als K3 erop voor Hanne, Marthe en Klaasje. Aan het begin van die eerste week hebben de vervangers van Karen, Kristel en Kathleen/Josje onderstaande, vrolijke videoclip opgenomen voor 10.000 luchtballonnen. De eerste single van de nieuwe K3’tjes heeft meteen een top 3-notering veroverd in de Nederlandse iTunes charts en de bijbehorende clip is na een dag online al meer dan een miljoen keer bekeken.
Naast het inzingen van de andere liedjes voor het album dat op 18 december uitkomt, zijn Hanne, Marthe en Klaasje nu ook hard aan het repeteren voor de K3-shows. Die optredens, die in Nederland op 12 december voor het eerst te zien zijn in Den Bosch, zijn alvast een gigantisch succes. Dat is niet alleen te danken aan de vele kleine fans; ook heel wat meisjes die nu 16 jaar en ouder zijn, zijn groot geworden met de K3-hits — zij willen afscheid nemen van hun jeugd en kopen daarom massaal tickets voor de show.
Kortom, alles wijst erop dat Studio 100 ook met deze nieuwe drie namen het succes van meidengroep K3 zal voortzetten.
Voor het eerst is grootschalig kwalitatief en kwantitatief in beeld gebracht hoe jongeren tussen 15 en 25 jaar verschillende vervoerswijzen gebruiken, ervaren en waarderen. Het belangrijkste resultaat uit het onderzoek Jongeren & Mobiliteit: vijf segmenten als aanknopingspunt voor beleid en actie. Het gaat in de segmentatie om ‘onafhankelijke idealisten’, ‘behoedzame soloreizigers’, ‘onbevangen verkeersdeelnemers’, ‘pragmatische bewegers’ en ‘statusgerichte levensgenieters’. Deze groepen kunnen nu maat en getal worden gegeven.
Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng en Youngworks, respectievelijk een specialist op het gebied van mobiliteit en een specialist op het gebied van jongerencommunicatie. In de eerste fase is kwalitatief onderzoek gedaan: wat leeft er? Hoe denken ze? In de tweede fase zijn de inzichten aangescherpt met kwantitatief onderzoek onder 1.581 jongeren. Het onderzoek omvatte focusgroepen met jongeren in diverse leeftijdscategorieën, een enquête, literatuurstudie, expertsessies en de inzet van het Mobiliteitspanel Nederland. Het onderzoek kwam tot stand via crowd funding: 6 provincies, 11 gemeenten, een stadsregio en het Kennisinstituut voor Mobiliteit droegen allemaal bij. Liefhebbers kunnen een publicatie over het onderzoek (80 pagina’s) opvragen bij de Goudappel Groep.
Eén van de mythes waar het onderzoek mee afrekent is de gedachte dat de hedendaagse jongere minder auto-minded zou zijn. Joris Schuurman (één van de onderzoekers en werkzaam bij Youngworks): “Het klopt dat het autogebruik onder jongeren achterblijft. Dat is echter eerder een praktische keuze (langer thuis wonen, uitstel van aanschaf) dan een wezenlijk andere voorkeur dan hun ouders. Aan de andere kant is er ook – anders dan vroeger – een groep die uit ideologische redenen liever met fiets, openbaar vervoer en een gelegenheidsleenauto reist.
De ‘statusgerichte levensgenieter’ (circa 28%) kenmerkt zich door zijn of haar positieve houding tegenover autorijden en de behoefte aan persoonlijke ruimte. Daarmee lijkt dit segment, volgens Thomas Straatemeier (onderzoeksleider, van Goudappel Coffeng) nog het sterkst op wat beleidsmakers traditioneel denken van de gemiddelde Nederlandse reiziger: “Wegen, spoorlijnen, woningen die wij nu aan het bedenken of bouwen zijn liggen er over 40 jaar nog steeds. Met andere woorden: ver na het pensioen van de huidige planners en beleidsmakers. Daarom is het belangrijk hen zicht te geven op de denkwereld van nieuwe generaties.”
Jongeren blijken frequente gebruikers van het openbaar vervoer, maar zij waarderen het niet: duur, onbetrouwbaar en druk. De fiets krijgt wel een hoge waardering (en wordt veel gebruikt). Opvallend is dat verkeersveiligheid nadrukkelijk als thema naar voren komt uit het onderzoek. Bijna alle bevraagde jongeren blijken wel iets te hebben meegemaakt. De onderzoekers noemen deze observatie extra opvallend omdat op beleidsniveau de aandacht voor verkeersveiligheid juist lijkt af te nemen. Thomas: “Ook op dit vlak biedt ons onderzoek de beleidsmaker meer grip. Voor elk type weten we wat het beste werkt om ze te beïnvloeden. Dat is essentieel voor een slimme interventie, bijvoorbeeld om ze minder vaak te laten bellen tijdens het fietsen.”
Klassiekers als ‘Hoor wie klopt daar kinderen’ hebben we vaak genoeg gehoord, dus HEMA roept Nederlanders op om hun eigen, nieuwe Sinterklaasliedje te maken. Onder de noemer ‘de leukste sinter-songwriters van ’t hele land’ (inderdaad, een woordspeling op het VARA-programma) kunnen kinderen hun eigen liedje maken, opnemen en uploaden. De 10 leukste sintersongs worden opgenomen in een échte geluidsstudio en zijn vanaf 3 december te beluisteren op Spotify.
Filmpjes uploaden kan van 9 november tot en met 6 december 2015, maar alleen video’s die voor de 18de zijn aangeleverd maken kans op de hoofdprijs. Hieronder zie je de instructiefilm.
“Samen of solo, met je gitaar, trommel of alleen je stem… het maakt niet uit. Sint en Piet zijn blij met elk nieuw lied.”
Uit onderzoek van Albert Heijn is gebleken dat kinderen met de helft van hun speelgoed niet meer spelen. Met alle nieuwe cadeaus in het vooruitzicht willen ouders graag ruimte maken in de kasten en op zolder. Bijna 85% van de ondervraagde ouders zou het overbodig geworden speelgoed het liefst een goede en nuttige nieuwe bestemming geven. AH helpt hier graag aan mee en organiseert van maandag 9 november tot en met uiterlijk zondag 6 december in samenwerking met het Waarmakers-project Goedzak een landelijke speelgoedinzamelingsactie.
Klanten kunnen hun oude speelgoed inleveren bij de deelnemende Albert Heijn winkels. Deze doneren het speelgoed aan een zelf gekozen lokaal goed doel. Deelnemende winkels hebben in hun eigen buurt een goed doel benaderd waar het ingezamelde speelgoed naar toe gaat. Zoals de Voedselbank, een kinderdagverblijf of een buurtcentrum. Iedereen kan meedoen door hun eigen Goedzak op te halen bij een Albert Heijn-winkel. De gevulde zak levert men in bij Albert Heijn. De winkel zorgt ervoor dat al het ingeleverde speelgoed wordt overgedragen aan het lokale goede doel.
Maarten Heijltjes een van de initiatiefnemers van Goedzak: “Goedzak is een platform om sociaal en duurzaam gedrag te stimuleren. Het is een sympathieke en gemakkelijke manier om producten een tweede leven te geven. We zijn heel trots om samen met Albert Heijn deze actie te organiseren in deze tijd van het jaar. Zo komt een veel grotere doelgroep in aanraking met Goedzak en maken we de feestdagen voor veel kinderen extra speciaal”. “Wij vinden het fijn dat we onze winkels in kunnen zetten voor zo’n goed initiatief”, zegt Saskia Egas Reparaz, Directeur marketing & format. “Albert Heijn wil naast de plek voor de dagelijkse boodschappen vooral ook een betrokken buurtbewoner zijn. Op deze manier maken we heel veel kinderen blij en krijgt speelgoed een mooie nieuwe bestemming.”
De inzamelingsactie is voor Albert Heijn de start van het leukste kinderfeest van Nederland. Op maatschappelijk verantwoorde wijze dit jaar.
Het Sinterklaasjournaal is weer te zien en daarmee is de aanloop naar het ‘heerlijk avondje’ officieel begonnen. Het is de belangrijkste periode van het jaar voor de speelgoedretailers, en dus zoeken ze nog meer dan anders de publiciteit. Als eerste Bol.com, met een persbericht waarin Sinterklaas geadviseerd wordt om ‘digi-vriendjes’ groot in te slaan. Speelgoed zoals bewegende en interactieve dino’s, puppy’s, vogels, spinnen en schildpadden staan namelijk bovenaan de verlanglijstjes van veel Nederlandse kinderen. Ook cadeautjes rondom Star Wars zijn dit jaar erg populair.
Bol.com ziet digi-vriendjes als dé belangrijkste speelgoedtrend. De vraag naar digi-vriendjes is de afgelopen maand meer dan verdubbeld bij de online retailer. Met dit speelgoed kunnen kinderen een ‘vriendschap’ opbouwen en activiteiten ondernemen zoals samen zingen en dansen. Vorig jaar behoorde de Teksta Robot Puppy al tot de Sinterklaas-toppers. Dit jaar breidt de populariteit van interactief speelgoed verder uit met nog meer dierensoorten die als digi-vriendjes verzorgd kunnen worden, met merken als DigiFriends, Little Live Pets, Wild Pets en Zoomer. Naar verwachting zal de Zoomer Dino (zie onderstaande tutorial) de grootste favoriet van dit jaar worden. Kinderen kunnen deze bewegende dinosaurus zelf besturen én temmen met behulp van interactieve sensoren.
De digi-vriendjes krijgen tijdens Pakjesavond stevige concurrentie van Star Wars. Zo is de game Disney Infinity 3.0 Star Wars nu al erg populair. Voor alle Star Wars-fans heeft bol.com dan ook een speciale winkel geopend met daarin alle artikelen van de filmserie, zodat liefhebbers alles overzichtelijk op één plek terugkunnen vinden. Naast Star Wars zal Sinterklaas dit jaar veel artikelen van de film Minions en de TV-serie Paw Patrol cadeau geven. Ook Frozen mag niet ontbreken in dit rijtje; alle gadgets van deze film zijn al langere tijd een hit onder kinderen.
Onder volwassenen is creatief het sleutelwoord. Kleurboeken en –potloden, Zentangle-pennen en foam clay staan dit jaar op menig volwassen verlanglijstje. Tegelijkertijd doen ook bordspellen het traditioneel goed in aanloop naar Sinterklaas. De spelvarianten van de televisieprogramma’s De Slimste Mens, Wie is de Mol? en Miljoenenjacht zijn hierbij de meest opvallende verkooptoppers voor dit jaar. Daarnaast blijven ook de echte klassiekers in trek en zal er in december aan heel wat keukentafels de spellen 30Seconds, Rummikub, Risk, Monopoly en Stratego worden gespeeld. Grote kans dat op de achtergrond de nieuwe muziek van Marco Borsato en Adèle te horen is.
De volgende tien cadeaus zijn naar verwachting dit jaar het vaakst in de zak van Sinterklaas te vinden:
“We merken dat Sinterklaas zich vroeg in het jaar oriënteert op wat hij aan cadeaus moet aanschaffen. Zo zien wij dat het aantal zoekopdrachten naar Sinterklaascadeaus al sinds oktober flink toeneemt. Ieder jaar zijn er weer verrassende nieuwe trends, zoals dit jaar de digi-vriendjes. Maar we merken eveneens dat sommige cadeaus blijven terugkeren in de toplijstjes. Zo kwam creatief speelgoed vorig jaar als trend op en zal ook dit jaar de tekenmachine weer tot de favorieten behoren. Eveneens al jaren niet weg te denken uit het toplijstje is het speelgoed van LEGO. En niet in de top 10, maar toch ook dit jaar weer heel populair; de nieuwste cd van Kinderen voor Kinderen.” [Daniel Ropers, directeur bij bol.com]
Deze week (9-13 november) wordt de 13de editie van Het Nationaal Schoolontbijt georganiseerd. Zo’n 500.000 kinderen op 2.600 basisscholen zullen samen ontbijten en in 240 gemeenten eet een schoolklas een broodje met de burgemeester of wethouder op het stadhuis. Alle kinderen krijgen een gezond ontbijtpakket met vers brood, allerhande beleg, fruit en, nieuw dit jaar: groente. Tijdens het openingsontbijt maakte de organisatie ook de resultaten bekend van een nieuw ontbijtonderzoek (pdf) dat onder 1.016 basisschoolleerlingen is uitgevoerd.
Uit het onderzoek blijkt dat kinderen de afgelopen jaren steeds vaker zijn gaan ontbijten. Bijna 90% van de kinderen ontbijt nu elke dag, in de meeste gevallen met hun moeder. Dat is vaak een broodontbijt, waarbij meer fruit en groente welkom zou zijn. De meeste kinderen drinken er melk of thee bij, maar ruim 13% kiest voor limonade of frisdrank. Zelf vinden verreweg de meeste kinderen dat ze gezond ontbijten. Opvallend is dat ze ook heel geïnteresseerd zijn in de herkomst van hun eten, waarover ze vooral graag op school meer leren.
Aan het landelijke educatieve ontbijtevenement doen meer scholen en gemeenten mee dan ooit: 2.600 basisscholen en 240 burgemeesters of wethouders. Het gezonde ontbijtpakket is uitgebreid en bestaat uit volkorenbrood, tarwebolletjes, krentenbollen, glutenvrije crackers, halvarine, appelstroop, jam, smeerkaas, 30+ kaas, halfvolle melk, fruit en groente: komkommers. Ambachtelijke bakkers en de supermarktketens Albert Heijn, Spar, Coop, PLUS en Poiesz zorgen ervoor dat een half miljoen kinderen in het hele land op tijd hun ontbijtjes krijgen. Daarnaast is Het Nationaal Schoolontbijt dit jaar officieel ambassadeur van Gezonde School, een samenwerkingsverband van het RIVM Centrum Gezond Leven, de onderwijsraden, gezondheidsfondsen en kennisinstituten.
In de week van Het nationaal Schoolontbijt leren de kinderen met speciaal lesmateriaal meer over gezond ontbijten. Dit online lesmateriaal is ontwikkeld met het Voedingscentrum, Jongeren Op Gezond Gewicht, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Deze partners steunen Het Nationaal Schoolontbijt in een convenant met de missie om het ontbijtgedrag van basisscholieren te verbeteren.
Dit jaar is de LINDA.foundation het goede doel van Het Nationaal Schoolontbijt.
Kratjes in de gang, geen rookmelders en na het stappen nog even frituren: brandonveilige situaties in studentenhuizen leveren ernstige gevaren op. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) komt in actie en wil met de game en campagne Heet in Huis studenten en verhuurders bewust maken van het belang van een brandveilig huis. LSVb-voorzitter Stefan Wirken: “Brandveiligheid is een onderwerp waar studenten niet echt mee bezig zijn, maar juist daarom gaat het vaak mis.” Vanaf heden is de Heet in Huis-app gratis te downloaden voor iOS en Android.
Uit onderzoek van de LSVb bij 330 studentenhuizen blijkt dat in veel gevallen niet aan de minimale brandveiligheidseisen wordt voldaan. Zo komt naar voren dat bij de helft van de studentenhuizen geen of onvoldoende brand- of rookmelders aanwezig zijn. Ook is bij iets minder dan de helft van de ondervraagde huizen het aantal brandblussers en andere blusmaterialen niet in orde. Een ander veelvoorkomend probleem is geblokkeerde vluchtroutes, bijvoorbeeld doordat er in de gangen fietsen, kratten of andere spullen staan. Een vluchtplan ontbreekt in maar liefst 80% van de studentenhuizen. Wirken: “Dit zijn verontrustende cijfers. Het is duidelijk dat er meer aandacht voor brandveiligheid nodig is.”
Om deze situatie te verbeteren richt de campagne zich zowel op studenten als op kamerverhuurders. Verhuurders moeten in actie komen om aan de regelgeving te voldoen. Het is hun verantwoordelijk om, onder andere, te zorgen dat brandblussers en rookmelders aanwezig en in orde zijn. Anderzijds is het ook aan de studenten zelf om, bijvoorbeeld, op te letten dat zij niet te veel stekkerdozen aan elkaar koppelen en dat zij brandmelders niet uitschakelen bij een feestje.
De campagne bestaat uit een game, een website en een tour langs verschillende studentensteden. In de game voor iOS en Android komen zeven brandgevaarlijke situaties voorbij. Wirken: “We hopen dat de situaties in de app voor de studenten leuk zijn, maar vooral herkenbaar.” Op de website heetinhuis.nl is meer inhoudelijke informatie te vinden en kunnen studenten een laagdrempelige brandveiligheidscheck voor hun studentenhuis invullen. In de week van 9 november vinden in vijf studentensteden activiteiten plaats in het kader van brandveiligheid in studentenhuizen. Deze activiteiten vinden plaats in samenwerking met Vidius in Utrecht, LSBo in Leiden, AKKU in Nijmegen, VSSD in Delft en GSb in Groningen
De LSVb werkt voor deze campagne samen met het Ministerie van Binnenlandse Zaken, Brandweer Nederland, brancheorganisatie studentenhuisvesting Kences, Vastgoed Belang, Raetsheren van Orden, Monkeybizniz en de Landelijke Kamer van Verenigingen.
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:
The digital divide in ownership of mobile media devices in the U.S. seems to have narrowed; at age two, most children are using mobile devices daily and spending comparable amounts of time on television and mobile devices (CBC News)
Putting children to bed can quickly turn from a simple daily activity into an all out war — Netflix hopes to assuage bedtime protests with a new series of five-minute videos: kids can watch an entire episode of Dinotrux 5 Minute Favorites, but then they have to go to sleep (Mashable)
The mushrooming popularity of watching TV serials in concentrated bouts has seen the new verb’s usage explode, according to Collins’s annual survey; ‘Binge-watch’ has been named word of the year (The Guardian)
If you are somewhere between 13 and 20, and particularly if you live in New York, you may find yourself very much in the ‘Friends’ zone, because you watch it methodically, on Netflix, in sequence, through its more than 230 shows (The New York Times)
Minorities are more likely than whites to be passionate about virtual reality and despite the attention paid to Facebook-owned Oculus in the media, Sony’s PlayStation VR is the most recognized brand (Fast Company)
Fitness trackers and smartwatches will remain a hot item through the holiday season, particularly as consumers become more familiar with what’s available and make a distinction between the two product lines (MediaPost)
GoldieBlox has defined its advertising with feminist messages, so it makes sense that the brand would launch its new action figure, Ruby Rails, with an ad that rails against sexism in Hollywood; the 90-second spot reimagines everyone’s favorite movie heroes (Adfreak)
A documentary being screened in schools promotes McDonald’s food as a weight loss tool, but this isn’t sitting too well with some parents (Eater)
Sure, young Americans love their phones, but they also can’t get enough of pizza; pizza is cheap, and it’s what Millennials pay for most often, according to data Venmo pulled (CNN Money)
The more U.S. children watch television commercials for fast food restaurants, the more often their families eat at those restaurants (Reuters)
While some malls cut their Santa bookings in the years following the recession, the franchise seems healthier than ever—and Santa’s power to draw crowds is doubtless one of the reasons; the motivation is parents hell-bent on getting a photo of it (Adweek)
Paypal has accidentally played the Grinch in Britain this holiday, according to several hundred viewers who have lodged complaints about its Christmas ad, claiming the commercial implies that Father Christmas—aka, Santa Claus—isn’t real (Adfreak)
Nickelodeon heeft zijn gilde van ongeschminkte pieten gepresenteerd; ze zullen optreden in de sinterklaasserie Op weg naar pakjesavond – Sint vermist! — er zitten witte, getinte én zwarte pieten tussen, maar altijd met hun eigen huidskleur (nrc)
In Friesland speelt een toenemend aantal jongeren het gevaarlijke stikspel, middelbare scholen maken zich hier grote zorgen over en trekken aan de bel; het stikspel is helaas niet het enige gevaarlijke ’vertier’ waar (vooral) jongeren zich mee bezighouden (Metro)
Mannen hebben in hun leven vaker positieve emoties dan vrouwen; ze voelen zich vaker kalm en rustig en zijn ook vaker gelukkig, blijkt uit CBS-onderzoek over het Welzijn in Nederland (CBS)
Een kwart van de Nederlandse jongeren (18-25 jaar) verschoont hun ondergoed niet dagelijks, van deze groep is 78% man; bijna een tiende (9,4%) van de jongeren verschoont zijn of haar ondergoed zelfs maar drie, twee of één keer per week (NU.nl)
Albert Heijn schaart zich in een rij van zo’n veertig bedrijven die naast een raad van bestuur en een raad van commissarissen een kinderraad hebben; onder meer NS, PostNL, Lidl, Jumbo, Tata Steel, TUI, Aegon en de Nederlandse Vereniging van Banken gingen AH voor (NOS)
Jongvolwassenen gaan steeds vaker aan de slag als ondernemer en een steeds grotere groep start vanuit noodzaak als ondernemer, blijkt uit de Global Entreneurship Monitor van onderzoeksbureau Panteia (De Telegraaf)
Om de Nederlandse interneteconomie veilig te stellen is het noodzakelijk kinderen in de nabije toekomst een digitaal vaardigheidsbewijs te laten halen, zo staat in een advies van de Nationale Cybersecurity Raad (fd.)
Deloitte, KPN en het nationale veiligheidscluster ‘The Hague Security Delta (HSD)’ organiseerden een kinderdebat over veilig internetten; het debat vond plaats tijdens de Alert Online-weken en is een voorbeeld van meer aandacht voor cybersecurity in het onderwijs (Deloitte)
Kinderen kunnen minder makkelijk geld uitgeven via apps zonder toestemming van de ouders; Apple en Google hebben afgelopen jaar onder druk van onder meer de Europese Commissie hun app-stores aangepast (de Volkskrant)
Een recente, wereldwijde Nielsen-studie laat zien dat het vertrouwen in reclame de afgelopen twee jaar redelijk gelijk gebleven is, zowel via earned, owned als paid media; millennials hebben het meeste vertrouwen in advertising (Adformatie)
NPO1 stopt met het uitzenden van kinderprogramma Sesamstraat omdat we steeds minder traditioneel tv kijken en vooral ouders zijn daar ontzet over, maar het is niet aan de politiek om te bepalen hoe laat een programma wordt uitgezonden en de plek waar het te zien is (AD)
De Nederlandse Klaasje Meijer en de Belgische Hanne Verbruggen en Marthe de Pilleceyn zijn de winnaressen van K3 zoekt K3; de zangeressen wonnen de talentenjacht voor de nieuwe formatie van K3 (NU.nl)
Astrid Poot: “Ik vind niet dat techniek verplicht moet, ik vind ook niet dat meisjes geen meisje mogen zijn, maar ik vind wel dat we veel kinderen de kans techniek te leren vaak per ongeluk ontzeggen (omdat we het zelf lastig vinden)” (Maker Education)
De verkoop van drones aan particulieren kent een groeiend succes, maar omdat er bepaalde regels horen bij het gebruik van drones, lanceert de FOD Mobiliteit en Vervoer een sensibiliseringscampagne over het goede gebruik van recreatieve drones (VRT)
Fisher-Price lanceert dierentuinspeelgoed Little People Zoo; de speelgoedfabrikant heeft in Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek een partner gevonden om dat onder de aandacht te brengen — november is ‘Little People-maand’ in het wildlifepark (Marketing Online)
Zo’n 400.000 kinderen in Nederland kunnen door armoede geen pakjesavond vieren; gelukkig voor hen is daar Veroniklaas, een als superheld verklede hulpsinterklaas (Metro)
Veel religieuze ouders denken dat hun kind meer gevoel voor rechtvaardigheid en medeleven heeft dan niet-gelovige kinderen; Amerikaanse wetenschappers stellen deze week dat het precies andersom zit: niet-gelovige kinderen zijn juist vrijgeviger (NPO Wetenschap)
In heel wat Vlaamse basisscholen gaat de FLITS-campagne van start, die duurzame verplaatsingen en verantwoord verkeersgedrag stimuleert; de bedoeling is om beloningen uit te delen aan kinderen die ook in de winter te voet of met de fiets naar school gaan (Knack)
Een nieuwe studie bij Britse kinderen brengt nu heel concreet in kaart welke voeding het sterkst geassocieerd is met gewichtstoename: chips, boter en margarine, gepaneerde vis en kip, bewerkt vlees, frieten, melk, snoep en frisdrank (HLN)
Kinderen drinken teveel frisdrank op school, daarom heeft waterbedrijf Vitens de kraanwaterdag bedacht: een vaste dag in de week waar iedereen op school water drinkt (Omrop Fryslân)
Van de scholieren tussen twaalf en zestien jaar drinkt 20% vijf of meer glazen alcohol tijdens een feestje of andere gelegenheid, blijkt uit de Nationale Drug Monitorvan het Trimbos-instituut; het wettelijk verbod om alcohol aan jongeren te verkopen wordt slechter nageleefd (De Telegraaf)
#100dagenzonderalcohol: met die blog over zijn tijdelijke alcoholstop oogst Nick Vinckier (25) een storm aan reacties, hij hekelt de openlijke druk vanuit zijn nabije omgeving om alcohol te drinken in sociale situaties — zetten jongeren elkaar effectief aan tot drankgebruik? (VRT)
Drugsgebruik door hun kinderen lijkt voor veel ouders een taboe onderwerp; staatssecretaris Martin Van Rijn (VWS) wil ouders helpen om daar verandering in te brengen en drugs wel bespreekbaar te maken — er komt onder andere een speciale website met tips (Rijksoverheid)
En tot slot, klik hier voor een overzicht van internationale programma’s en initiatieven op het gebied van mediawijsheid (mediawijsheid.nl)
“Speelgoed, het bestaat al sinds de oudheid. Het geeft een beeld van het dagelijks leven van toen en nu en, heel opmerkelijk, het geeft een kijkje in de wereld van de toekomst. Niet per se hoe kinderen over een jaar of tien spelen maar vooral geeft het spelen met speelgoed een beeld van
hoe de wereld er dan zal uitzien.” Aldus de organisatie van de Verkiezing Speelgoed van het Jaar, die de winnaars vandaag bekendmaakte. “De vakjury heeft ook dit jaar artikelen gekozen die een goed overzicht geven van het aanbod op dit moment en van de technische ontwikkelingen in de maatschappij.”
Ter illustratie van bovenstaande werd vermeld dat een Meccano-robot (integratie van mechanica en programmeren; zie onderstaande video) en een Spectron-drone (voor beginners) tot de genomineerde artikelen behoorden. “Met robots worden allerlei onderzoeken gedaan, gekeken wordt hoe zij bijvoorbeeld in verpleeghuizen kunnen worden ingezet. De kinderen van nu kunnen met een robot vertrouwd raken en spelenderwijs ontdekken hoe die opdrachten kunnen uitvoeren. En wat te denken van de drone? Er wordt veel over gesproken: je kan er van alles mee ontdekken: wat ergens gebeurt en het geeft aanleiding het gesprek aan te gaan of je niet de privacy schendt van degenen die je bekijkt.” Deze twee producten werden vanochtend bekroond, in de leeftijdscategorieën 10-11 jaar en 12+. Wat de andere winnende artikelen, zoals het Schetenjacht-spel, zeggen over de toekomst, werd verder niet benoemd. ;-)
4 en 5 jaar: Drie Kleine Biggetjes (Smart), ruimtelijke logica leren voor circa € 24,95
6 en 7 jaar: Schetenjacht (Goliath Games), hilarisch spel voor circa € 29,99
8 en 9 jaar: K’nex KForce Mega Boom (Boti Europe), bouwen en schieten voor circa € 44,99
10 en 11 jaar: Meccano Meccanoid G15 KS (Spin Master), een robot van 120 cm hoog voor, schrik niet, circa € 399,99
12+: Focus Drone (Spectron), speelgoed van deze tijd voor circa € 49,95
Ieder jaar nomineert een vakjury 30 stuks speelgoed in zes leeftijdscategorieën. De vakjury bestaat uit een vertegenwoordiging uit verschillende disciplines: journalisten, inkopers en speelgoeddeskundigen. Natuurlijk houden zij rekening met verschillende criteria: is het geschikt voor de leeftijd, sluit het aan bij de interesse van het kind waarvoor het is bedoeld, gaat het niet gauw stuk, is het na een keer spelen nog steeds leuk, hoe zit het met de prijs-/kwaliteitverhouding?
Ook dit jaar is op basisscholen, peuterspeelzalen/kinderdagverblijven en 12-plusspelersgroepen met het genomineerde speelgoed gespeeld en is er vervolgens op gestemd. Daarnaast is op de Speeldag in Hoorn het genomineerde speelgoed uitgeprobeerd en hebben velen hun stem uitgebracht. En er is gestemd op www.speelgoedvanhetjaar.nl. Stemmers maken kans op een genomineerd artikel naar keuze indien zij minimaal in één categorie stemden en maximaal in zes. De uiteindelijke uitslag is gebaseerd op alle stemmen die door consumenten zijn gegeven.
Hieronder zie je beelden van de uitreiking.
De Verkiezing Speelgoed van het Jaar wordt mede mogelijk gemaakt door de inzet van Telekids, Bart Smit, bol.com, Intertoys, Top1Toys, Toys2Play, Toychamp en ToysXL.