Gezondheidsfondsen stimuleren initiatieven voor een rookvrije generatie: ‘Niemand wil dat kinderen gaan roken’

Iedere dag beginnen zo’n honderd kinderen in Nederland met roken. Ruim de helft van hen blijft roken en raakt verslaafd. Voor ouders blijkt het moeilijk om hun kinderen tegen deze dodelijke verslaving te beschermen. De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds zijn daarom een campagne voor een rookvrije generatie gestart. Samen met publiek en de politiek willen de fondsen met haar partners uit onder meer het zorgveld het mogelijk maken dat kinderen kunnen opgroeien zonder tabaksrook en de verleiding om te gaan roken.

Hoewel steeds meer omgevingen (zoals de horeca) rookvrij zijn, worden kinderen nog op allerlei manieren verleid om met roken te beginnen. Hun verslavingsgevoeligheid is groter dan die van volwassenen. Zien roken, doet roken. Er blijven zo jaarlijks bijna 37.000 nieuwe, jonge rokers bijkomen.

Om de jeugd te beschermen, zijn de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds samen met andere partijen een beweging gestart om kinderen vrij van tabaksrook en de verleiding om te gaan roken te laten opgroeien. De fondsen stimuleren diverse initiatieven (groot en klein) om dit mogelijk te maken: betere voorlichting en ondersteuning voor jonge ouders in spé, rookvrije schoolpleinen en rookvrije sportverenigingen de kans geven kinderen rookvrij te laten sporten etc.

Ouders met kinderen moeten de kans krijgen hun kind volledig rookvrij te laten opgroeien. Ouders die hiervoor kiezen, moeten kunnen voorkomen dat hun kinderen telkens worden geconfronteerd met het slechte voorbeeld van rokende mensen en zonder de verleiding van glimmende pakjes en toegevoegde smaakjes aan sigaretten. Toekomstige kinderen hebben het liefst al een rookvrije zwangerschap doorlopen. Aansluitend zullen consultatiebureaus toegerust worden om jonge ouders te adviseren hoe ze hun kind rookvrij kunnen laten opgroeien en hen daarbij begeleiden. Groeit het kind verder op, dan kunnen speeltuinen, scholen en sportverenigingen de ouders helpen om hun kinderen een rookvrije omgeving te bieden.

Iedereen kan meehelpen. Door het goede voorbeeld te geven, door organisaties en verenigingen rookvrij te maken, of aan te dringen op maatregelen die de politiek moet nemen. Zie rookvrijegeneratie.nl en onderstaande video met het manifest voor meer informatie.

Het draagvlak voor een rookvrije generatie is groot, zo bleek uit het Motivaction-onderzoek ‘Een rookvrije generatie vanaf 2017’ (de vragenlijst werd ingevuld door 1.056 Nederlanders in de leeftijd van 15-75 jaar; februari 2015) in opdracht van de drie fondsen. Van de Nederlandse bevolking vindt 90% het belangrijk dat voorkomen wordt dat kinderen jonger dan 18 jaar starten met roken. Er is ook grote steun voor het idee om kinderen optimaal te beschermen tegen tabaksrook: 88% van de Nederlandse bevolking staat achter dit idee en daarvan geeft meer dan driekwart aan dat ouders, scholen en de overheid daarbij een rol moeten spelen.

De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds zijn partner in de Alliantie Nederland Rookvrij!, een actief netwerk waarin partijen zich gezamenlijk hard maken voor een rookvrij Nederland waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van tabaksgebruiken.

naar rookvrije generatie

[Creatie campagne door Publicis]

Duracell maakt ouders duidelijk dat Star Wars-speelgoed niet zonder batterijen kan

Je zag hier onlangs al geslaagde commercials voor Toys”R”Us en PlayStation langskomen waarin werd aangehaakt bij de komende film Star Wars: The Force Awakens. Ook Duracell verbindt zich nu aan de kaskraker, en ook in deze spot is flink geïnvesteerd om een cinematisch verhaal te vertellen dat daarbij aansluit. Hoewel kinderen de hoofdrol spelen in het filmpje van 1 minuut, vormen ouders de doelgroep, aangezien zij degenen zijn die batterijen moeten kopen. En gezien al dat elektronische speelgoed dat rond de film verkocht wordt, zullen er heel wat batterijen nodig zijn. ;-)

De Battle for Christmas Morning-commercial is via diverse online kanalen en in bioscopen te zien.

“Parents grew up with Star Wars. They did that imaginative play themselves. Some of them are still doing it, if only at conventions and costume parties or in their daydreams. And Duracell hopes to leverage that deep, generational connection with this campaign.” [Seth Jacobs, Anomaly]

[Creatie door Anomaly; via Adweek]

Kortjes: commercial voor make-up met een twist, digitaal comfort als hoogste eis, kinderen vaker te licht, en meer (week 44, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Yes, millennials are hooked on their smartphones, but they’re not happy about it; nine out of ten younger millennials (ages 18 to 24) check their phones at least once an hour, if not ‘constantly’, but their feelings are conflicted (CBS News)

While much has been made of Millennials leaving traditional linear TV programming, some platforms have done better than others in retaining those young viewers — specifically syndicated TV shows (MediaPost)

Led by professor of computer science Jiebo Luo, researchers at the University of Rochester have been mining photos and text from teen Instagram accounts as a means of illuminating underage drinking patterns among its users (Munchies)

Nintendo officially unveiled their first non-Pokémon mobile app, and it’s probably not what you were expecting; it’s not Mario, Zelda or Animal Crossing-branded, it’s called Miitomo, and it’s not really a traditional game per se (Uproxx)

Next spring’s college graduates may find employers awaiting them with open arms; employers say they plan to hire 11% more fresh college graduates for U.S. jobs this year than last (The Wall Street Journal)

Banquer is an educational banking platform, which uses virtual currency to teach school kids about interest rates, tax, and other real-world financial situations (Springwise)

In this two-and-a-half-minute branded film for Harley-Davidson, a despondent salaryman strives to reconnect with his ‘inner child’ and find meaning in his dreary, white-collar life (Adfreak)

A new Target ad featuring a girl with a disability is getting an outpouring of support from parents applauding the retailer for including kids with special needs in its campaign (Yahoo!)

It isn’t often that a makeup ad succeeds in being literally transformative and not just superficially so, but that’s the reason for the viral success of this Japanese ad, titled High School Girl?, for cosmetics brand Shiseido (Adweek)

Alsof de Zwarte Pieten-discussie nog niet complex genoeg is, moeten speelgoedretailers in aanloop naar Sinterklaas en Kerst oppassen voor een ander potentieel slangenkuil; Barbies voor meisjes en lego voor jongens, dat is geweest — androgyn is de nieuwe norm (Retailwatching)

Het is bepaald geen gemakkelijke opgave een beeldverhaal om te werken tot musical, zeker als die strip Suske en Wiske heet die in Vlaanderen en Nederland reeds 4 generaties lezers telt — in die zin heeft Van Hoorne Entertainment een huzarenstukje geleverd (AD)

‘Geld is zó 2014, tegenwoordig betaal je met social media’, is het motto van het Noorse kledingmerk Onepiece; dit merk geeft met het initiatief #socialcurrency fikse kortingen weg aan online influentials, oftewel jongeren met veel volgers op social media (YoungWorks)

CityHub opent in Amsterdam Oud-West een bijzonder hotel voor generatie Y, die digitaal comfort als hoogste eis stelt; met vijftig futuristische slaapunits, een digital first-lobby én een app die reizigers wegwijs maakt in de stad, wordt ingehaakt op de behoeftes van jongeren (Emerce)

Canta’s, de karretjes die vooral onder bejaarden erg populair zijn, zijn ook steeds meer geliefd onder jongeren (AT5)

Bestuurders van trams en bussen moeten steeds vaker ingrijpen om bellende en whatsappende fietsers te ontwijken (EenVandaag)

Jarenlang maakten artsen zich zorgen omdat kinderen almaar dikker werden, maar in Amsterdam lijkt nu een tegengestelde trend gaande: het aantal kinderen met ondergewicht neemt toe — een mogelijk ongewenst neveneffect van succesvolle campagnes tegen overgewicht (de Volkskrant)

Kinderen van niet-westerse afkomst vormen de grootste risicogroep voor overgewicht en obesitas, stelt Wim Labree in zijn proefschrift Differences in overweight and obesity between primary school children from migrant and native origin (EUR)

Geef kinderen met obesitas pizza en hotdogs te eten, maar hak in hun suikergebruik en na tien dagen zijn ze gezonder; niet iedereen is overtuigd van dit onderzoek (de Volkskrant)

Op 21 november bouwen vijftig kinderen uitvindingen voor de stad van de toekomst, geïnspireerd door de slimme kringloopsystemen van de natuur (duurzaamnieuws.nl)

Bouwmarkten in Nederland staan onder druk doordat consumenten steeds minder tijd steken in klussen; jongere generaties hebben er geen lol in en ze zijn vaak ook niet handig (NU.nl)

In verreweg de meeste gemeenten woedt de discussie, maar blijft Zwarte Piet gewoon zwart; op een paar plekken is er dit jaar bij de intocht wél een experiment met een roetpiet of een nieuwe kleur, blijkt uit de Eerste Grote Pietatlas, een inventarisatie van intochten door het land (AD)

Basisscholen die worstelen met de pietendiscussie kunnen een beroep doen op een nieuw lespakket over Zwarte Piet, dat onder andere raciale karikaturen en de ontstaansgeschiedenis van Zwarte Piet behandelt (de Volkskrant)

Als executieve functies al in groep 2 goed worden ondersteund, kunnen leerlingen daarvan profijt hebben bij het formele leesonderwijs in groep 3 en 4 (NRO)

Excellente basis- en middelbare scholen die mee gaan doen aan het experiment regelluwe scholen mogen de komende jaren van bijna alle regels afwijken (Rijksoverheid)

En tot slot, klik hier voor de eerste resultaten uit het AdLit-onderzoek naar reclamewijsheid bij jongeren (Universiteit Gent)

Nederlandse striphelden uit Don Lawrence Collection gaan digitaal

Na een voorbereidingstijd van ruim twee jaar heeft een aantal helden van de Nederlandse strip de stap gemaakt naar de digitale wereld. De avonturen van onder andere Storm, Elsje, January Jones en Douwe Dabbert zijn vanaf nu te lezen op tablets met een iOS- of Android-besturingssysteem. De lay-out van alle albums is door uitgeverij Don Lawrence Collection volledig aangepast aan de nieuwe platforms. Iedereen met een Bliyoo-abonnement op boeken of op de combi van boeken en tijdschriften kan de strips lezen op een tablet of de onlangs gelanceerde PC Reader.

“Een normaal stripalbum leest niet prettig op een tablet doordat de tekeningen en teksten te klein zijn weergegeven. Daarom hebben we alle pagina’s van onze stripboeken aangepast aan het liggende formaat, zodat een optimale leeservaring ontstaat.” [Rob van Bavel, uitgever van Don Lawrence Collection en Eppo]

In plaats van klakkeloos de gedrukte boeken te kopiëren naar het digitale scherm zijn de albums dus speciaal vormgegeven voor tablets. Zo kan de lezer niet alleen genieten van de heldere kleuren en scherpe beelden, maar is ook de mogelijkheid tot in- en uitzoomen een verrijking voor de strip. Er is bewust voor gekozen om geen geluiden en andere effecten aan de boeken toe te voegen, want leesbaarheid en goede navigatie staan voorop. De e-strips zijn te lezen via Bliyoo, het abonnement op onbeperkt lezen van Bruna. Ook koop via de app is een optie.

“Een prachtige aanvulling op ons assortiment. Bliyoo komt voort uit een bedrijf met diepe wortels in Nederland en de strips van Don Lawrence Collection zijn juist vanwege de Nederlandse makelij uniek. Het kan bijna niet mooier. We hebben wel al meer dan 4.500 boeken en zo’n 150 tijdschriften om uit te kiezen, maar de e-strips bieden daar een mooie variatie op voor onze abonnees of andere geïnteresseerden.” [Fred Zeegers, Algemeen Directeur van Bruna]

Volgens KFC zijn er dingen die belangrijker zijn dan je smartphone

Hoewel in wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat jongeren die veel tijd online doorbrengen juist níet a-sociaal zijn, vinden reclamemakers in de aanname dat het andersom is nog altijd een haakje om hun campagne aan op te hangen. Zie bijvoorbeeld onderstaande, nieuwe commercial voor KFC, waarin de hoofdrolspelers veel moois mist omdat hij bijna onafgebroken op het scherm van zijn smartphone zit te staren. De vraag uit de soundtrack, ‘are you with me?’, moet dan met een ‘nee’ beantwoord worden.

Hoog tijd voor phone stacking dus, zo wordt duidelijk gemaakt. Want je raadt het al: een emmertje kip verdient echte aandacht.

“Будь собой! Наслаждайся настоящим в KFC.”

[Creatie door Miguelivanov, Rusland; via Ads of the World]

Jongeren juist socialer door internetgebruik: ‘Meer verbonden met netwerken, meer participatie in samenleving’

Het is een bekend beeld: jongeren die alleen nog aandacht hebben voor hun beeldscherm. Maar mediaonderzoeker Marjon Schols ontkracht waarschuwingen dat ze hierdoor minder sociaal zouden worden. Uit haar promotieonderzoek onder jongeren blijkt dat alledaagse online activiteiten juist positief zijn voor de sociale cohesie. Jongeren die veel tijd besteden aan online sociale contacten zijn sterker verbonden met hun sociale netwerken. Ook participeren ze meer in de samenleving. Schols promoveert deze week aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De negatieve gevolgen van het internetgebruik onder jongeren krijgen veel aandacht; jongeren die op afstand en met hun ogen gericht op schermen zouden leven. Voor haar onderzoek naar de invloed van internet op jongeren en sociale cohesie ondervroeg mediaonderzoek Marjon Schols middels surveys duizenden jongeren. Zo wilde ze antwoord krijgen op de vraag hoe het alledaagse internetgebruik van jongeren samenhangt met de belangrijkste dimensies van sociale cohesie voor jongeren: de relatie met hun ouders, de insluiting in vriendengroepen en hun participatie in de samenleving.

In haar proefschrift Young, Online and Connected. The impact of everyday Internet of Dutch adolescents on social cohesion ontkracht Schols de waarschuwingen van a-sociaal wordende jongeren. Integendeel, de resultaten van haar onderzoek laten zien dat jongeren niet alleen sterk met internet, maar daardoor ook met hun sociale netwerk verbonden zijn. Ook participeren ze meer in de samenleving. Hoe meer jongeren participeren in online sociale activiteiten als Facebook, hoe meer ze bijvoorbeeld offline opgenomen worden in vriendengroepen. 

Online sociale activiteiten blijken vooral bij te dragen aan een betere maatschappelijke ‘insluiting’ van jongeren van niet-Westerse origine. Dat is een groep die offline minder participeert in vriendengroepen en in georganiseerde vormen van vrijetijdsbesteding, zoals hobbyclubs en sporten.

Een sociaal netwerk als Facebook is volgens Schols niet alleen een dimensie van sociale cohesie, het is ook een middel om die cohesie te versterken. Zo mobiliseert een netwerk jongeren om deel te nemen aan online en offline politieke activiteiten.

Schols tempert wel de verwachtingen over de positieve bijdragen van het internetgebruik op participatie in de samenleving. Ze ontdekte namelijk duidelijke verschillen in de mate waarin jongeren om kunnen gaan met digitale media, online content kunnen zoeken en de waarde er van kunnen bepalen. Online culturele en politieke activiteiten zijn vooral aantrekkelijk en toegankelijk voor hoger opgeleide en digitaal vaardige jongeren. Laagopgeleide jongeren zijn vaak niet alleen minder vaardig online, ze zijn ook minder cultureel en politiek geïnteresseerd. De interesses van jongeren zijn het meest bepalend voor hun online gedrag en voor de uitkomsten van hun internetgebruik. De verschillen in digitale vaardigheden dragen zo bij aan een grotere ongelijkheid in de participatie in de samenleving, stelt Schols.

[Afbeelding uit commercial voor iPhone 6s]

Angela Groothuizen zingt bekende Sinterklaasliedjes voor ‘Sinterklaas Meezingboek’ van Etos

Voor het allereerste Sinterklaas Meezingboek, dat vanaf half november bij alle filialen van Etos gratis verkrijgbaar is, heeft Angela Groothuizen veertien bekende Sinterklaasliedjes ingezongen op de voor haar zo bekende wijze: “Het was een feest om deze Sinterklaasliedjes in te zingen. Funky, verrassend en gezellig.” In het boek, dat door Unilever en Etos is ontwikkeld, staan de songteksten van de Sint- en Piet-liedjes. En de liedjes uit het boek kunnen binnenkort gratis worden gedownload en worden beluisterd op www.sinterklaasliedjesboek.nl en via Spotify.

“Wat is gezelliger dan thuis samen met je kinderen Sinterklaasliedjes te zingen? Heel makkelijk dat de nummers online te beluisteren zijn maar dat ik er ook voor kan kiezen mijn kinderen uit het boek voor te lezen.” [Joanny Lijbers, Unilever]

sinterklaasmeezingboek

Voor Angela Groothuizen is het niet de eerste keer dat ze aan een kinderboek meewerkt. Drie jaar geleden maakte ze haar debuut met het jeugdboek Paula & Khalilo. Voor het Sinterklaas Meezingboek werkt ze nu samen met Vlaamse illustrator Ann de Bode. Mede door haar illustraties hoopt de drogisterijketen dat het boek een bewaarexemplaar wordt. Vanaf 16 november is het boek gratis verkrijgbaar bij alle Etos-winkels, bij aankoop van verschillende Unilever-producten.

Update: klik hier voor de pagina waarop je alle liedjes kan luisteren en downloaden. Daar zijn ook clipjes te bekijken, zoals bijvoorbeeld onderstaande video.

Toys”R”Us ziet meisjes ook als doelgroep voor Star Wars: ‘Zo vader, zo dochter’

Een beetje vader hoopt dat zijn kind zijn favoriete muziek waardeert, fan wordt van dezelfde voetbalclub en om zijn grapjes lacht, hoewel hij zich beseft dat daar de nodige inspanningen voor nodig zijn. Alleen dat gegeven al maakt onderstaande commercial van Toys”R”Us herkenbaar en aansprekend, maar tegelijkertijd wordt de gender-discussie binnen de speelgoedbranche getackeld en staat dé omzetmaker van dit seizoen centraal. Want er moet natuurlijk wat verkocht worden, en op deze wijze positioneert de speelgoedretailer zich als ‘Your Source for The Force’.

Het spotje, dat verwijst naar Toys”R”Us als ‘Destination: Star Wars’, biedt humor en emotie en een mooie link naar de filmklassieker én naar de speelgoedwinkels. Slim. En fijn om te weten dat er hoop is voor vaders… ;-)

[Creatie door BBDO Atlanta; via Ads of the World]

PS  De winkelketen heeft ook The Great Big Toys ‘R Us Book of Awesome gelanceerd, volgens Creativity grootser dan ooit. Met name de toevoeging van interactieve ‘virtual reality’ is noemenswaardig. Door gebruik van een speciale app kunnen kinderen spelletjes spelen met de 3D pop-up boven de pagina’s. Zie ook onderstaande ‘trailer’ over het cadeauboek.

VVN en Shell laten kinderen virtueel de gevaren van fietsen zonder verlichting ervaren

De wintertijd betekent meer fietskilometers in het donker. Fietsen zonder licht kan tot gevaarlijke verkeerssituaties leiden, en daarom hebben Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Shell gezamenlijk een virtual reality-game voor kinderen gelanceerd. Maar liefst 90% van de fietsers in de leeftijd 12-18 jaar in grote steden heeft zowel geen voor- als achterlicht op de fiets, blijkt uit recent onderzoek. In de overige steden (72%) en het buitengebied (39%) liggen de percentages iets lager, maar toch… 

Bovenstaande is voor VVN en Shell reden genoeg om hieraan deze winter in combinatie met de verkeerslessen rond het ‘Mobiele Verkeersplein’ extra aandacht te besteden. Om de kwetsbare jonge doelgroep bewust te maken van het belang van fietsverlichting hebben de twee partijen een VR-game ontwikkeld (geen gek idee, aangezien ‘virtual reality’ een geschikte keuze is om publiciteit te genereren). Een groep basisschoolleerlingen verzamelde zich onder begeleiding van ‘Agent Joss’ bij Shell station Slingelandtstraat in Amsterdam voor de primeur van deze game. Met behulp van een geavanceerde virtual reality-bril namen zij zelf plaats achter het stuur van een auto en kwamen zij verschillende verkeerssituaties tegen. Op die manier beleven ze hoe het voor een automobilist is om fietsers zonder licht tegen te komen. VVN en Shell willen hiermee bereiken dat iedereen voortaan gewoon zijn licht aandoet.

joss

“Een ongeluk schuilt in een klein hoekje en de zichtbaarheid van fietsers is aanzienlijk minder wanneer zij geen verlichting op hun fiets hebben. Met dit initiatief hopen we samen met onze partner Shell het toenemende aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Door kinderen zelf, in plaats van hun ouders, te laten inzien hoe belangrijk fietsverlichting is, hopen we dat ze hun fietslamp altijd gebruiken.” [José de Jong, Veilig Verkeer Nederland]

“De cijfers liegen er niet om. Kinderen ervaren meestal pas het belang van fietsverlichting wanneer ze op latere leeftijd zelf achter het stuur zitten. Daarom brengen we deze ervaring virtueel over naar de kinderen. Hierdoor hopen we samen met VVN bij te dragen aan een veiliger verkeer. Het is dan ook mooi om te zien dat de eerste gebruikers van de game enthousiast reageren en ervan leren.” [Bianca Stip, Shell Nederland]

Kortjes: Julia, Richard Branson, DisneyLife, Amazon, Boomerang, Lego, Reclame Code, en meer (week 43, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Sesame Workshop is hoping to help destigmatize autism by digitally introducing its first autistic muppet, Julia, as part of Sesame Street and Autism: See Amazing in All Children, which lives on an app (Mashable)

Richard Branson: “The more children are told they can’t do something, the more they will lose their curiosity, determination and thirst for exploration, (…) learning from failure builds character, and teaches us so much more than not trying ever will” (Virgin)

A new study from US-based pregnancy and parenting resource BabyCenter shows how much tech usage is being condoned by millennial parents; 80% of parents allow their children to use their smartphone or tablet, and 65% of kids start using their parents’ devices before age three (Kidscreen)

Disney has announced that it will launch its own digital subscription service in the UK, opening up its huge library of films, TV shows, books and music; DisneyLife will launch in November and will be available at home and on the go via an iOS and Android app (The Drum)

Millennials have been evolving as collaborators, multitaskers and consumers of complex information — they are becoming exactly the kind of employees and eventually a future leaders that an organization can leverage in today’s interconnected world (Entrepreneur)

Many of the global food and beverage trends already in play will intensify significantly next year, according to a new report from Mintel; for instance, ‘alternative’ foods and beverages have gone far beyond being used as substitutes by vegetarians (MediaPost)

For mobile Millennials, there’s something more important than sleek phone designs or cool hardware like high-definition cameras and unbreakable displays; waiting for anything seems to run contrary to the idea of being mobile (Business Insider)

Instagram is launching Boomerang on iOS and Android; it’s a dead-simple app where you shoot a one-second burst of five photos that are turned into a silent video that plays forwards and then reverses over and over in a loop (TechCrunch)

If you still think Snapchat, a company valued at $16 billion, is just a teen sexting app, you’re not listening to the kids, broSnapchat has transformed itself from a photo-based messaging app into the singular obsession of the media and advertising industries (Fast Company)

“I’m 15 and Snapchat makes me feel awful about myself” (Mashable)

One of Australia’s leading chiropractors, Dr James Carter, says the relatively new medical condition of ‘text neck’ — brought on largely by overuse of technology — is the “curse of the modern age” for teenagers (DailyTelegraph)

Apple’s iOS update included a new batch of emojis: tacos, unicorns, popcorn and a middle finger, among others in high demand — one of them, a seemingly low-key black-and-white eye inside a speech bubble, is the first emoji with a cause: to stop cyberbullying (The Guardian, Ad Age)

The issue of rape and sexual assault on campus is very real, and is also something that students seem quite aware of; yet college students also share a sense of optimism about the many ways for young people to explore their own identities and sexuality (NYMag.com)

In line with toy trend predictions revealed by competitor Toys ‘R’ Us late last month, Amazon boils down this year’s top trends to STEM-related toys, dinosaurs, Star Wars gear and retro toys (Kidscreen)

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro heeft afgelopen kwartaal de omzet zien stijgen van 1,3 miljard dollar tot bijna 1,5 miljard dollar, wat vooral te danken is aan wat de fabrikant zelf categoriseert als jongensspeelgoed: Star Wars, Jurassic World en Nerf (NOS)

De Deense speelgoedproducent Lego kan de grote vraag naar zijn kleurrijke blokjes niet volgen en mogelijk zullen niet alle bestellingen voor Kerstmis geleverd worden (De Morgen)

De hoogste Lego-toren ter wereld staat in Utrecht — het bouwwerk is 35 meter en 16 centimeter hoog; de hele week hebben bezoekers van Lego Word in de Jaarbeurs meegebouwd aan de toren (RTV Utrecht)

Stop met irritante reclame, dat is de boodschap waarmee de Vea naar buiten komt; de branchevereniging voor reclamebureaus onderschrijft het internationale manifest van beweging Acceptable Ads dat daartoe oproept (MarketingTribune)

Dertien bedrijven hielden zich niet aan de eigen Reclamecode om voedingsmiddelenreclames niet te richten op jonge kinderen, blijkt uit onderzoek dat Stichting Reclame Code in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) uitvoerde in augustus (Fonk)

Unox brengt voor het tweede jaar sinterklaasboeken uit; de boeken zijn geschreven door Kim-Lian van der Meij, Halina Reijn en Johnny de Mol (Adformatie)

Bij de uitreiking van de Cinekid jury- en publieksprijzen van 2015 viel de Franse film The New Kid maar liefst twee keer in de prijzen; ook voor de Nederlandse film De Boskampi’s was het twee keer raak (Cinekid)

De FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en Joepie hebben in augustus een enquête uitgevoerd over het gsm-gebruik bij jongeren; jongeren geven de voorkeur aan berichtjes sturen boven bellen (Medical Facts)

Jongeren betrekken is voor veel organisaties interessant, omdat ze wat zij doen graag voorleggen aan jongeren of omdat jongeren nou eenmaal een hun doelgroep zijn; de gedachte is dat beleid dat aansluit bij de belevingswereld van jongeren meer kans van slagen heeft (Alles Over Jongeren)

Nederlandse kinderen worden niet meer langer, maar wel dikker, schrijft onderzoekster Yvonne Schönbeck van TNO in haar proefschrift (Diabetes Fonds)

Er wordt veel minder alcohol aan jongeren verkocht dan een aantal jaren geleden; het aantal jongeren dat wel eens drank kocht daalde fors, maar meer dan de helft van de jongeren tussen de 14 en 17 heeft het afgelopen jaar wel alcohol gedronken (NOS)

Een campagnefilmpje met de titel ‘Wie zal het pesten stoppen?’ van een Amerikaanse organisatie die pesten wil aanpakken, wil mensen duidelijk maken dat ieder van ons kan ingrijpen wanneer anderen worden gepest (HLN)

Leraren worstelen met hun plek op het internet, nu Whatsapp en Facebook ook bij het onderwijs worden ingezet; steeds vaker kloppen ze met vragen hierover bij onderwijsinstanties aan, die bepleiten dat elke school afzonderlijk beleid maakt (AD)

Een kwart van de Vlaamse jongeren vindt dat we in een onveilig fietsland wonen, nochtans draagt amper 9 procent van de jongeren regelmatig een fietshelm tijdens het fietsen (De Morgen)

In bijna twintig jaar tijd is het aandeel 15-jarigen dat bij beide ouders woont gedaald van 80 tot 71 procent; in alle herkomstgroeperingen deed zich een daling voor, behalve bij kinderen van Surinaamse herkomst (CBS)

Supermarktketen Albert Heijn heeft een protocol opgesteld voor zijn medewerkers waarin staat hoe zij om moeten gaan met de discussie rondom Zwarte Piet (Communicatie Online)

Amsterdamse jongeren tobben te veel — een beetje is normaal, maar ze denken veel en zorgelijk na; dat vergroot de kans later op het krijgen van angsten of een depressie, constateert de Amsterdamse GGZ-instelling Arkin (Het Parool)

En tot slot, klik hier om te zien hoe vrouwen onderling zouden praten zoals ze tegen hun kinderen praten (via BuzzFeed)

[Branded content] Winnende pizza uit ‘Coen en Sander PizzaLab’ op menu Domino’s

Dankzij een uitdagende logistieke operatie staat de winnende Nicky’s Nacho Speciaal-pizza van het Coen en Sander PizzaLab vanaf vandaag op het menu bij alle 171 vestigingen van Domino’s. De creatie van Nicky van Meir uit Breda werd donderdagmiddag door de dj’s van Radio 538 tot winnaar uitgeroepen van de in totaal 10.000 inzendingen. Afgelopen weken kwamen de meeste bijzondere creaties binnen, zoals een Fastfood538-pizza met patat en mexicano, Pizza Holland met haring, drop, stroopwafel en speculaas en de Pizza Doesn’t Bug Me met sprinkhanen en meelwormen.

Om een nieuwe smaak op de menukaart te krijgen ging Domino’s de afgelopen vier weken samen met de verse 538-dj’s Coen en Sander op zoek naar de meest originele, verrassende en lekkerste nieuwe pizzasmaak. Van de duizenden ingezonden ideeën die wekelijks binnenkwamen, werden elke donderdag de meest interessantst drie pizza’s daadwerkelijk door Domino’s handgemaakt en door de dj’s geproefd tijdens het Coen en Sander PizzaLab. Uiteindelijk beoordeelde een jury deze week de vijf finalisten. In de finale moest Nicky’s Nacho Speciaal het opnemen tegen Karlijns Sudderpizza, Daniels Currywurstpizza, Roels Paellapizza en Leyla’s Peace-Za Anna Maria.

nacho speciaal

“Het leek soms wel of iedereen in Nederland bezig was zijn eigen nieuwe pizza te maken. We zagen de meest exotische creaties binnenkomen. Als Domino’s konden we op die manier goed zien wat Nederland wil. Wij zijn een grote keten, maar wel een keten van mensen. Met deze actie laten we zien dat dit werkelijk zo is en dat we rekening houden met de wensen van onze klanten. (…) We hebben deze samenwerking opgezocht omdat we geloven in branded content en hiermee de consument aan het woord kunnen laten. Het is voor ons de eerste campagne binnen onze nieuwe merkpositionering.” [Nicky Claeys, Domino’s]

De actie met Radio 538 en de populaire dj’s komt voor uit de strategische keuze van Domino’s. De grote uitdaging voor de restaurantketen zelf was om de winnende pizza zo snel mogelijk in heel Nederland op het menu te krijgen. Normaal duurt de introductie van een nieuwe pizza tien tot twaalf weken, nu moest dat binnen drie dagen gebeuren. In dat korte tijdsbestek moesten de nieuwe ingrediënten aan alle vestigingen geleverd worden, moesten alle pizzabakkers geïnstrueerd worden hoe ze de pizza moeten maken en moesten alle vestigingen de menukaart aanpassen.

IKEA lanceert animatiefilms rond speelgoedcollectie en dierenknuffels voor beter onderwijs

DreamWorks Animation brengt samen met IKEA de karakters uit de nieuwe speelgoedcollectie LATTJO tot leven in meer dan 25 korte animatiefilms. De twee bedrijven hebben samengewerkt aan een serie korte animatiefilms waarin karakters uit de nieuwe collectie in een speelse 2D- en stop motion-animatie te zien zijn. Om de collectie tot leven te brengen, is er gebruik gemaakt van de expertise van de bekende Amerikaanse animatiestudio op het gebied van storytelling.

De eerste animatiefilms gaan begin november in première op het YouTube-kanaal van IKEA, tot het voorjaar van 2016 zullen er regelmatig nieuwe video’s verschijnen. Hieronder alvast een preview.

“IKEA en DreamWorks geloven beide dat het voor iedereen belangrijk is om meer te spelen. We delen ook onze passie voor geweldige verhalen. We zijn erg blij dat DreamWorks Animation ons helpt om het verhaal van LATTJO te vertellen. We hopen dat LATTJO onze klanten helpt bij het creëren van hun eigen verhaal.” [ Cindy Andersen, Children’s IKEA]

De LATTJO-collectie, vanaf 1 november verkrijgbaar, haalt het kind in iedereen naar boven en inspireert ouders om meer met hun kinderen te spelen. Zoals eerder beschreven is het nieuwe speelgoed ontwikkeld op basis van inzichten uit ’s werelds grootste speelonderzoek. De LATTJO-karakters, die geïnspireerd zijn op insecten, wortels, dieren en planten, duiken overal in de collectie op. Van de roofvogel met hoogtevrees tot de wortelkoningin die vast zit tussen twee werelden: de animatiefilms tonen de diverse karakters in unieke en vaak hilarische situaties binnen hun eigen werelden.

“De collectie is bedoeld om samen spelen tussen ouders en kinderen te stimuleren. Samen spelen met je kroost blijkt het perfecte middel om werkdruk, stress en vermoeidheid van je af te schudden. Daar maak je graag tijd voor vrij.” [Maria Thörn, Children’s IKEA]

“Het is onze missie om dingen beter te maken en daarom zijn we altijd op zoek naar nieuwe ideeën, nieuwe technieken en nieuwe samenwerkingen. Deze samenwerking met Dreamworks is spannend omdat het onze ontwerpen nieuw leven inblaast en het de productbeleving van IKEA groter, breder en beter maakt.” [Marcus Engman, IKEA]

Knuffels voor beter onderwijs
Maar er is meer nieuws. Omdat kinderen het liefst spelen en slapen met knuffels die op dieren lijken, introduceert IKEA een nieuwe ‘beestachtige’ serie pluchen speelgoed: handpoppen in de vorm van een draak, hondenknuffels en meer dieren van de boerderij, vingerpoppen en wilde dieren zoals olifanten en een haai. Bovendien komen de dierenknuffels tot leven in het kinderboek Uil gaat op vakantie. De nieuwe knuffelserie en het kinderboek, vanaf nu verkrijgbaar bij het warenhuis, zijn onderdeel van de jaarlijkse Pluchen Speelgoedactie voor beter onderwijs. 

Ook dit jaar doneert de IKEA Foundation in november en december voor elk verkocht pluchen speelgoedbeest of kinderboek 1 euro aan onderwijsprojecten van UNICEF en Save the Children. Sinds de start van de Pluchen Speelgoedactie voor beter onderwijs in 2003 is er 77 miljoen euro gedoneerd aan 99 projecten in 46 landen. Hierdoor hebben 11 miljoen kinderen in landen als Rwanda, Sierra Leone en Bangladesh kunnen genieten van beter onderwijs.

Dit jaar is aan kinderen gevraagd om een limited-editioncollectie te ontwerpen voor de Knuffels voor Onderwijs-campagne. Want wie kan er nou beter knuffels ontwerpen dan de kinderen die ermee spelen? Koen Schnitker uit Barendrecht is één van de 10 winnaars van de internationale tekenwedstijd.

Zilveren Kruis waarschuwt voor gehoorschade met piep-prank tijdens Amsterdam Dance Event

Gehoorschade door te harde muziek komt steeds vaker voor, met name bij jongeren. Uit onderzoek van Zilveren Kruis, uitgevoerd door TNS NIPO, blijkt dat jongeren echt wel weten dat gehoorbescherming nodig is (76%) en dat áls je gehoorschade oploopt er meestal niets aan te doen is (76%). Toch lijken jongeren niet gevoelig voor de risico’s: 72% gebruikt helemaal nooit gehoorbescherming tijdens het uitgaan. Zilveren Kruis heeft tijdens het Amsterdam Dance Event bezoekers geconfronteerd met een gesimuleerde piep om hen bewust te maken van de risico’s van gehoorschade.

De verzekeraar heeft de proef op de som genomen en jongeren een piep in de oren laten ervaren. Wat ze niet wisten, is dat de piep slechts een simulatie was van echte oorsuizen. Tijdens #ADE15 heeft een taxichauffeur met een verborgen camera de reacties van jongeren vastgelegd die denken last te hebben van een vervelende piep in hun oren, na een bezoek aan een van de vele feestjes tijdens ADE. In werkelijkheid zat YouTuber Mertabi achter deze actie, samen met Zilveren Kruis heeft hij deze ‘taxi prank’ opgezet. Ook bekende artiesten zoals StukTV en rapper Negativ moesten eraan geloven. Zie onderstaande videocompilatie.

Voor veel jongeren is het herkenbaar, zo’n vervelende piep of zoem in je oren nadat je een club uitkomt; 57% van de ondervraagde jongeren geeft aan daar wel eens last van te hebben gehad. In veel gevallen gaat zo’n piep vanzelf weer over, en dat is precies de reden waarom weinig jongeren aanleiding zien om preventieve maatregelen te nemen. Maar áls je er last van blijft houden, heb je waarschijnlijk gehoorschade opgelopen. Bijna een derde van de jongeren (30%) is wel eens bang geweest gehoorschade te hebben opgelopen, toch doet slechts 5% iets met dit vermoeden en standaard gehoorbescherming draagt tijdens het uitgaan.

Uit recent onderzoek van het UMC Utrecht blijkt dat festivalbezoekers die geen gehoorbescherming in hebben ruim 5 keer zoveel kans lopen op gehoorschade in vergelijking met bezoekers die wél oordoppen dragen. Jongeren vinden dat ze zelf prima in staat zijn in te schatten wanneer muziek te hard is voor hun oren (69%).

Om deze vorm van ‘branded content’ op te volgen heeft Zilveren Kruis de vijf veel voorkomende vragen van jongeren met gehoorschade beantwoord op de eigen website.

Het belang van bereik is het belang van effect

In een sessie onlangs van Move Jongerenmarketing Consultancy kregen de jongeren uit de Raad van Advies van het bureau enkele lopende campagnes voorgelegd die voor hen bedoeld waren. Ze konden daar prima een oordeel over vellen, maar hadden de uitingen niet ‘in het wild’ gezien. Echt, ze hadden de uitingen niet gezien, en er niets over gehoord. Tja, dan houdt het op natuurlijk. Als dit clubje representatief is voor de rest van de doelgroep, hebben we voor de betreffende adverteerders de helft van het reclamebudget dat weggegooid geld is gevonden.

Nieuwe toepassingen zijn sexy 
Ik heb het hier al eerder geschreven: wie niet zichtbaar is, wordt niet gevonden. Reclame die niet gezien wordt, kan geen boodschap overbrengen. Aan effect gaat bereik vooraf. Het is een open deur, maar toch wordt in dit tijdperk van ‘big data’ en ‘social’ het belang van bereik al enige tijd ter discussie gesteld. Dan gaat het meestal om bereiksonderzoek dat volgens de critici onvoldoende de veranderende mediawereld weet te vangen (ondanks dat dit complexe materie is, worden hierin flinke stappen voorwaarts gezet, maar dat terzijde). Tevens lijkt een ontwikkeling gaande dat de media-inzet steeds vaker zo versnipperd of specifiek is dat deze aan ‘de massa’ voorbijgaat. Het is ook niet eenvoudig, want het aanbod van mogelijkheden is enorm. Nu zijn in 2015 een campagne op Snapchat, een virtual realilty-film of andere relatief nieuwe toepassingen natuurlijk meer ‘sexy’ dan wéér een serie tv-commercials. En het kiezen voor bijvoorbeeld aanwezigheid op een evenement, het inschakelen van vloggers of product placement in een game is ook goed te onderbouwen; daar besteedt de doelgroep veel tijd, is er volledige aandacht en mogelijk zelfs interactie — allemaal zaken die de band met het merk kunnen verhogen. Maar weegt de grotere veronderstelde impact op tegen het lagere aantal bezoekers, kijkers of gebruikers? De sexy richting hoeft niet per se de slimme richting te zijn, hoewel de drager en het Umfeld van een uiting ook zullen bijdragen aan het imago van het merk, en influencers en sociale netwerksites een olievlekeffect kunnen bewerkstelligen. 

Het geheugen verdient aandacht
Op congressen wordt al gesproken over ‘nieuwe marketing’ versus ‘oude marketing’, waarbij op laatstgenoemde met een enigszins zuur gezicht wordt neergekeken. We weten echter dat die als oud omschreven marketing werkt en reclame zowel de kennis, houding en gedrag ten opzichte van merken kan beïnvloeden (in campage-effectonderzoek wordt dat keer op keer bewezen). Marketingprofessor Byron ‘How Brands Grow’ Sharp vatte tijdens zijn recente bezoek aan Nederland nog maar eens samen wat reclame effectief maakt: bereik, continuïteit en consistentie. Het gaat erom opgemerkt te worden door zoveel mogelijk kopers binnen de categorie. Het geheugen is de link tussen een advertentie en de merkkeuze, en dus moeten adverteerders blijven werken aan onderscheidende (zintuiglijke) signalen/associaties die het merk in herinnering roepen. De kracht van herhaling mag daarbij niet onderschat worden: mensen geven de voorkeur aan zaken waar ze vaker aan blootgesteld zijn. Dergelijke wetmatigheden gaan nog altijd op (daarom zijn het wetmatigheden ;-)) en er is een mooi checklistje van te maken, dat zou moeten helpen bij het maken van afwegingen tussen media en middelen. Budgetten laten immers niet toe om alles te doen (het goede nieuws voor kleinere merken: volgens Sharp geldt dat hoe groter het merk is, hoe hoger het benodigde budget moet zijn). Neemt niet weg dat een combinatie de voorkeur verdient, omdat elk medium nu eenmaal zijn eigen functies, krachten en gebruikers kent en het geheel meer is dan de som der delen. 

Groei is vooral te danken aan het werven van nieuwe kopers. Als je dat letterlijk neemt, denk je aan kinderen en jongeren, de kopers van de toekomst. Er is veel te winnen als je bij hen goed ‘tussen de oren’ komt. Daar is ruimte genoeg voor. Maar dan moeten ze op z’n minst wel je uitingen met enige regelmaat gaan zien. Massabereik, herhaling, aandacht — wie daar onvoldoende rekening mee houdt, hoeft geen effect te verwachten. 

[Dit artikel is ook verschenen in MarketingTribune nummer 18, 2015; afbeelding uit Wrigley’s-advertentie via AOTW]

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019