Glogster

“Juf! Juf! Zit u ook op Instagram? vraagt een 11-jarige leerling me. ‘Eh…nog niet,’ antwoord ik weifelend. ‘Ik zit al op Pinterest’ zeg ik snel. Ik ben voor naschoolse multimedialessen in groep 7-8 van een Brede School. Aan het gezicht van de jongen kan ik zien dat hij geen flauw idee heeft wat Pinterest is. […]

Kindermarketing en de universele rechten van het kind: Hoe gaan die samen?

Foto: Kelly Brown / Soda Politics door Marion Nestle. (Het boek is zeer de moeite waard om te lezen!) Kindermarketing en onze dik makende omgeving Enkele jaren geleden ben ik vanuit mijn public affairs achtergrond begonnen bij de Hartstichting aan het thema “hartgezonde jeugd“. Meer dan 300,000 kinderen onder de 13 jaar hebben overgewicht (Schönbeck […]

Verleiding en afleiding door je telefoon

Het gezeur begon zo’n beetje eind groep zes. Ze was de enige van al haar vriendinnen die nog geen telefoon had. De rest appte naar hartenlust en stuurden elkaar foto’s en filmpjes door. In groep zeven gingen we overstag. Ze fietste immers voortaan alleen naar huis met haar zusje. Dan is het wel fijn om […]

Effectieve seksuele voorlichting: Vijf jaar “Can you fix it”

Jongeren zijn een kwetsbare groep op het gebied van seksuele ontwikkeling. Goede voorlichting laten aansluiten bij deze doelgroep is niet gemakkelijk. In opdracht van Sense, een initiatief van Rutgers, Soa Aids Nederland, GGD’en en het Ministerie van VWS ontwikkelde IJsfontein “Can you fix it?”. Deze game werd gelanceerd als onderdeel van een tijdelijke campagne, maar […]

Kids en jongeren bereiken? Gebruik Instagram advertenties!

Sinds eind vorig jaar is het ook in Nederland mogelijk om advertenties te plaatsen op Instagram. Met een community van meer dan 400 miljoen gebruikers is Instagram één van ‘s werelds grootste mobiele platformen om op te adverteren. Benieuwd naar meer feiten en de adverteermogelijkheden? Feiten Instagram staat op nummer 4 van meest gedownloade apps […]

Het loopt weer storm(trooper). De kracht van een gevestigd merk.

Afgelopen maanden hebben we allemaal mogen (na)genieten van de zevende epsiode van Star Wars: The Force Awakens. Maar eerlijk is eerlijk: “you hate it, or you love it.” Iedere foodretailorganisatie, of supermarkt in gewoon Nederlands, is op zoek naar gezinnen met kinderen. En die zijn onder meer aan te trekken middels (kortlopende) spaarprogramma’s, gericht op […]

Vodafone staat op tegen cyberpesten

Appen, Twitteren, Snappen en posten op “Insta”: jongeren communiceren tegenwoordig continu online. Pesten is hierdoor ook verschoven van offline naar online. Dit is voor ons bij Vodafone reden om een reeks aan initiatieven te starten onder de noemer BeStrong om dit probleem tegen te gaan: een emoji tegen cyberpesten en een lesprogramma over digitale veiligheid. […]

Kijk! Zo val je op bij kinderen

Kinderen tussen de 6 en 12 jaar kijken dagelijks ruim 1,5 uur televisie en zien in die tijd verschillende commercials. Dat je als adverteerder gezien wordt, is nog geen garantie voor succes. Hoe zorg je als adverteerder dat je opvalt en dat je commercial leuk gevonden wordt? Sanne Ravensbergen (researchconsultant bij Ster) geeft advies.   […]

Jongereniconen 2016: ‘Meer grip door begrenzing en aandacht voor de lange termijn’

Wat beweegt de jeugd en de jong volwassenen in 2016? Voor het twintigste jaar in successie door dezelfde auteur, presenteert MarketingTribune op basis van 63 onderzoeken, artikelen, dossiers, twaalf expert-interviews, feedback van trendwatchers en eigen Fingerspitzengefühl acht nieuwe ‘Jongereniconen’ voor volgend jaar, handig verdeeld over thema’s. Anticipeer op Yuccies, Fitgirls en Instakids die graag zelf […]

[Recensie] Boek ‘Ik was 10 in 2015’ van Pedro de Bruyckere en Bert Smits in 10 oneliners

In het boek Ik was 10 in 2015 (ondertitel: Kinderen vandaag opvoeden voor de toekomst) beschrijven Pedro de Bruyckere en Bert Smits tendensen die een invloed zullen hebben op de levens van kinderen en jongeren. Moeten ouders hun verwachtingen bijstellen? In 240 pagina’s worden ze in ieder geval stevig bijgepraat over het belang van (brede) […]

Kortjes: The Force, Flipagram, View-Master, Condom Challenge, Blackface, VI Kids, en meer (week 48, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER: It’s nearly impossible to escape the marketing for Star Wars: The Force Awakens; with such a massive built-in, rabid […]

Onderzoek beslist.nl: ‘Fotofinish tussen Sinterklaas en Kerstman, ruim 1,5 miljard gereserveerd voor feestdagen’

Nederlanders omarmen de feestdagen. Maar liefst 86% van de huishoudens viert Sinterklaas of kerst dit jaar; 54% van de huishoudens viert Sinterklaas met cadeaus, bij 55% komen cadeaus onder de kerstboom en 23% viert beide feesten met cadeaus. Rond de feestdagen besteden we gezamenlijk ruim 1,5 miljard euro. Dit komt neer op ruim 200 euro per huishouden. Dat […]

Onderzoek Week van de Mediawijsheid: ‘Kinderen hebben online sterk moreel kompas, behalve bij fact checking’

Kinderen willen zich online over het algemeen heel verantwoordelijk gedragen. Eerlijkheid en de privacy van anderen zijn belangrijke uitgangspunten bij hun gebruik van sociale media. Maar bij het controleren van feiten schiet die verantwoordelijkheid er nog wel eens bij in, zo blijkt uit het onderzoek Wat voor mediamaker ben jij? (pdf) naar de normen & waarden op […]

Mediamonitor 2014-2015: ‘EnzoKnol, StukTV en KUD populairste YouTubers’

Het Commissariaat voor de Media heeft de Mediamonitor 2014-2015 (pdf) gepubliceerd. In 2015 heeft de toezichthouder stevig ingezet op onafhankelijkheid van de media en transparantie van media-instellingen, en deze twee toezichtthema’s komen dan ook nadrukkelijk naar voren in de publicatie. Belangrijk natuurlijk, maar leuker is het om naar de actuele trends te kijken. In de Mediamonitor wordt het toenemende belang […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024