‘Blootstelling aan reclame bepalend voor materialisme kind’

Kinderen die veel commercials zien hechten meer waarde aan geld en spullen. Materialisme leidt bij kinderen echter niet tot verminderd geluk. Ongelukkige kinderen worden wel materialistischer, maar uitsluitend als ze veel reclame zien. Deze conclusies trekt communicatiewetenschapper Sanne Opree in haar onderzoek Consumed by Consumer Culture? Advertising’s Impact on Children’s Materialism and Life Satisfaction, waarop […]

Donald Duck’s edutainmentlabel ‘Duckwise’ van start met lancering Duck Quiz-app

Als je educatie schrijft als ‘educkatie’ wordt leren een stuk leuker? Donald Duck Weekblad lanceert in samenwerking met The Walt Disney Company en onderwijsspecialisten een edutainmentlabel, Duckwise genaamd. Binnen het label ontwikkelt Donald Duck de komende jaren diverse digitale en printproducten. Het eerste initiatief van Duckwise is vandaag gelanceerd: de Duck Quiz-app voor iPad. Binnen vijf verschillende […]

Fisher-Price heeft de remedie tegen monsters onder het kinderbed

Sommige dingen veranderen nooit. Kinderen van vroeger, nu en straks, allemaal zijn ze bang voor een monster onder hun bed. Door de technologie kunnen ze dat tegenwoordig even controleren. De meeste kleuters zullen nog niet al teveel andere apparaten bezitten (paar jaartjes geduld nog!), maar een camera van Fisher-Price (voor 3 jaar en ouder) biedt al aardige […]

Wereldwijd Nickelodeon-onderzoek: ook de hedendaagse jeugd is optimisch over de toekomst

In een grootschalig onderzoek naar de ‘Kids of Today and Tomorrow’ heeft Viacom International Media Networks maar liefst 6.200 kinderen (9-14 jaar) uit 32 landen* ondervraagd. De studie gebruikt Nickelodeon om merken te adviseren, biedt de zender inspiratie voor programma’s en helpt om op authentieke wijze met de doelgroep te communiceren. De jeugd van tegenwoordig blijkt vol vertrouwen te […]

Ook Sing It Kitty, de opvolger van de moonwalking pony, gaat viraal

Een stoer meisje dat op haar roze fietsje rondrijdt met een zingende kat in het mandje voorop, samen een jaren ’80-hit (We Built This City van Starship) playbackend. Zie hier het recept voor een video die binnen een paar dagen anderhalf miljoen keer bekeken wordt. Het is na het succes van de pony die de moonwalk danste […]

Kortjes: krokodillen voeren, living off the wall, als meisje op Tinder, en meer (week 8, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: A company that sells small plastic bricks is about to convince millions of people to pay to see one giant […]

Pedro de Bruykere over invloed technologie op denken over jeugd: ‘Geen zorgen over paardenmeisjes’

Om het 10-jarig jubileum van Mijn Kind Online te vieren, organiseerde de stichting vorige week op Safer Internet Day samen met Kennisnet een symposium over jeugd en internet. Een geslaagde bijeenkomst. Misschien wel de best ontvangen bijdrage was die van pedagoog/onderzoeker Pedro de Bruykere, bekend van onder andere zijn blog X, Y of Einstein en boeken als Meisjes kijken en […]

‘Eén op de vijf tienermeisjes obsessief bezig met gezond eten’

Goji-bessen, chiazaad en quinoa… Nederland lijkt in de ban te zijn van gezond eten. Maar in hoeverre is het ook echt gezond? Eén op de vijf tienermeisjes is obsessief bezig met gezond eten, 21,5% geeft aan in paniek te raken als ze aan het einde van de dag bedenken dat ze niet genoeg gevarieerde of […]

Peijnenburg werkt samen met de Efteling en dus is er nu Sprookjesboom-ontbijtkoek

Blijkbaar is de bekende ‘gewone’ ontbijtkoek van Peijnenburg niet aantrekkelijk genoeg als tussendoortje voor kinderen. In samenwerking met de Efteling, de licentiehouder van Sprookjesboom, wordt nu namelijk speciaal voor de kleintjes Sprookjesboom-ontbijtkoek op de markt gebracht. Het gaat om per stuk verpakte meeneemrepen met de geliefde Sprookjesbosfiguren in de hoofdrol. Op iedere verpakking staan zes characters. Kinderen kunnen deze […]

Kortjes: Vinylmation-liefdesverhaal, Instagram-handboek, Barbie-badpak, en meer (week 7, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Schoolchildren need to be given ‘concentration lessons’ to fight the effects of social media and digital gadgets which lead to […]

Valentijnsonderzoek InSites: 77% Nederlandse jongeren single, 23% zoekt de ware door online daten

Naar aanleiding van Valentijn onderzocht* InSites Consulting wereldwijd het gedrag van jongeren op het vlak van relaties en seks. Vier op tien van de Nederlandse 15- tot 25-jarigen plaatst ‘kinderen op de wereld zetten’ in de top 5 van zijn bucketlist (de lijst van dingen die ze nog willen doen voor ze sterven). Voor 29% […]

YoungWorks lanceert campagne met WhatsApp Group Challenge voor X-travel

Als aanbieder van jongerenvakanties moet X-travel het van de winterperiode hebben om de doelgroep warm te laten lopen voor de komende zomer. Ook in 2014 werd YoungWorks gevraagd om een campagne te ontwikkelen om haar merkbekendheid en merkbeleving een boost te geven. Het bureau voor jongerencommunicatie bedacht de ‘X-travel Group Challenge’. Jongeren kunnen zich op de website van de reisorganisator inschrijven […]

Ondeugende kinderen weten wel raad met LEGO

LEGO scoort momenteel vooral met een film en met characters, maar kinderen spelen ook nog graag met de ‘gewone’ steentjes en minifiguren. Daarvan kan je alles maken, maar wie een beetje creatief is, kan dat in huis combineren met bijvoorbeeld de ijskast, een laptop of beha’s parachutes. Als ouders kan je dat natuurlijk alleen maar glimlachend laten gaan, want zoveel […]

Fries Museum benoemt kinderdirecteur

En wéér een instantie die de hulp inroept van de jeugd. Kees Tromp is de nieuwe kinderdirecteur van het Fries Museum. Vanmiddag droeg directeur Saskia Bak tijdens een feestelijke ceremonie een aantal taken aan hem over. Kees is de eerste kinderdirecteur van het nieuwe museum in Leeuwarden. Kees is 11 jaar, zit in groep 8 van OBS […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2025