De grootste leesbevorderingcampagne van ons land, ‘Nederland Leest’, is weer van start gegaan. De komende maand (her)leest ons land massaal Erik of het klein insectenboek van Godfried Bomans, dat door openbare bibliotheken aan hun leden cadeau wordt gedaan. Philip Freriks en lofredenaar Midas Dekkers openden gisteren, naast de campagne Nederland Leest, ook een speciale presentatie in […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Teens are officially leaving Facebook; Facebook CFO David Ebersam said that although youth engagement on the social network is hard […]
En ik maar denken dat jongens het zwaar hebben. “Jongens lijken verdwaald in de moderne, snelle, vrouwelijke samenleving; we beoordelen ze negatief en accepteren hun gedrag niet meer”, stond begin deze maand in Trouw. “Jongens raken het spoor bijster in ons onderwijs“, concludeerde hoogleraar Onderwijskunde Jos Claessen onlangs in de Volkskrant. “Het ideale jongetje lijkt een meisje te moeten zijn“, […]
Eén van de onderwerpen, die in de opleiding Jongerenmarketing aan bod zal komen, is de verhouding tussen jongeren en hun ouders. Een onderwerp dat voor veel marketeers, die succes willen boeken op de jongerenmarkt, erg belangrijk is. Recent bleek uit een aantal studies over het risicogedrag van jongeren dat de invloed van ouders op jonge […]
Met steun van de Europese Unie(!) is het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) een drie jaar durende aardappelcampagne in Vlaanderen gestart. Met de slogan ‘De aardappel, thuis in elke keuken’ wordt de veelzijdigheid van de aardappel benadrukt, zowel wat kooktechniek als receptuur aangaat. De campagne zal drie jaar gevoerd worden, en elk jaar zal […]
Onder het motto ‘Ik Wil je Zien’ is deze week de landelijke fietsverlichtingscampagne 2013 gestart. Omdat fietsers in het verkeerkwetsbaar zijn, is het belangrijk dat zij op een goede fiets rijden en goed zichtbaar zijn. In 2011 reed 62% van alle fietsers met licht. Van de jongeren, die het meest in het donker fietsen, deed slechts 54% dat. […]
In twee jaar tijd is het bezit van tablets in huishoudens met 0-8-jarige kinderen vervijfvoudigd, van 8% in 2011 tot 40% in 2013. Driekwart van de kinderen in de VS van deze leeftijd heeft thuis toegang tot een ‘smart mobile device’ als een smartphone of tablet-computer. Dat blijkt uit het onderzoek Zero to Eight: Children’s […]
‘Ouders zullen het nooit toegeven, maar een baby’s eerste woordje is wel een dingetje. Mama, papa of toch net wat anders?’ – zo werd de nieuwe (en leuke) commercial van GAMMA vandaag via Twitter aangekondigd. Nu doet een baby het altijd goed in de reclame, maar om nu te zeggen dat zo’n schattig klein kindje iets met doe-het-zelven te […]
Snoepfabrikant Haribo en het fictieve zandmannetje Klaas Vaak vieren Sint Maarten dit jaar samen in de Efteling. Concreter: bij aankoop van een Haribo- of Maoam-actieverpakking maken consumenten kans op één van de 400 gezinsarrangementen voor de sprookjesmusical Klaas Vaak in het Efteling Theater op 9 en 10 november 2013, inclusief lampionnenoptocht door het attractiepark. Niet iedereen kan winnen, […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Piper Jaffray has completed its 26th semi-annual Taking Stock With Teens collaborative consumer insights project: “Teens are experiencing general spending […]
Van 17 t/m 23 oktober vond de 13de editie van LEGO® World Nederland voor het eerst plaats in de Jaarbeurshal in Utrecht. Na een feestelijke opening door de Burgemeester van Utrecht, Aleid Wolfsen, mocht de LEGO Groep een record aantal van ruim 73.000 bezoekers verwelkomen tijdens het grootste LEGO-spektakel ter wereld. De meest populaire nieuwe activiteit […]
In Zwitserland is de non-profit organisatie Pro Juventute een campagne gestart om jongeren en hun omgeving er bewust van te maken dat misbruik van ‘intieme foto’s’ ernstige gevolgen kan hebben, zowel voor de getroffenen als voor de verantwoordelijken. In folders vinden jongeren, ouders en leerkrachten informatie over hoe ze zich kunnen wapenen tegen cyberpesten en desgewenst wordt […]
Ongelooflijk wie zich al in ‘Het Grote Zwarte Pieten Debat 2013’ hebben geroerd: VN-onderzoeker Verene Shepherd en The Washington Post, Mark Rutte en Geert Wilders, Bram van der Vlugt en de Hoofdpiet, afrikanist Louïse Müller en politicoloog Malou van Hintum, Arnold-Jan Scheer en Rob Wijnberg, BN’ers en Flevolanders, retailers en twitteraars, Han Hoogerbrugge en Fokke & Sukke, en-zo-voort. In Sesamstraat legde […]
Aardappelboer Aviko is een nieuwe campagne gestart om de naamsbekendheid van submerk Ras® te vergroten. Het frietje dat krokant van buiten en zacht van binnen is, wordt gepositioneerd als een eigenzinnig frietje met een sociaal karakter. ‘Een real life cast van freestylers, skaters, 3D-kunstenaars en freerunners deelt hun liefde voor Ras in een urban wereld vol fun, […]