[Recensie] ‘Is het nu Generatie X, Y of Einstein?’ in 10 oneliners

Ruim drie jaar geleden publiceerden Jeroen Boschma en Inez Groen 'Generatie Einstein', waarin ze stelden dat de jeugd tegenwoordig slim, sterk en sociaal is. Het boek werd bekroond met de PIM Marketing Literatuur Prijs, maar nu is er een compliment dat misschien nog wel mooier is: een boek dat hun boek analyseert. In 'Is het […]

[Recensie] ‘Puberbrein Binnenstebuiten’ in 10 oneliners

In mijn stukje over ‘Buyology’ constateerde ik dat de werking van de hersenen momenteel een hot item is. Inmiddels is er nu dus ook een boek dat de grijze massa van 10-25-jarigen beschrijft. In ‘Puberbrein Binnenstebuiten’ stellen Huub Nelis en Yvonne van Sark van communicatiebureau YoungWorks dat we anders moeten omgaan met jongeren. Aan de […]

Top 40 jaarlijstjes 2008/2009

Net als Rob uit High Fidelity ben ik dol op lijstjes. En oh, wat verschijnen er véél deze tijd van het jaar (als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid muzieklijstjes, pfff). De fraaiste vind ik die van Contagious Magazine (pdf), een fraai, informatief en inspirerend jaaroverzicht. Daarnaast heb ik nog wat andere linkjes voor […]

‘Buyology’ (Martin Lindstrom) in 10 oneliners

Sinds ‘BrandChild’ ben ik een groot bewonderaar van marketingexpert Martin Lindstrom. Vooral de manier waarop hij marketing met veel aansprekende en praktische voorbeelden in een nieuw daglicht weet te plaatsen, spreekt mij aan. Geïnspireerd door de Forbes-coverstory ‘In search of the buy button’ heeft Lindstrom de afgelopen drie jaar $7 miljoen uitgegeven aan een omvangrijke […]

Standaardwerk ‘BrandChild’ in 15 oneliners

Standaardwerk voor iedereen die iets met jongerenmarketing doet, is wat mij betreft nog altijd 'BrandChild' van Martin Lindstrom. Uit 2003, en normaal gesproken kan moet je een marketingboek dan al weggooien. Daar heeft uitgever DualBook iets op gevonden, want met het unieke nummer van je boek zou je constant online updates moeten ontvangen. In de […]

[Recensie] ‘Generatie Einstein’ en ‘De Digitale Generatie’ in tien oneliners

In mijn vakantie heb ik wat tijd gemaakt om achterstallige vakliteratuur te lezen. Ik ga hier geen uitgebreide recensies of zo plaatsen (wie ben ik?), maar beperk me tot een korte mening (ik kan het niet hélemaal laten) en een top 10 van de meest opmerkelijke uitspraken. 'Generatie Einstein' van Jeroen Boschma & Inez Groen […]

Zelf trends spotten via ‘street style blogs’

Je kan natuurlijk duizenden euro's/dollars betalen om plaatjes van hippe jongeren te bekijken via trendspottingbureaus als Signs of the Time of Look-Look, maar dat is niet voor ons allen weggelegd. De beste oplossing is natuurlijk om zelf de straat op te gaan om te ondervinden wat jongeren bezighoudt, maar veilig achter je bureau kom je […]

‘Skibberen’, ‘dieken’ en ‘knurren’ in woordenboek

Probeer jongeren niet in hun eigen taal aan te spreken, maar neem ze serieus en behandel ze volwassen. Dat is wat deskundigen steeds adviseren, maar waar het nogal eens fout gaat. De verleiding is dan ook groot, want jongerentaal is een interessant fenomeen, en sinds kort bijeengebracht in het Prisma Miniwoordenboek Drop je lyrics. In […]

iPod-generatie wordt dove generatie

Jaarlijks lopen meer dan 25.000 jongeren blijvende gehoorschade op. En dit aantal loopt alleen maar op nu de mp3-speler steeds populairder wordt. Dat meldt TROS Radar vandaag. "Het is echt alarmerend en iedereen moet hiervoor worden gewaarschuwd", aldus professor Jan de Laat van het Leids Universiteits Medisch Centrum. Een waarschuwing die overigens al eerder gegeven […]

Schokkend onderzoek: mediagebruik jonge gezinnen

"Parents have a tough job, and they rely on TV in particular to help make their lives more manageable. Parents use media to help them keep their kids occupied, calm them down, avoid family squabbles, and teach their kids the things parents are afraid they don't have time to teach themselves." [Vicky Rideout, KFF] De […]

“Geen kutjambadieren op Hyves”

Ooit had ik de tekst 'zoekt en gij zult vinden' in het Grieks op mijn muur geschilderd (tja…). Dus het vinden van de 'Tien Geboden voor Hyverteerders' (tja…) moest niet zo moeilijk zijn. Helaas… Gelukkig mailt Hyves-opperhoofd Raymond himself ons nu om dat recht te zetten (dank daarvoor); ze staan wel online! En hoewel we […]

‘Trends in Kids- en Jongerenmarketing’, dag 2

Een lange dag met opnieuw haperende techniek en te krappe zitruimte, maar het hogere niveau in vergelijking tot gisteren maakte veel goed. Esther Langerhorst van MTV begon de dag met de constateringen dat jong zijn niet hetzelfde is als jong doen, dat het dragen van dezelfde kleding niet dezelfde mening betekent en dat merken uitdrukking […]

‘Trends in Kids- en Jongerenmarketing’, dag 1

Vandaag en morgen brengen jongerenmarketeers hun dag door in Madurodam, waar het jaarlijkse congres 'Trends in Kids- en Jongerenmarketing' plaatsvindt. Foodfabrikanten waren massaal afwezig en Campina haakte zelfs af als spreker; de obesitasdiscussie ligt blijkbaar te gevoelig. Hieronder een impressie van enkele sprekers die het wel aandurfden. Volgens dagvoorzitter Paul Sikkema is wat 'in' is […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024