10 meningen over Duckstad op Twitter

Een heel slimme manier van het inzetten van social media, zeggen marketeers. Donald Duck wijst dit kordaat van de hand: “We maken in Duckstad heel veel mee en dat past gewoon niet allemaal in mijn onvolprezen blad of op mijn website. Deze Kwekker, eh… Twitter is een enorme uitkomst.”

Het zal je niet ontgaan zijn: Donald Duck en al zijn z’n vrolijke en markante Duckstadgenoten twitteren ook. Elk figuur heeft een eigen account en zo wordt Twitterland nauwgezet op de hoogte gehouden van alle belevenissen van de Disney-helden. Op de gezamenlijke list ontspint zich een heuse real life soap – op z’n Ducks.

dd4

Twee weken geleden is Sanoma Uitgevers begonnen vanuit het besef dat Donald met z’n tijd mee moet gaan, en nu al is de ‘Duckstad Twitter Soap’ een grote hit. Dat ze in Duckstad aan het twitteren zijn geslagen wordt alom gewaardeerd. Sommige followers zijn zo blij met de hernieuwde kennismaking met Donald Duck dat ze meteen weer een abonnement op Het Vrolijke Weekblad hebben genomen.

dd1

“De tweets worden verzorgd door de redactie van Donald Duck, net als met het weekblad zelf”, legt senior brandmanager Fiona Cordes van Sanoma’s kidscluster desgevraagd uit. Ze bevestigt dat er een marketinggedachte achter zit: “Branding van Donald Duck Weekblad onder de twitteraars van deze wereld en uiteindelijk dus meer abonnees.”

dd2

Op Radio 1 vertelde Donald Duck-redacteur Jos Beekman dat het een kwestie van proberen is. En over hoe hij en zijn collega’s te werk gaan: “Iemand begint, verzint wat en een ander reageert daarop. Het is een beetje improviseren. Zoals De Lama’s, maar dan in Duckstad.” Met succes, want binnen no-time had Donald Duck meer dan 1.000 followers.

dd3

Van alle kanten komen enthousiaste reacties. Ook ik vind het vrij geniaal, hoewel ik niet geheel objectief kan oordelen. Daarom tien andere meningen:

  • “In mijn ogen kunnen vele bedrijven in Nederland leren van de manier waarop de Donald Duck Twitter actief inzet met behulp van content zonder dat zij agressief proberen een product of dienst te verkopen.” [Frank Snijders]
  • “Bij ons op het kantoor is het inmiddels een sport om te raden hoe het verhaal van vandaag gaat eindigen.” [Emiel Nawijn-Knip, Molblog]
  • “Sommigen zullen het kansloos vinden, anderen kinderachtig, maar bij mij tovert het meerdere malen per dag een glimlach op mijn gezicht.” [Elger van der Wel]
  • “De tweets zijn echt heel grappig. Ik vind het een briljant idee.” [Marije Roozendaal, Dutch Cowgirls]
  • “Ik vind het hilarisch, ben de hele dag Duckstad-tweets aan het volgen.” [Willemijn Veenhoven, BNN Today]
  • “Noem me een kleuter, maar ik word gelukkig van de tweets uit Duckstad.” [Harm de Kleine]
  • “Door de tweets van de Duckstad-bewoners wordt je er bijna weer toe verleid om een abonnement te nemen op het weekblad.” [Roelfina Visser]
  • “Het leuke is dat er een echte verhaallijn in zit en dat dit supergoed doordacht is.” [Patrick de Laive, The Next Web]
  • “De manier waarop de makers van Donald Duck dit aanpakken is geheel in lijn met het weekblad zelf: vrolijk en uitermate knap van opzet.” [Arjan Kors, Bizz]
  • “Heb al in meerdere reacties op de tweets van @DonaldDuckNL en co gelezen dat mensen weer het blad willen lezen. Briljante marketing dus.” [Michiel Veenstra]

dd5

Volg het zelf ook via twitter.com/DonaldDuckNL/duckstad. :-D

Top 40 jaarlijstjes 2009/2010

Gelukkig nieuwjaar! Na een weekje afwezigheid weer terug. In de eerste posting van 2010 zet ik de lijstjes van anderen onder elkaar. Het meest interessante overzicht is misschien wel het ‘gecrowdsourcede’ online trendrapport (pdf) van webbureau Netlash, maar genoeg andere jaarlijstjes zijn óók de moeite waard.

Dit zijn de leukste andere voorspellingen, trends, terugblikken, best of’s en top zoveel’s die ik online ben tegengekomen, in discutabele volgorde:

  1. Online trendrapport 2010: de voorspellingen (Netlash)
  2. Top 20 Trends in 2010 (TrendHunter)
  3. Jongereniconen 2010 (MarketingTribune)
  4. Top 10 jongerentrends van 2010 (YoungWorks)
  5. The Ypulse 2009 [Y]ear In Review Part 1 & Part 2 (Ypulse)
  6. Best & Worst Of 2009: Youth Targeted Ad Campaigns (Ypulse)
  7. Trends and Technology Timeline 2010 and Beyond (TIR)
  8. Trends 2010: Deze gaan het worden (Frankwatching)
  9. Bright 25 van 2009 (Bright)
  10. 10 Crucial Consumer Trends for 2010 (Trendwatching.com)
  11. The 30 freakiest ads of 2009 (AdFreak)
  12. 2009 Year-End Online Music Lists (Largehearted Boy)
  13. Viral Friday: Best Of 2009 (ViralBlog)
  14. 5 Social Media Implications for Brands in 2010 (Adweek)
  15. 10 Web trends to watch in 2010 (CNN)
  16. What you searched for on YouTube in 2009 (Google)
  17. What’s new for the Teenies? 50 trends for 2010 (Times Online)
  18. Six Social Media Trends for 2010 (Harvard Business Review)
  19. Kids’ Top 100 Searches of 2009 (Symantec)
  20. Top 250 Trends in 2009 (TrendHunter)
  21. 2009 In Social Media in doodles (Rob Cottingham)
  22. The Top Internet Memes of 2009 (Mashable)
  23. De digitale marketingtrends voor 2010 (Marketing-online)
  24. Verwachtingen en voornemens 2010 (Synovate)
  25. Hot or not in 2010 volgens Hilde Roothart (Young Marketing)
  26. De trends voor 2010 volgens Adjiedj Bakas (RNW)
  27. Top 100 Pop Culture Trends in 2009 (TrendHunter)
  28. Top 5 youth ideas for 2009 (Dan Pankraz)
  29. Top 10 Most Popular Campaigns of 2009 (Brandweek)
  30. Top 50 Creative Outdoor Ads in 2009 (TrendHunter)
  31. The Best and Worst Music Lists of 2009 (WSJ.com)
  32. The Top Music Videos of 2009 (Pitchfork)
  33. 2009’s Most Talked About Brands (Brandweek)
  34. Final exam Current TV over virals van 2009 (Marketingfacts)
  35. De Kink 100 over 2009 (Kink FM)
  36. GeenStijl Zeitgeist 2009 (GeenStijl)
  37. The 10 Most NSFW Music Videos Of 2009 (Stereogum)
  38. The 99 most popular emerging songs of 2009 (We Are Hunted)
  39. Dit draag je komende zomer (HLN)
  40. Never a Year Like ‘09 (JibJab)

——————————————————————-

PS Zelf verwacht ik onder andere het volgende voor komend jaar:

[Recensie] ‘Is het nu Generatie X, Y of Einstein?’ in 10 oneliners

Ruim drie jaar geleden publiceerden Jeroen Boschma en Inez Groen 'Generatie Einstein', waarin ze stelden dat de jeugd tegenwoordig slim, sterk en sociaal is. Het boek werd bekroond met de PIM Marketing Literatuur Prijs, maar nu is er een compliment dat misschien nog wel mooier is: een boek dat hun boek analyseert. In 'Is het nu Generatie X, Y of Einstein?' proberen Belgen Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool) en Bert Smits (Kessels & Smit) de beeldvorming van Boschma en Groen te verhelderen en nuanceren.

In 2006 noemde ik 'Generatie Einstein' een erg mooi overzicht van de leef- en belevingswereld van jongeren, maar te kort door de bocht. Wat dat betreft was een nuancering op z'n plaats, en dan is het jammer dat het nieuwe boekje op twee gedachten hinkt. Aan de ene kant willen de kleine 100 pagina's een kritische visie uitstralen, aan de andere kant wordt 'Generatie Einstein' continu als waarheid aangehaald.

In het voorwoord gaat het even mis (Boschma en Groen werkten destijds niet bij Keesing, maar bij Keesie) en af en toe zijn de teksten wel heel makkelijk ("typ authenticiteit in op Google en je wordt bedolven onder de artikels en websites over het belang van authenticiteit" – dûh), maar een kniesoor die daarop let.

Voor de doelgroep – opvoeders en ouders, maar vooral voor leraren – is het een prima uitgave. Het schetst op aardige wijze het tijdsbeeld en begrippen worden duidelijk uitgelegd en van voorbeelden, kanttekeningen, tips en links voorzien. Zo leer je bijvoorbeeld dat we slimmer worden door soaps, dat er een boek bestaat met de pakkende titel 'If it's too loud, you're too old' en dat jongeren niet multitasken maar 'telescopen'. En ja, het is een noodzaak dat we de jeugd ook op het gebied van media opvoeden.

Anyway, zoals ik altijd met boeken doe, vat ik ook 'X, Y of Einstein' samen in de tien meest opmerkelijke oneliners:

  1. Jongeren vinden inhoudelijke expertise nog altijd cruciaal, maar net op dit vlak lijkt de lesgever een onmogelijk te kloppen concurrent op zijn pad te vinden (pagina 16)
  2. Mensen zijn blijkbaar zo geïntrigeerd door een spel, een serie of zelfs een boekenreeks zoals Harry Potter, dat het hen motiveert om alle mogelijke facetten online uit te spitten (32)
  3. Het gevoel kan je bekruipen dat onze huidige media je dorst proberen te lessen met een brandslang: je krijgt veel water, maar drinken doe je niet (41)
  4. Wij vermoeden dat vooral de visie op de leefwereld van de jongeren veranderd is en slechts in mindere mate de leefwereld zelf (51)
  5. Het begrip jeugd slaat steeds minder op een leeftijdscategorie, maar is zowat een merknaam geworden (55)
  6. Jongeren lijken nu te winkelen in een 'supermarkt' van stijlen en lijken even makkelijk te veranderen van imago als van ondergoed (58)
  7. Sommige kernfiguren uit een jeugdcultuur verwerpen zelfs de stijlkenmerken, omdat ze commercieel 'besmet' zouden zijn (65)
  8. Eerlijkheid, gedeelde waarden en originaliteit zijn voor deze generatie belangrijker dan geschiedenis of oorsprong (81)
  9. Als leerkracht kan je niet anders dan toegeven dat je weinig weet over de leefwereld van de jongeren die in je klas zitten, zelfs al ben je amper tien jaar ouder (94)
  10. De verdraagzaamheid tussen verschillende jongerenculturen is door het gemeenschappelijk belang van authenticiteit zelden gezien (99)

Marketeers kunnen beter teruggrijpen op het origineel uit 2006, maar deze inhaker is een aanrader voor de leerkracht die extra houvast zoekt. Het boekje is te bestellen bij uitgeverij Plantyn. Als vervolg op de publicatie zijn de auteurs een gelijknamig weblog gestart, waar zij voorbeelden uit de actualiteit, opmerkelijke onderzoeken en allerhande zijsprongen verzamelen.

[Recensie] ‘Puberbrein Binnenstebuiten’ in 10 oneliners

In mijn stukje over ‘Buyology’ constateerde ik dat de werking van de hersenen momenteel een hot item is. Inmiddels is er nu dus ook een boek dat de grijze massa van 10-25-jarigen beschrijft. In ‘Puberbrein Binnenstebuiten’ stellen Huub Nelis en Yvonne van Sark van communicatiebureau YoungWorks dat we anders moeten omgaan met jongeren. Aan de hand van feiten, quotes, praktijkvoorbeelden en adviezen wordt het belang duidelijk van oprechte aandacht, inlevingsvermogen, grenzen en relevantie.

Het brein is pas rond het 25ste levensjaar volgroeid; ook al voelen pubers zich nog zo volwassen, ze zijn het nog lang niet. De auteurs maken inzichtelijk hoe jongeren zich ontwikkelen en leggen uit waarom ze duidelijke grenzen en goede begeleiding nodig hebben. Een interessant uitgangspunt, en daarmee een waardevolle aanvulling van de bestaande literatuur over deze doelgroep.

Hoewel de titel wellicht anders doet vermoeden, is ‘Puberbrein Binnenstebuiten’ niet gebaseerd op wetenschappelijk (neuromarketing-)onderzoek met fMRI-scans of SST-studies. En nee, ondanks de achtergrond van de auteurs is het ook geen marketing-/communicatieboek. Wat dan wel?

Eigenlijk moet je het zien als een eyeopener en praktisch hulpmiddel voor iedereen die met 10-25-jarigen te maken heeft (ouders, docenten, marketeers, werkgevers, hulpverleners, beleidsmakers, …). Het gaat over de opvoeding en thuissituatie, over school en vrienden, over de studie-/beroepskeuze en arbeidsmarkt, over marketing en reclame, en natuurlijk over de (multiculturele) samenleving.

De breedte van het boek is tegelijkertijd de sterkte én zwakte. Het is daardoor voor meer lezers interessant en geeft een redelijk compleet beeld, maar gaat niet echt de diepte in (een beetje zoals bij DWDD; als een interview interessant dreigt te worden, is het volgende item al ingestart). Over elk onderwerp afzonderlijk is een boek te vullen. Nu krijgt mediawijsheid net zo veel weinig aandacht als bijvoorbeeld schizofrenie, en da’s jammer.

Wat me ook opviel is de afstandelijkheid in het communicatiedeel. Dan wordt er over ‘marketeers’ of ‘partijen’ geschreven alsof het een heel andere wereld is dan de dagelijks praktijk van YoungWorks. Alsof Huub en Yvonne zelf niet ook steeds inventiever worden om jongeren te verleiden, kom op zeg.

Toch is ‘Puberbrein Binnenstebuiten’ een aanrader, tenminste, voor een ieder die het gevoel heeft gedrag van de jeugd niet te kunnen verklaren. Want het gevoel dat overblijft na het lezen van de ruim 200 pagina’s is dat je jongeren beter begrijpt.

Elk hoofdstuk is doorspekt met leuke quotes van jongeren en wordt afgesloten met toepasbare tips. Het boek is zeer leesbaar, bevat heldere uitleg (soms iets té ‘Jip & Janneke’). Kortom, informatief, inzichtelijk en nuttig, zonder saai te zijn.

Tot slot zet ik de 10 meest opmerkelijke oneliners uit ‘Puberbrein Binnenstebuiten’ op een rijtje:

  • Het pubergedrag met het afzetten tegen de ouders, het gezin en de eigen omgeving voorkomt dat de voortplanting in de eigen kring zal plaatsvinden (pagina 6)
  • Eigenlijk zijn de hersenen van jongeren continu under construction (31)
  • De puber is de baas in huis, de ouder faciliteert het puberbestaan (43)
  • Ouders willen wat hun pubers hebben: jeugd (45)
  • Zoals bedrijven schaven aan hun identiteit en hun imago, zo gaan tieners tegenwoordig ook te werk (96)
  • Zo’n mobieltje is eigenlijk net het tutje van een baby, waar ze de hele dag doorheen lopen te brabbelen (104)
  • Wie jongeren écht wil bereiken, moet de boodschap zo relevant maken dat ze er onderling over gaan praten (133)
  • De grap van virale marketing is dat je als volwassene probeert binnen te dringen in de jongerenwereld, terwijl jongeren zich daar vooral ophouden omdat er geen volwassenen zijn (139)
  • Een beroepskeuze verloopt ongeveer volgens dezelfde patronen als een relatiekeuze (154)
  • Veel professionals praten wel over, maar weinig mét jongeren (173)

Meer weten? Check Puberbrein.nl en bestel het boek bij Bol.com.

Top 40 jaarlijstjes 2008/2009

Net als Rob uit High Fidelity ben ik dol op lijstjes. En oh, wat verschijnen er véél deze tijd van het jaar (als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid muzieklijstjes, pfff). De fraaiste vind ik die van Contagious Magazine (pdf), een fraai, informatief en inspirerend jaaroverzicht. Daarnaast heb ik nog wat andere linkjes voor je onder elkaar gezet.

Dit zijn de leukste voorspellingen, best of’s en top zoveel’s die ik online ben tegengekomen, in discutabele volgorde:

 

  1. Most contagious 2008 (pdf) (Contagious)
  2. 50 youth marketing trends for 2009 (mobileYouth)
  3. The Ypulse 2008 [y]ear in review part one and part two (Ypulse)
  4. Half a dozen consumer trends for 2009 (Trendwatching.com)
  5. Top 10 viral video ads of 2008 (Feed Company)
  6. Jongereniconen 2009 (MarketingTribune)
  7. De 9 meest opvallende jongerentrends voor 2009 (YoungWorks)
  8. Person of the year and 50 top 10’s of everything of 2008 (TIME)
  9. Best artists, albums and tracks of 2008 (last.fm)
  10. 32 most awesome music lists of 2008 (NME)
  11. Ad songs of the year plus the most questionable soundtrack choices (Advertising Age)
  12. Song van het jaar 2008 (VPRO’s 3VOOR12)
  13. De 20 meest spraakmakende, mooie, grove, geile of opvallendste virals van 2008 (VKMag)
  14. De beste films van 2008 (AD)
  15. The 100 best tracks, 50 best albums and top 40 music videos of 2008 (Pitchfork)
  16. Hot 2009 trends (Hester Designs)
  17. Creativity’s favorite video ads plus nonvideo ad efforts our sibling magazine loved (Advertising Age)
  18. The Top 10 viral ads and the worst TV ads of 2008 (Guardian / Organ Grinder)
  19. Top 20 billboards and out of home ads in 2008 (Trendhunter)
  20. Top 2000 2008 en eerdere jaren (Radio 2)
  21. 100 top sites for the year ahead (Guardian)
  22. De beste televisiecommercial van 2008 (STER Gouden Loekie)
  23. The best video of 2008 (fuse)
  24. Social media predictions 2009 (Being Peter Kim)
  25. Top 100 web designs in 2008 (radiiate)
  26. The year 2008 in photographs (Boston.com / The Big Picture)
  27. The best books of 2008 (Amazon)
  28. Most popular top 10’s of 2008 (lifehacker)
  29. Best & worst logos 2008 (Under Consideration / Brand New)
  30. The year in film 2008 (A.V. Club)
  31. 2008 year-end online music lists and book lists (largehearted boy)
  32. Year end lists archives (Stereogum)
  33. Top 10 best bekeken tv-programma’s 2008 (Stichting KijkOnderzoek)
  34. De marketing top 10 van 2008 (ICSB)
  35. Top 40 Nederlandse toptwitteraars anno 2008 (Jeroen Mirck)
  36. De tien beste albums van 2008 volgens de kenners (OOR)
  37. Stijlloze Zeitgeist 2008 (GeenStijl)
  38. Top 100 products of 2008 (ReadWriteWeb)
  39. The buzzwords of 2008 (The New York Times)
  40. Het woord van het jaar 2008 (Van Dale)

Laat het even weten als je een lijstje mist dat ik niet had mogen missen.

[Update: Ook nog noemenswaardig zijn de 25 belangrijkste gadgets en techlifestyletrends van 2008 (Bright), de social media predictions for 2009 (ViralBlog), de top 50 ad campaigns in 2008 en de top 20 trends in 2009 (Trendhunter), de trends voor 2009 (houbi.com), de leukste virals van 2008 (nrc.next), de 14 bruutste quotes van 2008 (YouAd Daily), 2008 in 52 tweets (gvenkdaily), het jaar 2008 in video (YouTube), de top 10 viral ads van 2008
volgens GoViral.com (Dutch Cowboys), de 10 best lists of 2008 (Paste Magazine) en de voorspellingen 2009 volgens 20 experts (netlash).]

‘Buyology’ (Martin Lindstrom) in 10 oneliners

Sinds ‘BrandChild’ ben ik een groot bewonderaar van marketingexpert Martin Lindstrom. Vooral de manier waarop hij marketing met veel aansprekende en praktische voorbeelden in een nieuw daglicht weet te plaatsen, spreekt mij aan.

Geïnspireerd door de Forbes-coverstory ‘In search of the buy button’ heeft Lindstrom de afgelopen drie jaar $7 miljoen uitgegeven aan een omvangrijke neuromarketing-studie, een kijkje in de hersenen van ruim 2.000 vrijwilligers uit vijf landen. Het resulteerde in het boek ‘Buyology’, waarover al aardig wat artikelen geschreven zijn. Het gaat daarin vooral over de belangrijkste conclusies. Seks verkoopt niet, sluikreclame is niet effectief, merklogo’s worden sterk overschat, antirookcampagnes zetten juist aan tot roken.

Inderdaad: interessant, relevant en baanbrekend. Toch vind ik het niet een heel goed boek.

— Weinig diepgang. Eendimensionaal. Overdreven zelfpromotie.

++ Leest makkelijk weg. Lekker veel fijne voorbeelden. Praktisch toepasbaar. Vernieuwend.

Martin Lindstrom vindt het zelf ook erg baanbrekend allemaal. En dat vertelt de Deense wereldreiziger net iets te Amerikaans net iets te vaak en net iets te overdreven. Ook vind ik de onderbouwing van de hoofdpunten niet altijd even sterk, eendimensionaal. De marketing-goeroe wil zo graag zijn stelling bewijzen dat hij alleen de daarvoor geschikte voorbeelden noemt, terwijl de medaille vaak nog een andere kant kent.

Daarnaast mis ik de diepgang. Als onderzoeker wil ik véél meer achtergrondinformatie over al die interessante/dure/complexe/ langlopende studies dan alleen de conclusies in een paar regels. Conclusies die je ook al in de pers hebt gelezen. Maar misschien waren mijn verwachtingen te hoog?

Lindstrom voorspelt dat de toekomst van marketing ligt in de combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek en neuromarketing. Ik denk dat hij daarmee een punt heeft en dat ‘Buyology’ helpt in het vergroten van de acceptatie en het gebruik van fMRI-scans en SST-studies in marketing. Het is geen toeval dat nu ook ‘Onbewust beïnvloed’ en ‘Het slimme onbewuste’ in de belangstelling staan. Als onderzoeker kijk ik uit naar de toekomst.

Anyway. Zoals gebruikelijk wil ik je ook de 10 meest opmerkelijke oneliners uit ‘Buyology’ niet onthouden:

  • What people say on surveys and in focus groups does not reliably affect how they behave – far from it (21)
  • We watch commercial after commercial, but the only thing we’re left with, if they’re registered in our memories at all, is the image of a shiny, anonymous car and a handful of dust (39)
  • Everything we observe (or read about) someone else doing, we do as well – in our minds (58)
  • Between your mirror neurons making you feel sexy and attractive and your dopamine creating that near-orgasmic anticipation of reward, your rational mind doesn’t stand a chance (66)
  • Like religions, succesful companies and successful brands have a clear, and very powerful, sense of mission (113)
  • The most succesful products are the ones that have the most in common with religion (120)
  • Our visual sense is far from our most powerful in seducing our interest and getting us to buy (141)
  • We’ll someday look back at the release of Vulva perfume as almost delightfully quaint (192)
  • Now that we know that roughly 90 percent of our consumer buying behavior is unconscious, the time has come for a paradigm shift (195)
  • When we brand things, our brains perceive them as more special and valuable than they actually are (203)

Het boek is nu ook in het Nederlands verschenen onder de titel ‘Koop mij’. Op 12 december presenteert Lindstrom zijn bevindingen op het seminar Youthwatching ’09. Eens kijken of hij het dan goed kan maken. ;-)

Standaardwerk ‘BrandChild’ in 15 oneliners

Standaardwerk voor iedereen die iets met jongerenmarketing doet, is wat mij betreft nog altijd 'BrandChild' van Martin Lindstrom. Uit 2003, en normaal gesproken kan moet je een marketingboek dan al weggooien. Daar heeft uitgever DualBook iets op gevonden, want met het unieke nummer van je boek zou je constant online updates moeten ontvangen. In de praktijk werkt dat niet, en er komt geen reactie op mails waarin ik om opheldering vraag. Ben ik toch teleurgesteld door de man van het motto 'underpromise & overdeliver'.

Enfin. Ik heb BrandChild, gebaseerd op een uitgebreid internationaal onderzoek onder tweens (8-14 jaar) door Millward Brown, maar weer eens herlezen. Ik had er ook 150 uit kunnen halen; met moeite weet ik me te beperken tot 15 oneliners om te onthouden:

  • This is the first generation born with a mouse in their hands and a computer screen as their window on the world (pagina 2)
  • One tween can influence tens of others, and in almost no time at all millions of tweens are following (5)
  • Brands have become symbols for an identity, offering the opportunity to be trendy, cool, rich, outrageous, rebellious or just plain stylish (13)
  • Each trend is set in the media (17)
  • Often brand preferences correlate with musical taste (21)
  • Having fun was rated by 86% as the most important element in tweens' lives (34)
  • A brand that is seen to be fun and cool today is likely to be the one that will still be desirable in 10 years' time (63)
  • To have the best is much the same as being the best (77)
  • Tweens are billboards for well-known brands or idols (116)
  • Understanding a community is the key to succes (141)
  • Tweens like to spend, but they don't like being told on what (145)
  • Your tween campaign should use at least 5, if not 10, different media channels (179)
  • Money is no longer a reard but an expected revenue channel – an entertainment allowance (217)
  • Tweens expect everything in their world to be alive and interactive around the clock (239)
  • If there's one important lesson to be learned, it's to always stay true to your brand's DNA (290)

Hoewel de vele voorbeelden uit het boek inmiddels gedateerd aandoen, blijft het een must read aanrader door de opvallende bevindingen, heldere actiepunten en praktische insteek.

[Recensie] ‘Generatie Einstein’ en ‘De Digitale Generatie’ in tien oneliners

In mijn vakantie heb ik wat tijd gemaakt om achterstallige vakliteratuur te lezen. Ik ga hier geen uitgebreide recensies of zo plaatsen (wie ben ik?), maar beperk me tot een korte mening (ik kan het niet hélemaal laten) en een top 10 van de meest opmerkelijke uitspraken. 'Generatie Einstein' van Jeroen Boschma & Inez Groen lokte veel reacties uit. Ik vind het in de eerste plaats een erg mooi overzicht van de leef- en belevingswereld van jongeren (complimenten daarvoor). Helaas vliegen de woorden nogal eens te kort door de bocht en worden mijn verwachtingen aangaande communicatie-ervaringen en -advies niet waargemaakt. Opmerkelijke oneliners:

  1. De welvaart en toegenomen commercie leidt tot een ander keuzeproces waarbij kwaliteit en echtheid voorop staan (pagina 24)
  2. De huidige generatie gelooft niets zonder meer (29)
  3. Letterlijk alles staat ter discussie (65)
  4. Jongeren zitten veel meer te wachten op een origineel idee dan op het zoveelste product dat inspeelt op de nieuwste trend (94)
  5. Je eigen stijl creëren en vormgeven is het hoogste goed (96)
  6. Jongeren hebben alle beïnvloedingsmechanismen door (102)
  7. Jongeren zijn zeer geïnteresseerd in de historie van het merk, producttoepassingen of de visie van organisaties (118)
  8. Het mixen van reclame met informatie is dodelijk (135)
  9. Media, en dit geldt ook voor jongerenmedia, bestaan bij de gratie van nieuwsgierigheid (137)
  10. Jongeren zijn informatiemonsters (138)

'De digitale generatie, Jaarboek ICT en samenleving 2006' van Jos de Haan & Christian van ’t Hof (redactie) is zwaardere kost. Wetenschappelijk, degelijk, verdiepend en soms vernieuwend, maar veel mitsen en maren. Gelukkig wordt het geheel verluchtigd met jongerenportretten van Remco Pijpers. Opmerkelijke oneliners:

  1. De vrije ruimte die jongeren vroeger hadden achter het fietsenhok en op het schoolplein is uitgebreid met een onbegrensde virtuele wereld (pagina 18)
  2. De behoefte aan identiteitsexperimenten en zelfpresentatie is het meest cruciaal in de tienertijd (49)
  3. In feite functioneert een videogame als een veilig privélaboratorium voor het uitvoeren van persoonlijke experimenten (69)
  4. Dankzij de combinatie van openheid en anonimiteit biedt internet allochtone jongeren communicatieve kansen die in de offline wereld minder voorhanden zijn (103)
  5. In het algemeen blijken mensen met dezelfde opvattingen en visies elkaar eerder op te zoeken dan mensen die er andere meningen op na houden (114)
  6. De invloed van school op de ict-vaardigheden van leerlingen is beperkt (130)
  7. Naast lezen, schrijven en rekenen ontwikkelt informatievaardigheid zich tot een nieuw soort geletterdheid waarover iedereen dient te beschikken om te kunnen functioneren in de kennissamenleving (131)
  8. Media zijn altijd en overal aanwezig in het leven van jongeren, en zij gaan hier verbazingwekkend gemakkelijk mee om (162)
  9. Je vrienden doen het, dus jij ook, anders lig je eruit (181)
  10. Internet is niet een wereld op zichzelf, maar werkt eerder als een vergrootglas voor wat al leeft in de samenleving (194)

Meer oneliners volgen: in de trein herlees ik nu must-read-klassieker 'Brandchild', op mijn nachtkastje ligt 'iPod, therefore I am' en via de post ontving ik pas het 'Basisboek Entertainmentmarketing'. Het laatstgenoemde, zware, fraai vormgegeven en rijkelijk geïllustreerde boek is het eerste in zijn soort in Nederland, op het eerste gezicht een compleet en uniek overzicht. Onder redactie van Henk Penseel en Frank Janssen leverden ruim 80 auteurs een bijdrage. Zelfs ik ben gevraagd een paar regels te schrijven (over tijdschriftenonderzoek), maar bij nader inzien bleek dit, net als 400 andere pagina's, niet meer binnen het boek te passen (als het goed is binnenkort wel hier te bekijken).

Zelf trends spotten via ‘street style blogs’

Je kan natuurlijk duizenden euro's/dollars betalen om plaatjes van hippe jongeren te bekijken via trendspottingbureaus als Signs of the Time of Look-Look, maar dat is niet voor ons allen weggelegd. De beste oplossing is natuurlijk om zelf de straat op te gaan om te ondervinden wat jongeren bezighoudt, maar veilig achter je bureau kom je tegenwoordig ook een heel eind. Volgens The Cool Hunter duiken namelijk over de hele wereld weblogs over straatstijl op. Van Helsinki tot New York, van Berlijn tot Australië, van Parijs tot Moskou en van Stockholm tot Tokyo. Eén groot nadeel: de vertaalslag naar marktkansen moet je óók zelf maken. "Forget what the designers say – most trends emerge not from their studios but organically from the street."

[Afbeelding: Maippi @ Hel-looks.com]

‘Skibberen’, ‘dieken’ en ‘knurren’ in woordenboek

Probeer jongeren niet in hun eigen taal aan te spreken, maar neem ze serieus en behandel ze volwassen. Dat is wat deskundigen steeds adviseren, maar waar het nogal eens fout gaat. De verleiding is dan ook groot, want jongerentaal is een interessant fenomeen, en sinds kort bijeengebracht in het Prisma Miniwoordenboek Drop je lyrics. In dit boekje is jongerentaal opgenomen die door jongeren zelf is aangedragen via de website Dropjelyrics.nl. Deze werd tussen augustus 2005 en april 2006 door ruim 60.000 scholieren en belangstellenden bezocht. In totaal werden 4.000 woorden toegelaten op de site, waaruit jongerentaalspecialist Wim Daniëls een selectie maakte.

Jongerentaal is lange tijd het terrein van jongens geweest, maar de meisjes hebben een inhaalslag gemaakt. Voorheen waren er vrijwel uitsluitend woorden waarmee jongens meisjes benoemden, maar nu beginnen de jongens- en meisjeswoorden aardig in evenwicht te komen. Voorbeelden van benamingen voor meisjes zijn: banga, boetie, chica, dakkie en tjinnie. Jongens worden nu (door meisjes) onder andere aangeduid met: bloempjuh, grasmaaier, hunk, kill, konijn, mettoboy en spanky.

Bij de ingezonden woorden zitten heel veel woorden die varianten zijn van gaaf en cool. We noemen er hier een paar: beest, boemlauw, bruut, dash, de bom, dope, groggy, kix, naatje, pimpelijk, platinum en ske-blinkie. Verder valt op dat de huidige jongerentaal flink wat woorden bevat die met softdrugs en alcohol (vooral bier) te maken hebben. Voorbeelden van woorden uit de huidige jongerentaal voor een joint zijn: hazewindflapper, pietoe, powerpiet, schwani, soetoe, toeloe en zwerrie. Voorbeelden van woorden die aangeven dat iemand dronken is: hozzes, mulleherre, sjakker, tilt en zatty.

Andere onderwerpen waarvoor in de huidige jongerentaal een ruime woordenschat bestaat, zijn: geld, stelen, slapen, zoenen en neuken. En er zijn behoorlijk wat afscheidsgroeten. Een paar voorbeelden: Geld: chinga, doekoe, floeshfloesh, groentoe, knaldo, pakka en plakka. Stelen: djaffen, hitten, kieren, sjoefen en walen. Slapen: baffen, knurren, maffoes gaan en shitten. Zoenen: mixelen, skibberen, sleuren en smoezen. Neuken: bonen, bonken, dieken, doppen, kricken en nikkie nakkie doen. Afscheidsgroeten: challa, shizzel, tjoo, toetels en tot sinas.

[Bron: Persbericht Spectrum]

iPod-generatie wordt dove generatie

Jaarlijks lopen meer dan 25.000 jongeren blijvende gehoorschade op. En dit aantal loopt alleen maar op nu de mp3-speler steeds populairder wordt. Dat meldt TROS Radar vandaag. "Het is echt alarmerend en iedereen moet hiervoor worden gewaarschuwd", aldus professor Jan de Laat van het Leids Universiteits Medisch Centrum. Een waarschuwing die overigens al eerder gegeven werd. Op de site Oorcheck.nl hebben sinds april 2004 ruim 300.000 jongeren een gehoortest gedaan. Tweederde gaf vooraf aan een goed gehoor te hebben. Maar uit de test blijkt dat maar een derde ook daadwerkelijk een goed gehoor heeft, 9% heeft een slecht gehoor. In een reactie zegt Packard Bell dat de mp3-speler voor jongeren niet hard genoeg kan. De fabrikant heeft een speciale mp3-speler op de markt gebracht voor jongeren; het volume is begrensd op 70 db terwijl andere mp3-spelers begrensd zijn op 90 db. Veel jongeren klagen dat hij niet hard genoeg kan. Apple zegt zich betrokken te voelen bij dit probleem maar niet eindverantwoordelijk. Er is software beschikbaar gesteld waarmee de volume begrensd kan worden. Volgens De Telegraaf wil Tweede Kamerlid Tineke Huizinga van de ChristenUnie dat er een verplichte volumebegrenzer komt op mp3-spelers, evenals waarschuwende teksten op de verpakking. Eerder werd al gewaarschuwd voor een 'iPod-duim'.

Schokkend onderzoek: mediagebruik jonge gezinnen

"Parents have a tough job, and they rely on TV in particular to help make their lives more manageable. Parents use media to help them keep their kids occupied, calm them down, avoid family squabbles, and teach their kids the things parents are afraid they don't have time to teach themselves." [Vicky Rideout, KFF]

De Kaiser Family Foundation, bekend van het veelgeprezen/-beschreven rapport over 'Generation M', heeft nieuwe onderzoeksresultaten gepubliceerd. Ditmaal werden ruim 1.000 ouders met kinderen van zes maanden tot zes jaar ondervraagd. Met interessante resultaten, waarbij we in het achterhoofd moeten houden dat dit Amerikaanse huishoudens betreft.

"Media makes life easier. We're all happier. He isn't throwing tantrums. I can get some work done."

Electronische media staan centraal in het leven van veel jonge gezinnen. De media helpen om om de vrede in het huishouden te bewaren, om met drukte te kunnen omspringen en om zaken als eten, ontspannen of in slaap vallen te vergemakkelijken. Op een gewone dag kijken acht van de tien kinderen onder de zes naar een beeldscherm, gemiddeld bijna twee uur. Het mediagebruik stijgt met de leeftijd, van 61% van de baby's (1:20 uur) tot 90% van de 4-6-jarigen (2:03 uur).

"My daughter knows her letters from Sesame Street. I haven't had to work with her on them at all."

In veel huishoudens is overal een televisie aanwezig. Eenderde van de kinderen heeft een tv in de eigen slaapkamer (van 19% van de baby's(!) tot 43% van de 4-6-jarigen). Ouders hebben hier goede redenen voor: zo kunnen ze zelf naar andere programma's kijken (55%) of houden ze het kind bezig zodat ze zelf dingen in of om het huis kunnen doen (39%).

"The TV is on all the time. We have five TVs. At least three of those are usually on – her bedroom, the living room, and my bedroom."

[Klik hier voor het onderzoeksrapport (pdf) en hier voor de presentatie (pdf)]

“Geen kutjambadieren op Hyves”

Ooit had ik de tekst 'zoekt en gij zult vinden' in het Grieks op mijn muur geschilderd (tja…). Dus het vinden van de 'Tien Geboden voor Hyverteerders' (tja…) moest niet zo moeilijk zijn. Helaas…

Gelukkig mailt Hyves-opperhoofd Raymond himself ons nu om dat recht te zetten (dank daarvoor); ze staan wel online! En hoewel we deze week ook al de 'Tien Geboden van de Kindermarketing' plaatsten, willen we je deze natuurlijk niet onthouden:

I Gij zult den Hyver iets bieden

II Hyvers krijgen korting

III Den Hyver heeft het laatste woord

IV Maximaal één positie per pagina

V Een meerderheid van de pagina's blijft vrij van grote uitingen

VI Aanbieders van samples, premièrekaartjes en andere kudos krijgen extra views in een speciaal getarget format ('tryvertising')

VII Gij zult geen valse getuigenissen spreken tegen de Hyvers

VIII Geen pop-ups, pop-unders, lay overs of eenig ander bloeddrukverhogende uiting

IX Gij ontmoet zoals gij doet

X Gij zult u onthouden van raaskallende, psychopatische kikkers, erotisch dansende nijlpaarden of anderszins zwakzinnige dieren (in de Hyversmond beter bekend als "kutjambadieren")

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020