Alles blijft bewaard. Ook experimenten en misstappen

Privacy online en offline voelt heel anders. Vraag iemand op straat of je foto’s van zijn kinderen mag zien en ze kijken je verschrikt aan. Wat wil die engerd van me? Tegelijkertijd is het zo gemakkelijk en gewoon om foto’s van je kinderen in alle denkbare variaties op Facebook te plaatsen. ‘De baby voor het […]

Kortjes: loomen, opkijken, sadvertising, borrelworst, en meer (week 19, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: The rise of sadvertising: never in our collective memory has there been a time in which ads–whose purpose is to […]

Interview met Edwin Rietberg, Director of Research & Insights at AEGIS Media

Op 26 juni 2014 spreekt Edwin Rietberg op het Congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing. Hij spreekt dan tijdens de sessie “Nieuwe facts en cijfers over de doelgroep jongeren” over “Een dag niet geliked is een dag niet geleefd. Voor het congres interviewde wij Edwin. Wij vroegen hem naar het gebruik van internet bij jongeren […]

Jeugd weinig kritisch? Codename Future en Nieuws in de klas lanceren lespakket ‘Informatievaardigheden’

Het CBS publiceerde gisteren de bevinding dat Nederlanders tussen 2010 en 2013 weer vaardiger geworden in het gebruik van internet. Chauvinistisch als we zijn, laten we de subconclusie niet onvermeld: de internetvaardigheid van de Nederlandse bevolking is hoger dan gemiddeld in de Europese Unie. Interessante kost. De Volkskrant wist vanochtend tóch een zure draai aan […]

[Spaaractie] Dirk rekent op rage met Stikeez

Bij supermarktketen Dirk zijn ze er maar wat trots op: het is gelukt om de ‘Stikeez’ naar Nederland te halen. De kleine poppetjes-met-zuignapjes hebben eerder de rest van Europa veroverd (in Duitsland bijvoorbeeld via Lidl) en de verwachting is dat ze ook hier een rage zullen worden.  Want welk kind wil dat nu niet: “Je kunt […]

Hallmark laat moederdagreacties zien via experiment met geheime camerakaart: ‘Wees zuinig op wie je lief is’

Hoe reageren moeders op de oprechte aandacht van hun kinderen? Om dit te onderzoeken is speciaal voor Moederdag een innovatieve wenskaart ontwikkeld. Via de ‘Hidden Camera Card’ laat Hallmark met een geïntegreerde camera in een moederdagkaart zien hoe moeders reageren op de lieve woorden van hun kinderen. Samen met zonen en dochters is een speciaal team […]

Cartoon Network lanceert applicatie voor fotobewerking: ‘Adventure Time Fotobox’

Cartoon Network heeft de Adventure Time Fotob0x gelanceerd, een interactieve web-based applicatie. Gebruikers kunnen afbeeldingen uploaden of foto’s van zichzelf maken met een webcam en hun favoriete personages uit de tekenfilmserie Tijd voor Avontuur* en elementen uit het magische Land van Ooo toevoegen. Daarna kunnen zij de foto’s opslaan op de computer of delen met vrienden via sociale […]

Kortjes: Not On App Store, Pepsi-schoenen, Project P, Snapchat-update, en meer (week 18, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Millennial kids are often seen as having many friends but no one very close; in reality, however, their social circles aren’t that […]

Scholieren testen wiskundekennis met social media game ‘Math World Heroes’

Vanaf 7 mei a.s. kunnen middelbare scholieren hun wiskundekennis testen met de uitdagende, vijf dagen durende social media game Math World Heroes. Diet is een online game van StudySteps, de persoonlijke online wiskundetrainer voor havo- en vwo-leerlingen in de onderbouw. Het spel laat zien dat wiskunde overal aanwezig is, zelfs op plekken die de deelnemer niet verwacht. Daarnaast worden wiskunde-skills […]

SIRE: ‘Praat met je kind over porno, voordat internet het doet’

Veel kinderen zien al op jonge leeftijd porno op internet zonder dat hun ouders zich dit beseffen. Daarom heeft SIRE een bewustwordingscampagne gelanceerd, gericht op ouders van jonge kinderen. Met de oproep ‘Praat met je kind over porno, voordat internet het doet’, wil de stichting ervoor zorgen dat ouders hun kinderen beter voorbereiden op de beelden die zij, […]

LEGO Star Wars Microfighters: klein, maar met de volledige kracht

Herkenbaar voor ouders, niet opgeruimd speelgoed in en rond de kinderkamer. Dat inzicht is gebruikt in deze leuke nieuwe commercial, ter promotie van de LEGO Star Wars Microfighters, een miniwereld van LEGO® Star Wars™. Wie de Star Wars-serie een beetje kent, zal vermoeden dat hier een andere kracht meespeelt. Zoals de pay-off luidt: ‘The whole […]

[Spaaractie] Marvel Super Helden achter de kassa bij PLUS

De Marvel Super Helden zijn neergestreken bij PLUS. Dat wil zeggen: flexibele plastic poppetjes van zo’n 4 centimeter hoog, vergezeld van een informatiekaartje met informatie over het betreffende character en zijn/haar krachten. In totaal zijn er 18 verschillende (pdf) te sparen, allemaal afkomstig uit de stal van Marvel Comics (o.a. Spider-Man, Hulk, Camptain America, Daredevil, Ironman en Thor). Bij elke […]

Kortjes: advies van Vans, LEGO in docu, wraak voor pesten, Arendsoog naar museum, en meer (week 17, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: In the past decade and a half, the lives of Germany’s teens have been dramatically altered by the arrival of […]

[WK-spaaractie] 32 verschillende 3D-knikkers bij DEEN Supermarkten

Komende zondag start een nieuwe actie bij DEEN Supermarkten: de ‘WK Winners’ — om te verzamelen, maar ook om mee te knikkeren. Het gaat om een variant op een bestaand product: Winners zijn magische 3D-knikkers met een figuurtje in het hart van de knikker. De ontwikkeling van deze speciale knikkers heeft wel tien jaar geduurd en is […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2025