Grap van Plan: ‘Meisjes doen meisjesdingen en jongens doen jongensdingen’

Wat als je als meisje niet welkom bent in de klas, maar wc's moet schoonmaken, terwijl de jongens gewoon les mogen volgen? Een aantal scholen in België gooide het lesrooster een dagje om en maakte dit scenario werkelijkheid, wat tot verontwaardige reacties leidde. Het experiment (van Plan België) moet ons ervan bewustmaken dat elk meisje recht heeft op goed onderwijs, wat niet overal vanzelfsprekend is. Dankzij lobbywerk van Plan wordt vandaag de eerste Internationale Dag van het Meisje gevierd.

Op 11 oktober 2012 viert de wereld voor de eerste keer de Internationale Dag van het Meisje en lanceren de 68 landen van de koepel de nieuwe wereldwijde campagne 'Because I’m a girl'. Plan België associeert zich met dit initiatief via haar campagne 'Alle meisjes naar school!'. Met de actie 'Raise your Hand for Girls' (op Facebook) wil men vier miljoen opgestoken handen verzamelen, dat is het aantal meisjes dat de kans zal krijgen om hun recht op onderwijs te laten gelden dankzij de steun van Plan.

[Creatie door Duval Guillaume; via AdRants, waar men zich afvraagt wie dán de toiletten reinigt.]

Sony viert stil feestje in bibliotheek

In de jaren '80 van de vorige eeuw móest je een Walkman hebben om erbij te horen. Sony verkocht ruim 200 miljoen van die apparaten, waarmee je onderweg naar een cassettebandje kon luisteren. Andere tijden; de huidige generatie Walkmen bestaat uit mp3- en mp4-spelers. De functie is echter nog hetzelfde: feesten waar en wanneer je maar wilt. Sony Duitsland heeft het inzicht dat je met een Walkman het leven kan vieren op onverwachte plaatsen en in situaties waarin niemand het verwacht, vertaald in een 'silent party'.

"Hol deine Luftgitarren unter dem Bett hervor, bring den Robo-Dance ins 21. Jahrhundert und lass dir von Bässen den Stress aus dem Kopf hämmern. Dir ist nach Feiern? Dann feiere!"

[Creatie door Agency4e7; via Ads of the World]

Start straatroofcampagnes ‘Straatroof is Triest’ en ‘Hier waak ik’

Twee nieuwe campagnes tegen straatroof – ‘Straatroof is Triest’ en ‘Hier waak ik’ – moeten jongeren bewustmaken van de gevolgen van straatroof voor dader en slachtoffer en hen attenderen op het gebruik van volgsoftware ter bescherming van hun mobiele telefoon. Jongeren blijken namelijk relatief vaak slachtoffer te zijn van straatroven, waarbij de daders het veelal voorzien hebben op smartphones. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie gaat de strijd aan samen met Jandino Asporaat, bekend van de Dino Show.

Straatroof is Triest

"De jonge straatrovers staan niet stil bij de gevolgen voor het slachtoffer en hun eigen leven. De kans is groot dat de politie je pakt en je met een strafblad je toekomst vergooit." [Jandino]

In de video ‘stop straatroof’ roept Foolio, gespeeld door Jandino, leerlingen op om een eigen scenario voor de campagnefilm tegen straatroof te schrijven. In het scenario nemen de jonge schrijvers eigen inzichten mee vanuit het perspectief van de dader en slachtoffer. Jandino speelt, net als de jongeren die het winnende script schrijven, een rol in de film die eind 2012 online uitkomt. De cabaretier/acteur/zanger/schrijver is ambassadeur tegen straatroof en gaat in die hoedanigheid ook een reeks workshops op (V)MBO’s verzorgen.

Hier waak ik

Met de tweede campagne tegen straatroof roept minister Opstelten jongeren op volgsoftware op hun mobiele telefoon te installeren. Hierdoor zal naar verwachting het aantal straatroven dalen waarbij mobiele telefoons worden buitgemaakt, omdat een geroofde telefoon dan makkelijkerkan  worden teruggevonden (hoewel daar door GeenStijl vraagtekens bijgezet worden).

Met de campagnes wordt de strijd aangegaan tegen overvallen. In 2011 werden nog circa 8.700 mensen op straat beroofd van telefoon, tas, sieraden of koptelefoon. Dat aantal moet in 2014 een kwart lager zijn, daarnaast moet de pakkans voor straatroven aanzienlijk omhoog.

 

[Creatie: YoungWorks]

Peuters op ontdekkingstocht in muziekstudio: ‘Come On Eileen’

Baby's doen het altijd goed in reclame, hoewel hun aanwezigheid niet altijd te verklaren is. Bij het Engelse Cow & Gate is het de kern van de zaak om de allerkleinsten gelukkig te laten zijn, dus dan mag het. In hun eigen woorden: "We believe that the best part of parenting is seeing your little baby become a little person." Om dit geloof te onderstrepen werd een clubje peuters losgelaten in een studio, en kijk: een nieuwe tv-commercial. Hieronder de lange versie van de video – nu 308 views, ongetwijfeld heel snel veel meer.

[Creatie door BETC London; via Creativity]

Video: ‘Digitaal pesten doet ook pijn’

Ook aan de andere kant van de wereld ondervinden veel jongeren de gevolgen van cyberpesten. In onderstaande video wordt opgeroepen om daar eens een einde aan te maken. Was het maar zo makkelijk. Aan aandacht voor het onderwerp in ieder geval geen gebrek. Wie wil meer weten over de Nederlandse situatie kan bijvoorbeeld terecht bij Pestweb, het Nederlands Jeugd Instituut, Mijn Kind Online, Ouders Online of School TV.

[Creatie door Magnum Opus, Melbourne; via Ads of the World]

Kortjes: Efteling, Bic-tablet, schoolfoto’s en meer (week 40, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Pubers zijn niet zozeer blind voor gevaar – ze hebben een blinde vlek voor situaties waarvan de afloop onbekend is, zo blijkt uit een reeks experimenten van New Yorkse onderzoekers (de Volkskrant)

Op een Haagse middelbare school is onrust ontstaan omdat leerlingen van de nieuwe rector moeten gaan betalen voor wc-bezoek; een aantal leerlingen die via Facebook opriepen tot het protest is geschorst (De Telegraaf)

Ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd geven de school van hun kind gemiddeld het rapportcijfer 7,5; over de meesters en juffen zijn ze nog beter te spreken, die krijgen gemiddeld een 7,7, meldt het ministerie van OCW (Blik op Nieuws)

Onderzoek van het Onderwijsblad toont aan dat mannen voor de klas in het basisonderwijs nog zeldzamer zijn geworden; in 2011 bestond 86,2% van alle leerkrachten in het basisonderwijs uit juffen, vijf jaar eerder ging het nog om 84,5% (AOb)

Via Facebook en Twitter kan iedereen lezen waar je bent en wat je daar doet; jongeren maken gretig gebruik van sociale media om hun identiteit te ontwikkelen (Trouw)

According to soon-to-be-published research from professors at Columbia University and the University of Pittsburgh, browsing Facebook lowers our self control (The Wall Street Journal)

On any given day, children in the U.S. are exposed to nearly four hours of background TV – a finding that experts say may take a toll on children's development (Huff Post)

Any brand looking to engage schools should find ways to bring tangible value to the space and enhance the current environment/content/activities; schools are looking for partners who understand their world and, as a result, can provide truly valuable resources and support (Ypulse)

Target is gearing up for the holiday season with a mobile-based program designed to foil the practice of “showrooming”; customers who visit the stores will see a showcase of the top 20 toys of the season with a QR code that lets consumers buy them online (Mashable)

Hollywood continues to go crazy for toys and games; Hasbro has signed a deal to make movies based on the board games Hungry Hungry Hippos and Monopoly and the toy Action Man (Los Angeles Times)

Jaren was de traditionele eindmusical dé manier om afscheid te nemen van de lagere schooltijd, maar het maken van een eindfilm wordt steeds populairder (Filmeducatie.nl)

Schrijfster Bibi Dumon Tak heeft voor haar boek Winterdieren – een reeks portretten van dieren die in de poolstreken wonen – de Gouden Griffel 2012 gewonnen, de prijs voor het mooiste kinderboek van het afgelopen jaar (NRC)

De pennenfabrikant Bic brengt zijn eigen tablet op de markt; de Bic Tab is onderdeel van een overkoepelend educatieplatform en wordt geleverd met een stylus die speciaal voor kinderhanden geoptimaliseerd zou zijn (Tweakers.net)D

De allereerste scooter-simulator van Nederland is gepresenteerd: “We willen jongeren bewust maken van de risico’s die asociaal gedrag op een scooter met zich mee brengen” (Verkeerspro)

Twee derde van de jongeren ervaart negatieve gevolgen van energiedrankjes, blijkt uit onderzoek dat in opdracht van het Voedingscentrum is uitgevoerd; ze worden hyperactief, kunnen moeilijk in slaap komen of ze storten na een energieke periode helemaal in (Metro)

Van de uitgaande jongeren heeft 93% na afloop last van zijn gehoor, een dag later kampt 2 op de 5 nog steeds met een 'discopiep', blijkt uit onderzoek van de Nationale Hoorstichting (AD)

De Efteling is het meest gewaardeerde attractiepark onder Nederlanders, terwijl het Anne Frank Huis wordt gezien als de leerzaamste bestemming voor een dagje uit, zo blijkt uit het tweejaarlijkse merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy (Marketing Online)

Kunst is nogal eens een onderwerp van discussie: “Dit kan een kind van drie toch ook?” – ik ging naar het pas heropende Stedelijk om te kijken of deze theorie klopt, samen met de driejarige Puk en een pak pastelkrijt (Vice)

Apemanagement en de Apenheul bieden workshops aan waarin leerkrachten op een andere manier naar pesten leren kijken, maar ook kritisch hun eigen rol bezien (Reformatorisch Dagblad)

Reclamebureau Air heeft Belgische scholieren in een soldatenuniform laten poseren voor de jaarlijkse schoolfoto; ouders kregen de foto onvoorbereid voorgeschoteld, samen met een flyer die hen aanzette om Amnesty International te steunen (Buzzing Bees)

Belgische steden heten dronken studenten welkom

Zowel in Gent als in Antwerpen is vorige maand een campagne gestart waarin vooroordelen over studenten bevestigd worden: ze drinken teveel en maken herrie. Toch zijn er natuurlijk genoeg redenen om ze een hartelijk welkom te geven. Dat hinken op twee gedachten zie je mooi terug in het advies dat Antwerpen meegeeft in onderstaande video: "Doe alsof je thuis bent, maar doe niks wat je thuis niet zou doen." Gent koos voor een bijna Nederlandse directheid op raambordjes, affiches en postkaarten: "Bakkes toe, de buren slapen", zo roept ene ‘Marianne de kotmadam’ het uitgaansvolk tot de orde. Welke aanpak zou het beste werken?

[Bronnen: Het Nieuwsblad, De Standaard]

Jeugdsentiment: gabbers in commercial Hi

Klanten van Hi kunnen een half jaar 'gratis' de muziekdienst Spotify Premium proberen, waardoor zij boelveel nummers van toen en nu op hun mobiel kunnen luisteren – ook Have You Ever Been Mellow van de Party Animals. De actie wordt onder andere gepromoot via deze vermakelijke commercial, waarin de één met meer plezier terugkijkt op de periode van happy hardcore dan de ander. Hi raakt de juiste snaar; enthousiaste reacties op YouTube bewijzen dat er een generatie is bij wie de video goede herinneringen oproept.

[Creatie door FHV BBDO]

20 jaar Cartoon Network: 100 characters in 2 minuten

Cartoon Network bestaat deze week 20 jaar en viert dat met een 'muziekvideo' van 2 minuten waarin naar verluidt een kleine honderd characters van de zender voorbij komen. Je ziet Daffy Duck en Bugs Bunny en al die andere bekende figuurtjes. In een interview leggen de makers uit dat het niet meeviel om binnen deze tijdspanne te blijven: "The trouble with their legacy of shows is that there are hundreds of characters and we only had so long to make it." Mooi eerbetoon.

[Creatie door ILoveDust; via AdFreak]

Mediawijzer.net lanceert Mediawijsheid.nl

Mediawijzer.net* heeft vandaag, tijdens de start van de 'Week van de Opvoeding', de nieuwe site Mediawijsheid.nl gelanceerd. Deze biedt een online overzicht van de actualiteiten rondom mediawijsheid. Denk bijvoorbeeld aan Project X in Haren, online pesten, dreigtweets, mediaopvoeding en privacy. Mediawijsheid.nl is bedoeld voor iedereen die snel een overzicht wil hebben van actuele mediawijsheidthema’s, het laatste nieuws en organisaties en initiatieven die zich met dat onderwerp bezig houden.

Mediawijzer.net komt met dit initiatief omdat de dagelijkse invloed van media en de maatschappelijke impact steeds groter wordt: "Kansen benutten, maar ook kritisch en bewust met media omgaan is belangrijk, en weten wat de betekenis is van een mediawijsheidthema en wie zich met dat onderwerp bezig houden helpt daarbij."
 
Mediawijsheid.nl is het online loket dat actuele onderwerpen verzamelt en iedereen op weg moet helpen in de wereld van mediawijsheid. Van ouders tot professionals. Op de website worden actuele thema’s nader toegelicht en gekoppeld aan relevante informatie. Van nieuws tot interessante initiatieven en expertorganisaties. Het is de bedoeling dat deze databank steeds completer wordt dankzij de input van de bezoekers. Bezoekers kunnen relevante missende onderwerpen of organisaties en initiatieven doorgeven aan Mediawijzer.net via de suggestieknop op de website.

Voor wie zijn eigen 'mediawijsheid' wil testen, is de MQ-test ontwikkeld. 

*Mediawijzer.net is in 2008 op initiatief van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Jeugd en Gezin opgezet als mediawijsheid expertisecentrum, om Nederlandse burgers en organisaties mediawijs te maken. Het is een netwerkorganisatie die wordt bestuurd door NTR, Kennisnet, SIOB, Beeld en Geluid en ECP-EPN.

Amsterdams bureau in Rotterdam: ‘Jouw taal is niet zijn taal’

Duizenden jongeren in Rotterdam hebben een taalachterstand. Met straattaal hebben ze geen moeite, maar een keurige sollicitatiebrief gaat ze minder goed af, net als het begrijpen van de lesstof op school. Deze jongeren realiseren zich vaak niet hoe nadelig dit uitpakt voor hun verdere loopbaan. Met de campagne ‘Jouw taal, Zijn taal’ wil de gemeente Rotterdam jongeren ervan bewust maken dat ze er met ‘fa waka’en ‘hé kil’ alleen niet komen.
 
Om er achter te komen of hun kennis van de Nederlandse taal voldoende is, kunnen jongeren terecht op de website jouwtaalzijntaal.nl. Hier kunnen ze testen of ze de *kuch* Nederlandse taal goed kennen (aanrader!), en vinden ze een overzicht van allerlei manieren om aan hun taal te werken. Dat kan via bijlessen op school en meedoen aan de Zomerschool, maar ook via allerlei apps, spelletjes (Wordfeud wordt genoemd!) en websites.

De eerste twee weken van oktober hangen op diverse (v)mbo-scholen en in de metro posters om jongeren over hun taalniveau aan het denken te zetten. Op televisieschermen in metrostation Beurs is een animatie te zien. De campagne bereikt de doelgroep buiten, daarom is ook een mobiele versie van de website ontwikkeld zodat jongeren overal op hun smartphone de test kunnen doen.

De boodschap die moet blijven hangen: zorg dat je de Nederlandse taal goed kent, want daarmee maak je het jezelf een stuk makkelijker.

[Creatie door YoungWorks, een bureau dat zetelt in hartje Amsterdam, maar niet te beroerd is om Rotterdam taalles te geven.]

PS  GroenLinks is geschokt dat de gemeente Rotterdam bijna een ton uitgeeft aan de campagne'' voor raadslid Nourdin el Ouali is dit 'eens, maar nooit meer'.

Lolbroeken van het dierenrijk sparen bij AH

Supermarktconcern Albert Heijn en het Wereld Natuur Fonds (WNF) lanceren na het succes van 2011 vandaag voor de tweede keer de Superdierenactie. Door het verzamelen van Superdierenkaartjes in een Dierenverzamel- en doeboek ontdekken vooral kinderen op een leuke manier hoe bijzonder dieren zijn en dat sommige diersoorten worden bedreigd. Dit jaar staan de lolbroeken van het dierenrijk centraal, zoals dieren met gekke bekken of lollige namen. Bij Nickelodeon kan een Raadje Dierenplaatjespel worden gespeeld.

Klanten van AH ontvangen tot en met 11 november 2012 vier Superdierenkaartjes bij besteding van 10 euro aan boodschappen. Er zijn 204 verschillende kaartjes, elk met een dierenweetje en een quizvraag, in 17 verschillende categorieën. De actie wordt gecommuniceerd via onderstaande tv-commercial en abriposters.


“Met het sparen van dierenplaatjes proberen we kinderen (en ouders) bewust te maken dat dieren niet alleen leuk zijn maar ook dat ze beschermd moeten worden.” [Johan van den Gronden, WNF]

De spaaractie is onderdeel van de samenwerking die Albert Heijn en WNF hebben op het verduurzamen van vis, palmolie, soja, hout en papier. De organisaties gaan er naar eigen zeggen voor zorgen dat in alle eigen merkproducten alleen nog deze verantwoorde grondstoffen worden verwerkt.

[Creatie door TBWA\NEBOKO]

Wat zouden kinderen doen met vijf jaar extra tijd?

In een lijvig (sic) rapport (pdf) luiden Nike en een groot aantal andere organisaties de alarmbellen over het gebrek aan lichamelijke activiteit in het dagelijkse leven van tegenwoordig. Er is actie nodig: "If we reach children when they are young enough, before age 10, they can learn to love physical activity and sports for life. They’ll reap the rewards and pass them on to the next generation." Maatschappelijk verantwoord ondernemen wint het hier van de commercie. Niet het merk staat centraal, maar het thema 'Designed To Move'. Op de gelijknamige website staan overtuigende gegevens en adviezen verzameld.

Verwacht wordt dat kinderen vijf jaar korter zullen leven dan hun ouders. Vijf jaar waarin ze een hoop kunnen en willen doen, zoals uit onderstaande video blijkt.

"Let's give them those five years back."

[Creatie door Wieden+Kennedy; via Meme Machine]

Wat doe je als Gers Pardoel belt?

Leuke casebeschrijving in MarketingTribune deze week van de 'Gers Pardoel-campagne' van Gazelle. Ronald ter Braak, manager marketingcommunicatie van het fietsmerk, legt daarin uit hoe deze ontstaan is: "Gers Pardoel belde met de vraag of hij fietsen mocht lenen voor zijn videoclip bij zijn destijds nieuwe single Bagagedrager. Gazelle wordt genoemd in de tekst." Op zo'n verzoek kan je op verschillende manieren reageren; Gazelle zag het als een mooie kans en besloot een campagne rondom het lied en de clip te bedenken: "Aangezien we geen grote budgetten hebben voor campagnes op tv of op de winkelvloer, kwamen we al snel uit bij social media." Via pos-materiaal en advertenties op Facebook (gemiddelde CTR van 0,06%) en YouTube (conversie viel erg tegen) werd bekendgemaakt dat wie een Basic-omafiets kocht kans maakte op bijvoorbeeld een thuisconcert van Gers Pardoel.

Inmiddels is de video (zie hieronder) – de onder de jeugd populaire rapper en zijn vrienden rijden rond op omafietsen van Gazelle – ruim 6 miljoen keer bekeken. Daarnaast leverde de campagne 6.700 nieuwe likes op en, nog belangrijker, werden 20% meer fietsen verkocht. En: "Gezien de reacties hebben we een jongere doelgroep aangesproken die fanatiek met ons merk bezig is."

Pieter van der Krol, (online) communicatie coördinator bij Koninklijke Gazelle, benoemt op zijn blog de zes key learnings van de Facebookcampagne:

  1. Wees relevant voor je doelgroep;
  2. Speel in op de actualiteit;
  3. Integreer online en offline;
  4. Target je ads en stuur bij;
  5. Volg de Facebookregels;
  6. Test advertenties.

Erg fijn als zo open resultaten gedeeld worden: "Sponsored Stories-advertenties deden het erg goed in termen van CTR (>0,08%) en ze leverden ook de goedkoopste conversies (€1,31 per like). Dit is niet verwonderlijk, want hier is het sociale component het grootst (aanbevelingen door vrienden). De ‘vrienden-van’-campagne heeft de meeste nieuwe likes opgeleverd: 1981 in totaal. Deze likes kostten €1,66 per stuk. De ‘niet-vrienden-van’-campagne leverde de minste en de duurste likes (559 likes en €1,70 per like). Dit is een logisch resultaat, aangezien hier is de drempel het hoogst is."

[Creatie door eFocus; via MarketingTribune nr. 15 (2012)]

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021