Britse jongeren: 17 uur online, 17 uur voor de tv

Het gebruik van mobiel internet in Nederland is vooral onder jongeren van 12 tot 25 jaar sterk toegenomen; in 2012 gaat 86% van deze leeftijdsgroep regelmatig mobiel online, zo meldde het CBS deze week in een persbericht. Tegelijkertijd publiceerde het Engelse Ofcom het lijvige onderzoeksrapport 'Children and parents: media use and attitudes' (pdf). De Britse jeugd blijkt […]

Fraaie film: ‘The Last’

Wong Fu Productions maakte een korte film die blijkbaar een gevoelige snaar raakt, want deze wordt massaal gedeeld via de sociale media. In een kleine 9 minuten wordt een eenvoudige vraag – van hoeveel anderen heb je gehouden – beantwoord. Op zijn blog geeft maker Philip Wang uitleg: "Wong Fu Productions has a lot of viewers who […]

Holografische standbeelden dansen in Brussel

Toen rapper Tupac eerder dit jaar uit de dood herrees als hologram tijdens het Coachella-festival kreeg dat veel media-aandacht. We konden er dan ook op wachten dat deze techniek ook door marketeers gebruikt zou worden. En kijk: het Belgische KPN-merk BASE gaf jongeren uit Brussel begin deze maand de kans om indruk te maken op […]

Cito: ‘Nederlandse leerlingen zijn sociaal competent’

Het gaat goed met het sociale functioneren van Nederlandse scholieren. Voor de meeste leerlingen lijkt het laatste leerjaar van het basisonderwijs in sociaal opzicht een probleemloze periode, zo blijkt uit het peilingsonderzoek sociale competenties (pdf) van Cito, uitgevoerd in 2011. Dit is het eerste onderzoek, waarbij het sociale functioneren van leerlingen zo breed in kaart […]

‘Eerst bewustmaken, dan zien we wel verder’

Kennis, houding, gedrag. Denken, voelen, doen. Bedrijven en instellingen zetten paid, owned en earned media in om deze doelstellingen werkelijkheid te laten worden. In veel  gevallen is bewustmaken het doel; de doelgroep moet zich bijvoorbeeld beseffen dat iets bestaat, gezond is of niet mag. Wie genoeg GRP’s scoort, weet zo’n boodschap meestal wel over te […]

Waar is het ontbrekende stukje in de LEGO-workshop?

Zo'n beetje alles wordt in LEGO nagespeeld, of het nu de sprong van Felix Baumgartner is of die van Epke Zonderland, om maar eens twee knappe voorbeelden te noemen. Ook in reclame wordt het merk regelmatig gebruikt. Zo wilde het Braziliaanse winkelcentrum BarraShoppingSul onlangs een LEGO-bouwexpositie en -workshops onder de aandacht brengen ('kom spelen!'). In twee […]

Kortjes: Felix Baumgartner, Sesamstraat, kortere aandachtsspanne en meer (week 42, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: When he was five, skydiving daredevil Felix Baumgartner drew a picture of himself parachuting down to earth […]

Carice van Houten, Herman Finkers en Jan Terlouw schrijven Sinterklaasboeken voor Douwe Egberts

Douwe Egberts presenteert voor de negende keer een reeks Sinterklaasboeken. De boeken worden traditiegetrouw geschreven door drie bekende Nederlanders. Dit jaar is het de beurt aan Carice van Houten (‘Toen Sinterklaas met het vliegtuig kwam’), Herman Finkers (‘Sinterklaas en de arme kindertjes’) en Jan Terlouw (‘Sinterklaas is ziek’). De sfeervolle prentenboekverhalen werden geïllustreerd door Annette Marnat, […]

Helpt Specsavers jongeren die zich schamen voor hun brildragende vader?

Opticienketen Specsavers heeft een mediageniek onderwerp – het uiterlijk en gedrag van vaders – gevonden voor een PR-onderzoekje. Wat blijkt? Ruim 70% van de 16-20-jarigen zegt zich wel eens voor zijn/haar vader te schamen, vooral als er vrienden bij zijn. Als jongeren gevraagd wordt wat zij het liefst aan hun vader zouden willen veranderen, zegt bijna een kwart dat zijn kleding en […]

ABN-AMRO geeft jongeren CONTROL€ in 3D-games

Wie de website van ABN AMRO bezoekt, ziet daar momenteel BNN-presentator Valerio Zeno (met een 3D-bril op) een oproep doen aan ouders: 'Toe aan een eerste rekening? Laat uw kinderen de game spelen en kans maken op € 450,- aan kleedgeld. Zo leren ze direct of ze klaar zijn voor een eigen rekening.' In vier 3D-games […]

Kortjes: PSY, Justin Bieber, nerds en meer (week 41, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Gangnam Style by PSY is highly entertaining and extremely viral with 408 million views and counting; the […]

Donald Duck viert 60ste verjaardag bij Bruna met spaaractie

Bruna en Donald Duck Weekblad lanceren een grootschalige spaaractie voor alle Donald Duck-fans. Bruna staat vanaf maandag 15 oktober helemaal in het teken van het 60-jarige jubileum* van het tijdschrift, waarbij alle 380 Bruna winkels Donald Duck ademen.Tot en met 18 november krijgen klanten bij besteding van elke vijf euro een gratis pakje met zes […]

Grap van Plan: ‘Meisjes doen meisjesdingen en jongens doen jongensdingen’

Wat als je als meisje niet welkom bent in de klas, maar wc's moet schoonmaken, terwijl de jongens gewoon les mogen volgen? Een aantal scholen in België gooide het lesrooster een dagje om en maakte dit scenario werkelijkheid, wat tot verontwaardige reacties leidde. Het experiment (van Plan België) moet ons ervan bewustmaken dat elk meisje […]

Sony viert stil feestje in bibliotheek

In de jaren '80 van de vorige eeuw móest je een Walkman hebben om erbij te horen. Sony verkocht ruim 200 miljoen van die apparaten, waarmee je onderweg naar een cassettebandje kon luisteren. Andere tijden; de huidige generatie Walkmen bestaat uit mp3- en mp4-spelers. De functie is echter nog hetzelfde: feesten waar en wanneer je maar […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024