Kortjes: eigenwaarde, hersenscans, nieuwe Disney-film, en meer (week 44, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Naar aanleiding van wereldwijd onderzoek waaruit blijkt dat jonge meiden soms met activiteiten stoppen die ze leuk vinden vanwege onzekerheid over zichzelf, wil Dove Nederlandse meisjes helpen aan een groter gevoel van eigenwaarde (MarketingTribune)

Horrifying scans the real impact of love: the brain of a neglected child is much smaller than that of a normal three-year-old; according to neurologists the sizeable difference between these two brains has one primary cause – the way were treated by their mothers (Daily Mail)

Once they’re in-store, teens shop with their eyes; they’re making purchasing decisions based on a wide range of visual cues – from signage and displays to packaging and product colors (MediaPost)

Despite the images of teenage looters beamed across the world during last year’s riots, young people in Britain are broadly, and increasingly, well-behaved; youthful continence shows up in all manner of social indicators (The Economist)

Blogging community StageofLife.com reports that 88% of teens feel that their generation is disconnected from nature; 69% of teens are either “indifferent,” “don't care,” or “care but don't take an active role” in being concerned about the effects of man on nature (PR Web)

Millennials move from one medium to another at rapid speeds and often simultaneously; consider a call-to-action that goes beyond the traditional click or you may lose them completely (MediaPost)

Four out of five under-25s feel 'lost' without the internet, a survey has found; the opinion poll of 1,000 adults by the Science Museum shows how a generation that has grown up with the web has become dependent upon it (The Telegraph)

Mobile app Snapchat, allows users (often kids) to take a photo with their phone, overlay a little bit of text, and send it to another user, who can view the photo message; after 10 seconds it’s deleted forever from both people’s phones, and from Snapchat’s servers (All Things D)

Are you better at advertising than a 5th grader? Probably not, judging by this entertaining video from Grip Limited, a Toronto ad agency that celebrated its 10th birthday recently by putting a bunch of 10-year-olds in charge of the place (AdFreak)

The synthesizer-heavy scores, the pixelated graphics and the herky-jerky character movements were touchstones for gamers who frequented the arcades of the 1980s; Disney's 'Wreck-It Ralph' pays homage to a time when getting to the next level was simpler (The New York Times)

'Discovered' is a new branded Kinect-enabled game promoting the Intel-inspired Ultrabook; the game puts the player into hardcore celebrity training, with actor Chris Evans, DJ/singer Redfoo of LMFAO and super model Chanel Iman to help you along the way (Creativity

Volgens een Amerikaans onderzoek van de online community Stage of Life doet 49% van het jongere publiek geen enkele investering in muziek, maar materiaal bij vrienden kopieert, gratis songs van muzieksites plukt en online muziek streamt (Express.be)

De film Brammetje Baas van Anna van der Heide is door de jury van het Cinekid-festival gekozen tot beste Nederlandse kinderfilm; de publieksprijs voor de beste Nederlandse film ging naar Mees Kees van Barbara Bredero (NOS)

Hoe jonger je in aanraking komt met boeken, hoe makkelijker je later kunt lezen en schrijven, dat is het idee achter BoekStart, een nationale campagne om lezen en voorlezen te promoten (BN De Stem)

De pogingen van de openbare bibliotheken om jongeren onder de 18 jaar te bereiken, blijken vruchten af te werpen; het aantal jeugdleden nam toe van 64% in 2010 tot vorig jaar 66% van het totaal aantal jeugdigen (de Volkskrant)

Ruim 10.500 jongeren van 17 jaar hebben hun rijbewijs gehaald sinds die mogelijkheid een jaar geleden werd ingevoerd; jongeren onder de 18 slagen gemiddeld sneller voor hun theorie- en praktijkexamen (NU.nl)

Voor jongeren tussen de vijftien en 25 jaar is het geen enkel probleem dat er in de toekomst langer moet worden doorgewerkt; ze kunnen zich veelal moeilijk een voorstelling maken van hoe het pensioen eruit gaat zien, blijkt uit een kwalitatief onderzoek van YoungWorks (Managers Online)

GroenLinks is geschokt dat de gemeente Rotterdam bijna een ton uitgeeft aan de campagne tegen straattaal; raadslid Nourdin el Ouali stelde in oktober, in straattaal, schriftelijke vragen aan het stadsbestuur, hij wilde onder meer weten ‘hoeveel doekoe die fatoe kost’ (GroenLinks)

Muurschilderingen van spelende kinderen in de parkeergarage. Afzender: Toyota.

Jaarlijks zijn er kinderen die achteruitrijdende auto's niet overleven. Toyota vroeg straatkunstenaar Ernest Zacharevic om dit probleem onder de aandacht te brengen. Op de muren van de Q-Park Lepage-parkeergarage in hartje Brussel schilderde hij een zestal 3D-taferelen van spelende kinderen. De boodschap naast de realistische portretten van spelende jongens en meisjes was duidelijk: 'Bescherm wat achter je is. Rijd met een achteruitkijkcamera.' Met een logootje van Toyota eronder.

De vraag is of het nou juist wel of niet sterk is dat je de uitingen pas ziet als je al van zo'n toepassing gebruik maakt. Ongetwijfeld zijn er mensen geschrokken en hopelijk daardoor voorzichtiger.
 
[Creatie door Happiness Brussels; via Ads of the World]

Retro erotische campagne: ‘Cunnilingus is geen pasta’

Om Seksualiteit.be, de website over 'seksuele gezondheid', bekend te maken bij een groot publiek lanceert Sensoa een campagne waarin misverstanden over erotische termen op vermakelijke manier voorgesteld worden. Voor de juiste betekenis van cunnilingus, vulva, ovuleren en chlamydia kunnen volwassenen* terecht bij Seksualiteit.be. Vier beelden in retrostijl, op Boomerang-kaartjes en op posters in toiletten van bioscopen en uitgaansgelegenheden, sporen volwassenen aan om zich te informeren.

Vulva is geen Zweeds meubel, Chlamydia is geen kamerplant, Ovuleren is geen kooktechniek en Cunnilingus is geen pasta. Combineer deze 'rechtzettingen' met onschuldige taferelen in jaren-vijftig-stijl en een opvallende campagne is het resultaat.

Via de sociale media verspreidt Sensoa ook onderstaande promotiespot, gemaakt door studenten van de Universiteit Gent. Op basis van een campagnevoorstel in het kader van het vak sociale marketing, selecteerde Sensoa twee groepen studenten Communicatie. Zij werkten mee het scenario uit en één van de studenten produceerde eigenhandig het filmpje, van storyboard tot technische realisatie.

Met de campagne spoort Sensoa weer aan te praten over seks, acht jaar na de spraakmakende ‘Praat over seks-campagne’. Voor een goede communicatie is immers kennis van de juiste terminologie vereist. De website bevat dan ook heel wat info over soa & hiv, anticonceptie, seksueel misbruik, voorlichting, het lichaam en relaties. Daarmee wil Sensoa de seksuele gezondheid in Vlaanderen bevorderen.

*Tegen het heersend beeld in, raken nogal wat volwassenen besmet met een seksueel overdraagbare aandoening en loopt het anticonceptiegebruik niet altijd even vlot. Zo vormen Vlaamse vrouwen tussen 25 en 35 jaar de tweede zwaarst getroffen leeftijdscategorie qua besmettingen met chlamydia. Daarnaast werkt de populaire cultuur ook onrealistische verwachtingen over relaties, liefde en seksualiteit in de hand.

Het is maar goed dat je deze commercial niet kan ruiken ;)

Het reclamebureau van de Australische Aldi heeft een vermakelijke manier gevonden om te vertellen dat er ook luiers verkocht worden door de winkelketen. Elke ouder kent 'dat gezicht' van de baby, en elke ouder heeft ervaren dat daarvoor niet altijd het juiste moment wordt gekozen. Dat gegeven is knap in beeld gebracht, zeker gezien het feit dat deze leeftijdsgroep zich wat lastig laat regisseren. Filmpjes van baby's scoren altijd, filmpjes van baby's-die-moeilijk-kijken zullen daar geen uitzondering op zijn. De geur moet je er zelf bij denken.

"No matter where you are, or what you're doing, Mamia nappies are ready when you're not."

[Creatie door Jungle Boys; via AdRants]

Met LiGA er tegenaan – ‘omdat het er toch een keer van moest komen’

Sterk thema van LiGA: 'Er tegenaan'. Da's namelijk heul vaak nodig, zo zien we in de nieuwe commercial, Manifest getiteld. Goede voorbeelden (herkenbaar: 'echt, écht nooit wind mee'), fraai in beeld gebracht (je voelt de emotie), krachtige typografie (net als het merk: 'vol karakter'), prima soundtrack (Funnel Of Love van Wanda Jackson), het product als oplossing (de afzender is duidelijk) – reclame zoals reclame hoort te zijn! En: in de vorm van het nieuwe Team LiGA wordt het motto óók nog in de praktijk gebracht, onder leiding van Marianne Timmer.

[Creatie door TBWA]

Update 1 (12/11): Ook online wordt het campagnethema doorgezet, gekoppeld aan Twitter via #ertegenaan, zo laat onderstaand schermprintje zien.

Update 2 (07/01): De campagne wordt uitgebreid, het thema krijgt meer lading. Met de ‘Er Tegenaan Service’ op Facebook wil LiGA de mensen die een doel hebben helpen om die in 2013 daadwerkelijk te behalen.

Interactieve GenYus-quiz met Joeri Van den Bergh (InSites): hoe goed ken jij generatie Y?

Joeri Van den Bergh, auteur van het terecht bekroonde marketingboek How Cool Brands Stay Hot, test in zijn presentaties altijd de kennis over jongeren bij zijn publiek (overigens veelal met een dubieuze prijs voor de winnaar). Nu kan je ook veilig thuis zijn vragen beantwoorden, via deze interactieve quiz op YouTube. Altijd leuk. Weet jij welk werk de jeugd van tegenwoordig het liefste willen verrichten of wat hun favoriete stad is? De antwoorden zijn te vinden in een grootschalig, internationaal jongerenonderzoek van InSites Consulting.

Kijk en klik!

Het hagelt grote korrels Venz bij Het Nationaal Schoolontbijt‏

Gevraagd naar hun droomontbijt antwoorden kinderen met Wesley Sneijder of Nick en Simon snacks – patat, pizza, pannenkoeken, chips, ijs – te willen eten voor de TV. Dat blijkt uit recent onderzoek van Netpanel onder 3.084 kinderen uit groep 6, 7 en 8. De meerderheid (67%) bepaalt normaal gesproken zelf waar het ontbijt uit bestaat. Één op de zes kinderen (17%) ontbijt niet elke dag. Wel hebben ze drie belangrijke tips voor hun ouders om daar invloed op te krijgen: maak ons op tijd wakker, maak het ontbijt voor ons klaar en ontbijt samen met ons.

Reden genoeg om alweer de tiende editie van Het Nationaal Schoolontbijt te organiseren. Ook dit jaar gaan zo'n 500.000 kinderen op 2.500 basisscholen samen ontbijten. Aan de hand van lespakketten leren basisschoolkinderen dat ontbijten energie geeft, belangrijke voedingsstoffen levert, zorgt voor een goede stoelgang, helpt een gezond gewicht te houden en vooral heel gezellig is. In de ontbijtweek zorgen bakkers en supermarkten uit de buurt van de deelnemende scholen voor het verse bruine en volkorenbrood, het beleg en de melk.

En waar bestaat een "goed ontbijt" dan uit? Dat is mede afhankelijk van de partners van Het Nationaal Schoolontbijt: de bakkers en supermarkten van Nederland (vers brood), Blue Band (Goede Start!), Campina (verse halfvolle melk), ERU Kids (Smeerkaas), Frutesse (Appel-Kaneel Fruitstroop), Hero (Fruitpasta Aardbeien) en Venz (Minder Suiker Hagelslag).

De organisatie is in handen van Voorlichtingsbureau Brood en het initiatief heeft de steun van het Voedingscentrum en de Maag Lever Darm Stichting. De scholen die meedoen aan Het Nationaal Schoolontbijt dragen symbolisch € 0,25 per ontbijtje af en steunen daarmee de goede doelen Oranje Fonds en Bake for Life.

[Update (1/11): 6-jaar-oud kwam uit school met de melding wel zes broodjes gegeten te hebben tijdens het schoolontbijt. Met pindakaas én hagelslag. Niemand had smeerkaas gekozen. Het goede voorbeeld?]

‘Als jij voor mama moet spelen, kan je geen kind meer zijn’

De Vlaamse Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) lanceert een bewustmakingscampagne rond kinderen van ouders met een alcohol- of drugprobleem. Centraal staat een filmpje van anderhalve minuut dat een jong meisje toont dat de taken van haar verslaafde moeder overneemt en zo niet langer kind kan zijn. Doel is om kinderen en jongeren in dergelijke probleemsituaties aan te sporen hun verhaal te vertellen: praten over gevoelens en informatie opzoeken over het thema maakt deze kwetsbare jeugd sterker om de situatie thuis aan te kunnen.

Maar liefst één op de tien kinderen en jongeren groeit op in een gezin waar minstens één ouder regelmatig alcohol, drugs of pillen misbruikt. Verschillende organisaties staan klaar om met hen het gesprek aan te gaan. De DrugLijn start ook met een chatservice, om de drempel naar deze doelgroep toe te verlagen.

Kinderen van ouders met een alcohol- of drugprobleem zijn moeilijk te bereiken. Het is niet enkel een erg diverse groep, het gaat ook om jongeren die er vaak alles aan doen om die problemen thuis te verbergen. Toch is het belangrijk hen rechtstreeks te laten weten dat ze er niet alleen voor staan.

Kinderen zoeken naar verklaringen voor de problemen die hun ouder heeft met alcohol en/of andere drugs. Ze bouwen redeneringen of gedachten op die niet altijd kloppen met de werkelijkheid. Na enige tijd kan de pijnlijke gedachte ontstaan dat hun vader of moeder hen niet graag ziet. Sommige kinderen gaan de rol van hun ouder overnemen: ze doen de afwas, zorgen voor hun jongere broers of zusjes of ruimen de rommel op in huis. De video kaart dit aspect van de problematiek aan.

Het filmpje zal zo veel mogelijk over het internet verspreid worden en doorverwijzen naar organisaties waar deze jongeren met hun verhaal terecht kunnen. De campagne wordt gefinancierd door de Vlaamse overheid.

[Lees ook: Dronken ouders zijn monsters, in Finse video]

Marketing richting de jonge consument: normaliseren is het credo

Het goede nieuws dat marketeers uit de 61ste SWOCC-publicatie over 'de jonge consument' kunnen halen, is dat marketing-communicatie werkt; kinderen die veel reclame zien blijken hun ouders vaker om geadverteerde producten te vragen. Wat dat betreft zijn kinderen net volwassenen, met het verschil dat laatstgenoemden zonder toestemming met hun credit card naar de winkel kunnen lopen, rijden of surfen. Het besef dat óók jonge mensen zich laten beïnvloeden door wat ze om zich heen zien en horen, is voor veel overbezorgde mensen juist slecht nieuws. Ze redeneren dat zeurgedrag, materialisme, overgewicht, seksualisering, minderwaardigheidsgevoelens en geweld allemaal wel eens de schuld zou kunnen zijn van de media en de commercie. Andere invloeden laten ze voor het gemak buiten beschouwing.

Het klinkt zo vanzelfsprekend, dat bedrijven proberen hun product onder de aandacht te brengen, op een zo aantrekkelijk mogelijke wijze. Wie niet zichtbaar is, wordt immers niet gevonden. Diverse anticommercialisten vinden echter dat het kwetsbare kind daartegen beschermd moet worden, en daarom pleiten ze al jaren voor een reclameverbod. Al zelfregulerend heeft het bedrijfsleven een beetje toegegeven, door niet meer te adverteren bij enkele zenders en bladen.

Het budget dat ging naar deze vormen-van-reclame-die-overduidelijk-reclame-zijn wordt inmiddels besteed aan vormen-van-reclame-die-lastiger-als-zodanig-te-herkennen-zijn-en-dus-moeilijker-te-verbieden: merken worden tegenwoordig verwerkt in een game of een evenement, zijn verpakt als branded content of account binnen sociale netwerksites, voeren actie met een supermarktketen of een groepje zangeressen, worden aangeprezen door hippe leeftijdsgenoten of uitgedeeld door promotieteams op straat, hebben characters of sportsterren ingehuurd als uithangbord, enzovoort.

Realiteit anno 2012: reclame is overal, alles is reclame. Reden om aan opvoedingshandboeken een hoofdstuk mediawijsheid toe te voegen. Net zoals we onze kinderen leren fietsen, met mes en vork eten, niet met vreemde mensen meegaan, zo moeten we ze ook uitleggen wat de functie van media is en dat er belangrijker zaken zijn dan logo’s en  uiterlijke kenmerken. Daarin spelen opvoeders, scholen en overheid een belangrijke rol, om te beginnen door niet te verbieden en te overdrijven, maar door duidelijkheid te creëren en te normaliseren.

Moniek Buijzen & Esther Rozendaal zouden Moniek Buijzen & Esther Rozendaal niet zijn als ze niet met een flinke stapel bewijsmateriaal de nodige nuances zouden aanbrengen in het debat over dit complexe onderwerp. Over  kinderen en jongeren is enorm veel onderzoek beschikbaar, de uitgave van SWOCC geeft een goed overzicht van het wetenschappelijke deel daarvan. De auteurs concluderen dat adverteerders jonge consumenten niet moeten vermijden, als je je maar in hen verdiept en met hun gevoeligheden rekening houdt. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Het sluit ook mooi aan bij de visie van de Grote Namen uit Jongerenmarketingland op de toekomst van jongerenmarketing, waar ik hen naar vroeg. Opvallend genoeg draaiden de antwoorden niet om technologie, maar om begrip en goed doen: zorg voor kwaliteit, (opr)echtheid, kennis en dialoog. Want uiteraard moeten ook marketeers hun verantwoordelijkheid nemen. Dat begint met het aanbod (dat is de basis, niet de promotie ervan!). Is het product of de dienst relevant, uniek, mooi, functioneel, …? Maakt het de wereld van onze jeugd een beetje beter? Kinderen en jongeren zijn de leukste doelgroepen die er zijn. Maak er geen misbruik van!

[Dit artikel is in 'De jonge consument' gepubliceerd als voorwoord. SWOCC-begunstigers kunnen het boekje hier bestellen.]

IKEA verkoopt knuffels voor UNICEF

UNICEF, Save the Children en IKEA Foundation bundelen dit jaar voor het negende achtereenvolgende jaar hun krachten met de Pluchen speelgoedactie. Van 5 november tot 29 december 2012 kun je knuffels kopen bij IKEA. Met de opbrengst van de actie worden verschillende onderwijsprojecten van UNICEF en Save the Children in Afrika, Azië en Oost-Europa in 45 landen ondersteund. Deze projecten hebben tot doel de kwaliteit van onderwijs te verbeteren en toegang tot goed onderwijs te vergroten.

Voor elke verkochte knuffel (of verkocht kinderboek) doneert IKEA Foundation 1 euro. Sinds 2003 is er met de knuffelactie al 47,5 miljoen euro opgehaald en besteed aan meer dan 70 projecten in bijna 40 landen.

Toeval of niet, ondertussen spelen andere, levensgrote knuffels ook de hoofdrol in onderstaande IKEA-commercial ('Playin' With My Friends') uit Engeland.

"Get everyone together this party season."

Fietsverlichtingscampagne 2012: ‘Ik wil je zien’ (op de website)

Afgelopen weekend is de nieuwe fietsverlichtingscampagne 'Ik wil je zien' gestart. Hiermee wil de Fietsersbond vooral jongere fietsers van 13-25 jaar bereiken. In 2011 reed 62 % van alle fietsers met licht. Van de jongeren, die het meest in het donker fietsen, reed slechts 54% met licht. Met social media-acties, advertenties op populaire jongerenwebsites, opvallende straatacties en buitenreclame wil de Fietsersbond jongeren prikkelen om verlicht te fietsen.

Onderstaand de campagnespot, die vooral gericht is op het promoten van de campagnewebsite en niet op het gevaar van onverlicht rondrijden.

Vanaf 27 oktober (de avond voordat de wintertijd in ging) is de website www.ikwiljezien.nl online. En via een app op Facebook kunnen jongeren eigen ik-wil-je-zien-boodschappen doorsturen en prijzen winnen, zoals fietsverlichting van fietslampjes.nl, bioscoopbonnen en een VANMOOF-fiets.

De bond werkte voor deze nieuwe campagne samen met jonge vormgevers, performers en sociale media-experts. De Fietsersbond ontwikkelde de campagne in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De bond werkt samen met vele partijen waaronder de Regionale Organen Verkeersveiligheid, Bovag, de fietsbranche, VVN, gemeenten, politie en NS-stallinghouders. Bovagbedrijven verkopen tijdens de actieperiode speciale ik-wil-je-zien-cadeaubonnen en rekenen geen arbeidsloon; alleen de kosten van verlichtingsproducten worden berekend.

Hoe je kinderen kennis laat maken met klassieke muziek: Haydn ontmoet Justin Bieber

De CDZA uit de VS doet aan 'muzikale videoexperimenten'. Na filmpjes over onder andere de geschiedenis van teksten die geen teksten zijn en de menselijke jukebox krijgen we deze keer kinderen te zien die de klassiekers moeten leren. Da's belangrijk, want de componisten van toen hebben de basis gelegd voor de muziek van vandaag. Die twee blijken prima samen te gaan: de jonge Alyssa en Aiden combineren Mozart met LMFAO, Offenbach met Lady Gaga, Beethoven met Adele, Beethoven met Katy Perry en Haydn met Justin Bieber.

"Teachers can use these entertaining exercises by CDZA as an entry point to teach their students the fundamentals of music. Why do the lyrics of a Katy Perry song work well with classical music? What underlying principles of music make this mashup happen? What underlying conventions of music composition allow two songs, written hundreds of years apart, come together as one?"

Kortjes: van facebook naar twitter, klaagtweets over school, veilig vrijen, en meer (week 43, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Twitter really seems to be exploding all of a sudden with teenagers; they say, “We’re all transitioning to Twitter, because our parents are on Facebook, and we get a lot of spam on Facebook” (MediaPost)

“Fashion Of” blogs are an important piece in the puzzle of fan costume analysis; they tend to focus on teen television like Glee, Gossip Girl, or Pretty Little Liars — the type of shows that appeal to the denizens of Tumblr and rely on current fashion trends and designers to fill their wardrobes (Daily Dot)

A growing number of researchers are finding a link between social media web-sites like “Facebook” and “My Space” and anti-social narcissistic behavior among certain users; the key is not just what your child is plugging into, but plugging out of (Michele Borba)

Big brands like to tout the number of fans they have on Facebook, but a new study suggests they may want to start focusing more on the core audience who actually engage with their Page; just 6% of fans engage with a brand’s Facebook Page via likes, comments, polls and other means (Mashable)

Parents consistently overestimate their children's optimism and downplay their worries, according to new research by the University of California; secondhand evaluations by parents or other adults of children's emotional well-being need to be treated with caution (ScienceDaily)

Boys are beginning puberty six months to two years earlier than in previous decades, mirroring a trend in girls, according to a new study by the American Academy of Pediatrics; on average boys now undergo the first signs between the ages of 9 and 10 (The Wall Street Journal)

Dr Caspar Addyman: "If you are trying to understand the psychology of humans, it makes sense to start with babies; adults are far too complex, but if a baby does something, it's bound to be a genuine response" (The Independent)

Faced with the possibility of regulatory action, McDonald's has quietly changed how its Happy Meal website interacts with children; the company eliminated its controversial forward-to-a-friend option, which encouraged kids to email e-cards, links and photos to friends and family (Adweek)

Astrid Poot over Cinekid Medialab 2012: "Kinderen hebben veel minder faalangst en gaan gewoon aan de gang, en als het niet werkt is het stom. Goed, wat kunnen wij daar van leren dan? Beschouw het leven van je doelgroepen als een speeltuin…" (Molblog)

Van de Nederlandse jongeren tussen 12 en 25 jaar gebruikt 86% mobiele hardware om online te gaan, zo heeft CBS becijferd; de opkomst van internetten via mobiel komt grotendeels door smartphones (Tweakers)

De nieuwe WODCA-campagne zet het rijden onder invloed van drugs centraal en richt zich specifiek tot jongeren van 17 tot 25; zij kunnen interactief meewerken aan de campagne door hun eigen YouTube-clip te maken (De Morgen)

Inchecken met Foursquare in de slip van je bedpartner…  De creatieve geesten van de AIDS Council betrekken nu ook sociale media in hun campagnefilmpjes gericht op het promoten van veilige seks (HLN; zie afbeelding)

Kinderen moeten op school les krijgen over de impact van pornografie; zo moeten ze leren dat de seks in pornofilmpjes niet normaal is, vindt een Britse vereniging van schoolhoofden (RTL Nieuws)

Scholen moeten het voortaan hebben over seksuele diversiteit; die lessen zouden niet alleen over homo's en lesbiennes moeten gaan, maar ook over 'sletten', zo betoogt sociaalwetenschapper Linda Duits (de Volkskrant)

Jongeren die voorheen in groten getale kozen voor een watersportvakantie in Friesland, ruilen een dergelijke vakantie steeds vaker in voor een net zo dure vakantie aan de Spaanse kust: "Het imago van Friesland is dat van rust en ruimte en dus ook dat er niets te doen is" (De Telegraaf)

Criminaliteit onder jongeren is de afgelopen jaren sterk afgenomen, meldt het CBS; het aantal geregistreerde minderjarige verdachten was met 54.000 in 2011 ruim eenderde lager dan in 2008 (NOS)

Amsterdamse pubers roken, drinken en blowen minder dan leeftijdsgenoten in de provincie Noord-Holland, ook hebben ze minder vaak ongewenste seks; wel zijn ze vaker slachtoffer van criminaliteit dan pubers uit de provincie, schrijft de GGD in Amsterdam (NOS)

Het risico van een verloren jongerengeneratie in Europa is groot geworden, blijkt uit een recente studie van Eurofound; naar schatting 15%, of 14 van de 94 miljoen Europeanen tussen 15 en 29 jaar, is aan het afhaken, luidt de waarschuwing (De Standaard)

Er kan nogal wat fout gaan in campagnes om meisjes geïnteresseerd te krijgen voor bètawetenschap, zegt Charlotte Vlek van SciencePalooza: "Lippenstift en hoge hakken; het beeld dat dit filmpje schetst, is tamelijk onrealistisch" (de Volkskrant)

In Nederland heeft 90% van de kinderen geen interesse in een overname van het familiebedrijf: "Een zorgwekkend signaal, in Nederland is namelijk 70% van de ondernemingen een familiebedrijf en bij veel van die bedrijven speelt op korte termijn de opvolging'' (NU.nl)

Op meer dan 60% van de middelbare scholen in ons land hebben scholieren geen toegang tot draadloos internet; slechts een zeer beperkt aantal scholen biedt onbeperkte toegang tot internet, blijkt uit onderzoek van mobiele provider Bliep (De Telegraaf)

Op de eerste dag na de herfstvakantie bereikt het aantal klaagtweets over school een hoogtepunt, en dus begint Unicef Nederland met een actie op Twitter om het recht op onderwijs in de wereld onder de aandacht te brengen (Marketing Online)

Een studie die een groep kinderen volgde over 40 jaar laat zien dat populaire kinderen gedurende hun loopbaan meer geld verdienen dan de nerds; volgens de Wall Street Journal is een verklaring dat popualire kinderen kennelijk in staat zijn sociaal het spel goed te spelen (Welingelichte Kringen)

Belgische kinderen zitten te veel, meisjes gemiddeld 8 uur en 31 minuten per dag en jongens 7 uur en 58 minuten, concludeerde doctoraatsstudente Maité Verloigne van de Universiteit Gent: "Kinderen zitten op de schoolbanken, voor de tv en voor de computer, maar ze lezen en telefoneren ook zittend" (HBVL)

Mood Media gaat in winkels tv-displays plaatsen waarop continu filmpjes te zien zijn van Studio 100-figuren; de clipjes moeten de kinderen entertainen, terwijl hun ouders aan het shoppen zijn: "Alweer goed bekeken van Studio 100, al is het concept niet echt vernieuwend" (De Standaard)

in Duckstad worden namen en begrippen uit de gewone wereld telkens weer heel vindingrijk aangepast aan de wereld van de eend; Lady Gaga heet er “Lady Kwaak Kwaak” en gebeld wordt er met een “ei-Phone” (Onze Taal)

Toen ze haar kinderen voor het eerst meenam naar de kerk, zocht ze tevergeefs naar een boekje dat kon helpen om uit te leggen wat daar te zien en te horen is, daarom schreef Willemieke Kloosterman(!)-Coster uit Nunspeet er zelf een (Reformatorisch Dagblad)

Wat kinderen dit jaar echt willen voor Sinterklaas of Kerstmis? Meer quality time met hun ouders, zo blijkt uit een enquête; zes op de tien kinderen vinden dat hun ouders te vaak weg zijn van huis, maar slechts een paar ouders zijn zich daarvan bewust (HLN)

Hoe lager op de sociale ladder, hoe minder water, maar hoe meer frisdrank een kind te drinken krijgt; 10% van de eenjarige kinderen drinkt al cola of limonade in plaats van water (Het Nieuwsblad)

MTV-onderzoek: ‘Millennials zijn altijd en overal connected’

Traditionele media nemen nog steeds een belangrijke rol in voor jongeren in Nederland. Maar liefst 93% van de jongeren in de Millennial-doelgroep kijkt dagelijks televisie en ruim driekwart luistert dagelijks naar de radio. De televisie en computer zijn de belangrijkste media apparaten voor Nederlandse Millennials. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek 'Me Public' (pdf) van Be Viacom (MTV, Comedy Central en Nickelodeon) naar het mediagebruik van Millennials (14-34 jaar) onder 5.172 respondenten in deze doelgroep uit tien landen.

Jongeren kijken niet of naar de televisie of gebruiken de computer, maar doen het allemaal tegelijkertijd: tv kijken, telefoon gebruiken, computeren. Meer dan de helft van de Millennials heeft er dan ook behoefte aan dat content, van bijvoorbeeld een favoriet programma, toegankelijk is voor meerdere devices. Het mediagebruik van deze doelgroep is dan ook intensief en zeer divers. De top vijf van het dagelijks mediagebruik van de Millennials ziet er volgens de onderzoekers als volgt uit: 1. internetten (97%); 2. televisie kijken (93%); 3. social media zoals Facebook gebruiken (80%); 4. radio luisteren (77%); 5. kranten lezen (41%).

Ondertussen wordt de mobiele telefoon steeds populairder:

Nederlandse Millennials hebben gemiddeld 180 vrienden op social media. Meer dan de helft van deze groep kijkt naar een programma op aanraden van een vriend, 46% vindt het leuk om met vrienden over een programma te praten tijdens de uitzending. Dit blijft niet alleen in de huiskamer: 27% post zijn mening over een programma op sociale netwerken of binnen een community en een kwart post zijn mening op Twitter. Ruim twee derde (69%) van deze doelgroep stuurt content over merken of programma’s door via chat of e-mail.

Bijna de helft van de Millennials raakt geïnspireerd door advertenties over producten of merken. De grootste bron van merkeninspiratie is televisie, gevolgd door het internet en directe verkooppunten. Televisiereclame wordt nog steeds gewaardeerd door 62% van de Millennials. Een ruime meerderheid zegt grappige advertenties te delen en 46% beveelt merken en bedrijven aan in gesprekken met vrienden en nog eens 29% doet dit ook online.

Gedurende het onderzoek ‘Me Public II’ heeft Be Viacom naar eigen zeggen een formule ontwikkeld waarmee bedrijven zelf een favoriet merk kunnen neerzetten: het toevoegen van emotie versterkt het merk, dit wordt vermenigvuldigd door het merk continu populair te houden onder jongen. Hoe je merk continu populair houdt, wordt niet duidelijk uit het persbericht…

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021