Bol.com voorspelt top 10 Sinterklaascadeaus 2012

Gisteren is het Sinterklaasjournaal weer begonnen, wat maar één ding kan betekenen: de Sint is in aantocht. Bol.com merkt dat de Goedheiligman en duizenden Hulpsinterklazen al druk op zoek zijn naar de beste cadeaus voor Pakjesavond. Traditiegetrouw gaan LEGO, Playmobil, poppen en bordspellen veelvuldig over de digitale toonbank, maar veruit het populairst is de Tiptoi Startersetj, een innovatief leersysteem van Ravensburger waarmee kinderen op een interactieve manier de wereld ontdekken.

Opvallend veel hulpsinterklazen kiezen naast speelgoed ook voor de shootergame Call of Duty, het nieuwste boek van JK Rowling of een e-reader. 

Bol.com analyseerde het winkelgedrag van klanten en raadpleegde zijn cadeauspecialisten om te voorspellen welke tien artikelen het meest uit de Zak van Sinterklaas zullen komen:

  1. Tiptoi Starterset met stift en boek (speelgoed)
  2. Kurio Kindertablet (speelgoed)
  3. Goede Raad – JK Rowling (boek)
  4. Call of Duty: Black Ops 2 (game)
  5. LEGO City Treinbundel met spoorwegstation en passagierstrein (speelgoed)
  6. Ice Age 4 (dvd)
  7. Sony Reader (digitaal lezen)
  8. Kinderen voor Kinderen – deel 33 (muziek)
  9. Baby Born interactieve pop (speelgoed)
  10. The Dark Knight Rises (dvd)

In totaal verwacht bol.com de komende weken meer dan één miljoen cadeaus te versturen. Net als vele andere artikelen worden ook steeds meer Sinterklaascadeaus online besteld. Bol.com signaleert hierbij de trend dat veel hulpsinterklazen omstreeks de aankomst van Sinterklaas de grotere cadeaus bestellen. Men wil er immers zeker van zijn dat een cadeau beschikbaar is. In de week voor Pakjesavond worden overwegend kleinere cadeaus besteld zoals cd’s, dvd’s, boeken en klein speelgoed.

Onderstaand nog even de Sinterklaascommercials van de retailer. Jaren oud, maar ze blijven leuk.

V&D: speelgoed voor Sinterklaas in teken van apps en tablets
Niet alleen Bol.com heeft zicht op de wensenlijstjes. De eerste trends zijn naar eigen zeggen ook in de verkoop bij V&D al duidelijk zichtbaar. Dit jaar draait het om speelgoed met invloeden van tablets en apps. Fysieke en digitale spellen worden steeds nauwer met elkaar verbonden. Aan de ene kant zijn populaire app-spelletjes, gebaseerd op traditionele spellen als Boggle en Scrabble, ongekend populair. Aan de andere kant is een duidelijke trend te zien in speelgoed afgeleid van app-spelletjes zoals Angry Birds. Zo is Angry Birds Races, waarbij je met een katapult de vogels wegschiet, en Angry Birds kaarten, geliefd bij kinderen en staat het veelvuldig op het verlanglijstje in 2012.

Ook educatief speelgoed wordt veel gevraagd aan Sinterklaas. Traditioneel speelgoed als LOCO, LEGO en leesboeken zijn vernieuwd en blijven daardoor populair bij kinderen. LEGO staat al jaren in de top 2 Sinterklaascadeautjes. Ook V&D merkt dat de Tiptoi-boeken met de ‘pratende’ pen gewild is. De allerkleinsten leren met Baby’s Eerste Tablet kleuren, dierengeluiden en muziek ontdekken.

Tot slot: populair bij La Place zijn de persoonlijke lekkernijen met een knipoog zoals chocolade smartphones en tablets met de tekst ‘vind ik leuk’.

Update (2/12): Nu de meeste bestellingen binnen zijn, blijken dit de populairste cadeaus: de cd '538 Hitzone Best of 2012', het spel Boom Boom Balloon en het boek Vijftig tinten grijs.

Week van het geld 2012: ‘Ouders tevreden over financieel gedrag kinderen’

Twee derde van de Nederlandse ouders is tevreden over de manier waarop hun kind met geld omgaat. Als het kind bijsturing nodig heeft, dan heeft dat veelal te maken met de drang om te snel en te veel geld uit te willen geven (aan onzinnige dingen). Dit blijkt uit onderzoek (pdf) van Wijzer in geldzaken onder ruim 500 ouders van kinderen in groep 7 en 8 in het kader van de Week van het geld*. Van 12 t/m 16 november organiseren 80+ organisaties door het hele land activiteiten om kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar te leren omgaan met geld.

Om ouders te helpen bij de financiële opvoeding van hun kinderen, heeft Wijzer in geldzaken tevens een ouderkrant over financiële opvoeding gelanceerd met tips, checklists en een zakgeldcontract.

Zakgeld = leergeld
Bijna de helft van de ouders vindt het lastig om hun kind te leren omgaan met geld: 'Hoe leer je een kind de waarde van het geld?' Maar ook loslaten zorgt voor lastige situaties: het zakgeld is er om van te leren, maar ouders vinden het moeilijk toe te kijken hoe het kind verkeerde beslissingen neemt. Toch heeft bijna 80% van de ouders zijn/haar kind wel eens iets laten kopen waar het niet achter stond. Het advies om kinderen vanaf een bepaalde leeftijd zakgeld te geven zodat ze leren omgaan met eigen geld, wordt door negen op de tien ouders opgevolgd. Wel krijgt één op de tien kinderen dit zakgeld onregelmatig. Een kwart krijgt het maandelijks, de helft krijgt het wekelijks.

'Kinderen echte spaarders'
De Nederlandse spaarzin zit er al op jonge leeftijd in. Bijna de helft van de ouders typeert zijn/haar kind als 'zuinig, een echte spaarder'. Bij twee op de tien kinderen past de typering 'geeft gemakkelijk geld uit, het is vaak op'. Van alle lessen die ouders hun kinderen op het gebied van geld kunnen leren, wordt 'je kunt pas iets kopen als je genoeg gespaard hebt' het meest genoemd als belangrijke les (61%). Ook vindt 60% van de ouders het een van de belangrijkste lessen om hun kroost bij te brengen dat je niet meer kunt uitgeven dan er binnenkomt.

Praten over geld voor ouders geen taboe
Hoewel maar weinig kinderen weten wat de ouders verdienen, is praten over geld geen taboe. Zo praat een kleine meerderheid van de ouders met de kinderen over financiële tegenslagen en weet een zelfde kleine meerderheid ook in grote lijnen waaruit de vaste lasten bestaan. Twee derde van de ouders heeft met de kinderen over de economische crisis gesproken en de werking van reclame is door acht op de tien ouders uitgelegd.

'Als ik later groot ben' word ik rijk
Thema van de Week van het geld 2012 is 'Als ik later groot ben'. Zeven op de tien kinderen in groep 7 en 8 weten volgens de ouders nog niet wat ze willen worden. Beroepen die het meest genoemd worden zijn juf/meester, dierenarts, arts/dokter, architect en directeur/eigenaar/manager. Opvallend is dat maar liefst drie op de tien kinderen het over veel geld verdienen hebben als ze het hebben over 'groot' zijn…

Achmea geeft financiële les op basisscholen
Achmea is één van de bedrijven die de Week van het Geld ondersteunt. De verzekeraar neemt deel aan het gastlesprogramma 'Bank voor de Klas', waarin 3.300 gastlessen aan 100.000 kinderen worden gegeven (Achmea is lid van de Nederlandse Vereniging van Banken, vandaar). Om zo'n gastles over financiële educatie leuk en laagdrempelig te houden, hebben de banken het spel Cash Quiz laten ontwikkelen. Het spel brengt de dialoog op gang over omgaan met geld. Het spel wordt na afloop van de gastles geschonken aan de school zodat het later nogmaals gespeeld kan worden door de kinderen.

iPad-app helpt kinderen leren omgaan met geld
Annelou van Noort, schrijfster van het succesvolle zakgeldboek Tel je Geld, presenteert in deze week haar nieuwe iPad-app Kidz 'n Cash, waarmee kinderen van 6 tot 12 jaar spelenderwijs bekend raken met dingen als zakgeld, dingen kopen, geld sparen en geld opnemen met een pinpas. Het betreft een educatieve Nederlandstalige app waarmee kinderen niet alleen hun cash geld kunnen beheren (munten en biljetten), maar ook leren wat 'plastic geld' betekent (in de vorm van een virtueel banksaldo).

Andere organisaties die een bijdrage leveren zijn bijvoorbeeld Bart Smit (het Jumbo-zakgeldspel tegen gereduceerd tarief), Hi (kinderen meer leren over mobiel bellen en de kosten die daarbij komen kijken), Lidl (gastlessen 'Boodschappen doen met een lijstje'), NTR (aandacht aan het omgaan met geld in Schooltv-programma’s) en PostNL (een eigen persoonlijke ansichtkaart over 'als ik later groot ben').

*De derde editie van de Week van het geld is een initiatief van Wijzer in geldzaken en is er op gericht om kinderen in het basisonderwijs te leren omgaan met geld. Door kinderen al jong financieel bewust te maken, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Immers, jong geleerd is oud gedaan.

Pijnlijke viral: ‘Waarom MTV geen muziek meer uitzendt’

Brian Firenzi and Maria Del Carmen plaatsen al wat langer grappig bedoelde video's op YouTube, maar blijkbaar hebben ze deze keer een gevoelige snaar geraakt. Binnen een paar dagen is het 'Ask A Network Head'-filmpje waarin Maria-als-Natalie aan Brian-als-MTV-programmabaas-Michael-Destiny vraagt waarom de zender minder muziekvideo's uitzendt meer dan een half miljoen keer bekeken. Een pijnlijk maar duidelijk antwoord krijgt ze (en wij ook; ook jij en ik hebben geklaagd dat we de clips uit de tijd van 'Music Television' missen).

Een sketch met een kern van waarheid. Het ligt niet aan MTV, maar aan ons; we worden oud.

"Every person born before 1995: not our f***ing demo anymore."

[Via Buzzfeed]

Barclaycard maakt ‘Toy Story’ van speelgoedcommercial

Waar de ene adverteerder voor gevoelige feestmaandreclame kiest, laat de ander juist de overvloed aan keuzemogelijkheden zien. Barclaycard bijvoorbeeld ('for an easier way to pay for Christmas'), wat gezien de aard van het bedrijf niet zo vreemd is. Een besluiteloze shopper wordt bij de hand genomen door mascotte 'Mr B', voor een tripje langs smekend speelgoed, duidelijk geïnspireerd door de Toy Story-films. Overigens is de creditcardmaatschappij wel degelijk bij de tijd. Zo is er een samenwerking met muziekontdekapplicatie Shazam; wie het spotje tagt tijdens de Engelse editie van The X Factor maakt kans op prijzen. Voor het gemak doet men zelf al een voorstel voor de te gebruiken hashtag: #pickatoy. Ook leuk om de Facebook-pagina van Barclaycard even te bezoeken voor de eerste reacties op de commercial ('how nice, getting families into further debt by selling the principle of capitalism to children') – leve de sociale media.

Check ook de 'making of''.

[Creatie door BBH; via I Believe in Adv]

En wéér een kippenvel-commercial van John Lewis‏

Tijd voor Kerst! In zijn meest recente column in NRC Next legt hersenonderzoeker Victor Lamme uit dat nostalgie werkt als een warme trui of als een dikke handschoen. Net nadat ik dat gelezen had, zag ik de nieuwe commercial van de Engelse retailer John Lewis langskomen. Het één bleek het ander bijzonder goed te illustreren. Hoewel twee sneeuwpoppen de hoofdrol spelen, zorgen de muziek (een cover van jaren '80-hit The Power Of Love van Frankie Goes To Hollywood) en het verhaal (de moeite die we doen voor het perfecte Kerstcadeau) toch voor een warm gevoel.

"Give a little more love this Christmas."

[Creatie door Adam&EveDDB; via The Inspiration Room]

PS  Dit is niet de eerste gevoelige, nostalgische Kerstcommercial van John Lewis. Liefhebbers kijken ook nog even terug naar die van 20092010 en 2011, bijna net zo ontroerend als die van 2012. Ook buiten de feestmaand om zijn de filmpjes fraai trouwens.

Kortjes: grote vragen van kleine mensen, de kleur van 2013, herpositionering van Hyves, en meer (week 45, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Gemma Elwin Harris asked thousands of primary school children between the ages of four and twelve to send in their most restless questions, then invited some of today’s most prominent scientists, philosophers, and writers to answer them (Brain Pickings)

With a new year just around the corner Pantone has unveiled the color of 2013, it is ‘Monaco blue’; 2013 is all about balance, stability and practically, which is translated in a classic tone as Monaco blue (Second Sight)

By most account, America’s young consumers are stereotyped as a selfish, impulsive, highly indulged bunch, but the idea that all millennials act the same way, or that millennials as a group are entirely self-centered and unwilling to sacrifice is just plain wrong (TIME)

Through the development of subculture communities, there are new common interests in fashion, music and a wide variety of lifestyles traits; these interests ultimately translate into their purchase behavior for the brands and retailers that they wear (InsideFMM)

Startup family entertainment company ToyTalk was founded by the former Pixar CTO Oren Jacob, it’s mission is “to create entertainment powered by characters and conversation”; it's currently developing a teddy bear that can talk to children through an iPad screen (PSFK)

In another extension of its 'happiness' theme, Coca-Cola will launch a Happy Places photo-sharing social network tied to its free mobile apps for the same purpose (MediaPost)

Sgrouples CEO Mark Weinstein: "Millennials want a place online where they’re comfortable, where they don’t have to worry about their images and they can relax and just share what they want with people they want – 20 somethings are way more concerned about privacy than people think” (Formbes)

For Millennials, shopping is like an online social game; the task is to find something unique at a store, ask your tribe whether it is worth adding to your collection, then pay for it and encourage others to trust your choice (RetailWire)

Just when you think Jimmy Kimmel has challenged parents to do every mean thing they could (jokingly) do in front of a camera phone, he announced that it was time to try his original prank – tell your kids you ate all their Halloween candy – again (Huff Post)

Geschokte reacties op internet, naar aanleiding van een rouwadvertentie in de Twentsche Courant Tubantia van de 20-jarige Tim Ribberink, die zelfmoord heeft gepleegd; hij schreef in een afscheidsbrief dat hij zijn hele leven is gepest (NOS op 3)

Meer dan de helft (52%) van de jongeren die nu of eerder gepest is op de middelbare school stelt dat de leraar/school op de hoogte was, maar weinig tot niets deed, zo blijkt uit onderzoek onder ruim 2.000 jongeren (1V Jongerenpanel)

"Het trainen van mediawijsheid is net zo belangrijk als onderwijs in taal en rekenen, het mediawijs maken van leerlingen kan gezien worden als één van de absolute kerntaken van het primair en voortgezet onderwijs", stelt Frank Evers van Kennisnet (MarketingTribune)

Large majorities of AP and NWP teachers agree with the notion that the amount of information available online today is overwhelming to most students (83%) and that today’s digital technologies discourage students from using a wide range of sources when conducting research (71%) (Pew Internet)

Jongens zijn slimmer dan meisjes, zo heet het nieuwe boek van Pedro De Bruyckere, waarin de pedagoog een aantal onderwijsmythes wil doorprikken: "Ik stel het wat karikaturaal voor, maar jongeren kunnen helemaal niet zo goed omgaan met technologie als wordt beweerd" (De Standaard)

Ontmoedig straattaal niet zoals Rotterdam, maar gebruik het om jongeren beter Nederlands te leren, zegt Shantie Ramlal-Jagmohansingh: "Nederlands met Surinaams, Antilliaans, Turks en Marokkaans is een echte Hollandse creatie, enige basiskennis ervan is zo gek nog niet" (de Volkskrant)

Jongeren kopen steeds vaker vuurwerk via sites als Marktplaats en Facebook; het gaat in veel gevallen om zwaar professioneel knalvuurwerk en tijdens de levering, vaak op een geheime locatie, lopen kopers bovendien het risico beroofd te worden (NU.nl)

Hyves accepteert haar krimp en concentreert zich op een stevige herpositionering, van sociaal netwerk naar (sociaal) contentnetwerk, verdeeld in drie pijlers: sociaal netwerk, sociaal gamingplatform én sociaal nieuwsnetwerk – in de eerste plaats gericht op jongeren onder de 20 (Mediafacts)

MSN, het chatprogramma van een hele generatie internetgebruikers, verdwijnt; Microsoft laat het chatnetwerk opgaan in Skype, de communicatiedienst die vorig jaar werd overgenomen (NRC)

Interessant experiment van One Laptop Per Child: geef kinderen in Ethiopië een gedeactiveerde tablet zonder handleiding en zie wat er gebeurt; binnen vijf maanden wisten ze zich niet alleen de Engelse taal eigen te maken en wisten ze allerlei beveilingsinstellingen te kraken (NOS op 3)

Veel jongeren vragen zich af waarom ze in godsnaam oude games zouden moeten spelen, want het zijn toch allemaal lelijke, verouderde en langzame spellen die niets gemeen hebben met Call of Duty of Fifa? NEE! Er zijn heel veel retro games die tien keer beter zijn (InsideGamer)

De Food4Future Award kwam voor de tweede keer op rij terecht bij het Jan van Brabant College in Helmond; ze bedachten er de Croqommer en Druifvogel (ED.nl)

Voor de Maak de Smaak-actie van chipsfabrikant Lay’s werden meer dan 400.000 chipssmaken ingestuurd, van de drie finalesmaken werden zo’n 5 miljoen zakken verkocht; Spicy Reggae Chicken mag zich de opvolger van Patatje Joppie noemen (Fonk)

De kinderpostzegelactie heeft dit jaar een recordomzet van 11,6 miljoen euro opgeleverd: "De portretten van de drie prinsesjes Amalia, Alexia en Ariane op de postzegels hebben zeker bijgedragen aan de hoogste opbrengst ooit" (Metro)

Een stressvolle tijd van cadeaus kopen, familie bij elkaar brengen en gedichten schrijven staat voor de deur; de helft van de Nederlanders voelt zich tijdens de aankomende Sinterklaasperiode gestrest (Fonk)

Honderdvijftig kinderen hebben in het Rotterdamse Vroesenpark een poging gedaan om het eerste Nederlandse record 'regenwormen lokken' te vestigen; het is een initiatief van Natuurmonumenten om kinderen terug te brengen naar de natuur, ook al wonen ze in de stad (RTV Rijnmond)

Bolletje laat het nieuws dat er een olifantje is geboren in Dierenpark Amersfoort niet ongemerkt voorbijgaan en trakteert bezoekers in de kraamtijd op een beschuitje – zonder muisjes welteverstaan, het is wel een olifantje, natuurlijk (YouTube)

Now you can turn your crawling infant into a human Roomba by dressing it in a ‘Baby Mop’ – essentially, a romper with mop heads attached to its arms and legs; as the baby crawls, it polishes the floor, dragging bits of dust, dirt and hairballs with it (TIME)

LG geeft ‘batmanning’-rage nieuw leven in commercial voor L9-smartphone

LG Electronics scoorde vorige maand een viraal succes met een video over een nogal enge lift. De fabrikant handelt echter niet alleen in tv & home entertainment, maar ook in mobiel. Ter promotie van de nieuwe Optimus L9 Smartphone wordt de mogelijkheid om persoonlijke foto's te schieten en delen benadrukt. Onder het motto 'met losse handjes op de foto' hangen meisjes ondersteboven, een fenomeen bekend als 'batmanning'. Vorig jaar was dit na het vastleggen van andere lastige houdingen (denk aan 'planking' en 'owling') een rage.

Is LG te laat door hier nu nog op in te spelen of kan de reclame jongeren juist aanjagen om een reeds bekende activiteit opnieuw aan te jagen? De tijd zal het leren.

[Creatie door Superheroes en De Filmwinkel]

Efteling sponsort Eredivisie… tijdens de winterstop‏

Da's nog eens nieuws: de Efteling is de nieuwe official supplier van de Eredivisie. Met de samenwerking laat de Efteling zich zien als ‘sponsor van de winterstop’. De overeenkomst is vandaag door beide partijen ondertekend tijdens de opening van de 13de Winter Efteling. Voor de gelegenheid maakten de clubmascottes van de Eredivisie en een aantal Sprookjesbosbewoners vandaag direct kennis met elkaar bij het nieuwe sprookje ‘De nieuwe Kleren van de Keizer’, om dit feestelijke moment gezamenlijk te vieren. Als je erover nadenkt, is het zo gek nog niet.

Bart de Boer, voorzitter Raad van Bestuur van de Efteling, licht toe: "De Efteling is 365 dagen per jaar open en dat willen we graag op een ludieke manier kenbaar maken. Omdat er in de winterstop niet gevoetbald wordt, kan heel voetbalminnend Nederland in die periode een bezoek brengen aan de Winter Efteling.” Alex Tielbeke, directeur Eredivisie Media & Marketing CV, doet een aardige belofte: “We gaan samen bijzondere initiatieven ondernemen, waar vooral de jonge voetbalfans met veel plezier van zullen profiteren.”

Wat ik me afvraag: mogen we de Eredivisie wel 'Mickey Mouse-competitie' blijven noemen?

Museum of Childhood: ‘Playing is Learning’

Naast al die andere redenen om de Engelse hoofdstad te bezoeken, heeft Londen ook een Museum of Childhood, onderdeel van het Victoria and Albert Museum en onderdak aan een flinke collectie aan speelgoed en herinneringen-vanaf-1600. Jaarlijks komen er ruim 400.000 bezoekers op af, maar daarvoor blijft het noodzakelijk om het museum onder de aandacht te brengen. Vier nieuwe, kleurrijke posters lachen je toe, in tekst en beeld vertellend dat spelen tevens leren betekent. Vier nieuwe, kleurrijke advertenties die zelf ook een museum in kunnen.

Het Museum of Childhood doet al langer aan dit soort fraaie retro reclame. Enkele jaren geleden werd de 'Inner Child'-campagne zelfs bekroond met diverse awards. 

[Creatie door AMV BBDO; via I Believe in Adv]

Het Klokhuis op bezoek bij Pixar, Facebook, Google en Flipboard

Het Klokhuis is in Amerika. Deze weken worden acht afleveringen van het NTR-programma uitgezonden vanuit de VS. In de uitzending van gisteren was presentator Bart op bezoek bij Pixar, bekend van animatiefilms als Cars en Toy Story. Een kijkje achter de schermen leert hoe een film als Brave tot stand komt. Vandaag liep Bart rond in Silicon Valley, waar hij gesprekken voerde met Nederlanders die werken bij Flipboard, Facebook en Google. Altijd leuk, bij dergelijke bedrijven binnenkijken (en om bijvoorbeeld te horen uit welk idee Flipboard is ontstaan).

Bekijk hieronder de uitzending over Pixar. Hoe wordt een animatiefilm gemaakt?

Get Microsoft Silverlight 

En dit is de aflevering over Silicon Valley. Wat hebben Google en schildpadden gemeen?

Get Microsoft Silverlight 

Niet alleen leuk en interessant voor kinderen. En eh… uiteraard worden de meer serieuze interviews afgewisseld met vermakelijke toneelstukjes.

Clics Toys wil ook Nederland veroveren

De Belgische speelgoedfabrikant van Clics Toys gaat vol inzetten op de Nederlandse markt. Dit jaar is het aantal verkooppunten uitgebreid (met onder andere Intertoys en Blokker) en is een nieuwe, internationale webshop gelanceerd. Daarnaast is afgelopen maanden hard gewerkt aan een nieuwe commercial, een combinatie van 3D-animatie en live-action, momenteel 'exclusief' te zien op tv-zender Nickelodeon (en hier natuurlijk!). Naast televisie zet het merk ook online in; de campagne draait op Nickelodeon.nl en andere grote sites.

Clics is de merk- en productnaam van het gepatenteerde educatieve bouwblokje voor jongens en meisjes vanaf 4 jaar. De bouwblokjes zijn flexibel maar stevig – gelijk in formaat, alleen verschillend van kleur – en klikken makkelijk in elkaar, waardoor in combinatie met accessoires als assen, wielen en piramides honderden verschillende modellen gebouwd kunnen worden. Jaarlijks worden er meer dan 150 miljoen Clics-blokjes en -accessoires gemaakt in 22 verschillende kleuren (zelfs glitterkleuren en glow in the dark). Clics wordt in België geproduceerd en verpakt, en geëxperteerd naar meer dan 40 landen.

[Creatie door Viva la Media]

TUC sust strijd om de afstandsbediening met second screen

Uit een PR-onderzoekje van TUC blijkt dat 59% van de Nederlanders nog steeds flink moet discussiëren om zijn of haar favoriete programma te kunnen zien. Als ze het echt niet eens kunnen worden, gaat één van de gezinsleden vaak in een andere kamer tv kijken. Met tegenzin, want 45% van de Nederlandse mannen en vrouwen kijkt liever televisie in de woonkamer, omdat het daar gezelliger is. Met de feestdagen in zicht, wil TUC zorgen voor gezelligheid samen op bank en geeft in november elke dag een 'TUC Second Screen' weg via Facebook.

Vier van de tien ondervraagde panelleden zeggen voet bij stuk te houden als degene naast ze op de bank een ander programma wil kijken. De beste kans om toch je zin te krijgen, is voor zowel mannen als vrouwen hetzelfde: van alle respondenten die wel te overtuigen zijn, geeft 30% toe wanneer de ander voor iets lekkers zorgt. Goh…

TUC (een merk van Mondelēz International, wist je dat?) wil een oplossing bieden voor de strijd op de bank, en komt daarom met de 'Second Screen'-campagne op tv, in print en online. Van 5 november tot en met 2 december 2012 geeft TUC er elke dag één iPad 3 met unieke TUC-cover weg, waarop je een ander televisieprogramma kan kijken dan degene naast je, terwijl je toch gezellig samen op de bank (op je Oehhh!-kussen?) in de woonkamer kan blijven zitten.

De winactie loopt op facebook.nl/TUCNederland, waar je sowieso terechtkomt als je tuc.nl intypt.

[Creatie door Draftfcb Amsterdam]

Vodafone laat jongeren ‘delen als een baas’

"We merken dat jongeren steeds meer delen.* Ze delen wat ze doen, wat ze zien, wat ze eten. Altijd en overal." Dat zegt Bart Hofker, Baas Consumentenmarkt van Vodafone Nederland. Niet zomaar. Het communicatiebedrijf is de campagne 'Delen als een Baas' gestart, naar eigen zeggen om de creativiteit en het deelgedrag van jongeren te vieren.** Simpele posts worden beloond met buitengewone aandacht. De beste tweet wordt bijvoorbeeld via een ballon de ruimte ingestuurd. Op Twitter is de toevoeging #delenalseenbaas al veelvuldig te zien.

Wie een bericht-dat-de-wereld-echt-moet-weten*** op Twitter plaatst, gebruikt daarbij de hashtag #delenalseenbaas (of #DAEB). Vervolgens kan zo'n tweet genomineerd worden en stemmen gaan verzamelen. Wekelijks kiest rapper Sef uit de fraai vormgegeven top 30 de tweet van de week. Vodafone laat de 'epic' tweets van de weekwinnaars 'shinen' door heel Nederland (jaja, men heeft zich in de jongerentaal verdiept), op Boomerang-kaarten, een billboard, de radio of de achterkant van de Sp!ts.

Ook bekende oversharers worden genomineerd, zo blijkt.

*Nederlandse jongeren delen veel en vaak op social media, blijkt uit onderzoek naar het social media-gedrag van Nederlanders tussen de 15 en 25 jaar in opdracht van Vodafone. De helft van deze groep (51%) is Facebook-vrienden met zijn/haar ouders en vindt het kennelijk prima dat pa of moe meekijkt in zijn/haar online leven. En dat terwijl een kwart van de jongeren (23%) wel eens iets over verliefdheid of seks deelt. Jongens hebben een voorkeur voor berichten over het nieuws, meiden over school. 

De Nederlandse jeugd, die volgens het onderzoek gemiddeld 247 Facebook-vrienden, 187 Hyves-vrienden en 72 volgers heeft op Twitter, deelt het meest op de bank, gevolgd door het bed, en 4,5% post het liefst op de wc. De avond is het favoriete dagdeel om online te delen. Wat verder opvalt, is dat jongeren zelf het liefst over de onderwerpen school en uitgaan delen terwijl men van anderen het liefst berichten over nieuws en blunders leest. Ook alcohol heeft invloed op het deelgedrag van jongeren: een kwart van de jongens, tegenover 15% van de meisjes, geeft aan dat ze met alcohol op meer berichten, foto’s en filmpjes delen op social media dan zonder een glaasje.

**De boodschap achter de campagane: om echt te kunnen delen als een baas, krijgen jongeren met het nieuwe prepaid+-tarief meer MB’s tot hun beschikking.

***Voor de duidelijkheid: het gaat om het overmatig delen van werkelijk ieder detail uit het persoonlijk leven. Degenen die de wereld iedere scheet laten ruiken, worden beloond.

[Creatie door TheyAchtung! (zoals ze het daar noemen: 'epification of overshares')]

Updates:

(12/11): onderstaand de animaties uit de campagne in een video gevat.

p

[Door Miktor & Molf]

(30/11): De campagne wordt via promoted tweets aangejaagd, wat de reactie 'spammen als een baas' opleverde.

(20/12): Cartoonist Kakhiel krijgt eeuwige roem voor het bericht 'Retweet als je ouders nog maagd zijn', dat hij op 6 november op Twitter plaatste. De tweet: is op 12/12/12 de lucht ingegaan.

Interviews met tienermeisjes als kunst: ‘Music for Sleeping Children’

Altijd interessant, meekijken in de wereld van de middelbare school. Dat dachten visueel kunstenaar Charlie White en muzikant/producer Bryan 'Boom Bip' Hollon ook. Voor hun nieuwe project 'Music for Sleeping Children' interviewden zij een aantal 12-16-jarige meisjes, om daar vervolgens dance tracks van te maken (eerder deden zij onderzoek naar meisjes onder de noemer OMG BFF LOL). Filmmaker Tom Kuntz was verantwoordelijk voor de intrigerende videoclip bij het nummer 'Georgia', over populariteit binnen de schoolmuren.

We zien scholieren in roze shirtjes een monoloog playbacken die van alle tijden lijkt te zijn ("A lot of people say that I'm really popular, it makes me happy, I guess"). Ruim 15 jaar na het geweldige 'Popular' van Nada Surf was het wel weer eens tijd voor een liedje over dit oh-zo-belangrijke thema, ja toch?

"From eager enthusiasms, to exuberant chants, to adolescent melancholia, Music for Sleeping Children underscores the complex tensions resonant in the teen voices while transforming each girl into a popular music form of her own. Magical, uncomfortable, and original, Music for Sleeping Children is an artwork, an archive, and an album."

[Via Adweek, waar je ook vier andere video's kan zien.]

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021