Samsung scoort met ‘sexting’-commercial

Een nieuwe Amerikaanse(!) commercial ter promotie van de Samsung Galaxy S III is binnen twee dagen ruim twee miljoen keer bekeken op YouTube. We zien een bravehuisvader – voor zijn te grote huis – afscheid nemen van zijn gezinnetje, met zijn gedachten al bij de zakenreis die komen gaat. De kids roepen nog dat ze een video gemaakt hebben die hij in het vliegtuig moet bekijken (de boodschap van het spotje is dat je met de smartphone video's kan maken, delen en makkelijk kan overzetten naar een ander toestel).

Saai? Nee hoor, want zijn vrouw fluistert dat zij ook een filmpje gemaakt heeft. Die hij beter niet in het vliegtuig kan kijken. De suggestie die dat opwekt is voldoende voor honderden reacties. Zoals deze: "I'd can say with 99% confidence that his character ended up watching the video in the back of the cab, and with 99.5% confidence that he showed the cab driver." Altijd goed, storytelling die tot de verbeelding spreekt.

"The next big thing is here."

[Via Business Insider]

Teddybeer als superheld verjaagt enge droom

Zijn negatieve emoties – een enge droom met een monster – een goede manier om knuffels voor kinderen aan ouders te verkopen? Bij het knuffelmerk Steiff denken ze van wel, omdat hun producten uiteindelijk voor de positieve emoties in het verhaal zorgen. Deze commercial uit Duitsland maakt duidelijk hoe belangrijk – veiligheid, bescherming – een teddybeer in het leven van kinderen is: 'je hoeft niet bang te zijn in het donker', klinkt het geruststellend. Dat was altijd zo, en zal altijd zo blijven.

"Protecting children since 1902"

[Via AdFreak]

Britse jongeren: 17 uur online, 17 uur voor de tv

Het gebruik van mobiel internet in Nederland is vooral onder jongeren van 12 tot 25 jaar sterk toegenomen; in 2012 gaat 86% van deze leeftijdsgroep regelmatig mobiel online, zo meldde het CBS deze week in een persbericht. Tegelijkertijd publiceerde het Engelse Ofcom het lijvige onderzoeksrapport 'Children and parents: media use and attitudes' (pdf). De Britse jeugd blijkt meer tijd dan ooit online te besteden. De leeftijdsgroep 12-15 jaar is zo'n 17 uur per week online. Ze kijken even lang naar de televisie.

Voor alle leeftijdsgroepen blijft televisie een belangrijk medium. Met name 5-11-jarigen zeggen niet zonder te kunnen. Het aantal kinderen dat een toestel in de eigen kamer heeft, neemt af. Een kwart van de 10-15-jarigen kijkt na negen uur 's avonds naar de tv.

Net als in Nederland gebruiken de Engelse 12-15-jarigen meer dan voorheen mobiel internet en is de kans groter dat hun mobiele telefoon het apparaat is dat ze het meest zouden missen. Bijna tweederde (62%) heeft nu een smartphone. Ze versturen wekelijks gemiddeld 193 tekstberichtjes. Inmiddels gebruikt 17% een tablet.

Vier van de vijf 12-15-jarigen hebben een profiel op een sociale netwerksite, met gemiddeld 286 vrienden (waarvan ze een kwart nooit ontmoet hebben!). Een overgrote meerderheid van 93% zegt goed te weten hoe veilig online te verblijven.

“Children’s take-up and use of different media is growing at a rapid pace, with some areas such as texting and smartphone ownership fast outstripping the general population. However, children are not just using more media, they are also adopting some forms at a very young age. This highlights the challenge that some parents face in keeping up with their children when it comes to technology and in understanding what they can do to protect children.” [Claudio Pollack, Ofcom]

PS  Het bevorderen van mediawijsheid is één van de doelen van Ofcom. In de rapportage (pdf; 205 pagina's) zie je heel veel meer gegevens, ook voor andere leeftijdsgroepen (3 – 15 jaar) en andere media. Er staan maar liefst 172 grafieken in. Onderstaand een voorbeeld, waaruit blijkt dat de meeste jongeren zich niet storen aan de hoeveelheid reclame online.

[Via Mashable]

Fraaie film: ‘The Last’

Wong Fu Productions maakte een korte film die blijkbaar een gevoelige snaar raakt, want deze wordt massaal gedeeld via de sociale media. In een kleine 9 minuten wordt een eenvoudige vraag – van hoeveel anderen heb je gehouden – beantwoord. Op zijn blog geeft maker Philip Wang uitleg: "Wong Fu Productions has a lot of viewers who are probably just getting their first experiences of what 'love' feels like, or what they want it to feel like. To them, I hope this short gives them a sense of hope and something to look forward to."

"Who, what, when, where, why?"

Holografische standbeelden dansen in Brussel

Toen rapper Tupac eerder dit jaar uit de dood herrees als hologram tijdens het Coachella-festival kreeg dat veel media-aandacht. We konden er dan ook op wachten dat deze techniek ook door marketeers gebruikt zou worden. En kijk: het Belgische KPN-merk BASE gaf jongeren uit Brussel begin deze maand de kans om indruk te maken op hun stad. Ter promotie van een nieuw abonnement met Spotify Premium en stadgids, BASE CHECK genaamd, werd de doelgroep omgetoverd in holografische standbeelden van zes meter hoog.

"Unlock the city, rock the city."

Alle standbeelden (ruim 100) zijn te zien op www.facebook.com/BASECHECK.

[Creatie: Duval Guillaume]

Cito: ‘Nederlandse leerlingen zijn sociaal competent’

Het gaat goed met het sociale functioneren van Nederlandse scholieren. Voor de meeste leerlingen lijkt het laatste leerjaar van het basisonderwijs in sociaal opzicht een probleemloze periode, zo blijkt uit het peilingsonderzoek sociale competenties (pdf) van Cito, uitgevoerd in 2011. Dit is het eerste onderzoek, waarbij het sociale functioneren van leerlingen zo breed in kaart is gebracht. De conclusie komt overeen met recent onderzoek van Unicef waaruit blijkt dat Nederlandse jongeren gelukkig zijn.

Wetenschappers inventariseerden het sociaal functioneren aan de hand van 66 kenmerken van de sociale en morele ontwikkeling. Daartoe behoren zelfbeeld, intrinsieke en extrinsieke motivatie, het verwerken van sociale informatie, sociaal gedrag en probleemgedrag, burgerschapsattituden en -vaardigheden, inlevingsvermogen, de neiging tot het maken van sociale denkfouten en het morele oordeelsvermogen. Ook de beleving van de school, de leerkracht en de klasgenoten en de mate waarin de leerling betrokken is bij agressief en onordelijk gedrag in de klas zijn onderzocht.

De overgrote meerderheid van de leerlingen blijkt een positief tot zeer positief beeld van zichzelf te hebben. Nagenoeg alle leerlingen zijn sterk gemotiveerd om het volgend schooljaar in het voortgezet onderwijs hun beste beentje voor te zetten. Volgens de leerkrachten gedragen de leerlingen zich in de klas op een pro-sociale manier en kunnen zij zich goed in anderen inleven. Vrijwel alle leerlingen vinden het leuk op school en denken zeer positief over hun leerkracht als persoon en vakdocent. Ze ervaren hun klasgenoten overwegend als aardig, behulpzaam en respectvol. Agressieve gebeurtenissen komen in de klassen zeer weinig voor. Op een enkele uitzondering na staan alle leerlingen sterk afwijzend tegenover materiële en fysieke agressie en vindt vrijwel iedereen het belangrijk om zich aan morele principes te houden. Leerlingen hebben over het algemeen weinig last van emotionele en depressieve symptomen.

Het positieve beeld van het sociale functioneren geldt niet voor alle leerlingen. Zo heeft volgens leerkrachten ruim 10% te kampen met concentratieproblemen, overactiviteit of impulsiviteit, 9% zegt een enkele keer of vaker slachtoffer te zijn geweest van agressief gedrag in de klas. Daarnaast is er een kleine groep leerlingen die normoverschrijdend gedrag goedpraat, de ernst ervan onderschat en zich niet of nauwelijks in een ander kan verplaatsen. Probleemloos sociaal functioneren is dus niet vanzelfsprekend. Aandacht ervoor is en blijft noodzakelijk, aldus Cito.

‘Eerst bewustmaken, dan zien we wel verder’

Kennis, houding, gedrag. Denken, voelen, doen. Bedrijven en instellingen zetten paid, owned en earned media in om deze doelstellingen werkelijkheid te laten worden. In veel  gevallen is bewustmaken het doel; de doelgroep moet zich bijvoorbeeld beseffen dat iets bestaat, gezond is of niet mag. Wie genoeg GRP’s scoort, weet zo’n boodschap meestal wel over te brengen. Lastiger wordt het als die doelgroep ook iets moet gaan kopen, doen of afleren. Het is immers niet vanzelfsprekend dat je Nescafé gaat drinken als je het merk kent, het op kan brengen om van de bank op te staan als je weet dat sporten goed voor je is, of niet gaat wildplassen als je heel erg nodig moet. Om maar wat willekeurige voorbeelden te noemen.

Het is een illusie om te denken dat een enkele campagne gedrag compleet kan veranderen, hoewel een flinke aanbieding natuurlijk tot een (probeer)aankoop kan leiden. Voor wie het niet alleen van koopjesjagers wil hebben of op andere vlakken iets wil bewerkstelligen, is het belangrijk om te zoeken naar de insights die het meest geschikt zijn om te vertalen naar een aansprekende aansporing. Wat is het haakje dat mensen over de streep zou kunnen trekken?

Altijd leuk om een paar cases te noemen ter illustratie.

Zo voerden recentelijk twee Vlaamse steden campagne om de overlast van stappende studenten te beperken voor andere bewoners. Antwerpen deed een oproep in een video: ‘Doe alsof je thuis bent, maar doe niks wat je thuis niet zou doen.’ Gent plaatste bordjes voor de ramen: ‘Bakkes toe, de buren slapen.’ Een vriendelijk advies (van tevoren) of een directe terechtwijzing (ter plaatse), waar zou men naar luisteren?

Of denk aan de vuurwerkcampagnes die met name jongeren moesten behoeden voor schade aan zichzelf of anderen. Jaar na jaar werden de beelden steeds schokkender, maar opeens werd besloten dat de doelgroep op humoristische wijze – niet met een opgeheven vingertje – geïnformeerd moest worden over de gevaren van het afsteken van vuurwerk. Shockeren (door de werkelijkheid te laten zien) of grappen maken (over een serieus probleem), wat zou het meeste effect hebben?

Hoe dan ook, mensen hebben genoeg redenen om niet meteen in actie te komen – voor jongeren is dat niet heel anders dan voor ouderen. Bewust of onbewust maken ze een groot aantal afwegingen: is het relevant voor mij? kan en wil ik het betalen (of: kan en wil ik me ervoor inspannen)? past het bij mij? wat zullen mijn vrienden en ouders ervan vinden? wat levert het op? heb ik het echt nodig? is erg geen beter alternatief? heb ik een goed gevoel bij het merk of de afzender? is het makkelijk verkrijgbaar? heb ik er wel tijd voor? spreekt de toon van de communicatie mij aan of stoot de boodschap juist af? Enzovoort. En dan spelen in de twee genoemde voorbeelden ook nog eens krachten mee die alle rationele overwegingen teniet doen; alcohol en groepsdruk zijn zelden goede raadgevers.

Wie gedrag wil veranderen zal daar in de meeste gevallen de tijd voor moeten nemen; over een langere termijn consequent communiceren, rekening houdend met emotionele aspecten en relevantie op het moment dat het ertoe doet. Hmmm… Eerst maar eens bewustmaken is zo’n gek uitgangspunt nog niet.

[Dit artikel is ook verschenen in MarketingTribune 17 (2012). Beeld: vuurwerkcampagne ‘Shit Happens!’ (2009).]

Waar is het ontbrekende stukje in de LEGO-workshop?

Zo'n beetje alles wordt in LEGO nagespeeld, of het nu de sprong van Felix Baumgartner is of die van Epke Zonderland, om maar eens twee knappe voorbeelden te noemen. Ook in reclame wordt het merk regelmatig gebruikt. Zo wilde het Braziliaanse winkelcentrum BarraShoppingSul onlangs een LEGO-bouwexpositie en -workshops onder de aandacht brengen ('kom spelen!'). In twee advertenties werd niet alteveel tijd besteed aan het bouwwerk zelf, wel aan een meesterlijke tekst 'er mist slechts één stukje: jij'.

[Creatie door Dez Comunicação; via I Believe in Adv]

Kortjes: Felix Baumgartner, Sesamstraat, kortere aandachtsspanne en meer (week 42, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

When he was five, skydiving daredevil Felix Baumgartner drew a picture of himself parachuting down to earth while his family watched, and he's not the only child to predict their achievements in a drawing (The Guardian)

They are lazy, lack emotional intelligence, and don’t take criticism wel, but they can be easily won over by the latest gadget? About everything we’re told about Gen Y isn’t true; Millennials are misunderstood, misinterpreted and misinformed (Forbes)

Twenty-somethings spend hours each day keeping their social networks going, but a thousand BFFs just may be a few hundred too many (The Daily Beast)

Understanding the evolving media children are using to read and having a presence in that media means that Sesame Workshop will continue to use books to extend Sesame Street’s curricular goals, no matter how kids turn the pages (sesameworkshop)

Vroeger was niet alles beter, vroeger was alles hetzelfde, maar dan anders: “Hallo papa, ik vind het heel vervelend dat je continu op je iPhone of iPad bezig bent” (nrc.nl)

Baroness Greenfield, een gerenommeerde neurowetenschapper, waarschuwt voor het overdreven gebruik van sociale media door jonge kinderen; ze zouden een obsessieve persoonlijkheid, slechte zelfbeheersing en een kortere aandachtsspanne riskeren (De Morgen)

Mannen onder de 24 jaar praten net zo veel met hun vrienden over hun on- en offline mode-aankopen als vrouwen; zes op de tien heeft het hier namelijk regelmatig over (NU.nl)

De cultuurcommissie nam een verslag aan dat focust op onderwijs en dat minderjarigen wil beschermen voor illegale en ongepaste inhoud; kinderen moeten geïnformeerd worden over de 'digitale wereld' (Europees Parlement)

Alphen aan den Rijn krijgt mogelijk de primeur van een Nationaal Historisch Sint Nicolaas Museum; basis vormt de collectie van zo'n 5.000 sinterklaasartikelen die een verzamelaar beschikbaar heeft gesteld (omroepwest.nl)

Steeds meer kleuters zijn nog niet zindelijk als ze naar school gaan; leraren moeten de kinderen verschonen en de rommel opruimen (De Telegraaf)

Verhaaltjes voor het slapengaan sterven uit omdat de aandachtsspanne van kinderen steeds kleiner wordt; ouders en leerkrachten stellen dat kinderen minder genieten van het voorlezen, omdat ze zich niet zo lang kunnen concentreren (HLN)

De Donald Duck bestaat 60 jaar en menig BN'er heeft er al in gefigureerd; je telt eigenlijk niet mee als je er nog níet hebt ingestaan (Editie NL)

Carice van Houten, Herman Finkers en Jan Terlouw schrijven Sinterklaasboeken voor Douwe Egberts

Douwe Egberts presenteert voor de negende keer een reeks Sinterklaasboeken. De boeken worden traditiegetrouw geschreven door drie bekende Nederlanders. Dit jaar is het de beurt aan Carice van Houten (‘Toen Sinterklaas met het vliegtuig kwam’), Herman Finkers (‘Sinterklaas en de arme kindertjes’) en Jan Terlouw (‘Sinterklaas is ziek’). De sfeervolle prentenboekverhalen werden geïllustreerd door Annette Marnat, Carll Cneut en Ann De Bode. Het initiatief moet helpen om kinderen enthousiast te maken voor lezen en schrijven.

De Sinterklaasboeken, met een oplage van een half miljoen, zijn vanaf 14 november te verkrijgen bij aankoop van diverse Douwe Egberts- of Pickwick-producten bij C1000-vestigingen.

Net als vorig jaar is voor de groepen 1 t/m 5 lesmateriaal bij de boeken gemaakt. Hiermee kunnen kinderen op school en thuis aan de slag om beter te leren lezen en schrijven. Het lesmateriaal is ontwikkeld door Gerard van Midden en is speciaal ontworpen voor gebruik op een digitaal schoolbord. Er zitten ook werkbladen bij die thuis gebruikt kunnen worden.

De combinatie van Douwe Egberts koffie en boeken bestaat al sinds 1920. Destijds konden consumenten sparen voor het allereerste Douwe Egberts-boek: 'De avonturen van Flip en Flap'.  Sinds 2003 brengt Douwe Egberts de naar eigen zeggen zeer succesvolle reeks Sinterklaasboeken op de markt. Via supermarktketen C1000 worden deze boeken jaarlijks verspreid. In totaal zijn er de laatste jaren al 27 Sinterklaasboeken verschenen. De boeken zijn geïllustreerd door prijswinnende illustratoren  en zijn altijd van de hand van bekende schrijvers. Zo kwamen er eerder al Douwe Egberts Sinterklaasboeken uit van Carry Slee, Imme Dros, Paul van Loon, Kim van Kooten, Herman van Veen, Paul de Leeuw, Susan Smit, Youp van ’t Hek en Martine Bijl.

Helpt Specsavers jongeren die zich schamen voor hun brildragende vader?

Opticienketen Specsavers heeft een mediageniek onderwerp – het uiterlijk en gedrag van vaders – gevonden voor een PR-onderzoekje. Wat blijkt? Ruim 70% van de 16-20-jarigen zegt zich wel eens voor zijn/haar vader te schamen, vooral als er vrienden bij zijn. Als jongeren gevraagd wordt wat zij het liefst aan hun vader zouden willen veranderen, zegt bijna een kwart dat zijn kleding en modeaccessoires hiervoor in aanmerking komen. Daarnaast vindt 41% dat vaderlief echt iets aan zijn gewicht moet doen en 28% zou hem liefst vandaag nog naar de kapper sturen. Daarnaast schamen de ondervraagde jongeren zich ook voor de indruk die hij probeert te maken (35%) en zijn humor (41%). Maar gelukkig, daar komt de aap uit de mouw: Specsavers biedt jongeren de helpende hand onder het motto ‘Pimp je Pa’.

Jongeren die vinden dat hun vader wel wat hulp op modegebied kan gebruiken, kunnen hun (brildragende!) vader opgeven tussen 17 oktober en 9 november voor de ‘Pimp je Pa’-wedstrijd. Op de actiesite kunnen zij een foto plaatsen van hun vader. De hoofdprijs is een complete styling-dag voor vader en ‘kind’ ter waarde van 1.000 euro. De actie moet benadrukken dat Specsavers en fashion bij elkaar horen. Kijk even naar de inzendingen tot nu toe en oordeel zelf hoe serieus je dit moet nemen.

Update (10/02/2014): Begin 2014 gaat de actie op herhaling.

ABN-AMRO geeft jongeren CONTROL€ in 3D-games

Wie de website van ABN AMRO bezoekt, ziet daar momenteel BNN-presentator Valerio Zeno (met een 3D-bril op) een oproep doen aan ouders: 'Toe aan een eerste rekening? Laat uw kinderen de game spelen en kans maken op € 450,- aan kleedgeld. Zo leren ze direct of ze klaar zijn voor een eigen rekening.' In vier 3D-games maken jongeren kennis met de voordelen en verantwoordelijkheden van de Jongerengroei-rekening. In de driedimensionale campagne 'CONTROL€' ontmoet Valerio gasten als Ben Woldring en Gerrit Zalm. 

[Creatie: Red Urban, Van Wanten Etcetera, MediaMonks]

Kortjes: PSY, Justin Bieber, nerds en meer (week 41, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Gangnam Style by PSY is highly entertaining and extremely viral with 408 million views and counting; the South Korean superstar is breaking all records, including the Guinness World Record of most liked video in the history of YouTube (ViralBlog)

Millennials are the less-owning generation; they care more about “access to ownership” than ownership itself – this is an important, often overlooked trend that will profoundly shape the world economy in coming years (Forbes)

One in five young Britons would rather starve for 24 hours than go without their mobile phones, according to new research by O2 Insurance; one in ten often find themselves waking in the middle of the night to check their phone (DailyMail)

Today’s nerds run the gamut from anime players to orch dorks to even “popular nerds”; while cliques are a timeless high school institution, MTV Insights has found that cliques have morphed to reflect the increasingly diverse, unique and fluid nature of the Millennial generation (Ypulse)

Allowing teens opportunities to safely experiment – for example, a simulator that shows sober teens what drunk driving is like – could help, by making an unknown risk seem more real and known (TIME)

Parents who help with homework and attend school events can outweigh the effect of weak schools, according to researchers in America: "Our study shows that parents need to be aware of how important they are" (BBC)

Dr. Burgert, a pediatrician in Kansas City, Mo., is making house calls; she is among a small but growing number of practitioners using social media to engage adolescents, her patients read her blog and follow her on Twitter and Facebook (The New York Times)

The latest addition to the Baby Can Wait campaign from the United Way of Greater Milwaukee feature teens in a high chair, car seat and stroller, with the headline “Your baby’s not a baby anymore, talk to your teen about sex” (Osocio)

Justin Bieber's new anti-cyberbullying PSA may have been mandated by a plea deal to bail his manager out of reckless endangerment charges, but it's still surprisingly heartfelt (AdFreak)

Jongeren die hun hart willen luchten, vinden massaal de weg naar onlinehulp, aangeboden door zowat elke hulporganisatie, en dat lijkt te werken: “Jongeren praten niet makkelijk, maar via chat lukt het wel, vaak over erg gevoelige onderwerpen” (De Standaard)

Sociale netwerksites slaan munt uit de verkoop van persoonsgegevensvoor reclamedoeleinden; jongeren zien in deze vorm van reclame geen schending van hun privacy, ze worden juist graag herkend door online reclame, zo stelt masterstudent Evert Van den Broeck (Knack)

Kinderen van rijke ouders belanden voor het overgrote deel op het havo of vwo, maar het verschil in opleidingsniveau tussen kinderen van rijke ouders en kinderen van ouders met een lager inkomen wordt kleiner, blijkt uit een analyse van cijfers van het ministerie van OCW (De Telegraaf)

De jaarlijkse Kinderboekenweek heeft een opvallend nieuw gezicht: een kind dat volledig bestaat uit boeken staat centraal in tv-commercials, affiches, point of sale materiaal, online en PR (Fonk)

De Bond tegen vloeken is geschrokken van het taalgebruik in bekroonde kinderboeken; een lezersjury die namens de Bond de boeken las, constateerde dat in sommige boeken grove scheldwoorden en (zelf)verwensingen voorkomen (NU.nl)

J.K. Rowlings volgende boek zal weer voor kinderen zijn; de schrijfster wil nog niet vertellen waar het boek precies over zal gaan, maar verklapt dat ze meerdere ideeën heeft en dat het bedoeld zal zijn voor jongere kinderen dan de lezers van de Harry Potter-serie (de Stentor)

Naast kleurplaten met dieren, Disney-figuren of andere actiehelden is er nu ‘E is for Electronics’ voor de jonge technici in spe; door het inkleuren van de kleurplaten in dit boek maken jonge kinderen steeds eerder kennis met techniek (YoungWorks Blog)

Het aantal basisscholen dat vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) geeft is explosief gegroeid, blijkt uit cijfers van het Europees Platform; ook het tweetalig onderwijs en het versterkt talenonderwijs in het voortgezet onderwijs neemt een vlucht (Trouw)

Onlangs werd Brightlights.nl gelanceerd, een magazine voor en door hoogbegaafde jongeren; de totstandkoming van de website was een traject waarin de mogelijkheden van onderzoek en co-creatie optimaal werden benut (YoungWorks Blog)

De campagne tegen straattaal die de gemeente Rotterdam onlangs lanceerde kost waarschijnlijk veel geld, maar wat vindt de doelgroep ervan? "Zonde van het geld, Nederlands krijg je op school, dan moet je het daar leren" (FunX)

Donald Duck viert 60ste verjaardag bij Bruna met spaaractie

Bruna en Donald Duck Weekblad lanceren een grootschalige spaaractie voor alle Donald Duck-fans. Bruna staat vanaf maandag 15 oktober helemaal in het teken van het 60-jarige jubileum* van het tijdschrift, waarbij alle 380 Bruna winkels Donald Duck ademen.Tot en met 18 november krijgen klanten bij besteding van elke vijf euro een gratis pakje met zes Donald Duck-stripstickers. De stickers kunnen worden verzameld in een Donald Duck-stripalbum dat als aftrap van de actie alleen op zaterdag 13 oktober gratis te verkrijgen is voor alle Facebook-fans van Donald Duck Weekblad, via een 'Facebook Offer' (daarna is het album te koop voor € 1,49).

Ook kunnen Duck-fans en klanten van Bruna een eigen familiefoto van zichzelf en de familie Duck maken door een foto te uploaden op Donaldduck.nl/bruna. Het eigen familieportret kan geplakt worden op de speciale familiepagina in het spaaralbum, waarmee het album compleet gemaakt wordt. Op de website van het weekblad worden elke week de leukste families Duck uitgekozen, die eveneens terug te zien zijn op social media.

“Al 60 jaar is Donald Duck te koop bij Bruna! Donald Duck is een bijzonder geliefd character bij onze klanten. Niet alleen als tijdschrift, maar ook als character op artikelen als agenda’s, schoolspullen, etc. Kortom, Donald Duck past bij ons. Vandaar dat we dit jaar samen de 60ste verjaardag van het vrolijke weekblad vieren." [Peter Brouwer, Bruna]

*De hele maand oktober bruist het van de festiviteiten. Naast de spaaractie bij Bruna kan iedereen vanaf 17 oktober een reusachtig mozaïek van Donald Duck van Lego bewonderen tijdens Lego World in Zwolle. En op zaterdag 20 oktober wordt de Donald Duck Weekblad Expositie geopend in het Nederlands Stripmuseum in Groningen – in aanwezigheid van niemand minder dan Donald Duck zelf. Eind oktober is Donald Duck bovendien gasthoofdredacteur van een puur Nederlands maandblad, maar daarover later meer…

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020