Onbegrepen tiener ontroert in Kerstcommercial voor iPhone 5S en AirPlay

Daar zit je dan, als tiener, tijdens de feestdagen opgesloten met je familie in een niet al te modern vakantiehuisje in de sneeuw. Gelukkig zorgt je smartphone voor de broodnodige afleiding. Tot kritiek van het volledige gezelschap natuurlijk. Het onbegrip laat om in dankbare emoties als al het gespeel tot een geslaagd Kerstcadeau blijkt te leiden. […]

Jongereniconen 2014: exit eenzijdige solidariteit door twerkende Generation Now

Voor de achttiende(!) keer heeft ondergetekende voor vakblad MarketingTribune de rubriek ‘Jongereniconen’ samengesteld*. Dit jaar vormen 173 dossiers de grondslag, aangevuld door input van experts en natuurlijk het nodige fingerspitzengefühl. Hieronder lees je een uitgebreide samenvatting van deze datamining. Wat beweegt de Nederlandse jongeren (10-29 jaar) in 2014? Waarop kun je inspelen? Het wordt een jaar […]

Scholen starten met ‘Gezond Schoolplein’, een uitdagende, groene en rookvrije omgeving

Een uitdagend, groen en rookvrij schoolplein is belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van jongeren. Daarom bouwen 70 scholen uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs in de periode 2014-2016 een ‘Gezond Schoolplein’. Zij hebben een belangrijke voorbeeldfunctie voor alle scholen in Nederland. Op een Gezond Schoolplein krijgen jongeren de ruimte om te bewegen en te spelen […]

Run op lespakket De Nieuwe Wildernis

De spectaculaire bioscoopfilm  De Nieuwe Wildernis ging in september in première. In korte tijd trok de film al bijna 700.000 bezoekers naar de bioscoop. De gelijknamige driedelige tv-serie, een geheel nieuwe tv-montage, wordt momenteel door de VARA uitgezonden en scoorde met de eerste aflevering op 11 december hoge kijkcijfers (1,5 miljoen). Podium, specialist in educatieve communicatie, […]

Trend van personaliseren zet door; Verkade geeft gepersonaliseerde chocoladerepen weg in Kerstactie

Het leek even wat rustiger in het aanbod om producten te personaliseren, maar nadat Coca-Cola en Nutella recentelijk succesvolle acties voerden, zie ik momenteel steeds meer mogelijkheden langskomen. Zo kan je bijvoorbeeld een fotootje op M&M’s laten drukken “voor een unieke Kerst” en “iets speciaals zeggen” via een persoonlijk label op een whiskyfles van The Famous Grouse. […]

Most Contagious 2013: inspiratie van Disney, Kleenex, Banksy, Coca-Cola, Durex en zelfs de NS

Elke december weer één van mijn favoriete jaaroverzichten is Most Contagious, waarin de consultants/onderzoekers van Contagious Communications terugkijken op de trends, technologieën en creatieve innovaties die de afgelopen 12 maanden van invloed waren op merken en de communicatie-industrie. In de inleiding van het rapport (pdf) wordt het aardig verwoord: “Consumers no longer want to be […]

Santa Brand Book: ‘De Kerstman ís een metafoor voor merk’

Ter inspiratie. Al drie jaar oud (in 2010 al her en der al gedeeld), maar nu door verschillende marketingblogs weer opgepikt en onder de aandacht gebracht: het *Santa* Brand Book (pdf) van het Engelse communicatieconsultancybureau Quietroom. Humor voert de boventoon, maar tegelijkertijd wordt -proeve van bekwaamheid- getoond waar je in de beschrijving van je merk allemaal […]

Kortjes: kids nutteloos hip, Furby angstaanjagend, sexting zonder consequenties, Samsung videokoning, en meer (week 50, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: An overwhelming share of young people view their eating habits as needing room for improvement, with 80% admitting that while […]

HEMA zet kinderhelden op gepersonaliseerde producten

Vanuit de consument is er nog altijd een toenemende vraag naar gepersonaliseerde producten, met name voor kinderen. Om die reden hebben HEMA en de kinderboekenuitgeverijen Querido, Leopold en Ploegsma de krachten gebundeld. Vanaf vandaag is het mogelijk om online gepersonaliseerde producten van Jip en Janneke, Woezel en Pip, Kikker, Dolfje Weerwolfje en Hoe overleef ik… te […]

Kortjes: het succes van Olli, de hits van Shazam en Spotify, de zoektocht van Generatie Y, en meer (week 49, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: A third of British children are worried about their looks, a new study by parenting site Netmums reveals; a huge […]

JWT’s top 10 trends voor 2014 in 2 minuten: ‘Raging against the machine’

Lijstjestijd! Daar is de jaarlijkse voorspelling van JWT weer. Voor de negende keer zette de Intelligence-afdeling van het internationale communicatie-/marketingbureau de trends voor het komende jaar (en daarna) op een rijtje. Het complete rapport van 211 pagina’s is voor $350 te koop, maar waarschijnlijk neem je genoegen met onderstaande video die het verhaal in twee […]

Het goede voornemen voor 2014: investeer in een beeld uit duizenden

Jongeren absorberen beeld Recente verschuivingen in social media land bevestigen het wederom: jongeren zijn visueel ingesteld. Dit is mede de reden dat jongeren Facebook minder gebruiken en en masse overgaan naar andere netwerken, zoals Snapchat en Instagram. Zolang Kat & Muis al kinder- en jongerencommunicatie bedrijven (ruim 20 jaar), zijn we ons hiervan bewust en […]

Sinterklaas koopt het meeste online, maar de Kerstman geeft meer uit

Uren de stad in op zoek naar het juiste Sinterklaascadeau is voor veel Nederlanders een bron van stress. Uit onderzoek van Currence, eigenaar van iDEAL, blijkt dat een kwart van de Sinten het tegenwoordig anders aanpakt. Zij laten de winkelstraat links liggen en regelen hun Sinterklaasaankopen liever online. De belangrijkste reden hiervoor zijn het vermijden […]

Omdat de doelgroep niet van pre-rolls houdt, maakte Burger King er 64

Vermakelijke case uit Nieuw-Zeeland van Burger King. De hamburgerkoning wilde YouTube inschakelen om jonge mannen te bereiken, maar dat bleek een doelgroep te zijn die niet zo van pre-rolls houdt. De oplossing? De kritiek voor zijn door deze zelf te benoemen (“Oww, I hate these things”) natuurlijk. Er werden 64 filmpjes gemaakt, elke advertentie toegespitst op […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2025