Op 25 juni spreekt Lara Ankersmit (Hoofd Digitale Media NOS) op het congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing over hoe het jeugdjournaal succesvol inspeelt op de nieuwe mediakanalen. Van te voren interviewde wij haar. Bekijk het interview Lees het complete interview Het succes van het Jeugdjournaal is dat wij eigenlijk al bijna 35 jaar het […]
De tv-commercial bij de Tientje voor T. rex-actie van Naturalis is de winnaar van de Nickelodeon Grote Reclame Prijs 2013. Dit maakte de kinderzender vandaag bekend tijdens de Multichannel Conference in de Jaarbeurs Utrecht. Uit 800 commercials, gericht op kinderen, koos een 12-koppige kinderjury de finalisten. Daarna konden Nickelodeon-kijkers stemmen op hun favoriete spot. De kinderjury vond het reclamefilmpje heel […]
Hoogvliet is gestart met een nieuwe spaaractie in samenwerking met verschillende lokale sportclubs. In de supermarkten van de keten sparen klanten vijf weken lang Clubpaspoorten van leden van hun sportclub. Maar liefst 80 lokale sportverenigingen doen mee aan deze bijzondere spaaractie. Met deze actie geeft Hoogvliet een vervolg aan de unieke sportplaatjesactie van 2013, ter gelegenheid van […]
Je vervelen hoeft met sociale media nooit meer. Heerlijk om jezelf te verliezen in berichten op Twitter en grappige filmpjes op Facebook. Wachten op treinen en bussen én daarin vervoerd worden is minder vervelend geworden. Verdiept in hun telefoon, houden medereizigers eindelijk hun mond. Deze trouwe vriend is tenminste altijd bij ons. Toch raken we […]
Door Tim van Polen, Podium Steeds vaker grijpen organisaties die een verhaal willen vertellen, anderen iets willen leren of willen motiveren naar het middel computergames. Ze zijn een effectieve en hippe manier om mensen te bereiken met een boodschap. Serious games nemen toe aan populariteit en worden voor de meest uiteenlopende doeleinden gebruikt, net als […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: The first Global Youth Wellbeing Index is an effort to provide baseline data so that countries can be compared and […]
Nóg een onderzoek in het kader van de Media Ukkie Dagen: kleine kinderen (0 t/m 3 jaar) maken thuis steeds intensiever gebruik van digitale media zoals computers, tablets, televisie, radio, cd’s en dvd’s. Deze trend zet snel door, mede veroorzaakt door het toegenomen bezit van deze media in gezinnen met kinderen t/m 7 jaar. Vooral […]
Hoe krijg je kinderen zo ver dat ze (meer) groente en fruit gaan eten? Moniek Buijzen, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit, onderzoekt hoe je dat op een positieve manier voor elkaar kunt krijgen. Vandaag spreekt zij haar oratie uit. Voorafgaand daaraan vindt een symposium plaats, waar niet de minste onderzoeker uit de groep van Buijzen ‘haar’ […]
Zo maak je je merk relevant voor kinderen’ De manier waarop je je merk relevant maakt voor kinderen, is uiteraard aan trends onderhevig. Terwijl in de jaren ’90 de ‘emancipatie van de kinderconsument’ centraal stond (de jaren dat het vakgebied kindermarketing zich in Nederland ontwikkelde en rekening werd gehouden met de behoeften en wensen van kinderen […]
Vier van de tien Nederlandse kinderopvanginstellingen gebruiken geen digitale media (zoals radio, televisie, tablets of spelcomputers) bij de opvang van kinderen van 2 t/m 4 jaar. Zij doen dit of omdat zij deze media niet geschikt vinden voor kinderen (47%) of omdat zij daar de financiële middelen niet voor hebben (40%). Het merendeel van deze […]
Het percentage jongeren dat op school les krijgt over orgaandonatie neemt toe. In 2009 meldde desgevraagd één op de acht (12%) jongeren op school weleens iets over orgaan- en weefseldonatie te hebben gehoord, in 2013 was dit met een derde gestegen tot één op de zes jongeren (17%). Ook het percentage spontane inschrijvingen van jongeren in […]
De overgang van basisschool naar middelbare school leidt vaak tot meer financiële zelfstandigheid voor kinderen. Kinderen krijgen meer te besteden en gaan meer uitgeven. Maar wie betaalt wat? Ouders van 10 tot 14 jarigen blijken nog altijd ‘gulle gevers’ als het om hun eigen kroost gaat. Zaken als kleding (94%), uitjes (82%) en cadeautjes (79%) […]
Van 7 t/m 21 april 2014 wordt, zolang de voorraad strekt, een paastruc uitgereikt bij elke besteding van 15 euro aan boodschappen in alle Albert Heijn-winkels in Nederland (met inbegrip van de AH Boodschappen-webwinkel) en België, met uitzondering van AH to go. In totaal zijn er acht verschillende kaartjes met een truc, bijvoorbeeld een magische speelkaart, mysterieuze stapels […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: The internet of caring things is a network of connected objects brought to life by a clear mission: to actively […]