Interview met Lara Ankersmit van de NOS

Op 25 juni spreekt Lara Ankersmit (Hoofd Digitale Media NOS) op het congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing over hoe het jeugdjournaal succesvol inspeelt op de nieuwe mediakanalen. Van te voren interviewde wij haar. Bekijk het interview Lees het complete interview Het succes van het Jeugdjournaal is dat wij eigenlijk al bijna 35 jaar het […]

Naturalis wint Nickelodeon Grote ReclamePrijs met ‘Tientje voor T. rex’-commercial

De tv-commercial bij de Tientje voor T. rex-actie van Naturalis is de winnaar van de Nickelodeon Grote Reclame Prijs 2013. Dit maakte de kinderzender vandaag bekend tijdens de Multichannel Conference in de Jaarbeurs Utrecht. Uit 800 commercials, gericht op kinderen, koos een 12-koppige kinderjury de finalisten. Daarna konden Nickelodeon-kijkers stemmen op hun favoriete spot. De kinderjury vond het reclamefilmpje heel […]

[Spaaractie] Clubpaspoorten van 80 lokale clubs bij Hoogvliet: ‘Spaar de toppers’

Hoogvliet is gestart met een nieuwe spaaractie in samenwerking met verschillende lokale sportclubs. In de supermarkten van de keten sparen klanten vijf weken lang Clubpaspoorten van leden van hun sportclub. Maar liefst 80 lokale sportverenigingen doen mee aan deze bijzondere spaaractie. Met deze actie geeft Hoogvliet een vervolg aan de unieke sportplaatjesactie van 2013, ter gelegenheid van […]

In gesprek over Socialbesitas

Je vervelen hoeft met sociale media nooit meer. Heerlijk om jezelf te verliezen in berichten op Twitter en grappige filmpjes op Facebook. Wachten op treinen en bussen én daarin vervoerd worden is minder vervelend geworden. Verdiept in hun telefoon, houden medereizigers eindelijk hun mond. Deze trouwe vriend is tenminste altijd bij ons. Toch raken we […]

Serious games en digital game-based learning: onmisbaar in de educatieve communicatie

Door Tim van Polen, Podium Steeds vaker grijpen organisaties die een verhaal willen vertellen, anderen iets willen leren of willen motiveren naar het middel computergames. Ze zijn een effectieve en hippe manier om mensen te bereiken met een boodschap. Serious games nemen toe aan populariteit en worden voor de meest uiteenlopende doeleinden gebruikt, net als […]

Kortjes: waanzinnig gedroomd, Mona’s klei, morbide obesitas, Noa’s sterren, en meer (week 16, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: The first Global Youth Wellbeing Index is an effort to provide baseline data so that countries can be compared and […]

Onderzoek Iene Miene Media 2014: ‘45% 0-jarigen en 59% 1-jarigen gebruikt al geregeld een tablet’

Nóg een onderzoek in het kader van de Media Ukkie Dagen: kleine kinderen (0 t/m 3 jaar) maken thuis steeds intensiever gebruik van digitale media zoals computers, tablets, televisie, radio, cd’s en dvd’s. Deze trend zet snel door, mede veroorzaakt door het toegenomen bezit van deze media in gezinnen met kinderen t/m 7 jaar. Vooral […]

Positieve wetenschap: Groentefroetels stimuleren kinderen meer groente en fruit te eten

Hoe krijg je kinderen zo ver dat ze (meer) groente en fruit gaan eten? Moniek Buijzen, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit, onderzoekt hoe je dat op een positieve manier voor elkaar kunt krijgen. Vandaag spreekt zij haar oratie uit. Voorafgaand daaraan vindt een symposium plaats, waar niet de minste onderzoeker uit de groep van Buijzen ‘haar’ […]

Kindermarketing? Familyfocus!

Zo maak je je merk relevant voor kinderen’ De manier waarop je je merk relevant maakt voor kinderen, is uiteraard aan trends onderhevig. Terwijl in de jaren ’90 de ‘emancipatie van de kinderconsument’ centraal stond (de jaren dat het vakgebied kindermarketing zich in Nederland ontwikkelde en rekening werd gehouden met de behoeften en wensen van kinderen […]

Onderzoek Media Ukkie Dagen: ‘Digitale media geen structureel onderdeel van de kinderopvang’

Vier  van de tien Nederlandse kinderopvanginstellingen gebruiken geen digitale media (zoals radio, televisie, tablets of spelcomputers) bij de opvang van kinderen van 2 t/m 4 jaar. Zij doen dit of omdat zij deze media niet geschikt vinden voor kinderen (47%) of omdat zij daar de financiële middelen niet voor hebben (40%). Het merendeel van deze […]

Steeds meer jongeren zeggen ‘Ja’ en worden spontaan donor

Het percentage jongeren dat op school les krijgt over orgaandonatie neemt toe. In 2009 meldde desgevraagd één op de acht (12%) jongeren op school weleens iets over orgaan- en weefseldonatie te hebben gehoord, in 2013 was dit met een derde gestegen tot één op de zes jongeren (17%). Ook het percentage spontane inschrijvingen van jongeren in […]

Tweederde ouders betalen kosten mobiele telefoon voor hun kind

De overgang van basisschool naar middelbare school leidt vaak tot meer financiële zelfstandigheid voor kinderen. Kinderen krijgen meer te besteden en gaan meer uitgeven. Maar wie betaalt wat? Ouders van 10 tot 14 jarigen blijken nog altijd ‘gulle gevers’ als het om hun eigen kroost gaat. Zaken als kleding (94%), uitjes (82%) en cadeautjes (79%) […]

Albert Heijn laat kinderen vrolijk paastafelen met leuke paastrucs

Van 7 t/m 21 april 2014 wordt, zolang de voorraad strekt, een paastruc uitgereikt bij elke besteding van 15 euro aan boodschappen in alle Albert Heijn-winkels in Nederland (met inbegrip van de AH Boodschappen-webwinkel) en België, met uitzondering van AH to go. In totaal zijn er acht verschillende kaartjes met een truc, bijvoorbeeld een magische speelkaart, mysterieuze stapels […]

Kortjes: reset-generatie, tjoep, appvoeder, bekken trekken, onder niveau, en meer (week 15, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: The internet of caring things is a network of connected objects brought to life by a clear mission: to actively […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2025