Wat er zo leuk is aan het kijken van online crap

Jongeren die úren naar hun smartphone staren en bijna op de grond liggen van het lachen; ik heb het al zó vaak gezien. De reden dat ze lachen is vaak dat ze iets grappigs zien op sites als Dumpert en 9gag. Op deze sites staan filmpjes en afbeeldingen met een humoristisch of onzinnig karakter, ook […]

Naar het speelgoedmuseum voor de overlevenden

Leuk inzicht: wat te zien is in een speelgoedmuseum, is niet zomaar speelgoed-van-vroeger. Nee, daar is speelgoed te vinden dat heel veel doorstaan heeft, waar een verhaal aan vastzit. Enkele van die verhalen zijn op een vintage manier gefotografeerd/bewerkt voor een printcampagne ter promotie van het Museu dos Brinquedos in Belo Horizonte (Brazilië). Als kinderen zich zouden beseffen dat hun pop, robot […]

Kortjes: sportief met sociale media, een omweg waard, niet lullen maar doen, en meer (week 23, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: A real-time infographic published by PennyStocks shows the mind-blowing amount of activity happening on the Internet on popular sites such […]

Internationaal Motivaction-onderzoek: ‘Millennials vormen generatie van revolutionaire verandering’

Het Nederlandse onderzoeksbureau Motivaction heeft ‘even’ 48.000 volwassenen (18-65 jaar) ondervraagd* over hun motivaties, levensstijl en gedrag. Deze Glocalities-studie vergelijkt de waarden van 18.066 millennials uit 19 landen met oudere generaties. Zijn de veelbeschreven vooroordelen over deze groep waar? Op basis van het segmentatiemodel zou je denken van wel: ten opzichte van ouderen behoren jongvolwassenen […]

Eveline Maureen haakt in op loom-rage met veelbekeken YouTube-instructiefilmpjes

Eind 2013 signaleerden we dat de Amerikaanse jeugd in de ban was van Rainbow Loom* (in de VS werd het tot speelgoed en activiteit van het jaar gekozen), en inmiddels houdt de rage ook Nederlandse meisjes én jongens al een tijdje flink bezig. Met kleine gekleurde elastiekjes en een speciaal plankje worden vol overgave talloze armbandjes en figuurtjes geknoopt. Een […]

Mona ziet het héle gezin Oranje aanmoedigen met een leeuwenmasker op

Het kwam wat langzaam op gang, maar inmiddels kleurt Nederland fel-oranje van al die WK-acties. Ik ga ze op dit blog niet allemaal benoemen (over bijvoorbeeld de ‘juich-tatoeages’ die Coop nu weggeeft weet die supermarkt zelf maar één regel te schrijven, dus waarom zou ik er meer woorden aan besteden?), maar dat Mona’s Toetje van […]

[Spaaractie] NS leert treinreizigers Nederlandse volkslied met ‘Wilhelmusjes’

Met het WK voor de deur heeft de NS onderzoek laten doen naar de kennis van het Wilhelmus onder Nederlanders. Vier van de tien respondenten blijken het eerste couplet van ons volkslied niet te kennen, hoewel bijna driekwart (73%) het wel belangrijk vindt dat we het Wilhelmus kennen. Tijdens de wedstrijden van het Nederlands Elftal kunnen reizigers live meekijken […]

Feel-good WK-commercial (en app) vol tricks van McDonald’s: ‘GOL!’

Ook McDonald’s haakt in op het WK Voetbal. Er zijn diverse WK-producten verkrijgbaar, zoals een oranje WK-milkshake perzik-mango en een WK-burger met bacon in de vorm van een bal. Jaja. Zo goedkoop als dat klinkt, zo rijk is onderstaande commercial uit de VS: ‘In honor of the FIFA World Cup, we’ve searched the globe for the most […]

Het Grote Studentenonderzoek van MNM: ‘Examens wakkeren lustgevoelens aan’

Trendwolves zocht in opdracht van de Vlaamse radiozender MNM uit wat scholieren en studenten tussen de 13 en 25 jaar zoal doen tijdens hun examenperiode. Circa 3.000 respondenten* uit Vlaanderen werden ondervraagd over studiegewoonten, gezondheid, voeding, ontspanning, vrienden en familie, het wereldkampioenschap voetbal en (altijd goed voor de publiciteit)… seks. De resultaten worden deze maand […]

Madurodam lanceert kledinglijn: ‘Zo Groot Is Oranje’

Madurodam lanceert vandaag een eigen sportieve kledinglijn onder de naam Zo Groot Is Oranje. Iedereen herkent het wel: je draagt een trui of t-shirt met opdruk maar eigenlijk weet je helemaal niet wat er nu precies op je kleding staat. Bij Madurodam vonden ze dit een ludiek en mooi uitgangspunt om tekstopdrukken te ontwikkelen die herkenbaar zijn […]

Liever coderen dan vervelen

Kinderen weten nauwelijks wat hen overkomt als ze zich een keer vervelen, want daar hebben ze normaal gesproken helemaal geen tijd voor. Buiten schooluren en huiswerk (en eventuele buitenschoolse opvang) zijn er sportclubs, muzieklessen, verjaardagen, hobby’s, afspraakjes met vriendjes (M/V), games, uitstapjes en klusjes van ouders die de nodige aandacht vragen. En eigenlijk vinden we […]

Huwelijk in zicht voor Donald Duck en Katrien? BD’ers reageren op gepaste wijze

Bruiloften zijn altijd bijzonder, maar sommige huwelijken trekken extra veel aandacht. Zeker als het om beroemdheden gaat, zo bleek vandaag maar weer. In de wandelgangen van roddelblad Sorry wordt gefluisterd dat Donald en Katrien in het huwelijksbootje stappen. Na vele jaren lief en leed gedeeld te hebben, zou het eindelijk gaan gebeuren. Helemaal duidelijk is […]

Kortjes: mobiel internet, gezond eten, comazuipers, schaamte, youtubers, en meer (week 22, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Disneyland Paris has called in an army of architects and others to construct a dream castle – a 10 metre high masterpiece […]

[Spaaractie] Nederland kleurt verder oranje met legioen ‘Hup Holland Hamsters’ van Albert Heijn

En natuurlijk organiseert ook Albert Heijn weer een spaaractie rond het WK Voetbal. Vanaf maandag 2 juni 2014 geeft de supermarktketen haar klanten een ‘Hup Holland Hamster’ cadeau bij besteding van elke 15 euro. Er zijn 23 verschillende Oranje Hamsters die allemaal op een andere manier uitgedost zijn als Oranjesupporter. Ze hebben daarom allemaal een eigen naam. Zo is […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2025