Even aan een willekeurige 9-jarige gevraagd wat hij onder het begrip ‘nieuwe media’ verstaat. Als reactie volgde een lege blik, en na de aansporing om toch te antwoorden: ‘De film The Hobbit 2, want die is nog niet zo lang uit’. Een antwoord dat niet terugkomt in de gangbare definitie, wat de experts ongetwijfeld zullen verklaren met […]
Telenet, Liberty Global en Insafe werkten samen aan een educatief handboek voor jongeren van 13 tot 16 jaar. De handleiding Het Web dat Wij Willen (pdf) stimuleert de dialoog tussen opvoeders en jongeren over veilig en verantwoord gebruik van het internet; het daagt hen uit om hun vaardigheden te testen en meer te leren over hun rechten […]
De Vries Snacks is al ruim 60 jaar actief in de wereld van frituursnacks en naar eigen zeggen een trendsetter als het gaat om productontwikkeling. Zo introduceerde het familiebedrijf in 1954 als eerste de Frikadel in Nederland en in 1984 volgde de succesvolle Mexicano. Nu, weer 30 jaar later, wordt de eerste energysnack van Nederland op […]
“Iedere jaarwisseling brengen heel wat bureaus een trendrapport uit. Lijvige teksten waarin Serieuze Mensen hun toekomstvisies uit de doeken doen. Over media, de wereld, het leven en over jongeren. Waarom komen die jongeren zelf zo weinig aan bod in die rapporten?” — Goede vraag op de website van Young Creators, een community voor ambitieuze en creatieve jonge […]
Als rechtgeaarde mini-homo ludens weet een kind intuïtief hoe een smartphone of tablet te unlocken is. Logisch, want achter één swipe zit een wereld van plezier verborgen. Een interessante markt om apps voor te maken, maar een plek veroveren op het beginscherm van de smartphone of tablet is zo makkelijk nog niet. En àls je […]
Al ruim 15 jaar fotografeert Martijn van de Griendt jongeren over de hele wereld. De tentoonstelling Forever Young, van 1 februari t/m 11 mei 2014 in de Kunsthal in Rotterdam, presenteert een selectie uit zijn oeuvre en zoomt in op zijn foto’s over jeugdcultuur. Als straatfotograaf, werkend in de traditie van Ed van der Elsken, legt Van […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Driven by consumers’ thirst for quicker, more seamless access to the new and facilitated by emerging technologies, the constant stream […]
Vandaag organiseren Klimaatverbond en Greenchoice de achtste en grootste Warme Truiendag ooit, met acties van bijna 200.000 deelnemers door heel Nederland. Op school, thuis en op kantoor trekken zij een warme trui aan en zetten de verwarming wat minder hoog. Zo laten zij zien dat ze het klimaat sparen en energie besparen. Elke graad lager, bespaart […]
Het korte tijdsbestek tussen licht en donker wordt door fotografen 'Magic Hour' genoemd. Dit bijzondere uur vormt de inspiratie voor de documentaire This is my Magic Hour, en voor de SS14-collectie van HUB Footwear. Tijdens de zonsopkomst en de zonsondergang komt de stad op een bijzondere manier tot leven en ontstaan er fraaie surrealistische kleurenschakeringen. […]
Vandaag presenteerde NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia)* de resultaten van de eerste NOM Kids Monitor. Dit multi-client onderzoek** is uitgevoerd door GfK Intomart in het najaar van 2013 onder ruim 2.000 kinderen in de leeftijd 6 t/m 12 jaar. Het brede mediagedrag van de Nederlandse jeugd is in kaart gebracht: van het gebruik van digitale apparaten, gamen, internetten, televisie […]
Op verzoek van Yeti, het Vlaamse tienerblad van Klasse, voerde Trendwolves een ongewoon onderzoek uit over pesten. In spelvorm kwamen 1.200 leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar zélf aan het woord. Ze gaven deze duidelijke boodschap aan hun leraren en ouders: “We pesten. We worden gepest. We willen erover praten. Ja, wij hebben jullie nodig […]
We weten allemaal dat het eten van groente en fruit gezond is, zeker voor kinderen. PLUS wil met een campagne onder de noemer Krachtvoer gezinnen met kinderen stimuleren om meer groente en fruit te eten. Vanaf maandag 10 februari 2014 geeft de supermarktketen bij aankoop van een bepaald soort groente of fruit een ‘3D-beker met powerkracht’ cadeau. […]
Hoe leuk! Al meer dan 1.300 teams van eerste-en tweedejaars vmbo-leerlingen hebben zich aangemeld voor de uitvindwedstrijd Yougi Zoekt. Via een online stemming kunnen de teams de komende weken een ticket naar de regiofinales verdienen. De wedstrijdopdracht: bedenk een technische oplossing voor een maatschappelijk of alledaags probleem. Doel van de uitvindwedstrijd is de vmbo’ers spelenderwijs […]
De Engelse autodealer Nicholas Mee & Co, erkend specialist in verkoop en onderhoud van Aston Martin-auto’s, brengt de DB Convertible op de markt. Het is een handgebouwde ‘Junior Classic Car’, gebaseerd op de iconische cabrio van het merk uit de jaren ’60. Volledig functionerend, tweedeurs, houten stuur, toeter. De topsnelheid (74 km/u) kan worden beperkt […]