Volgens Wikipedia wordt het etiket ‘nerd’ gebruikt voor jonge mensen die afzijdig staan van de populaire ‘mainstreamcultuur’, vaak introvert en wars van sociale status. De populairste definitie van Urban Dictionary is een stuk leuker: ‘iemand wiens IQ hoger is dan zijn gewicht’. Hoe dan ook, met het steeds groter wordende belang van technologie en data […]
Er zijn ondertussen veel samenwerkingen tussen commerciële merken en urban arts organisaties, maar een groot gedeelte van deze initiatieven haalt niet het optimale resultaat. De partijen spreken elkaars taal niet of verliezen de geloofwaardigheid van de doelgroep. Handstand Consultancy heeft een onderzoek uitgevoerd waaruit is gebleken dat er vijf terugkomende thema’s zijn die deze succesvolle […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: This campaign is about the nuisance in the nightlife district in Ghent; to promote liveability and partygoers are the target […]
Kan aantrekkingskracht tussen mannen en vrouwen de wereld verbeteren? Talloze artiesten, kunstenaars en politici zijn overtuigd van wel. John Lennon en Yoko Ono organiseerde in de jaren ’70 al hun legendarische Bed-In-actie om aandacht te vragen voor vrede. Anno 2014 is hun statement voor veel mensen nóg een inspiratiebron. Zo ook voor AXE, dat een […]
Vandaag ontving international Arjen Robben het eerste exemplaar van het kinderboek Arjen Robben en de finale van de Champions League. Hij kreeg deze overhandigd door kinderen uit groep 8 van de Togtemaarschool in Bedum, zijn oude bassischool. Zij waren een van de in totaal veertien groepen 8 uit de provincie Groningen die meeschreven aan dit succesverhaal. […]
De jaren ’90 van de vorige eeuw zijn al enige tijd aan een comeback bezig. Millennials denken met plezier terug aan deze periode, en dus grijpen merken zoals Microsoft hierop terug om positieve emoties op te roepen. ‘Vroeger’ is een populair gespreksonderwerp — lekker nostalgisch mijmeren. Soms met rode koontjes van gêne maar meestal met een […]
Veel bedrijven hebben jongeren met een bijbaan in dienst. Eén op de drie jongeren van 13 en 14 jaar werkt al en bijna 60% van de 15- en 16-jarigen. Dat zijn ruim 300.000 jongeren die bij werkgevers aan de slag zijn. Populaire banen zijn vakkenvullen, kassière en de krantenwijk of folders rondbrengen. Albert Heijn, Jumbo en PostNL/Netwerk […]
De nieuwe omvangrijke zedenzaak, waarbij 400 kinderen door een man via de webcam zouden zijn aangezet tot seksuele handelingen, laat wederom zien dat het gebruik van internet voor kinderen niet zonder gevaren is. Kinderombudsman Marc Dullaert doet een oproep aan ouders om nauw betrokken te blijven bij wat hun kind op internet doet: “Ouders hebben vaak […]
Ouders die verhaal komen halen, een leerling die een tas smijt naar een conciërge of een docent schoffeert — voorbeelden van alledaagse gebeurtenissen waar scholen mee te maken krijgen. Soms loopt het uit de hand met alle gevolgen van dien. Afgelopen jaarwisseling heeft weer eens duidelijk gemaakt dat agressie tegen werknemers met een publieke taak […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Old Spice appears to be gunning directly for Axe with a new line of refresh body sprays; some of its […]
Actrices Georgina Verbaan en Tjitske Reidinga verlenen hun stem aan de katten Pim & Pom in de gelijknamige familiefilm, gebaseerd op de illustraties van Fiep Westendorp (bekend van Jip en Janneke) en karakters van Mies Bouhuys. De cabaretiers Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman vertolken de rollen van de nichtjes die de poezen meenemen voor […]
De grensverleggende en prijswinnende tv-serie The Powerpuff Girls van maker Craig McCracken vierde kortgeleden het 15-jarig jubileum op Cartoon Network. En de meiden keren terug met een nieuwe, opnieuw ontworpen special, waarin het trio superheldinnen niet alleen de stad Townsville moet redden, maar de hele wereld. Hoewel de doelgroep van het programma -meisjes in de […]
Volkswagen sponsort al 25 jaar olympische sporters. Dat jongens en meisjes (en hun ouders) hun sportidolen dus al 25 jaar in een Volkswagen kunnen zien wegrijden, is een mooi insight om een commercial op te baseren. Getoond wordt hoe de jeugddroom van de Nederlandse turner Epke Zonderland werkelijkheid is geworden. Ik schreef het al vaker: […]
De Finse gameontwikkelaar Supercell is wereldwijd behoorlijk succesvol met Clash of Clans en Hay Day, spellen voor smartphone en tablet, gratis te downloaden via de App Store en Google Play. Beide titels staan al een behoorlijke tijd in het toplijstje van meest gedownloade games en zijn een belangrijk tijdverdrijf (en gespreksonderwerp) voor veel kinderen. Blijkbaar is dat […]