TeamAlert lanceert nieuwe Bobcampagne gericht op jonge festivalgangers: ‘Bobtival’

Jongeren trekken weer massaal naar de festivals deze zomer, en veel bezoekers nemen de auto omdat deze vaak afgelegen plaatsvinden. Uit onderzoek van het Trimbos-instituut bleek eerder dat ruim een kwart van de ondervraagde uitgaanders na een uitgaansavond of festival onder invloed heeft gereden. En volgens het Openbaar Ministerie is er bij 15 tot 20% van alle […]

Nibud: ‘Ouders geven kind 5 euro voor rapport, en 50 euro aan cadeaus voor verjaardag’

Drie van de vijf basisschoolleerlingen krijgen rapportgeld, doorgaans rond de € 5 per rapport. Het inkomen van de ouders of de leeftijd van het kind speelt hierbij geen rol. Dit blijkt uit onderzoek* (pdf) van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) naar het ‘geldgeefgedrag’ van ouders en de invloed van kinderen en andere ouders hierop. Aan verjaardagscadeaus besteden […]

Nieuwe campagne, want ‘kinderen en jongeren hebben hulp nodig bij inlassen van offline pauze’

De Nationale Academie voor Media & Maatschappij organiseerde vandaag de ikbenoffline.nl-zondag. Kinderen, jongeren en ouders werden opgeroepen om eens een dag helemaal níet online te zijn — een pleidooi voor een offline pauze voor de ‘wifi-generatie’. Volgens de initiatiefnemers is dit hard nodig omdat de jeugd nog maar moeilijk weerstand biedt tegen alle online verleidingen zoals gamen, Facebook en Whatsapp. […]

Kortjes: Barbie op LinkedIn, 750.000 kilo hagelslag, boeken uit klas, en meer (week 27, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Do you enjoy playing with LEGO, but can’t keep up with the many sets that keep getting released? Pley is a California-based […]

Apple inspireert ouders met handige apps in commercial voor iPhone 5s

Recent onderzoek van IKEA toonde aan dat ouders meer aandacht hebben voor hun mobiele telefoon en voor sociale media dan dat ze tijd doorbrengen met hun kinderen. Dat klinkt als een zorgwekkende conclusie, maar in een nieuwe commercial ter promotie van de iPhone 5s laat Apple zien dat het een het ander niet hoeft uit te […]

[Recensie] ‘It’s complicated’ van danah boyd -over het socialemedialeven van jongeren- in 10 oneliners

danah boyd (nee, geen hoofdletters) heeft begin dit jaar haar nieuwe boek It’s complicated gepubliceerd, gebaseerd op acht jaar onderzoek. De social media-expert/jongerenonderzoeker (Microsoft Research/New York University/Harvard Berkman Center) noemt het een poging om het netwerk-leven van tieners uit te leggen aan iedereen die zich zorgen maakt over hen — ouders, leerkrachten, beleidsmakers, journalisten en soms zelfs leeftijdsgenoten. Ze […]

Belgische Brouwers: ‘Nog geen 16? Geen bier tijdens de festivals!’

Bij de start van de festivalzomer willen de Belgische Brouwers opnieuw duidelijk maken dat wie nog geen 16 jaar is, geen bier krijgt. Met speciale posters die de muziekfestivals gratis kunnen gebruiken, geeft de beroepsvereniging aan jongeren onder de 16 jaar de boodschap mee dat ze er ‘alles’ mogen vragen … alleen geen bier. De brouwers hopen ook dat […]

Kortjes: als een meisje, als een mot, als een Nederlands liedje, en meer (week 26, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: From dolphins to dogs, playing is nearly universal across mammal species, and play drives some of humanity’s greatest achievements; children will play whether […]

Carat lanceert boekje ‘Focus on Teens’, inclusief nieuwe segmentatie: Gamers, Beauties, Greenies, Markies

Tijdens #KJ14 lanceerde mediabureau Carat het nieuwe boekje Focus on Teens, een antwoord van bijna 100 pagina’s op de vraag van hun klanten: “Zijn jongeren nog wel te bereiken?”. Met als doel: overzicht en vernieuwend inzicht in de brede jongerengroep 13 tot en met 19 jaar. Wat houdt ze bezig, hoe en waarom gebruiken ze welke media? De gegevens zijn afkomstig […]

Congresverslag (2): ‘Trends in Kids- en Jongerenmarketing’ — jongerendag #KJ14

Na een succesvolle ‘Kidsdag’ gisteren, staan vandaag jongeren centraal op de 23ste editie van het congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing, in DeFabrique in Utrecht. Prima sprekers, inhoudelijk inspirerend, veel leuke mensen, goede koffie (met dank aan Young Advertising), en dus… te weinig tijd. Belangrijkste bevindingen van de dag: dé jongere bestaat niet, meten is weten, goed doen loont, de inhoud en de […]

Congresverslag (1): ‘Trends in Kids- en Jongerenmarketing’ — kidsdag #KJ14

De 23ste(!) editie van het congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing vindt plaats in DeFabrique in Utrecht. In een volle  zaal — ruim 100 aanwezigen — is er dit jaar met name veel aandacht voor een verantwoorde aanpak binnen marketing richting de jeugd, voor ‘gezinspraak’ en voor de rol van mobiele apparaten. Veelgehoord advies is om het […]

SuperTrash en Campina lanceren ‘Cool to school’-collectie

Da’s nog eens een onverwachte combinatie: onder het motto ‘Die komt er wel’ lanceren zuivelfabrikant Campina en modemerk SuperTrash Girls samen een collectie voor kinderen. Speciaal voor deze samenwerking komt ST. Girls nu ook met een collectie voor jongens in de leeftijd van 7 tot 12 jaar. De cool to school-items zijn vanaf vandaag exclusief te verkrijgen via het Eurosparen-platform, het […]

Basisschoolleerlingen denken mee over ‘Ik eet het beter’-platform van Albert Heijn

Albert Heijn slaat vandaag een nieuwe weg in met het in 2006 geïntroduceerde lesprogramma over gezonde voeding voor basisschoolleerlingen. Leerlingen nemen vanaf nu niet meer alleen deel maar gaan meedenken om zelf te bepalen hoe het nieuwe Ik eet het beter-platform eruit komt te zien. De Missing Chapter Foundation* faciliteert de dialoog tussen de kinderen en […]

IKEA onderzoekt Life at Home: ‘Ouders verkiezen ’s ochtends mobiele telefoon boven kinderen’

Twee weken geleden kon je dit al lezen als ‘kortje’, maar deze nieuwe Nederlandstalige samenvatting wil ik je toch niet onthouden. Het is namelijk nieuwswaardig: de ochtenden van stedelingen zijn chaotisch en druk, maar ouders besteden nog steeds drie keer zo veel tijd op hun mobiele telefoon en social media dan dat ze tijd doorbrengen […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2025