[Viral] Epische PlayStation-commercial voor Star Wars Battlefront-game: ‘Greatness Awaits’

Met dank aan Star Wars: The Force Awakens verwacht de speelgoedhandel dat komende maanden eindelijk weer eens omzetknallers zullen worden. Het lijkt wel of alles wat met de langverwachte film te maken heeft in goud verandert. Neem bijvoorbeeld onderstaande commercial/trailer voor de game Star Wars Battlefront voor PlayStation 4: binnen een dag is de video 700.000 keer bekeken op YouTube alleen, en dat is best begrijpelijk, want de etiketten ‘episch’ en ‘cool’ zijn deze keer niet overdreven.

In de woorden van de reclamemakers: “As kids, we’ve all dreamed about being a Jedi and now (and for some of us many years later) PS4 allows you to immerse yourself in the fiction like never before.” Mooi hoe nostalgie tot leven komt.

“The Force Is Strong With PlayStation.”

[Creatie door BBH New York; via Creativity]

PS  klik hier voor de trailer van de film, in december in de bioscoop.

10 conclusies uit Nationale School Onderzoek 2015: ‘Meer aandacht voor gezonde snacks en loverboys’

Het AD heeft de resultaten van het Nationale School Onderzoek gepubliceerd. Ruim 85.000 mensen verspreid over heel Nederland hebben de onderwijsenquête ingevuld. Alle uitkomsten zijn online beschikbaar, waarbij je de meningen uit je eigen regio kan vergelijken met die van heel Nederland. Volgens de krant is de belangrijkste conclusie dat ouders meer vakken in het basisonderwijs willen; een meerderheid is voorstander van het verplichten van Engels (79%), omgangsvormen (69%) en omgaan met sociale media (63%).

Dit zijn naar mijn mening de tien andere meest opmerkelijke bevindingen:

  • 56% van de ouders is het eens met de stelling dat scholen in het basisonderwijs alleen nog gezonde traktaties moeten toestaan in de klas, 26% is het hier niet mee eens;
  • 68% vindt dat basisscholen afspraken met leerlingen moeten maken over kleding (bijvoorbeeld het dragen van hotpants, hoofddoeken of petjes), 19% vindt van niet; in het voortgezet onderwijs is dit respectievelijk 70% en 17%;
  • 35% wil op de basisschool ook aandacht voor islamitische feestdagen, voor het voortgezet onderwijs is dat 37%;
  • 20% van de ouders vindt netjes leren schrijven minder belangrijk dan goed leren typen, 69% vindt het tegenovergestelde;
  • 70% is van mening dat scholen in het voortgezet onderwijs alleen nog gezonde snacks aanbieden in de kantine of automaten, van 18% hoeft dat niet zo;
  • 56% denkt dat scholen in Nederland voldoende gebruiken maken van moderne technologie (zoals computers, tablets, smartphones en smartboards), 26% vindt van niet;
  • 54% vindt dat seks op internet/pornografie aan bod moet komen binnen de seksuele voorlichting in het basisonderwijs, voor het voortgezet onderwijs is dat 78%;
  • Voor wat betreft seksuele voorlichting in het VO wordt het thema loverboys/dwang het belangrijkste thema gevonden (86%), daarna soa’s (84%);
  • 90% geeft aan dat scholen meer tijd aan het onderwerp pesten moeten besteden;
  • 66% is het eens met de stelling dat er in de basisschool te weinig mannen voor de klas staan, 8% is het daarmee oneens.

Klik hier voor de overige resultaten. NB  hierboven heb ik de antwoordcategorieën ‘helemaal mee eens’ en ‘enigszins mee eens’ opgeteld, waardoor er afrondingsverschillen kunnen zijn.

[Afbeelding via Adeevee; uit advertentie Xanlite]

Sensoa-campagne spoort jongvolwassenen aan zich te laten testen: ‘Share love, geen soa’

Het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid Sensoa heeft een nieuwe campagne gelanceerd om jongvolwassenen aan te sporen zich te laten testen op soa’s voor ze in een nieuwe relatie het condoom weglaten. Onder de slogan ‘Je hoeft geen slet of player te zijn om eeen soa te krijgen’ weerlegt de campagne het vooroordeel dat enkel wie seks heeft met (veel) wisselende sekspartners, kans loopt op een soa; ook personen in vaste relaties hebben kans op een besmetting, indien één van hen ooit seks zonder condoom had.

Soa’s, en vooral chlamydia, komen vaak voor binnen de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar. Volgens schattingen is 1 op 20 jongeren en jongvolwassenen besmet met chlamydia. Daarom wil Sensoa vooroordelen weerleggen en deze doelgroep aanzetten zich te laten testen op soa’s, dat kan bij elke huisarts of gynaecoloog. ‘Share love, geen soa’ is niet toevallig de baseline; voor het eerst wordt gesproken over soa in de context van relaties. ‘Sharing’ is ook zeer populair binnen de doelgroep, zowel via de sharing economy als via sociale media, vandaar deze aanpak.

De campagne loopt via verschillende online en offline kanalen: onderstaande affiches in clubs, toiletten, fitnesscentra en fuifpakketten aan homohoreca, beelden op bussen in alle (studenten)steden en de tekst ‘Share een fiets, geen soa’ op zadelhoesjes. Verder worden condooms verspreid op de Flair Shopping Day en in clubs via het Quality Nights Netwerk van VAD.

sensoa affiches

Ook sociale media worden ingezet. Op YouTube zullen prerolls verschijnen met een vrijend koppeltje (zie hieronder), op Facebook is een filmpje te zien met hetzelfde koppel. Beide filmpjes zetten uiteindelijk aan tot doorklikken naar Seksualiteit.be, de site over seksuele gezondheid van Sensoa.

Ook beroepsgroepen zoals huisartsen en gynaecologen worden geïnformeerd en bewustgemaakt.

De campagne loopt met steun van de Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen en een groot aantal partners. En kritiek is er ook al.

[Creatie door Absoluut]

ABN AMRO laat moeder én vader van ‘Maartje’ aan het woord, in aparte commercials

We hebben allemaal onze eigen gedachten bij de toekomst van onze kinderen, en we willen allemaal het beste voor hen — dat is wat ABN AMRO in twee nieuwe commercials vertelt. Deze zijn onderdeel van de bredere campagne Wat is jouw verhaal? (die volgens Adformatie kritisch ontvangen is); de ambities van de klant worden centraal gesteld, wat natuurlijk eigenlijk altijd zou moeten gebeuren. Hoe dan ook, dat verschillende gezinsleden vaak verschillend over zaken denken (maar er samen wel uitkomen) is een feit dat in veel reclame voor het gemak over het hoofd wordt gezien.

Dat ABN AMRO nu de moeder en de vader van dochter ‘Maartje’ aan het woord laat, in twee aparte spotjes, is op z’n minst leuk gevonden, maar ook slim gedaan omdat op deze wijze die verschillende gezinsleden aangesproken worden en argumenten aangereikt krijgen. ‘Gezinspraak’ in optima forma dus.

Ter promotie van de KinderToekomst Spaarrekening voert ABN AMRO de campagne tevens online; in banners komt zowel de mening van de moeder als die van de vader langs. Dat de website van de bank aansluit bij de campagne (ook dat wordt nog wel eens vergeten door adverteerders) en ouders tips geeft over een mooie start voor later, maakt het alleen nog maar sterker.

[Creatie door N=5]

In commercial voor Intertoys weet verkoper héél goed hoe kinderen reageren op verjaardagscadeaus

Het is zo’n commercial dat als die uitgezonden wordt je toch even van je smartphone of tablet opkijkt voor een blik op het televisietoestel en vervolgens een glimlach niet kan onderdrukken. Nu is speelgoed natuurlijk bij uitstek een onderwerp waar positieve emoties een rol spelen, fijn dat Intertoys verder gaat dan alleen een bepaald product centraal stellen (in de tag-on wordt die koppeling overigens wel -heel slim- gemaakt*). We zien een verkoper die verrassend goed weet te voorspellen hoe kinderen zullen reageren als ze een bepaald cadeau krijgen: ‘Yes!’.

Het tv-spotje heeft de treffende titel ‘Wauw’ gekregen. Ik ben benieuwd of de echte verkopers in de echte Intertoys-winkels getraind zijn om ook zo goed advies te geven of dat ze blijven hangen in ‘als het er niet staat hebben we het niet’. Worden klanten in de praktijk ook verrast (dat zou pas ‘wauw’ zijn!) of is het gewoon weer reclame die weliswaar leuk is maar de werkelijkheid enigszins overdrijft? Laten we de proef op de som nemen.

[Creatie door Mensch]

*Ook goed: op het YouTube-kanaal van Intertoys worden gametrailers, thema’s van Lego & Playmobil, productdemo’s en speluitleg van 999 Games, Goliath en Hasbro gedeeld.

Fraaie animatievideo Daisy Chain werpt gepeste kinderen bloemetjes toe: ‘Pesten is voor mensen zonder verbeelding’

Toen een zoon van de Australische schrijver/regisseur Galvin Scott Davis gepest werd en hij geen goed kinderboek over dit onderwerp kon vinden, is hij het zelf maar gaan schrijven. Het leidde tot de interactieve app Dandelion, in 2012 een nummer 1-bestseller bij iTunes. Het verhaal over Benjamin Brewster en zijn magische madeliefjes moedigde ouders en kinderen aan om het pestgedrag te bespreken en te ontdekken of sommige problemen opgelost kunnen worden met een beetje verbeelding.

Er is nu een afgeleide van dit bedtijdverhaal in de vorm van Daisy Chain, een animatiefilm van ruim 5 minuten waarin Benjamin hulp biedt aan Buttercup Bree. Het fraaie filmpje is voor iedereen gratis te zien op YouTube (en dus hieronder) en wordt ook al gebruikt door organisaties die zich inzetten tegen de pesten. De stem in de video is van actrice Kate Winslet, de illustraties van Anthony Ishinjerro en de animatie van Frederick Venet. Via ilovedaisychain.com

“I am not a bullying expert, I am just a writer. But it seems to me that it is much worse now because of social media and electronic devices. Devices can be brilliant but it is so easy for someone to click a button and a million people are suddenly seeing a photo, and the impact on children is devastating.” [Galvin Scott Davis]

[Via The Guardian, daar ook meer informatie; zie ilovedaisychain.com voor het verhaal en bijbehorende producten]

Kortjes: Baby Badass, Teacher Truths, Sarah & Juan, Discover the Forest, Patat d’ Amour, Veel Meer Meester, en meer (week 42, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Teens are spending more time on Netflix and YouTube as opposed to traditional TV; the amount of time they spend on these websites combined equates to 59% versus traditional TV at 29% (Piper Jaffray)

Youngsters who check their phones continually, snap if you interrupt them and are so preoccupied with texting that they skip sleep and don’t get their work done may be compulsive texters, a new study says (The New York Times)

Add The Economist to the list of entities that want to understand the mysterious millennial mindset; surveying nearly 90,000 millennials, Gen Xers and baby boomers, they wanted to better understand the media consumption habits of a generation that some say is hard to target (Adweek)

A new study has found that millennial parents are more likely to report their children are their best friends and decision-making in their family is more shared between parents and kids, instead of a traditional system of hierarchy (The Washington Times)

While hidden piercings and tattoos are nothing new, the trend toward a minimal aesthetic has grown overall — it’s a push toward undercover defiance, a desire to be scandalous but only a little bit; rebellion is more mainstream than ever, meet the baby badass (Mashable)

In this Teacher Truths campaign Clearasil and agency Droga5 present a collection of real teachers to remind us that life goes on long after your last hideous face pimple has popped (Fast Company)

Facebook has launched controls to let you filter out bad memories; go to your ‘On This Day’ page and then you can enter a date or person to have content filtered out the next time that date or person is about to be shoved into your unsuspecting face (TechCrunch)

Facebook is testing a ‘dedicated place on Facebook for people to go when they exclusively want to watch video’, which will help ‘people discover, watch and share videos on Facebook that are relevant to them’ — just like you can do on YouTube, the world’s biggest video site (re/code)

Sphero just pulled off a global Snapchat campaign that generated over 10 million views in just 24 hours and the company’s product sold out in a matter of hours by working with just five Snapchat influencers; it helped that what Sphero was selling was a new hot toy (The Wall Street Journal)

Teens looking to communicate with one another without meddling adults getting in the way have a fun new app to play around with: Beep — the app allows the user to utilize a high frequency ringtone that can only be heard by fellow teenagers (iDigitalTimes)

UNICEF announced a new partnership with Target to sell a child-friendly fitness band, which helps kids in the U.S. become more active while at the same time saving the lives of malnourished children around the world (Mashable)

Wrigley has picked up millions of viewers with Sarah & Juan, a high school romance with a heart-moving ending; the Extra Gum commercial uses Extra wrappers as the connecting point in which Sarah and Juan learn to share their lives (The Inspiration Room)

Blue jeans are increasingly going out of style, and even industry heavyweights like Levi’s and Gap are taking notice; teens are now buying more gear from Nike and Lululemon over denim classics from brands like Abercrombie, according to a recent Piper Jaffray survey (Business Insider)

Mercedes-Benz‘s new ad doubles as a social experiment for children; the automaker installed heavy-duty magnets inside toy cars to highlight its Brake Assist System PLUS — a video shows kids, who are delighted by crashing toy cars, playing with the magnet cars (Adfreak)

Mattel, DC Entertainment and Warner Bros joined forces to launch DC Super Hero Girls, a universe that aims to build character and confidence; hoping to empower girls to discover their true potential, DC Comics’ female characters have been reimagined as more relatable teens at school (PSFK)

Disney has added Europe and the Middle East to the list of places in which it has launched The Duckforce Risesa card-battling RPG starring Disney’s most famous ducks –Donald Duck, alter ego Phantom Duck, and Uncle Scrooge all appear. (Pocket Gamer)

Open Bionics, a startup supported by Disney’s 2015 accelerator program, has developed an uplifting idea in the area of 3D-printed prosthetics: artificial hands based on popular Disney, Marvel and Star Wars Marvel characters (Creativity)

In the latest installment of the Ad Council and the U.S. Forest Service’s Discover the Forest campaign, the Barbarian Group puts fake VR headsets on a bunch of eight and nine year-olds and promises them they can test ‘the most realistic video game in development’ (Adfreak)

If you’re the parent of a young teen with intense mood swings, researchers have good news — those emotions are probably normal and should calm down as your child moves through adolescence (NPR)

Nederlandse kinderen zijn doltevreden met hun leven, blijkt uit een nieuwe studie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO); ze zelfs gelukkiger dan hun leeftijdsgenootjes in 34 andere westerse landen — ze zijn gewend hun hart te luchten (AD)

Foto’s van gekleurd schaamhaar, imperfecte borsten en zoenende mannen — niet gepast volgens de huisregels van Instagram, maar toch verschijnen er steeds meer Instagramaccounts waar flink geprovoceerd wordt; Instagram lijkt bij uitstek de plek om taboes te doorbreken (YoungWorks)

Hoe je een gesprek met een meisje via de Whatsapp gaande houdt zodat zij alleen maar met je wil zoenen, daar leidt geen opleiding voor op — waarom niet? (Neder-L)

Van veel appen en spelletjes doen op hun smartphone kunnen kinderen een ‘appnek’ krijgen, waarschuwt een Australische chiropractor (RTL Nieuws)

Recent onderzoek van Motivaction in opdracht van protestprovider Robin Mobile, toont aan dat met name mobiele gebruikers in de leeftijdscategorie 15 tot en met 34 jaar massaal en regelmatig de databundel bij hun mobiele aanbieder overschrijden (Emerce)

Ter ere van de nieuwe 3D game DuckWorld Smart Adventures, waarin Duckstad voor het eerst tot leven komt in 3D, nam de Duckstadkrant NU.nl over met het leukste nieuws uit de stad van Donald Duck (Adformatie)

De Evangelische Omroep komt met een nieuw televisieprogramma waarin jongeren begluurd worden tijdens het slapen (Sp!ts)

Een nieuw concept, logo, huisstijl, website, twee online films en een PR-traject voor Optimax — het merk gelooft dat het geen gestress in het gezin mag opleveren om kinderen voldoende vitamines binnen te laten krijgen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan (Fonk Online)

Eén op de drie Nederlanders gooit meerdere keren per week eten en drinken weg; jongeren onder de dertig en gezinnen zijn de grootste verspillers (NOS)

Het Kröller-Müller Museum heeft de nieuwe Museumeducatie Prijs van 50.000 euro gewonnen voor de Digitale scheurkalender Elke dag kunst; de Digitale scheurkalender is een innovatieve applicatie voor het digitale schoolbord (Kröller-Müller)

Het merk Bolletje is door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2015; uit het consumentenonderzoek blijkt dat Bolletje het hoogst scoort op kwaliteit, innovatie en expressiviteit, op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Calvé en Pampers (Fonk)

Na de snelle Boem Patat-recepten voor studenten en de ‘Patatti Incognito’ voor Belgen serveert VLAM dit najaar de ‘Patat d’ Amour’ — dit nieuwe thema is er voor wie iets lekkers op tafel wil toveren voor zijn of haar (toekomstig) lief (AGF)

Blijkbaar gaan steeds vaker ouders professionele hulp inroepen om hun kinderen beter te laten presteren op school: “Ze ervaren druk om succesvolle kinderen op te voeden, die het altijd goed doen op school” (X, Y of Einstein)

De Veel Meer Meester-campagne is afgetrapt; een groot aantal Nederlandse pabo’s heeft, op initiatief van Fontys Hogescholen, Stenden en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, een brede aanpak ontwikkeld om meer (jonge) mannen voor de klas te krijgen (PO-Raad)

Intel heeft een computermodule gemaakt, waarmee leerlingen kunnen experimenteren met IT (AutomatiseringGids)

Het Nederlandse onderwijsstelsel geeft kinderen uit zwakkere milieus minder kansen, concludeert een groep onderwijskundigen, sociologen en economen (de Volkskrant)

Steeds minder kinderen gaan naar de formele kinderopvang; de afname bedraagt 72 duizend kinderen in de periode tussen 2012 en 2014 (CBS)

Yahya maakte zijn school niet af, maar besloot jaren later werken met leren te com­bi­neren; nu is de documentaire over zijn vruchteloze sollicitaties een waarschuwing voor scholieren (Het Parool)

Een kwart van de jongeren tussen de veertien en twintig jaar wil de nieuwste telefoon, zelfs als dat tot financiële problemen van hun ouders leidt; de jongeren willen dit vooral omdat ze anders buiten de groep vallen, blijkt uit een peiling door het Nibud (De Telegraaf)

Mensen die in de zomer zijn geboren, zijn vaak gezonder dan mensen die elders in het jaar geboren zijn (NU.nl)

Bij de landelijke intocht van Sinterklaas in Meppel zullen dit jaar veel ‘schoorsteenpieten’ meelopen en minder gewone zwarte pieten — dat zijn pieten met enkele roetvegen op het gezicht, terwijl de rest van het gelaat niet zwart wordt gemaakt (nrc)

Hoe kijken kleine kinderen aan tegen Zwarte Piet? Wetenschappers van de Universiteit Leiden gaan onderzoek doen naar deze vraag, omdat daar volgens hen nog niets over bekend is (omroepwest.nl)

En tot slot, klik hier voor 9 manieren om een trendcultuur op te bouwen (Trendwatching.com)

Harde beelden in campagne Infrabel moeten spoorlopers afschrikken

Ondanks alle inspanningen om dit levensgevaarlijke gedrag in te dammen, lopen steeds meer mensen de sporen op waar dat verboden is. Zo is het aantal spoorlopers in België tijdens de eerste zes maanden van 2015 gestegen in vergelijking met dezelfde periode het jaar daarvoor. Dit jaar vielen zelfs al een dode en een zwaargewonde door spoorlopen. Infrabel, in nauwe samenwerking met Securail, NMBS en de politie, lanceert een nieuwe en harde bewustwordingscampagne om spoorlopers te confronteren met de realiteit.

Heel wat mensen schatten de snelheid van een aankomende trein totaal verkeerd in; het is niet omdat jij een trein ziet dat de treinbestuurder jou ook ziet. Om mensen daarvan bewust te maken, werd voor deze campagne een crashtest met paspoppen en een werktrein van Infrabel uitgevoerd (NB speciaal hiervoor werd het spoor buiten dienst gesteld zodat iedereen veilig kon werken).

De test was eenvoudig. De treinbestuurder rijdt 80 km/u. Net na een overweg staan meerdere poppen op de sporen. De treinbestuurder doet er echt alles aan om zo snel mogelijk te stoppen. Maar ondanks het feit dat hij volop remt en ‘maar’ 80 km/u rijdt (de meeste treinen op het Belgische spoornet rijden sneller), zijn meerdere aanrijdingen niet te vermijden. De remafstand is langer dan 400 meter! De boodschap is duidelijk: illegaal op de sporen lopen is levensgevaarlijk en een trein op snelheid kan niet meteen stoppen.

Het is de eerste keer dat Infrabel voor zijn bewustwordingscampagnes met dergelijke harde beelden werkt. Niet om te kwetsen — het is een bewuste keuze om aan alle spoorlopers de realiteit te tonen, hen te laten zien wat de gevolgen kunnen zijn. Het kan niet genoeg benadrukt worden: “Voor je eigen veiligheid, loop nooit op de sporen. Je leven is een omweg waard.”

Om zo veel mogelijk mensen te bereiken, wordt de video in alle bioscoopzalen in België getoond en in alle grote stations hangen affiches van de nieuwe campagne. Daarnaast wordt er ook zwaar ingezet op de sociale media en is er de website www.loopnooitopdesporen.be met extra informatie. De beelden van deze campagne worden daarnaast gebruikt om te sensibiliseren in scholen van het secundair onderwijs die in de buurt van spoorinfrastructuur (hotspots) liggen. Men wil zo veel mogelijk jongeren bereiken omdat we merken dat het vaak zij zijn die op de sporen lopen. 

Naast sensibiliseren wordt er ook ingezet op technische maatregelen: afsluitingen, struikelmatten en camera’s. Spijtig genoeg is ook een repressieve aanpak nodig om overtreders op andere gedachten te brengen — zware boetes voor overtreders dus.

Wooky Entertainment lanceert kledinglijn ‘Zip Tops by Style Me Up’

Wooky Entertainment, bekend van Style Me Up (DIY-producten speciaal voor jonge fashionista’s van 8-14 jaar, zoals bijvoorbeeld Charmazing), lanceert in het voorjaar van 2016 haar eigen unieke DIY-kledinglijn: Zip Tops by Style Me Up. Het gaat om tank tops die je aan elkaar ritst. Elke top bestaat uit twee panels. Het introductie-assortiment bestaat uit zes uni kleuren en 18 prints. Zo kan er eindeloos gevarieerd worden en kunnen meiden elkaar inspireren met hun gekozen combinaties. Daarnaast kunnen meiden online hun eigen print ontwerpen en laten ontwikkelen. 

Style Me Up staat voor producten die meiden zelf kunnen maken en/of personaliseren, onder het motto  Wees creatief, wees jezelf’. En dus is die karakteristieke DIYtouch ook aanwezig in de kledinlijn: de Zip Top kan gepersonaliseerd worden door er charms aan toe te voegen. De charms zijn collectables die de meiden ook weer kunnen ruilen met vriendinnen. De charms zijn apart verkrijgbaar.

tops2

“Deze eigen kledinglijn is een logische ‘next step’ voor het fashion merk Style Me Up. Het unieke van deze tops past volledig bij de merkwaarden, waardoor Style Me Up nog meer zal gaan leven onder de doelgroep tweens.” [Mignon Klerk, Hoofd Marketing van Wooky Europe]

Zip Tops by Style Me Up zijn vanaf het voorjaar van 2016 verkrijgbaar in geselecteerde kledingwinkels. De adviesverkoopprijs per panel is €9,99, per charm €2,99.

Het Mariniers Museum wordt levensgrote kijkdoos

Ontwerpbureau dog design en Van Straaten, specialist op het gebied van innovatieve visuele communicatie, hebben het Netherlands Marine Corps Museum (ook wel: het Mariniers Museum) in Rotterdam omgetoverd tot een levensechte kijkdoos. In de familietentoonstelling Expeditie Speurneus 2.0 kruipen kinderen in de huid van ‘combat trackers’, de spoorzoekers van het Korps Mariniers. Met hulp van een creatief design en hoogwaardige prints en materialen wanen de jonge bezoekers zich middenin de natuur, waar zij sporen zoeken en mysteriën ontrafelen.

Net als de mariniers gaan jong en oud op wereldreis door bos, jungle en ijzige vlakten waar zij sporen verzamelen. Aan het eind worden mysteriën ontrafeld in het sporenlab.

In het Netherlands Marine Corps Museum wordt 350 jaar geschiedenis van het Korps Mariniers verteld. De organisatie had behoefte aan een nieuwe, creatieve invulling van dit museumconcept en schakelde daarom de genoemde bureaus in. De verschillende omgevingen komen in het museum tot leven dankzij gedetailleerde prints van dieren en natuur, verborgen achter kijkgaten in de muur. 2D-visuals worden gecombineerd met 3D-elementen, wat een verrassend realistisch effect geeft. Dit tovert het museum om tot een grote kijkdoos. Met een beetje fantasie, en dat hebben kinderen, sta je in de schoenen van een marinier en verken je nieuwe werelden, zo is het idee.

Mariniersmuseum 4

Mariniersmuseum 1

Mariniersmuseum 2

Helft jonge kinderen verkiest huishoudchemicaliën boven speelgoed, waarschuwt campagne: ‘Gaaf of gevaarlijk’

Jaarlijks gebeuren duizenden ongelukken met huishoudchemicaliën. Kinderen tussen de 0 en 4 jaar lopen het grootste risico. De oorzaak? Kinderen zien het gevaar niet en vinden de producten interessant. Onderzoek wijst uit dat 51% van de kinderen zelfs meer aandacht heeft voor huishoudchemicaliën dan voor speelgoed. Met alle gevolgen van dien. Daarom starten VeiligheidNL en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een campagne om deze ongelukken te voorkomen.

Er vonden vorig jaar circa 7.500 ongelukken plaats met huishoudchemicaliën en doe-het-zelf-producten. Bij 1.700 slachtoffers was het letsel zo ernstig dat ze op de Spoedeisende Hulp van een ziekenhuis terecht kwamen. Hierbij waren 360 kinderen jonger dan 5 jaar — elke dag één! Kinderen lopen verreweg het grootste risico. In de meeste gevallen lopen ze na inname een vergiftiging op, en dat kan fatale gevolgen hebben.

Ouders denken vaak dat het zo’n vaart niet loopt. Want zo interessant is een pot verf of een fles bleekmiddel toch niet? VeiligheidNL en de NVWA zetten daarom een experiment op om aan te tonen waar kinderen de voorkeur aan geven: huishoudchemicaliën of speelgoed. Het onderzoek is uitgevoerd door neuropsychologen van BraingineersIn de studie kregen jonge kinderen steeds twee producten voorgelegd, bijvoorbeeld een pot verf en een speelgoedaap. Met eyetracking is in kaart gebracht waar de meeste aandacht van het kind naar toe ging en zijn de lichamelijke reacties gemeten. Wat doet een product met de hartslag of ademhaling van een kind? Daarnaast werd het gedrag geobserveerd; waar gaan de kinderen op af?

De overall conclusie: een krappe meerderheid van de kinderen (51%) heeft meer aandacht voor huishoudchemicaliën. In zeven van de tien voorgehouden combinaties trekken huishoudchemicaliën als eerste de aandacht. Als kinderen de kans krijgen betrekken ze de producten in hun spel: muizengif wordt vracht in een speelgoedtruck, vaatwastabletten worden cakejes en een fles bleek is een flesje voor de pop.

“Kinderen zien geen gevaar en willen alles ontdekken. Dat doen ze door te kijken en te voelen en daarin schuilt nu juist het gevaar. Kinderen moeten dus nooit voor de keus komen te staan; kies ik de pop of de vlekkenspray? Of de knuffel of de verf? Ons motto is daarom: Geef kinderen geen keus.” [Saskia Kloet, programmamanager Opgroeien & ouder worden]

Vandaar dat VeiligheidNL en de NVWA een campagne gestart zijn om ouders aan te sporen huishoudchemicaliën altijd buiten bereik van kinderen op te bergen. De film met de onderzoeksresultaten staat online en ouders worden aangespoord zelf het experiment met hun kind te doen — niet ‘in het echt’, maar digitaal: op www.gaafofgevaarlijk.nl. Zo kunnen ouders testen waar hun kind voor kiest; voor huishoudchemicaliën of speelgoed. De site is gemaakt voor tablets en mobiele telefoons. Op consultatiebureaus hangen posters in de wachtkamer en ligt een informatieve folder voor ouders klaar.

gaafofgevaarlijk

Om ongevallen te voorkomen, krijgen ouders het advies om huishoudchemicalien altijd buiten bereik van kinderen te houden, etiketten te lezen en de voorzorgsmaatregelen op te volgen en altijd de dop op de fles te doen of de verpakking te sluiten, ook tijdens gebruik.

[Creatie campagne door Lemz]

Nieuwe website ‘Jongerengids’ moet tieners en jongeren meer en beter informeren

Sven Gatz, Vlaams minister van Jeugd, en De Ambrassade, bureau voor jonge zaken, hebben onlangs Jongerengids.be gelanceerd. Dit platform beoogt tieners en jongeren betrouwbare informatie te geven over thema’s die hen aangaan en verwijst hen door naar meer gespecialiseerde sites. Maar liefst 500 doelgroepers en 14 expert-organisaties werkten mee aan de nieuwe website om er voor te zorgen dat de inhoud zeker op maat geschreven is. De site  is opgedeeld in twee leeftijdscategorieën: tieners van 11 tot 15 jaar en jongeren van 16 jaar en ouder.

“Goed in je vel zitten, vrienden, internet, geld, werk, seks, wonen, leren en rechten zijn enkele van de vele thema’s die op de website aan bod komen. Naast informatie, in vraag-antwoord-vorm, kan je op de website ook testjes afleggen en getuigenissen van jongeren lezen en delen. Leerkrachten en jeugdwerkers kunnen met de website aan de slag gaan dankzij een methodiekenbundel.” [Marian Michielsen, De Ambrassade]

“Kwaliteitsvolle informatie voor kinderen en jongeren is een belangrijke beleidsdoelstelling. Zij vinden spelenderwijs hun weg in de digitale samenleving. Daarom kozen we bewust nog voor slechts één fysieke gids, en om de nieuwe Jongerengids.be vooral een digitaal pak aan te meten.” [Vlaams minister van jeugd Sven Gatz]

Voor de totstandkoming van Jongerengids.be deed De Ambrassade beroep op meer dan 500 tieners en jongeren. In verschillende fases van het project trokken de jeugdwerkers van het bureau naar scholen om tieners en jongeren te bevragen. Hun input bepaalde mee de verschillende thema’s van Jongerengids, het grafisch bureau, de wireframes van de website en de inhoud die wordt behandeld in de verschillende thema’s. ‘Hoe ga ik om met de ouders van mijn vrienden?’, ‘Kan een meisje zwanger worden tijdens haar menstruatie?’, ‘Is zwart werken voordeliger dan een baan met een contract?’ — op dat soort vragen waar tieners en jongeren mee bezig zijn worden antwoorden gegeven. 

Veertien organisaties namen één of meerdere thema’s van hun expertise voor hun rekening: CEBUD (Thomas More), Centra voor Leerlingenbegeleiding, Elise Goos (individuele jongere), Huishouden vzw, JOETZ vzw, Jong & Van Zin, Jong CD&V, Kinderrechtswinkel, Koning Kevin, Mediaraven, Piazza dell’ Arte, Sensoa, VDAB, Vivès vzw. Wablieft vzw deed de eindredactie en zorgde zo voor teksten op maat.

Samen met de website is ook een nieuwe papieren Jongerengids (166.500 exemplaren) gemaakt. Die is afgelopen week naar alle Vlaamse en Nederlandstalige Brusselse lagere scholen gestuurd om uit te delen aan leerlingen van de derde graad. Ook de jeugddiensten en Jongeren Adviescentra (JAC’s) kregen een pakket. Bij deze gids hoort een spel dat de leerkrachten met hun leerlingen kunnen spelen.

Door herstructureringen bij Klasse werd het jongerenblad en de jongerenwebsite MAKS! afgeschaft. De Ambrassade en Klasse gingen op zoek naar een oplossing om de waardevolle inhoud niet verloren te laten gaan.

“Klasse is heel blij dat de Ambrassade het rijke archief van Maks! overneemt, zodat die info bereikbaar blijft voor jongeren. In ons nieuwe multimediale project ondersteunen we vooral de leraar en de directeur, met een vernieuwd Klasse Magazine en een site op maat van
iedereen die in onderwijs geïnteresseerd is. Ons uiteindelijke doel? Dat élke leerling daar beter van wordt.” [Hans Vanderspikken, hoofdredacteur ad interim]

NJi voert positieve ‘high five’-campagne voor ouders, want media zijn vaak te negatief over opvoeders

Er zou meer aandacht moeten komen voor wat er goed gaat bij het opvoeden en ouders zouden elkaar vaker een compliment moeten geven. Dat blijkt uit een onderzoek (pdf) van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) onder ruim 800 ouders. Veel ouders zijn tevreden over zichzelf als opvoeder. Daar mag meer aandacht voor komen, want ouders vinden informatie over opvoeden via de media vaak te negatief en tegenstrijdig. Een gemiste kans, want goede en praktische informatie van experts is wel heel welkom.

Afgelopen week vond de vijfde editie plaats van de Week van de Opvoeding. Ouders werden deze week via de (sociale) media uitgenodigd elkaar een high five te geven: een compliment met hashtag #h5topouders. Het Nederlands Jeugdinstituut wilde hiermee een bijdrage leveren aan een positief gevoel bij ouders over hun eigen rol als ouder en opvoeder, de eigen (opvoed)competenties en het opvoeden van dag tot dag. Een blik op Twitter leert dat aan die oproep niet massaal gehoor is gegeven, maar in het kader van beter-laat-dan-nooit besteed ik hier alsnog aandacht aan deze actie die aansluit bij de wens van veel ouders: meer positieve aandacht voor opvoeden.

“‘Teveel focus op risico’s en problemen maakt ouders onnodig onzeker. Zij kunnen zich té verantwoordelijk gaan voelen voor het falen of slagen van hun kind, wat weer leidt tot overbezorgdheid of zelfs faalangst.” [opvoedexpert Krista Okma]

Met 85% van de kinderen in Nederland gaat het goed. Toch wordt er door de media en op straat veel geklaagd over de ‘jeugd van tegenwoordig’ en krijgen ouders en andere opvoeders hiervan regelmatig de schuld. Via een enquête onderzocht het NJi wat ouders op dit moment vinden van hun eigen opvoeding en die van anderen en hoe zij de rol van de media zien. Hieruit worden de volgende conclusies getrokken:

  • Ouders zijn tevreden over zichzelf als opvoeder;
  • Tegelijkertijd vinden zij het ouderschap en opvoeden soms moeilijker dan gedacht; de helft van de ouders voelt zich verantwoordelijk voor het falen of slagen van hun kind;
  • Ouders hebben behoefte aan praktische en eenduidige informatie van experts via o.a. de media;
  • Zij vinden de huidige informatie vaak te negatief en te tegenstrijdig;
  • Ouders willen meer aandacht voor wat goed gaat bij het opvoeden en vinden dat ouders elkaar vaker een compliment moeten geven.

In de week van 5 tot en met 11 oktober 2015 vierde het NJi samen met alle ouders, kinderen en professionals in Nederland het eerste lustrum van de Week van de Opvoeding. Het motto dit jaar: ‘Geef me de vijf!’ — niet alleen vanwege het vijfjarig bestaan, maar ook omdat alle ouders in Nederland het goed doen en om zich in te zetten voor sportplezier. Middels het programma www.tvsportplezier.nl, een initiatief van Naar een veiliger Sportklimaat en de gezamenlijke sportbonden en tevens partner, lag deze week de focus op sportende kinderen en de rol van ouders als positieve supporter. 

Tina viert Noortjes 40-jarig jubileum

Wie kent de typisch Hollandse Noortje eigenlijk niet? Al veertig jaar blundert ze er wekelijks op los in het meidenblad Tina. Maar er is nog geen grijze haar te bespeuren, haar haren zijn nog even rood als in de eerste aflevering. En hoewel de Volkskrant weet te melden dat ze nog altijd maagd is, moet deze verjaardag natuurlijk gevierd worden. En dus verscheen er een éxtra Tina waarin werdt teruggeblikt op veertig jaar Noortje en feliciteerden de andere stripfiguren uit Tina en sterren die fan zijn de blundermeid op hun eigen manier.

Noortje maakte haar opwachting in Tina in 1975 en heeft sindsdien al meer dan 1.700 keer geblunderd. In de eerste jaargangen verscheen de strip onregelmatig, maar al gauw werd ze een wekelijks terugkerend gezicht in Tina. Het blad bestond jarenlang vooral uit klassieke (avonturen)strips, met melodramatische liefdesontwikkelingen van meisjes uit weeshuizen en op kostscholen. Deze strips waren grotendeels afkomstig uit Engeland. Noortje was daarentegen typisch Hollands en dus herkenbaar. Daar komt bij dat Noortje de eerste echte humorstrip was in Tina.

De tekeningen worden vanaf dag 1 gemaakt door Jan Steeman (Schagen, 1933) en de tekst door Patty Klein (Den Haag, 1946). De strip is daarmee hoogstwaarschijnlijk de langstlopende strip in Nederland die onafgebroken door hetzelfde auteursteam wordt gemaakt.

Noortje is echter wel degelijk met haar tijd meegegaan. Alle afleveringen bij elkaar geven het veranderende tijdsbeeld van mode en sterren goed weer. In de jaren ’70 ontmoet Noortje nog Rod Stewart, terwijl ze in de jaren ’80 posters van Duran Duran op haar kamer heeft hangen. Tegenwoordig zijn deze weer vervangen door posters van One Direction en MainStreet. Belde Noortje dertig jaar geleden nog uit een telefooncel, de nieuwste grap (uit Tina 42) gaat over een selfiestick. Ook heeft Noortje in de loop der jaren aardig wat vriendjes versleten, maar niks van blijvende aard. Wel is Marlies al vanaf de allereerste aflevering haar beste vriendin. Oh ja, Noortjes angst voor spinnen is in die veertig jaar ook niet minder geworden.

Hieronder zie je een van de allereerste gepubliceerde strips van Noortje in Tina — ja, die met Rod Stewart.

noortje en rod

En ter vergelijking de nieuwste strip van Noortje, uit de extra Tina die alle abonnees net ontvangen hebben.

nieuwe noortje

“Noortje staat na 40 jaar nog steeds in de Top 3 van favoriete strips van Tina-lezeressen. Ongekend, maar misschien niet zo gek: Noortje heeft haar hart op de tong en slaat daardoor nogal eens een flater, maar ze zit er niet mee, ze gaat gewoon vrolijk door. Ik denk dat veel lezeressen denken: ‘Ik wou dat ik dat ook durfde!’ Die onzekerheid is er na 40 jaar nog steeds bij pubermeisjes.” [Hoofdredactrice Joan Lommen]

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019