Ook JWT Intelligence heeft de jaarlijkse voorspelling weer gepubliceerd. In het trendrapport voor 2015 worden, verdeeld over 11 thema’s, maar liefst 100 trends benoemd die de moeite waard zouden moeten zijn om komend jaar in de gaten te houden. Het gaat over ‘connected kids’ (niet eerder waren kinderen onder de tien zo bekend met technologie — jaja, […]
Nintendo Nederland is sinds deze week op zoek naar enthousiaste fans voor haar maandelijkse ‘Nintendo Eindbaas’-contest op Instagram. Met deze campagne worden ouders opgeroepen om zoon- of dochterlief in een coole pose vast te leggen die hun enthousiasme voor Nintendo laat blijken. De foto dient vervolgens gedeeld te worden op Instagram met #NintendoEindbaas. Iedere maand […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Toys are more divided by gender now than they were 50 years ago; even at times when discrimination was much […]
Bij de overactieve trendcommunity Trend Hunter plakken ze op zo’n beetje alles het etiket ’trend’ en hebben ze zoveel top-zoveel-lijstjes dat het eigenlijk niet te volgen is. Gelukkig is er elke december een samenvatting in de vorm van 20 ontwikkelingen die het komend jaar belangrijk zullen zijn. In 2015 zijn dat onder andere ‘responsive retail’, ‘competitive […]
Marketingonderzoek en –adviesbureau TwinQ heeft een grootschalig en diepgaand kwalitatief en kwantitatief onderzoek* uitgevoerd naar de belevingswereld van kinderen en jongeren anno nu. Komende weken mag ik hier exclusief de resultaten uit het deel over media met je delen, om te beginnen de populairste games. Wat blijkt: van de 5-25-jarigen speelt een derde géén games/spelletjes. Gamen is populairder onder jongens dan bij meisjes; van de meisjes geeft 42% aan […]
Het CBS heeft vandaag het jaarrapport 2014 (pdf) van de Landelijke Jeugdmonitor gepubliceerd. Het boekwerk* geeft een breed overzicht van hoe Nederlandse jongeren van 0 tot 25 jaar leven. Dat wordt gedaan aan de hand van vijf invalshoeken: jongeren en gezin, gezondheid en welzijn, onderwijs, arbeidsmarkt en veiligheid en justitie. Wat bijvoorbeeld naar voren komt is dat […]
Vanochtend kwamen de vier* Grote Vlaamse Namen uit Trendwatchland weer bijeen in het penthouse van InSites Consulting in Gent. In een ontbijtsessie presenteerden Herman Konings, Sven Mastbooms, Tom Palmaerts en Joeri Van den Bergh vier trends. Zij zien 2015 als het jaar van de ‘RenEssence’, de wedergeboorte van de essentie. We willen vooruit door terug te gaan naar […]
Ook in Reimerswaal (Zeeland) wordt op jonge leeftijd al veel alcohol gedronken. Hoewel dat mogelijk niet zo slecht is als gedacht, loopt er reeds enige jaren een alcoholpreventieproject. De oude campagneposter ‘Stop Zuupe’ was aan vervanging toe, vond de werkgroep alcoholpreventie, waarin ook de twee Calvijn College-locaties in Krabbendijke participeren. Hoe zet je jongeren beter aan het denken dan door […]
Ooit kreeg ik de (terechte) kritiek dat er op dit blog weliswaar veel óver jongeren geschreven wordt, maar dat ze zelf te weinig te zien zijn. De virtuele deur staat wagenwijd open voor wie jong is en mee wil schrijven, maar dat levert vooralsnog niet veel gastbloggers op. Als pleister op de wonde ben ik geneigd om […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Fashion photographer Viktorija Pashuta asks the question: what if guys were social networks? — Her latest series sees models dressed […]
De dag van Pakjesavond is natuurlijk een ideaal moment om een Facebook-plaatje te posten als inhaker — een afbeelding met een knipogende toelichting over twee regels, zo simpel is het. Zowel de socialemediacreatieven van Hema als die van Praxis zijn in 2014 op het idee gekomen om iets te doen met de klassieker ‘hoor wie klopt […]
Marketingsite Adweek heeft een lijstje gepubliceerd met de beste commercials van 2014. Daarin zijn niet alleen de campagne van HBO met ongemakkelijke gezinssituaties en het Kerstfilmpje van John Lewis met Monty de pinguïn opgenomen, maar ook onderstaande video uit Argentinië van Coca-Cola Life*. Eind vorig jaar uitgezonden en daardoor te laat voor het jaarlijstje van 2013, maar mooi genoeg om nu […]
Generatie Y is een visueel ingestelde generatie, laat zich zien en horen via beelden. Dat al die selfies, ijsemmeruitdagingen, food porn en andere Instagram-trends vooral via smartphones geschoten worden, is natuurlijk geen ontwikkeling die de fabrikanten van spiegelreflexcamera’s toejuichen, zou je denken. Voor Nikon is het echter reden om onder de noemer I AM Generation Image een […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Unboxing is not so much a craze anymore as a genre — a manifestation of a new world of consumer expression; […]