Leuke snoepwinkel, afgelopen vakantie gespot in Barcelona: Happy Pills. Een relatief nieuw concept, waar het in mindere mate gaat om zoveel mogelijk (hallo, Halloween), en meer om de emotie die bij snoepen hoort: je gaat je er een beetje beter van voelen. Dat inzicht is — met een knipoog — letterlijk genomen, en dus schep je niet een grote […]
Het Belgische entertainmentbedrijf Studio 100 kondigde zo’n twee jaar geleden aan dat er een eerste bioscoopfilm in de maak was van Maya de Bij — het animatiefiguurtje van Studio 100 waarvan de televisiereeks al aan meer dan 160 landen werd verkocht. Intussen is het bekende character ook klaar voor haar debuut op het witte doek. De […]
Mediabureau Carat heeft onlangs het boekje Focus on Teens gepubliceerd, een handig overzicht van wat 13-19-jarigen bezighoudt. Ik schreef het hoofdstuk over merken, en ik ben zo vrij om het grootste stuk daarvan ook hier te delen. Gisteren over de betekenis van merken, vandaag de adviezen aan marketeers. Het is niet onbelangrijk om gebruikers jong voor je te […]
Mediabureau Carat heeft onlangs het boekje Focus on Teens gepubliceerd, een handig overzicht van wat 13-19-jarigen bezighoudt. Ik schreef het hoofdstuk over merken, en ik ben zo vrij om het grootste stuk daarvan ook hier te delen. Morgen de adviezen aan marketeers, vandaag de betekenis van merken. Hoewel jongeren volop in de belangstelling staan en keer […]
Zomervakantie, de tijd dat veel jongeren met (of zonder) hun ouders gaan kamperen. Veel te vroeg wakker worden door de felle zon die precies op jouw tentje staat, zelf afwassen, zelf eten maken en met een toiletrol over de camping lopen; wat vinden jongeren daar nou leuk aan? Als kind heb ik niet vaak gekampeerd, […]
Fijn initiatief, interessante kost; journalist IJsbrand van Veelen vroeg zich af wat de toekomst zal brengen voor zijn 14-jarige dochter, en dus ging hij op onderzoek uit. Zijn internationale ontdekkingsreis is samengevat in een kleine 39 minuten, onder de noemer Digitalife. In deze door Paul Meijer geregisseerde documentaire — gepubliceerd door communicatiebureau Pool Worldwide — spreken filosofen, technologen, architecten en […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: British teenager Tish Simmonds recently uploaded this Vine about, well… being in her mom’s car — “Broom Broom” — and the […]
Maaike Dijkhof, masterstudente communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, schreef haar masterscriptie over de factoren die het eetgedrag van kinderen beïnvloeden. Daarin concludeerde ze dat media een belangrijke positieve rol spelen en dat familiemaaltijden ontzettend belangrijk zijn. In haar scriptie onderzocht ze de impact van kookprogramma’s op het eetgedrag van kinderen en hun attitude met betrekking tot gezonde voeding, aan de hand van een […]
SMALL Basics gaat in op de ontwikkeling van jongens en meisjes tot 10 jaar in diverse leeftijdsfasen en hoe dat relateert aan de rol van ouders, school en omgeving. In de basis zijn dat drie componenten: 1) vanuit de psychologie leren wat kinderen mentaal aanspreekt, 2) vanuit de sociologie leren we hoe we meer zekerheid […]
Kijk nou, in een uitgebreide blogpost schrijven drie M/V van reclamebureau SUE Amsterdam de frustraties van zich af over de kritiek die hun abricampagne voor Radio 538 kreeg (op de posters twee jonge vrouwen die aan een hotdog likken, ter promotie van een radiostation; de helft van de posters was geblurd). Alle critici hebben het verkeerd gezien, want de abri […]
Wie veel selfies maakt, zou wel eens geestelijk ziek kunnen zijn, zo schrijft de DailyMail vandaag, onder andere psychiater Dr David Veale citerend: “Taking Selfies is not an addiction — it’s a symptom of Body Dysmorphic Disorder that involves checking one’s appearance.” De selfie-rage is niet te vermijden en sommigen slaan inderdaad door. Regisseur Alessio Fava maakte onderstaande korte […]
Even een viltstift onder je neus houden zal nooit meer hetzelfde zijn. Wie zich afvroeg hoe geurstiften aan hun aroma komen, krijgt hieronder het antwoord in de eerste tv-commercial ooit van Mr. Sketch. We nemen een kijkje in het geurlaboratorium van het Newell Rubbermaid-merk, waar met veel geduld fruit in het tekengerei verwerkt wordt. Kinderlijke humor? Het spotje […]
Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Designers never get tired of minimalist poster projects and Pantone-themed stuff; Y&R Shanghai’s created minimalist Pantone posters — each one features […]
Carine Damen schreef onlangs in HP/De Tijd over de opmars van de sukkel in de reclame: “Lulletjes, dombo’s en kneuzen rukken op in televisiespotjes, en bijna altijd is het een man.” Verdwaasd in de supermarkt, onbeholpen met een baby, angstig voor vrouwen — hoe ver van de werkelijkheid anno 2014!? We zouden graag iets van een antiheld aannemen, omdat […]