Vodafone lanceert emoji, lespakket en platform tegen cyberpesten: #BeStrong

Het zal je niet ontgaan zijn: onder de noemer Week tegen Pesten staat deze week in het teken van positieve groepsvorming in de klas. Initiatiefnemer Stichting School & Veiligheid ondersteunt met het thema #Durfjijhetaan? scholen tijdens de actieperiode én het verdere schooljaar bij het creëren van een positieve groepssfeer. Daarnaast heeft rapper Ronnie Flex een speciaal nummer opgenomen, besteden de publieke zenders NPO 3, NPO Zapp en NPO 3FM in diverse programma’s uitvoerig aandacht aan de campagne, en zijn er meerdere andere acties.

Ook vanuit commerciële hoek wordt een steuntje bijgedragen. Vodafone start een reeks aan initiatieven om dit probleem tegen te gaan. Vandaag introduceert de provider wereldwijd een emoji tegen cyberpesten, die ook door Facebook en het publiek-privaat programma Veilig Internetten worden omarmd. Bijna de helft van de Nederlandse tieners geeft aan hun gevoelens online het makkelijkst te kunnen uitdrukken met een combinatie van woorden en emoji’s. Meer dan tweederde (70%) van de tieners geeft aan deze emoji te willen sturen als teken van steun.

vodafone bestrong

Matt Jones, die ook animaties voor de Pixar-film Inside Out maakte, ontwierp een reeks emoji’s waar tieners vervolgens op gestemd hebben. Nederlandse jongeren kozen voor het rode hartje met witte handjes. Het veelzeggende plaatje is vanaf nu verkrijgbaar in de Message+-app. Vodafone voert gesprekken met Google en Apple om deze emoji ook te kunnen toevoegen aan hun eigen emoji-sets. Voor elke gedeelde emoji met de hashtag #BeStrong doneert Vodafone € 0,10 aan anti-pestinitiatieven.

In onderstaande video licht Dacher Keltner, professor bij de universiteit van Berkely, de creatie en behoefte aan een emoji toe.

Naast de emoji heeft Vodafone in samenwerking met het Diana Award-instituut een peer-to-peer lespakket ontwikkeld tegen cyberpesten, dat vanaf de herfst kosteloos beschikbaar is, en investeert de provider in Pezzep, een online platform om onder andere pesten (anoniem) bespreekbaar te maken. Pezzep zal vanaf 11 oktober de musicalversie van Carry Slee’s bestseller Spijt! omlijsten.

Kortjes: Generatie Z, Star Darlings, Nationaal Media Paspoort, en meer (week 38, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

What about ‘Generation Z’, the generation born after millennials that is emerging as the next big thing for market researchers, cultural observers and trend forecasters? (The New York Times)

The rise of the internet means advertisers have a new set of channels to reach children such as through ‘advergames’ and social media, but regulation is lacking (The Guardian)

When it comes to sharing across social media, the generational divide is stark; where millennials rush to buy a product they saw on their feeds, the 69-and-over crowd doesn’t buy into the hype (Adweek)

An aggressive push into the mobile-social space has become a normal part of doing business at Universal, which has been leaning into digital marketing more heavily than any other studio in Hollywood (Fast Company)

Fullscreen has made public its intentions to roll out what company founder and CEO George Strompolos calls a “premium entertainment service to bridge the gap between social media and television for youth audiences” (StreamDaily)

Nickelodeon announced the creation of The Splat, a television channel dedicated to those ’90s cartoons and aimed at the millennials who loved them (Forbes)

To help make science more fun and accessible to today’s digitally savvy students, GE is releasing five new emoji-illustrated lesson plans for teachers to use for free (Digiday)

About one-third of US children and teens eat pizza or other fast food every day, a new government report shows — that’s about the same as it was in the 1990s (New York Post)

Artist and photographer Henry Hargreaves decided to conduct an experiment visualizing exactly how much sugar goes into popular beverages in the photo series (de) hydrate — hint: it’s more than what you’ll get from an average lollipop (PSFK)

Twenty years ago, only 9% of U.S. workers were telecommuting, today nearly 37%; there are a multitude of millennials among them — a by-product of the proliferation of positions open to telecommuters is the increase of more sophisticated work-from-home scams (Fast Company)

Teen drivers often have more confidence than experience; new technology to debut in the 2016 Chevrolet Malibu could give parents of new drivers the ability to supervise and teach their teens before they form bad driving habits (CNN)

With the help of A.I., Barbie tries to fulfill a timeless dream — convincing little girls that she’s a real friend; what will happen if they believe her? (The New York Times)

Walt Disney Publishing Worldwide released Star Darlings, an aspirational global brand for tween girls that could be the post-princess platform that Disney has been looking for; the new character-based franchise is launching with a series of young adult novels (brandchannel)

Muziekzender JIM verdwijnt op 18 december na 14 jaar van het scherm; de jongerenzender wordt vervangen door een nieuw, innovatief en multimediaal productiehuis — op televisie wordt het signaal van JIM vanaf 19 december ingevuld door een nieuwe kinderzender (VTM)

De NOS experimenteert met nieuwe online programmaformules voor millennials, de doelgroep die via klassieke televisie lastig te bereiken is — met inzet van Snapchat, YouTube en Instagram (Emerce)

Jongeren zijn in 2018 mondiaal vooral online via mobiel, maar dat geldt nog niet voor Nederland; hier is het ‘tipping point’ vier jaar later, blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 16-24-jarigen van ZenithOptimedia (Adformatie)

Zuid-Korea kent het hoogste percentage internetverslaafden ter wereld; voor kinderen zijn er speciale afkickkampen opgezet, vaak in afgelegen gebieden, ver weg van de gedigitaliseerde wereld (RTL Nieuws)

In de reeks ‘Van Donald Duck steek je meer op dan je denkt!’ staat Donald Duck deze week in het teken van Burendag; ter gelegenheid hiervan is mr. Frank Visser, alias ‘De Bestrijdende Rechter’ door Donald Duck Weekblad verkozen tot ‘Burenbemiddelaar van het jaar’ (Sanoma)

Met het Nationaal Media Paspoort, beogen de ontwikkelaars, moeten basisschoolleerlingen meer mediabewustheid worden bijgebracht (de Volkskrant; zie ook het eerdere bericht hierover op kidsenjongeren.nl)

Kinderen kunnen dit jaar weer wat meer zeuren om speelgoed, omdat het beter gaat met de economie, zei premier Rutte in gesprek met het NOS Jeugdjournaal: “De kinderen kunnen nu zeggen: ‘Ja, meneer Rutte zei dat het wat beter gaat, dus ik wil toch die voetbal hebben'” (NOS)

De lunch is hier een ondergeschoven kind, als het om maaltijden gaat, maar dat schoolkinderen gebaat zijn bij gevarieerd, smakelijk en gezond voedsel staat als een paal boven water (Trouw)

HelloFresh krijgt momenteel vanuit verschillende hoeken concurrentie en heeft daarom haar assortiment nu ook uitgebreid met een Familybox, gericht op gezinnen met kinderen van 4 – 12 jaar (Fonk Online)

Amerikaanse ouders geven hun kinderen bij de geboorte steeds vaker intimiderende namen, waardoor vele baby’s opeens -paradoxaal genoeg- opgezadeld zitten met heldhaftige namen als Pistol of Cannon (De Telegraaf)

‘Doe eens goed gek’, zo heet de voorlichtingscampagne die maandag werd gelanceerd en die het vertekend beeld en de negatieve vooroordelen moet doorbreken die over mensen met een psychotische aandoening bestaan (Knack)

Om leerlingen vertrouwd te maken met het gebruik van technologie (ICT) en om de digitale kloof te dichten, kunnen scholen beter het niveau van begrijpend lezen en rekenen opkrikken dan investeren in computers en internetverbindingen, aldus een OESO-studie in 31 landen (Trouw)

TNS NIPO heeft in opdracht van Veilig Verkeer Nederland een onderzoek gedaan bij 2.311 basisscholen in Nederland; maar liefst 83% van deze basisscholen heeft te maken met zaken die de verkeersveiligheid in de omgeving van de school negatief kunnen beïnvloeden (VVN)

Op 2 november start het schoolfruitprogramma 2015/2016; de 1.900 deelnemende basisscholen ontvangen vanaf dan 21 weken lang voor elk kind drie stuks gratis groente of fruit (RVO)

Op initiatief van Fontys Hogescholen gaat op 15 oktober de campagne Veel meer meester van start, met als doel meer jonge mannen enthousiast te maken voor het onderwijs (NOG)

Meester Bart heeft een eigen documentaire; in de korte documentaire vertelt Bart Ongerink over zijn eigen middelbare schooltijd die op zijn zachtst gezegd geen succes was (Het Parool)

Het herhalen van woorden zorgt ervoor dat baby’s betere taalvaardigheden ontwikkelen op latere leeftijd (NU.nl)

De klassieke Zwarte Piet is op geen enkele basisschool in Den Haag meer welkom.; alle schoolbesturen in de stad hebben afgesproken discriminerende kenmerken, zoals de volledig zwarte kleur, te schrappen — ouders zijn woedend (AD)

Supermarktketen Jumbo zwicht dit jaar voor de discussie rond Zwarte Piet; op de verpakkingen van de eigen pepernoten, schuimpjes, speculaas, chocolade en andere Sint-producten staan dit jaar Witte Pieten (Nieuws.nl)

Bruna wil ontwikkeling kinderen helpen stimuleren: ‘Lezen, schrijven, knutselen, rekenen en spelen zijn superkrachten’

Bruna start met het overkoepelende programma ‘Je groeit met Bruna’. De winkelketen wil ouders en grootouders helpen de kennis van kinderen te vergroten en hun fantasie en creativiteit te stimuleren. Dat gaat verder dan lezen alleen, er is aandacht voor allerlei vaardigheden die kinderen voor hun ontwikkeling nodig hebben. De website jegroeitmetbruna.nl is nu al voorzien van allerlei informatie. Gedurende de loop van het programma ontwikkelt de site zich inhoudelijk verder en deelt Bruna nieuwe en aanvullende kennis met ouders en kinderen.

Bruna geeft op dit platform tips aan ouders en kinderen over lezen, schrijven, rekenen, knutselen en spelen. De informatie is bedoeld om inspiratie te bieden op al deze terreinen, van AVI-lezen tot de fijne motoriek bij knutselen. Om het voor kinderen beeldend en aansprekend te maken, koppelt een kleine superheld symbolisch krachten aan de verschillende vaardigheden.

Je groeit met Bruna held

“Als marktleider in kinderboeken vinden wij het onze verantwoordelijkheid om ook bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen. Daaraan geven we invulling met ‘Je groeit met Bruna’, waar verschillende initiatieven onder vallen. Zo begint rond de Kinderboekenweek weer een sponsoractie van schoolbibliotheken. Maar dat is niet het enige: vrijwel zonder uitzondering hebben we een aantrekkelijke kinderhoek in onze winkels en kunnen klanten een beroep doen op de expertise van onze medewerkers.” [Fred Zeegers, Algemeen Directeur Bruna]

Voor de uitvoering van het programma is Bruna verschillende partnerschappen aangegaan. De educatieve informatie over de krachten als leren, lezen, schrijven, rekenen en spelen is bijvoorbeeld in samenwerking met uitgeverij Zwijsen tot stand gekomen. Met Ouders van Nu werkt de winkelketen samen bij de uitreiking van een gratis schooltas aan kinderen die naar de basisschool gaan, vol met informatie, producten en aanbiedingen.

 

[Video] WOMEN Inc. wil #meisjesdromen waarmaken

WOMEN Inc., een netwerk voor vrouwen die zichzelf en elkaar willen versterken, vierde gisteravond het 10-jarig jubileum met een terugblik en een blik op de toekomst. Aan het einde van de avond werd voor het eerst het filmpje vertoond waarin 10 meisjes van 10 vertellen over hun dromen voor later. Een filmpje met een serieuze boodschap: “Als er niets verandert zullen acht van deze tien meisjes nooit de baas worden. Gaan maar vijf van deze tien meisjes later financieel voor zichzelf zorgen. Verdienen deze meisjes in hun werkend leven 300.000 euro minder dan mannen.”

Het delen van de video moet er toe bijdragen dat de #meisjesdromen wél waar worden. Bij dezen.

Natuur & Milieu doopt kinderen tot Generatie C: ‘Als je 10 bent, bepaalt klimaatverandering je leven’

Basisschoolleerlingen van nu zijn de eersten die volop te maken krijgen met de gevolgen van klimaatverandering. Tijdens hun leven worden regenbuien heftiger, zomers warmer, vinden er vaker overstromingen plaats en neemt de biodiversiteit af. Deze generatie kan echter zelf ook al invloed uitoefenen op de toekomst; met een paar kleine gedragsveranderingen kan deze generatie ruim anderhalve megaton CO2 besparen. Om aan hen een stem en handelingsperspectief te bieden, hebben Natuur & Milieu en Klimaatverbond Nederland het platform GeneratieC.nl gelanceerd.

De lancering vond plaats tijdens de start van ‘Groene Voetstappen’, een actie waarbij basisschoolleerlingen worden uitgedaagd om een week lang te voet of per fiets naar school te gaan. In totaal doen zo’n 25.000 kinderen hieraan mee, en zo helpen ze te besparen op brandstof, uitstoot en verkeersoverlast van auto’s bij de school. Op GeneratieC.nl zijn nog tal van andere acties en tips te vinden waarmee kinderen zelf aan de slag kunnen tegen klimaatverandering.

De organisaties achter het platform dopen de huidige acht- tot twaalfjarigen Generatie Climate, ofwel Generatie C. Zij zijn de eerste ‘toekomstige generatie’ die in alle aspecten van hun leven het effect van klimaatverandering zal ondervinden. Maar ze zijn inmiddels ook al oud genoeg om zelf aan de slag te kunnen. Met een paar aanpassingen in hun dagelijks leven, kan Generatie C zelf veel CO2-uitstoot voorkomen. Door onder andere voortaan wat korter te douchen, de verwarming iets lager te zetten, minder vlees te eten en de fiets of benenwagen te nemen, kan deze generatie gezamenlijk ruim anderhalve megaton CO2 besparen, zo berekende Natuur & Milieu.

Kinderen die willen aansluiten, kunnen bijvoorbeeld hun ‘climate-foto’ insturen. Bedoeling is om daarbij je hand in de vorm van een C (van ‘climate’, maar ook van ‘coole toekomst’) omhoog te houden. Deze generatie heeft daarmee meteen een eigen symbool.

De effecten van klimaatverandering op Nederland worden de komende jaren steeds beter merkbaar, zo onderzocht het KNMI vorig jaar in hun uitgebreide KNMI’14-Klimaatscenario’s. Al in 2030, als Generatie C 25 jaar oud is, zal de gemiddelde temperatuur 1°C hoger liggen, de zeespiegel minstens 10 cm hoger en er 5% meer neerslag vallen, die extremer van aard zal zijn. In het dagelijks leven zal dit leiden tot bijvoorbeeld meer overstromingen en hittegolven, hogere verzekeringspremies en risico’s voor de internationale handel, zo concludeerde het PBL op basis van het KNMI-rapport. Om de effecten van klimaatverandering tegen te gaan, is het van belang dat de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen de komende jaren flink wordt beperkt.

Eind november 2015 vindt in Parijs COP 21 plaats, de VN-top waarop nieuwe klimaatdoelstellingen moeten worden bepaald. Voor Generatie C en de generaties na hen zijn deze onderhandelingen cruciaal: de uitkomsten bepalen hoe groot de gevolgen van klimaatverandering zullen ingrijpen op hun dagelijks leven. In de aanloop naar de Klimaattop kunnen kinderen via acties en activiteiten op GeneratieC.nl hun stem laten horen richting de Nederlandse onderhandelaars die naar Parijs zullen gaan.

CNN duikt in geheime wereld van tieners: “Sociale media als real-time scorebord van 24/7 populariteitswedstrijd” #Being13

CNN-presentator Anderson Cooper (AC360) concludeerde dat iedereen wel een mening heeft over hoe het is om als tiener op te groeien in deze tijd van mobiele apparaten en sociale media, maar dat er weinig onderzoek naar is gedaan. En dus is hij samen met een psycholoog en een socioloog gaan volgen wat 200 jongeren zoal doen op Facebook, Twitter en Instagram. De resultaten van hun analyse van zo’n 150.000 posts zijn gevat in de documentaire Being13: Inside The Secret World of Teens, die op 5 oktober a.s. via CNN te zien is.

In onderstaande video zie je een samenvatting van de uitzending.


“Social media, it’s like an instant barometer of popularity.”

Uit het onderzoek komt naar voren dat middelbare scholieren sociale media zien als een real-time scorebord van een continue populariteitswedstrijd. Ze checken hun accounts meer dan honderd keer per dag. Dat doen ze vaker dan ze zelf berichten plaatsen (sommige tieners maken 200 selfies voordat ze er eentje kiezen om te posten). Het blijkt dat interacties via sociale media er vaak meer toe doen dan face-to-face gesprekken. De lijn tussen de ‘echte’ wereld en de cyberwereld bestaat echter niet meer.

Bijna alle ouders (94%) onderschatten de hoeveelheid ruzies op sociale media. Het is voor hen niet makkelijk dat tieners taal gebruiken die hun opvoeders niet begrijpen. Meer dan een derde van de scholieren geeft toe dat ze doelbewust anderen uitsluiten online, en 15% bekent dat ze ongepaste foto’s hebben ontvangen, waarvan een aanzienlijk deel gebruikt wordt voor ‘wraakporno’.

Anderson, zelf ook niet meer de jongste, belooft dat hij gezinnen praktische adviezen gaat geven hoe om te gaan met de door wifi verbonden tweens. Kortom, een programma om naar uit te kijken.

Being 13 is de opvolger van de bekroonde CNN-rapportage Bullying: It Stops Here (2011).

Update: kijk de volledige reportage hieronder.

Paul van Loon lanceert Dolfje Weerwolfje-spel: aandacht voor taal en taalplezier

Kinderboekenschrijver Paul van Loon en zijn populaire karakter Dolfje Weerwolfje lanceerden eind vorige week op OBS de Rietendakschool in Utrecht op bijzondere wijze het Dolfje Weerwolfje-spel. Bijzonder, omdat meer dan 60.000 kinderen in heel Nederland in hun klas meekeken naar de lancering. Deze game stimuleert kinderen spelenderwijs met taal bezig te zijn. En dat is best belangrijk, omdat 13% van alle kinderen in Nederland het risico loopt later laaggeletterd te worden. De game is speciaal ontwikkeld om de leesbevordering te stimuleren.

“Je moet kunnen lezen en schrijven om van alles te kunnen doen in het leven. Het spel helpt je daarbij.” [Paul van Loon]

Het spel is gratis te spelen via lezenenschrijvenmetdolfjeweerwolfje.nl. Met gecombineerde lees- en schrijfopdrachten verdeeld over 20 levels kunnen kinderen spelenderwijs aan de slag met taal. Na elk level mag de speler een hoofdstuk van een nieuw verhaal van Paul van Loon lezen. Het nieuwe Dolfje Weerwolfje-spel is onderdeel van het programma Lezen en schrijven met Dolfje Weerwolfje, dat leerkrachten helpt op een leuke manier extra aandacht te besteden aan taal en taalplezier. Het programma loopt van 2013 t/m 2016 en bestaat naast het spel uit tijdschriften en lesbrieven.

“Het programma is natuurlijk leuk, maar vooral ook bedoeld om de lees- en schrijfontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Dit is iets dat hard nodig is, omdat nog steeds veel kinderen met een taalachterstand de basisschool verlaten.” [Paul van Loon]

Uit onderzoek blijkt dat kinderen gemiddeld 2,5 uur per dag televisie kijken en gebruik maken van de computer. Bijna alle kinderen spelen dagelijks games. Jongens besteden hier aanzienlijk meer tijd per dag aan dan meisjes. Meer dan 10% brengt langer dan twaalf uur per week door achter de PC of gameconsole. Bij meisjes is dit slechts 2%. De tijd die aan het spelen van games wordt besteed stijgt, de leestijd van boeken daalt (bron: Kijkwijzer). Deze ontwikkeling was voor Stichting Lezen & Schrijven aanleiding om te zoeken naar een oplossing om de taalontwikkeling te blijven stimuleren. Het antwoord hierop werd de ontwikkeling van het Dolfje Weerwolfje-spel.

De lancering van het spel, gepresenteerd door Bas Muijs (acteur, presentator en leraar), maakte onderdeel uit van de Week van de Alfabetisering, die dit jaar plaatsvond van 7 t/m 13 september. Hieronder zie je een videoverslag van de bijeenkomst. De campagneweek vindt jaarlijks plaats rond Wereldalfabetiseringsdag. Stichting Lezen & Schrijven roept anderen op om onder de noemer Tijd voor Taal evenementen te organiseren die het belang van kunnen lezen en schrijven benadrukken. 

Lezen en schrijven met Dolfje Weerwolfje is een project van Paul van Loon, Uitgeverij Leopold, Uitgeverij Zwijsen en Stichting Lezen & Schrijven. Het wordt gratis aangeboden aan het basisonderwijs en is mede mogelijk gemaakt met de financiële steun van Fonds 21. Het spel is ontwikkeld door Organiq en New Learning Factory.

Tina en Sarah & Julia scoren nummer 1-hit: ‘Here Come The Girls’

De zingende en dansende zusjes Sarah & Julia hebben samen met Tina, bekend van onder andere het meidenweekblad, een single uitgebracht. Het nummer Here come the girls is ontstaan na een brainstormsessie met Sarah & Julia (respectievelijk 17 en 14 jaar oud), Tina (al 48 jaar jong) en de Future Presidents (onder andere bekend van hun successen met MainStreet). De tekst van het lied geeft meiden kracht, zelfvertrouwen en energie en op de melodie kunnen ze niets anders dan swingen, zo is de bedoeling.

Here come the girls was afgelopen zaterdag de hoogste binnenkomer in de Kids Top 20. Het is daarnaast ook de eerste binnenkomer op nummer 1 van 2015 (eerder wisten alleen de populaire boybands MainStreet en B-Brave dit te presteren).

De makers noemen het nummer een echt Tina-lied; het roept alle meiden op om blij te zijn met zichzelf. “Wij vinden het echt heel tof en een grote eer dat wij samen met Tina een nummer hebben mogen maken. Het is een vrolijk en positief nummer geworden. En voor ons is het heel leuk om een keer een echt meidennummer uit te brengen”, aldus Sarah & Julia. Op de Tina-dag XL (26 en 27 september a.s.) zullen de zusjes hun nieuwe nummer voor de eerste keer live uitvoeren op het grote podium van de Show & Swing.

Hieronder zie je de videoclip bij de single.

Op de set van de videoclip (klik hier voor de ‘making of’) was het één groot feest. In de clip, die draait om een uit de hand gelopen sleep-over, zijn vele bekende gezichten te zien waaronder Femke Meines, Niek Roozen (Max uit Brugklas), Timo Wils (Lef uit SpangaS) en de vloggers van YouTube-kanaal TinaNL. Via Tina worden meiden opgeroepen om ook foto’s van hun eigen feestjes te uploaden en te voorzien van de hashtag #Tinafeestje. En met deze hashtag worden op Instagram foto’s van het feestje van de videoclip geplaatst. 

Kortjes: Wrongler-leefstijl, Playmobil-film, Clever Kash-sparen, Schoolkrant-project, en meer (week 37, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

This week’s honors for goofiest mangling of one’s own brand name goes to Wrangler, which is launching a social and out-of-home campaign in Europe contrasting “Wrangler” and “Wrongler” ways of living (Adfreak)

An $80m animated film based on the German toy line Playmobil is set to follow The Lego Movie into production (The Guardian)

Many ad campaigns are casting kids and teens, in an effort to inspire emotional connectivity in the viewer, especially young parents (Trend Hunter)

Because it’s never too early to get ’em started, Jack White’s Third Man Records and Light in the Attic are teaming up to teach children about the joys of record collecting (Pitchfork)

Im-pulse Acting is the art and skill that younger generations are applying to how they identify, consume and act on opportunities in today’s economy (Forbes)

This hipster barbie Instagram account does a great job of mocking the unoriginal, stereotypical and tremendously ‘authentic’ posts that we see on Instagram every day (Bored Panda)

A new Snapchat account has taken the Arizona State University campus by storm, with one purpose, and one purpose only: to document debauchery at one of the most notorious party schools in the country (Total Frat Move)

Advertisers that want to run ads on Snapchat should make them snappy, because the app’s millennial audience can be quick to hit skip, according to stats from sponsors (Digiday)

An Alabama prosecutor posted a warning for parents about a photo-hiding app for smartphones — and her video went viral (CNN)

In what could be the most frustratingly ingenious application of teenage subterfuge to date, the Beep app was built to let youth communicate without their parents or teachers noticing; the application sets a smart phone to send notices at a frequency of 14,800 hz (PSFK)

How do you deal with pocket money in an increasingly cashless society? New Zealand’s ASB Bank came up with a great answer for parents who are always forgetting to give their kids coins for an old-fashioned piggybank — Clever Kash is a cute elephant toy with a digital screen (Creativity)

More than 70% of children would rather learn to program a robot than to speak a foreign language, according to research by Ocado (ComputerWeekly)

Het YouTube-kanaal van Felix Kjellberg, beter bekend als PewDiePie, heeft 10 miljard bezichtigingen behaald; hij is hiermee de eerste persoon op YouTube die deze mijlpaal heeft bereikt (NU.nl)

Sociale media hebben een vergelijkbaar effect op je hersenen als drank en drugs, niet zo gek dus dat we heel veel tijd besteden aan Facebook en Twitter: “Een like voelt als een beloning en dus willen we er steeds meer” (AD)

Project Schoolkrant is een digitaal platform voor kinderen op de basisschool waarmee ze een topschoolkrant kunnen maken; krantenuitgever De Persgroep stelt het platform gratis ter beschikking aan alle scholen van Nederland (MarketingTribune)

Een computerspel met Dolfje Weerwolfje moet kinderen in het basisonderwijs op een leuke manier stimuleren aandacht te besteden aan taal; de presentatie is onderdeel van de Week van de Alfabetisering (NU.nl)

Uit recent uitgevoerd onderzoek door Markteffect blijkt dat de helft van de Nederlanders (47%) van mening is dat het toenemende gebruik van de mobiele telefoon onder kinderen (t/m 17 jaar) slecht is voor hun algemene opvoeding (Clou)

Ouders zijn een beetje té bezorgd over het seksleven van hun tienerkinderen; pubers blijken veel meer bezig te zijn met romantiek en relaties dan met seks, blijkt uit een studie van onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen die nu vier jaar duurt (Metro)

Pedagogen raden ouders aan om hun kinderen al vroeg aan te leren dat ze hun seksualiteit of seksuele experimenten niet zomaar op het internet gooien; belangrijk is om met je kind hierover te praten (De Morgen)

De Europese Vereniging van cardiologen pleit ervoor om frisdrank in sportkantines en op scholen te weren (BNR)

Basisscholen peinzen er niet over om de snoeptraktatie in klassen te verbieden; hoewel scholen een gezonde versnapering aanmoedigen, is een verbod voor de meeste scholen een stap te ver (AD)

Mobiele betaaldienst Daalder heeft recent een contract met Van Leeuwen Catering afgesloten waardoor ruim 90.000 scholieren binnenkort met hun mobieltje kunnen afrekenen bij de schoolkantine (MarketingTribune)

De interactieve Schoolboards van Clear Channel Hillenaar scoren ook dit jaar weer hoog op bereik, contactfrequentie en waardering (Fonk Online)

LINDA.meiden lanceert een ‘shopable’ najaarseditie samen met Fashionchick (Adformatie)

Gemeente Den Haag gaat rolmodellen inzetten om jongeren bewuster te maken van donorregistratie (Den Haag FM)

Het aantal fietsende scholieren moet dringend naar omhoog, zegt mobiliteitsorganisatie Touring na een enquête over vervoer van en naar de school; meer dan de helft van de kinderen wordt met de wagen naar school gebracht, slechts een kwart gaat met de fiets (Nieuwsblad)

Om jongeren meer bewust te maken van de risico’s van appen in het verkeer introduceert TeamAlert een simulatievideo en een spel waarmee jongeren direct de gevaren van afleiding in het verkeer kunnen ervaren (Dutch Cowboys)

De ChristenUnie wil dat scholen stoppen met het organiseren van uitjes met leerlingen naar de Wallen (AT5)

Kinderen ontwikkelen zich beter zonder strenge ouders (AD)

Volgens een internationaal onderzoek van de slaap-app fabrikant Sleep Cycle slapen Nederlandse jongeren het meest (Foodlog)

JBC maakt van de start van talentenjacht K3 zoekt K3 gebruik om een comeback te forceren in Nederland: de Belgische groep opent er een webshop met uitsluitend kinderkleding, met K3 en andere populaire Studio 100-figuren als lokvogels (RetailDetail)

Zag je in de jaren negentig nog wel eens vrouwen in mantelpakjes op hun werk in reclamespots, tegenwoordig zitten de vrouwen allemaal (weer) thuis: “Vrouwen worden overal in de reclame zeer traditioneel afgebeeld” (NRC Q)

En tot slot, klik hier voor de verhalen van overlevenden van grapjes van hun vader (YouTube) en hier voor slimme oplossingen van studenten om geld te besparen (Bored Panda)

LOI stelt groei centraal: ‘Als leren zo fantastisch is, waarom zou je er dan ooit mee stoppen?‏’

‘Nederland wordt steeds slimmer.’ Dat was het motto van LOI afgelopen jaren, gevat in vermakelijke commercials met een twist (een verademing na die verschrikkelijke Merel & Wouter). Je herinnert je vast de korte verhaaltjes nog wel rond bijvoorbeeld de doktersroman in de de oliebollenkraam, de fans van Wolter Kroes, mannenavond in het klaslokaal, de aanrijding van Bram Moszkowicz, de bijdehante obers in een Italiaans restaurant en de te vaak uitgezonden conference call (met de conciërge uit het afgelopen seizoen van SpangaS in een Tempo Team-achtige rol).

Maar nu is het blijkbaar tijd voor een nieuw, wat persoonlijker thema (en een bijbehorende campagne): ‘Groei door.’ De LOI wil mensen met haar nieuwe campagne aansporen te blijven leren. “Niet omdat het makkelijk is, maar omdat het je zoveel voldoening geeft en kansen biedt als je iets geleerd hebt”, stellen de verantwoordelijke creatieven. In de nieuwe tv-commercial zien we hoe trots mensen zijn, als ze iets geleerd hebben. De vraag luidt waarom we ooit met leren zouden stoppen, als het zo fantastisch is. Dat is ook precies waar de LOI met haar vormen van onderwijs een belangrijke rol in speelt: je kunt altijd blijven leren. En daar zit natuurlijk een commerciële gedachte achter, want als mensen maar cursussen blijven volgen, levert dat meer omzet op. Maar laten we niet overdrijven: voor de meesten van ons is leren helemaal niet leuk. De bestemming is mooier dan de reis, het diploma belangrijker dan de studie-uren. 

Hoe dan ook, het is een fraai filmpje. Beelden van opgroeiende kinderen, werkt altijd. Passende titel, mooi woord ook: ‘triomf.’

[Creatie door N=5; via @popthecampaign]

‘Commercials voor of door jongeren niet altijd duidelijk of aantrekkelijk’

Move Jongerenmarketing Consultancy heeft een eigen Raad van Advies (JvA) bestaande uit –hoe kan het ook anders– jongeren. Vandaag spraken we met ‘onze’ jongeren (dit keer 13 tot 21 jaar) over commercials voor of door jongeren. Het lijkt een nieuwe trend dat merken reclames maken met jongeren zelf. Wat blijkt? Jongeren in commercials voor jongeren spreekt aan maar te veel (leuke) beelden leiden af. En in enkele commercials is de boodschap totaal niet duidelijk of de propositie niet interessant.

We hebben de jongeren vier recente commercials voorgelegd van bol.com, Vodafone, SIRE en de zorgverzekeringslijn.nl. Drie van deze commercials zijn eerder op deze blog besproken. De laatste twee zouden we liever infomercials noemen. Wat is de mening van onze Jongerenaad van Advies (JvA)?

Bol.com — school en studie
JvA: Voor alle jongeren een bekend bedrijf. Ze weten dat het een online winkel is waar je van alles kunt kopen. Vooral voor de jongeren die al zelfstandig wonen is het een prima concept, ze hebben alles, ze leveren snel, zijn betrouwbaar, wel duurder (maar dan is de betrouwbaarheid een pre) en het voelt veilig qua betalen. Jongeren die nog thuis wonen willen bij voorkeur gewoon offline winkelen. Ook voelt het online betalen voor hen als onveilig. De schoolcampus is nog steeds een favoriete plek voor schoolspullen. “Die wil je echt even in je handen houden.”

Slechts een enkeling heeft de commercial gezien. De commercial spreekt aan, het is door jongeren gemaakt. Het zijn leuke filmpjes waar je om kunt lachen. Het is echt anders dan andere commercials. Maar de beelden zijn zo leuk dat de jongeren de voice-over niet horen. De boodschap is duidelijk: bestel schoolspullen bij Bol.com. So far so good. Maar de propositie ontbreekt. Waarom zou je schoolspullen etc. bij hen bestellen? Want veel jongeren willen niet online schoolspullen kopen. Is het goedkoper, sneller, leuker? Dat wordt niet duidelijk. Tevens is de campagne laat gelanceerd, net voordat de zomervakantie was afgelopen.

De experts: Zijn de consumer insights voor wat betreft het kopen van schoolspullen vooraf goed in kaart gebracht? Is de commercial bedoeld om naamsbekendheid onder jongeren te vergroten? In dat geval was al wel bekend dat je bij Bol.com bijna alles kunt kopen. Het merk heeft al een grote naamsbekendheid. Is de commercial bedoeld om verkoop te stimuleren, dan vragen wij ons af of dat gelukt is?

Vodafone — Power to the Prepaid people
JvA: ‘Onze’ jongeren kennen nagenoeg alle providers. Vodafone is herkenbaar door het logo. Sommigen (zeker als ze zelf moeten betalen) voelen zich vaak ‘genaaid’ door providers. Ze beloven van alles en dan heb je toch opeens een hoge rekening. Vrijwel alle jongeren hebben een abonnement. Het abonnement wordt meestal door de ouder(s) betaald, tenzij ze zelfstandig wonen. Een enkeling (<18) heeft prepaid vanuit angst dat ze het abonnement zullen overschrijden en ineens hoge kosten krijgen.

JvA: In onze groep heeft 1 op de 5 de commercial gezien, vaak voorafgaand aan een YouTube-filmpje dat ze wilden zien. De commercial is door jongeren gemaakt en is leuk, het laat leuke beelden zien van jongeren, herkenbare beelden maar ook een situatie die je helemaal niet wilt zien. Zoals de jongen die geen prepaidtegoed meer heeft. Nachtmerrie! Sommigen vinden de beelden ook wel wat overdreven.

De boodschap is (ook na herhaaldelijk kijken) niet duidelijk. Wat is de propositie? Je kunt dingen winnen maar wanneer dan? Wat moet een jongere daarvoor doen? Ook de voordelen van prepaid ten opzichte van een abonnement zijn niet duidelijk. Als bijna iedereen toch een abonnement heeft, waarom zouden ze dan naar prepaid overgaan? En het overschrijden van je bundel en niet meer online zijn is heel erg. Waarom zou je dat riskeren door een prepaidbundel te nemen?

De experts: Wij begrijpen niet zo goed waarom Vodafone een commercial maakt om jongeren over te halen voor een prepaidpropositie. Hopeloze missie lijkt ons. Ook hier twijfelen we eraan of de consumer insights vooraf goed in kaart zijn gebracht. Qua look en feel spreekt de commercial aan maar of dit nou effectief is? Volgens ons hadden ze hun euro’s beter aan een andere propositie richting jongeren kunnen besteden.

SIRE — XTC-facts
JvA: SIRE is niet bekend onder jongeren. Deze infomercial is gemaakt door jongeren zelf. Niemand heeft deze overigens (nog) gezien. Hij is ook pas sinds 1 september live.

De boodschap is duidelijk. Ga voorzichtig om met XTC en neem niet zomaar iets van iemand aan. Ook is het duidelijk dat ze voor meer informatie naar een site kunnen gaan. De beelden zijn pakkend. Het is leuk dat er een soort chronologische volgorde in de beelden zit (van jong naar ouder). De boodschap is voor jongeren die interesse hebben in XTC. ‘Gelukkig’ is dat in onze groep pas bij jongeren ouder dan 16 jaar. Dan wordt er gebruikt op feesten of festivals.

De experts: Wij zouden dit eerder een informerende boodschap vinden dan een commercial. Jammer dat (nog) niet iemand in onze groep de infomercial heeft gezien maar het heeft wel potentie om een goede boodschap over te brengen op een positieve manier in plaats van een belerende manier.

Zorgverzekeringslijn- 18+ — Verzekeren dus
JvA: Het is niet voor alle jongeren relevant dat je je moet verzekeren als je 18 wordt en ook niet bij iedereen bekend. Als je 18 wordt krijg je een brief en dan word je geïnformeerd dat je een zorgverzekering moet afsluiten. Dan gaan jongeren of naar hun ouders of gaan vergelijkingssites bekijken. Kiezen dan bijvoorbeeld de goedkoopste verzekering maar dan blijkt achteraf dat het eigen risico torenhoog is. Enige begeleiding is dus best handig.

Geen van ‘onze’ jongeren heeft deze (vrij nieuwe) boodschap gezien. De boodschap wordt gebracht met een soort van infographic-afbeeldingen, geen echte mensen. Wel bewegend beeld. De boodschap is duidelijk: je moet je verzekeren als je 18 bent. De jongeren –voor wie het relevant is– geven aan dat ze best wel even willen doorklikken. Dat het geen drukke beelden zijn van echte mensen is misschien juist in dit geval wel beter om de boodschap over te brengen. Drukke beelden kunnen jongeren ook afleiden. De jongeren geven aan dat deze boodschap ook goed offline te brengen is bijvoorbeeld door billboards langs de weg (fietsend naar school). Of via YouTube-reclame.

Commercials ofinfomercials via social media
De experts: De jongeren willen eigenlijk geen boodschappen via ‘hun’ social media. Een bericht van een klantenservice is OK, want dan hebben ze zelf gekozen om contact te hebben of te liken. Andere reclame is echt vervelend, promotie wordt niet gewaardeerd. Het is hun social media, waar zij in gesprek zijn met anderen en niet willen worden gestoord door reclame. Ze voelen het als inbreuk in hun wereld. Reclame voor een YouTube-filmpje vinden ze ook vervelend tenzij het wel grappig is of uiteraard relevant. Reclame via Facebook (wat veel jongeren niet actief gebruiken) lijkt iets meer toegestaan.

Tips vanuit onze Jongerenraad van Advies
Tenslotte geven ‘onze’ jongeren graag wat tips mee:

  • Zorg ervoor dat het aanbod waarover je wilt communiceren echt bij jongeren past, anders is een commercial niet relevant en dus weggegooid geld.
  • Maak de boodschap duidelijk, je krijgt onze aandacht maar 1 keer.
  • Geef aan wat het voordeel is van jouw aanbod ten opzichte van andere aanbieders. Wat heb ik eraan? Scheelt het me geld, tijd of is het leuker?
  • Jongeren laten zien in commercials is leuk en spreekt aan maar laat de beelden, geluiden of teksten niet te veel afleiden van de boodschap.
  • Als je grappige beelden/filmpjes toont, laat dan niet tegelijkertijd ook belangrijke tekst zien of horen. De jongeren geven aan dan alleen aandacht voor de beelden te hebben.
  • Trek de aandacht! En als je onze aandacht hebt beloon dat dan met een aantrekkelijke boodschap aan het eind.

Onze laatste tip
Het is leuk om samen met en voor jongeren een commercial maken! Maar geen garantie dat je daarmee je doelgroep bereikt. Wij adviseren organisaties, commercieel of niet, vooraf goed na te denken en te onderzoeken bij jongeren wat de consumer insights zijn . Breng in kaart wat hun wensen en behoeften zijn. En onderzoek hoe je daarop aansluit met de juiste propositie. Met name de commerciële bedrijven zoals in de eerste twee voorbeelden hebben in onze ogen niet echt een relevante propositie.

Jong social media-talent neemt Vodafone’s Snapchat-account over

In het verlengde van de Vodafone YOU-campagne* ‘Power to the Prepaid People’ ligt vanaf vandaag het Snapchat-account van het merk helemaal in handen van prepaid-gebruikers. Twee geselecteerde jongeren, Quinty (18) en Mitchell (21), maken de aankomende acht weken ‘fun-to-watch content’ en bepalen wat de volgers te zien krijgen. De Snapchat-fanatiekelingen worden aangemoedigd door bekende YouTubers. Deze rol is de eerste vier weken weggelegd voor social media-persoonlijkheid Rutger Vink, oftewel Furtjuh.

Furtjuh maakt elke ‘Fantastic Friday’ uitdagende challenges bekend, die via het Snapchat-account moeten worden uitgevoerd. Met de Snapchat-campagne stelt Vodafone naar eigen zeggen empowerment centraal en laat het aan de doelgroep over om te bepalen hoe en met welke content zij bereikt worden. De fotochat-applicatie is onder jongeren extreem populair en wordt gebruikt voor het vluchtig delen van foto’s en video’s die je artistiek kunt bewerken.

Uitgedaagd door Furtjuh en andere bekende YouTubers is het aan prepaid-gebruikers Quinty en Mitchell om iedere vrijdag via Snapchat komische challenges uit te voeren en hun Snapchat-skills te laten zien. De opdrachten die ze krijgen staan in het teken van de ‘Fantastic Friday’-deals van Vodafone YOU. Hierbij krijgen YOU-gebruikers elke vrijdag speciale aanbiedingen, zoals VIP-kaarten voor festivals, kortingen op kleding en extra databundels.

*De kick-off van de campagne vond vorige maand plaats, toen zes jongeren tijdens een 48-uurs productiemarathon de kans kregen om samen met YouTube-duo de Cinemates de nieuwe online commercial te maken voor Vodafone YOU.

[De Snapchat-campagne is ontwikkeld in samenwerking met MEC Amsterdam en TBWA]

Pica Typen: cursus en campagne samen met kinderen en leerkrachten ontwikkeld

Afgelopen weekend zag ik een artikel van Z24 langskomen waarin het aanbod van typecursussen voor kinderen vergeleken werd. Handig, want er lijkt steeds meer keuze te zijn, en de verschillende aanbieders laten dagelijks van zich horen in de reclameblokken rondom populaire jeugdprogramma’s. Op dit moment zie je niet alleen spotjes van bijvoorbeeld TypeTopia, LOI Kidzz en DuckTypen langskomen, maar ook de vermakelijke campagne voor de compleet vernieuwde typecursus van Pica Typen (onderdeel van Blink Uitgeverij).

Laatstgenoemde betreft een typecursus waarbij kinderen al typend de wereld rondreizen; elke dag ontdekken ze verbazingwekkende en grappige weetjes. Er is een serie van acht tv-commercials gemaakt, waarin steeds een ander weetje centraal staat. De leuke korte filmpjes (10 seconden) worden steeds in een serie van drie uitgezonden. Een negende, wat langere video vertelt iets over de cursus en verwijst naar een proefles.

De typecursus en de campagne zijn samen met kinderen en leerkrachten ontwikkeld — vanaf de tekentafel (co-creatiesessies) tot en met de commercials die nu op televisie (en hieronder) te zien zijn. Over de Mount Erebus op Antarctica die goudkristallen uitspuugt, schetenruikers in China, een regenbui van kikkers en de geboorte van een giraffe — leerzaam hoor! 

[Creatie door Met de jeugd… (Alies Kool & Anilda da Cruz), productie door Urrebuk]

Kortjes: Netflix and chill, Walmart and Star Wars, Dennis en Valerio, en meer (week 36, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Recently, in teenage internet circles, the phrase ‘Netflix and chill’ has been inescapable — it’s a phrase that means, roughly, ‘hooking up’, but it’s a lot more complicated than that (Fusion)

The next biggest hair trend for Fall is opal hair, also known as pearl hair, it’s basically the hair color that would happen if white-blonde and rainbow hair had a super-chic baby (The Gloss)

It’s not just Millennials who are staying home; Gen X-ers are also moving back into their parents’ houses, and among older adults, too, the share of adults staying or moving home is on the rise (Citylab)

People – of all ages and in all markets – are constructing their own identities more freely than ever; as a result, consumption patterns are no longer defined by ‘traditional’ demographic segments such as age, gender, location, income, family status and more (Trendwatching.com)

Most teenagers say they’re confident about what they post on social media; about 79% of those polled in an online study by Ask.fm and YouGov reported that they “rarely say things online they regret” but teens are also embracing anonymity (IBN)

Despite being thought of as the generation that organizes pretty much everything in their lives through social media, new research from call center specialist Mattersight reveals that when it comes to service issues millennials prefer to speak to a human being (betanews)

Young readers’ editions of adult bestsellers like Lauren Hillenbrand’s Unbroken and Bill O’Reilly’s Hitler’s Last Days, as well as strong narrative nonfiction and historical fiction has given children’s nonfiction a significant uptick (Publishers Weekly)

Music is big on Vine, both for professional artists looking to promote their content and regular creators looking to use those songs as background music for their own videos; now Vine added a music feature to the app that lets users overlay licensed music onto their videos (re/code)

Kigurumi is big time in Japan, with everything from mascots to cosplayers considered part of kigurumi, but there’s one form of kigurumi cosplayer who is a bit creepier than the rest: the Dollers (Neatorama)

Toddlers, pre-teens and teenagers all like to watch TV, but they simply don’t do it in ways that can be measured and chronicles to get more money from advertisers; big media companies like Time Warner, Viacom and Walt Disney are pressing to change that — quickly (Variety)

On-demand viewing has soared in recent years, according to a new report from Ericsson, with consumers spending an average of six hours per week watching on-demand movies and TV shows (The Verge)

TV dominates UK kids’ screen time … but gaming is a huge (and growing) part of their lives; boys and girls play games differently (Viacom)

Walmart is looking to get in front of what toy industry experts say might be the best year in a decade; the retailer expects that many of the seasons best-sellers will be linked to Disney’s upcoming Star Wars: The Force Awakens (MediaPost)

Not such a long time ago, Star Wars toys were lifeless hunks of plastic; that changed this week with the launch of a new toy droid named BB-8, a real-life robot that can roll around your house, like the mechanical sidekick every Star Wars fan has dreamed of owning (The Wall Street Journal)

Lego Group has posted double digit growth across all geographic territories in its interim results for the first half of 2015, courtesy of a strong reception of product lines such as Lego Star Wars, Lego Jurassic World and Lego Technic (The Drum)

Monopoly turns 80 this year, and while you might think that the digital age and the effects of the Great Recession would dampen enthusiasm for a board game that’s all about foreclosures and bankruptcies, neither has; Monopoly remains the most popular game of all time (Adweek)

SpongeBob SquarePants is set to conquer another medium: the Broadway musical — he’ll have help from a long list of musical luminaries (Mashable)

A pre-test for a new fruit and vegetable project in six Lidl supermarkets was a big hit; mobile workshops took over 6 supermarkets, inviting children to create little pieces of art with fruit and greens with the aid of Maya the Bee (Trendwolves)

America’s college students are leaving cigarettes behind in favor of marijuana as their preferred daily vice; pot’s dethroning of cigarettes is likely due to a drop in the number of people who perceive marijuana use as dangerous (Slate)

Something strange is happening at America’s colleges and universities: a movement is arising, undirected and driven largely by students, to scrub campuses clean of words, ideas, and subjects that might cause discomfort or give offense (The Atlantic)

The latest installment of MTV’s Look Different anti-bias campaign tackles gender bias; fresh PSAs and digital assets invite viewers to consider the unintended consequences of various preconceptions and misconceptions that can actually cause a great deal of harm (Adfreak)

RNW Media is een campagne gestart om het onderwerp vrijheid van meningsuiting bespreekbaar te maken onder jongeren, want bijna vier op de tien jongeren voelt zich daarin wel eens beperkt; de campagne is gebouwd rond de hashtag #IKVIND (MarketingTribune)

Paul Bühre liep als 15-jarige stage bij de Duitse krant Die Zeit, waar hij een artikel publiceerde over wat pubers werkelijk bezighoudt — dat breidde zich uit tot het boek Puber leaks, dat nu wereldwijd een bestseller is en ook in het Nederlands is vertaald (YoungWorks)

Jochem Myjer voelt een enorme connectie met de belevingswereld van kinderen; de cabaretier heeft voor de eerste maal in zijn leven een kinderboek geschreven — De Gorgels gaat over wezentjes die kinderen beschermen in hun slaap (NU.nl)

Nadat Acne Studios net nog een feministische collectie voor mannen lanceerde, pakt het Zweedse modelabel uit met nóg een opvallend campagne: een twaalfjarige blonde jongen poseert onder meer in een roze vrouwenmantel, hoge hakken en een handtas (De Standaard)

Om kinderen aan het ontbijten te krijgen, bedacht de Britse uitvinder Dominic Wilcox een collectie bizarre ontbijt-accessoires voor Kellogg’s Engeland en Ierland (MarketingTribune)

Het bestuur van Jongeren Op Gezond Gewicht heeft in JOGG-gemeente Dordrecht namens al haar partners een pledge voor Alles is gezondheid… ondertekend (JOGG)

Deze week startte de campagne Drink water, pak de beker! op scholen; kinderen en jongeren worden gestimuleerd om vaker water te drinken en zoete drankjes te laten staan (Veluweland.nl)

Steeds meer schoolklassen zitten met elkaar in een WhatsApp-groep en in die groepen wordt regelmatig gepest (Jeugdjournaal)

Moet er naast rekenen en aardrijkskunde ook les in social media worden gegeven op de basisschool? Steeds meer politici en deskundigen vinden van wel (RTL Nieuws)

Schrift of scherm: hoe leren kinderen het meest? (EOS)

Het blijkt dat Windows 10 in het geheim bijhoudt welke websites kinderen bezoeken en daar elke week verslag van doet bij de ouders (AutomatiseringGids)

September is voor ouders een dure maand, zeker in huishoudens met een paar studerende kinderen; één op de drie Belgen spaart dan ook gemiddeld 68 euro per maand per kind om de studies van de kinderen te betalen (HLN)

Wageningen Universiteit is in actie gekomen nadat slechts acht studenten zich vorig jaar hebben aangemeld voor de studie Commmunicatiewetenschap; de universiteit zet de populaire tv-presentatoren Dennis en Valerio in voor de werving van nieuwe studenten (Communicatie)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=PzNviihsIIE]

Randstad gaat de komende 5 weken 70.000 jongeren de arbeidsmarkt op duwen; de grootste uitzendorganisatie wil met dit offensief de aanhoudend hoge jeugdwerkloosheid te lijf gaan (AD)

Scholen in het voortgezet onderwijs moeten veel meer gaan samenwerken om de gevolgen van krimp op te vangen, zegt staatssecretaris Dekker van Onderwijs (NOS)

In 2013 werd bij bijna 120 duizend mannen met een baan als werknemer een kind geboren — van die vaders namen er ruim vier op de vijf in de eerste vier weken hierna verlof op; een ruime meerderheid van de mannen die niet met verlof gingen, had daar ook geen behoefte aan (CBS)

En tot slot, klik hier voor 45 leugens die ouders aan hun kinderen vertellen (22 Words)

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019