Wéér een fraai trendoverzicht: ‘Most Contagious 2012’

Het is weer lijstjestijd. Dagelijks verschijnen terugblikken op afgelopen jaar en voorspellingen voor het komende. Kijk bijvoorbeeld naar de beste commercials van 2012 volgens Adweek, de Zeitgeist in zoekopdrachten via Google, 10 cruciale consumententrends voor 2013 verwoord door Trendwatching.com of 55 keer een top 10 met van alles en nog wat van TIME. Persoonlijk kijk ik elke december vooral […]

Vlaamse overheid onderzocht reclamewijsheid bij kinderen en jongeren (en moet daar nu mee aan de slag)

Op verzoek van Vlaams minister van Media Ingrid Lieten voerden de Universiteit Gent en de Universiteit Antwerpen in 2012 kwalitatief én kwantitatief onderzoek uit naar de reclamewijsheid van kinderen en jongeren. De nadruk ligt hierbij voornamelijk op het herkennen van nieuwe reclamevormen en het inzicht dat de jeugd heeft in de commerciële intenties hiervan. Het onderzoeksrapport 'Reclamewijsheid bij kinderen en jongeren' (pdf) […]

Donald Duck wordt persoonlijk

Donald Duck Weekblad viert dit jaar het 60-jarig jubileum met elke maand een editie waarin de Ducks een avontuur beleven in een Nederlandse provincie. Met het oog op de komende Kerstdagen sluit de jarige eend 2012 af met een primeur. Vanaf vandaag kun je namelijk een gepersonaliseerde Donald Duck bestellen. Het gepersonaliseerde tijdschrift heeft het formaat van […]

‘Welkom in de Gouden Eeuw’: vrienden worden met Joost van den Vondel op Facebook (en Dorine Goudsmit volgen op Twitter)

Vrienden worden met Jan Pieterszoon Coen of Michiel de Ruyter? Dat lijkt vreemd, maar het kan nu wel. In het kader van de nieuwe NTR-/ VPRO-serie ‘De Gouden Eeuw’ zijn de grootste iconen uit die periode namelijk op Facebook tot leven gewekt. Met een speciale tool kan je eenvoudig ontdekken met welke BN'er uit de […]

Kortjes: guerrilla van Hot Wheels, Barbie voor vaders, parfum van Pizza Hut, en meer (week 49, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Hot Wheels turned real cars into toys in a guerrilla parking lot stunt; the only time you might […]

Unox feliciteert Amalia; inspiratie voor kinderfeestje?

Unox prikt vandaag op Facebook een vlaggetje voor prinses Amalia, die haar negende verjaardag viert. 'Maak er een mooi feestje van', zo luidt het begeleidende advies. Een slimme inhaker, want passend bij het oer-Hollandse karakter van het Unilever-merk dat al jarenlang het thema kinderfeestje probeert te claimen door deze in commercials op te voeren. Een goede gelegenheid dus om de Party […]

Met LEGO kan je er een puinhoop van maken, want creativiteit doet alles vergeven

Het is niet de sterkste LEGO-campagne ooit, deze uit Frankrijk. De slogan 'Met LEGO kun je alles maken' krijgt nu opeens een andere betekenis. Waar het in de reclame-uitingen voor het merk normaal gesproken draait om fantasie die werkelijkheid is of wordt, gaat er nu opeens van alles mis en niemand die het erg lijkt […]

Wat wordt het Woord van het Jaar 2012 in de categorie jongerentaal?

Van Dale is weer op zoek naar het 'Woord van het Jaar'. De woordenboekuitgever nomineerde tien nieuwe woorden uit 2012, die strijden om de titel. Het lijstje blijkt een aardig tijdsbeeld te schetsen; gestemd kan worden op 'appconomie', 'bangalijst', 'facebookmoord', 'grexit', 'inbrekersrisico', 'mamaporno', 'nivelleringsfeestje', 'project X-feest', 'religiestress' en 'voetbalvrouwing'. De verkiezing kent ook publieksnominaties. De afgelopen weken heeft […]

Edelman’s 8095-onderzoek levert 7 adviezen op voor benadering Millennials

PR-bureau Edelman presenteerde deze week het tweede 8095®-onderzoek dat inzicht geeft in de ambities en meningen van de Millennial-generatie. Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995 en met 1,8 miljard personen de grootste levende generatie. Zij zijn de eersten die digitaal opgroeiden met internet en smartphones binnen handbereik. Uit het onderzoek, gebaseerd op interviews met 4.000 Millennials […]

X-Travel claimt ‘m nu alvast: ‘We Are Summer’

Het is weer die tijd van het jaar – koud, nat, glad – om na te te denken en te mijmeren over de zomer. Deze week is daarom de nieuwe campagne van jongerenreisorganisatie X-Travel van start gegaan met televisiecommercials, pre-rolls en schoolboards. In de loop van december start ook de online campagne. De focus ligt op het relaxte en […]

Excuusrijm van Bol.com voor te laat leveren Sinterklaascadeau

De online Sinterklaasaankopen stijgen flink dit jaar. Alleen Bol.com verwerkt naar verluidt al 150.000 bestellingen per dag. Niet zo gek dus dat niet álles op tijd geleverd wordt, hoe lastig en frustrerend dat ook is. Hulpsinterklazen die daar hinder van ondervinden, ontvingen vandaag een mail-met-bijlage van Bol.com-directeur Daniel Ropers: "Ik begrijp hoe vervelend het is om geen cadeau te […]

Sinterklaasreclame scoort op sociale media, maar niet altijd in positieve zin

Zag je hier onlangs al een elftal Sinterklaasinhakers van de afgelopen jaren, ook dit jaar dook de Goedheiligman weer veelvuldig op in de reclame. Blijkbaar is het een sympathieke en gewaardeerde manier van reclame maken, want uitingen worden veelvuldig spontaan gedeeld via de sociale netwerksites. Earned media! Het aantal positieve reacties heeft de overhand, toch is […]

Kortjes: ‘Milking’, ‘Focus’, ‘WhatsApp-vingers’, ‘BNN @ School’, en meer (week 48, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: Renzo Rosso (Diesel): "The first way to be cool and stay hot is to have a nice […]

Shazam kijkt terug én vooruit; meeste tags voor ‘Somebody I Used to Know’ in 2012, maar wie breekt door in 2013?

Shazam telt naar eigen zeggen wereldwijd inmiddels 250 miljoen gebruikers. En hoe leuk, het 'media engagement bedrijf' heeft een duik genomen in de 'big data' over het gedrag van die gebruikers. Bij welke muziek hielden mensen in 2012 hun smartphone omhoog om te ontdekken welk nummer speelde? De onbetwiste nummer 1 is Somebody That I […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024