Kortjes: ‘Milking’, ‘Focus’, ‘WhatsApp-vingers’, ‘BNN @ School’, en meer (week 48, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Renzo Rosso (Diesel): "The first way to be cool and stay hot is to have a nice and differing product. Today you cannot build a brand just by marketing (…). Secondly I think to stay cool, you have to live the values of your company and brand." (Cool Brands)

Even before the holiday tree is taken down, the child in your life begins to lose interest in the expensive electronic toys that set you back a big chunk of money and hours in long lines – so, how do you choose toys that have staying power? (ScienceDaily)

If you’ve been spending way too little time with your tablet because it’s usually in the hands of your kids, it may be time to think about getting them one of their own; like it or not, a portable tablet is a great way to keep kids entertained this holiday season (Mashable)

In a video promoting a new Facebook promotion, Toys 'R' Us reports that 80% of kids do not know the words to their old jingle; the awkwardly named 'I'm a Toys 'R' Us Kid – Sing 'R' Song Sweepstakes' invites families to submit video clips of children singing the 1980s jingle (AdFreak)

Toys 'R' Us has decided to update their Christmas catalog in Sweden by tossing in a few gender-neutral images; it shows a girl with a Nerf gun, a boy with a doll and children of both sexes playing with everything from a a kitchen playset and babydoll-changing table to a pink Barbie Dreamhouse (AdFreak)

Among the creme de la creme of British youth, an udderly bizarre trend has emerged: milking – undergraduates stand in public spaces, open a four-pint bottle of milk and pour its contents over their fully clothed bodies (The Guardian)

Versagram is an iOS app that lets users post what are essentially status updates inside of Instagram; popular among teens, Versagram lets users choose from a variety of background themes, and either insert their own text or choose from a library of celebrity quotes (Advertising Age)

Americans between the ages of 13 and 24 accounted for more than a quarter of new HIV infections in 2010 – about 12,000 cases but only a third of that age group had ever been tested for the virus, the CDC reported (ABC News)

The right look for your models can make or break your fashion label, which is why it's surprising that Chinese teen-girl fashion clothier Yuekou is using a 72-year-old man as the face of the brand; Liu Xianping is the grandfather of the owner (AdFreak)

Linda Duits betoogt dat de jongerencultuur zich kenmerkt door een fascinatie voor authenticiteit: wat is echt en wat is nep? – "Daarom zijn jongeren gek op documentaires" (De Nieuwe Reporter)

De 10 belangrijke consumententrends voor 2013: 'presumers & custowners', 'emerging2', 'mobile moments', 'new life inside', 'appscriptions', 'celebration nation', 'data myning', 'again made here', 'full frontal' en 'demanding brands' (Trendwatching.com)

Omroep BNN wil een realitysoap maken op een middelbare school, waarvoor in die school zo'n 35 camera's moeten worden opgehangen; na zes maanden filmen is het de bedoeling dat er zes afleveringen van BNN @ School komen, maar over de plannen is enige ophef ontstaan (NOS op 3)

Het boek ‘Focus! Over sociale media als de grote afleider’ van Justine Pardoen alarmeert de samenleving; altijd online zijn heeft grote nadelige gevolgen voor jongeren, en daar valt wel veel aan te doen (Netkwesties)

Metro schreef op de voorpagina dat social media scholieren zo afleidt dat zij vaker blijven zitten, maar onderzoekers die zich bezighouden met onderwijs en/of sociale media kennen geen onderzoek dat hier op ingaat, zij betwijfelen ook of je dit zo stellig kunt zeggen (NRC Next)

Amerikaanse kinderen die de Wii in huis kregen, gingen minder televisiekijken maar bleven evenveel buiten spelen, zag onderzoekster Elisabeth Lyons; ook ging de Wii na een tijdje al vervelen, want wat deze veel minder biedt, is het zelf bedenken van spel (Trouw)

Hoe bestraf je iemand die naaktfoto’s van zijn vriendin op internet zet? Vmbo-leerlingen oordelen; ze zien in dat straffen goed kan zijn, maar dat er meer nodig is dan straf alleen (Metro)

Het beeld dat alle ouders kennen – dat van hun kleine hummel zeulend met een rugtas vol zware schoolboeken – gaat verdwijnen: de tabletcomputer zal de papierberg in de klaslokalen vervangen; de Nationale Jeugdraad overhandigde een voorstel hiertoe (Sp!ts)

In tegenstelling tot traditionele routeplanners herkent Buzzy Net ook cafés, restaurants, cinema's of schoolcampussen: "Het voordeel is dat jongeren het adres van hun bestemming niet moeten kennen, je plant je rit nu op basis van favoriete bestemmingen" (Gazet van Antwerpen)

Fysio- en gespecialiseerde handtherapeuten krijgen steeds vaker patiënten in de praktijkruimte die last hebben van klachten als gevolg van intensief whatsappen; na de bekende sms-duim van de afgelopen jaren, is nu de WhatsApp-vinger een veel gehoorde aandoening (De Telgraaf)

Kinderen met obesitas vertonen meer hersenactiviteit als ze logo's van voedingsfabrikanten zien dan kinderen met een gezond gewicht, blijkt uit een studie van de University of Kansas (NU.nl)

De leeftijd waarop je sigaretten mag kopen, verhogen naar 18 jaar is een goed idee, zo vinden acht op de tien ondervraagden door EenVandaag; de beste manier echter om roken te ontmoedigen onder jongeren is sigaretten gewoonweg duurder maken (AD)

Ook jongeren kiezen steeds vaker voor een eigen bedrijf; het aantal jongeren onder de 20 dat een bedrijf heeft mét KvK-registratie is flink gestegen en volgens onderzoek van het 1V Jongerenpanel ziet 26% zichzelf later als zelfstandig ondernemer werken (EenVandaag)

Ruim duizend kinderen uit een stad in Nieuw Zeeland worden nu al 38 jaar gevolgd en uitgebreid getest; de conclusie uit het onderzoek is dat zelfbeheersing een indicator is voor zo’n beetje alles wat je zoekt in je leven (Ruigrok | Netpanel)

De negenjarige auteur Jesse Gerrits kan zijn geluk niet op, nu zijn Sinterklaasverhalenboek in de winkel ligt: "Als klein jochie kon ik nergens een leuk boek over Sinterklaas vinden, ik besloot daarom zelf aan de slag te gaan" (Metro)

Op het 15de TijdschriftenGala is de oeuvreprijs, de Mercur d’Or, toegekend aan de 60-jarige Donald Duck, daarnaast leverde de campagne 'Donald Duck geeft Nederland al 60 jaar kleur' leverde de Mercur voor Marketingactie van het Jaar op (MarketingTribune)

Shazam kijkt terug én vooruit; meeste tags voor ‘Somebody I Used to Know’ in 2012, maar wie breekt door in 2013?

Shazam telt naar eigen zeggen wereldwijd inmiddels 250 miljoen gebruikers. En hoe leuk, het 'media engagement bedrijf' heeft een duik genomen in de 'big data' over het gedrag van die gebruikers. Bij welke muziek hielden mensen in 2012 hun smartphone omhoog om te ontdekken welk nummer speelde? De onbetwiste nummer 1 is Somebody That I Used to Know van Gotye (featuring Kimbra), die maar liefst 14.77.720 keer 'getagd' werd. Daarna scoorde We Are Young van Fun (featuring Janelle Monae) de meeste tags (8.1 miljoen).

“Information – particularly data about the music that people are tagging because they like it find it interesting – is now more important than ever before. The tagging data that Shazam provides labels helps them to understand their target audience so that they can more effectively decide where to put their marketing efforts. Up to 85% of the songs that get to number one Shazam’s Tag Charts go on to break nationally, making it one of the most accurate predictive measures for success and a key driver for Shazam of more than $300 million in digital music sales through our partners.” [Will Mills, Shazam]

Dit is de top 10 van wereldwijd meest getagde songs in 2012:

In 2012 werden 130 liedjes meer dan een miljoen keer gevonden via Shazam, drie keer zoveel als in 2011 (klik hier voor een pdf van de complete lijst). Het blijkt dat veel mensen benieuwd zijn naar de muziek die in tv-programma's en commercials gebruikt wordt. Toen bijvoorbeeld het Microsoft-spotje verscheen met Too Close van Alex Clare als soundtrack, steeg het aantal tags in no time van tien naar tienduizenden op een dag (waarvoor hij het bedrijf dan ook vriendelijk bedankt).

Het muziekteam van Shazam heeft niet alleen gebruikscijfers geanalyseerd, maar ook een blik geworpen op internethypes en beschikbare informatie over artiesten die op het punt van doorbreken staan, om deze vervolgens te vergelijken met Shazam-data over 'trending acts'. Op basis daarvan voorspelt Shazam dat French Montana, Bei Maejor, Aluna George, Joey Bada$$, Becky G, Angel Haze, Rhye, Tito Lopez, Baauer en Haim – ze brengen komend jaar nieuwe albums uit – het gaan maken in 2013.

Uit de voorspelling van eind 2011 kwamen dit jaar onder andere Lana Del Rey, A$AP Rocky, Frank Ocean en Michael Kiwanuka bovendrijven. Houd bovenstaande namen dus in de gaten!

[Via @palmaerts]

Eerste (internationale) congressprekers van #KJ13 zijn bekend…

De afgelopen weken zijn we vol enthousiasme gestart met de nieuwe website van Kidsenjongeren.nl
En onder leiding van een energieke hoofdredacteur verspreidde dit nieuws zich razendsnel
Met dagelijks leuke blogs, interessante weetjes en trends vanuit binnen- en buitenland
Komen de echt belangrijke actualiteiten toch net iets sneller bij jou terecht dan via de krant
 
 
Tevens zijn we achter de schermen druk bezig met het programma van het congres
Een periode die niet altijd gepaard gaat zonder stress…
Jaar in jaar uit brainstormt het team van Kids en Jongeren zich dan ook suf
Want het opstellen van een inspirerend congresprogramma is alles behalve Haagse bluf
 
Maar dit jaar vallen alle puzzelstukjes opvallend snel in elkaar
En waren alle beoogde kids- en jongerenexperts allemaal beschikbaar
We verklappen daarom graag nu al een aantal nationale én internationale sprekers die jou op 17 & 18 april gaan inspireren
En jouw kennis, inspiratie en nieuwe ideeën willen actualiseren!
 
Lars Silberbauer, head of Social Media van Lego Denemarken in het dagelijkse leven
Zal één van de inspirerende keynote speeches geven
Een bekende van tv & radio met veel kennis van psychologie en kinderen is Steven Pont
De quote “Laat kinderen niet alleen consument zijn, maar ook producent” komt dan ook uit zijn mond 
 
En Jacqueline Brown, een van dé topsprekers uit 2012, niet te vergeten,
Zij komt op veler verzoek terug voor 2 masterclasses en om met jou te speeddaten
We noemen daarnaast nog Graham Brown, René Herremans (Ahold Europa), Hans Koeleman  (ex-Nike marketeer), Maurits van Beek (Albert Heijn), Jeroen Boschma en Ellen van Schaik (Suske&Wiske) in 1 zin
Echte trendsetters op het gebied van trends in kids- en jongerenmarketing met een gaaf verhaal niettemin
 
We hopen dat je nieuwsgierigheid is gewekt 
En dat je snel onze congrespagina checkt,
Hier kun je o.a. de best of presentaties van 2012 rustig terugkijken
Of zien met welke marketing- en communicatieprofessionals je je netwerk kunt verrijken! 
 

Veel kijk- en leesplezier
Het gehele team van het congres 'Trends in Kids- en Jongerenmarketing 2013'

 

TeamAlert vraagt jonge automobilisten met een knipoog: ‘Hoe ervaren ben jij?’

Deze week ging de campagne 'Hoe ervaren ben jij?' van start, gericht op jonge automobilisten. Jongeren in de leeftijd van 17-24 jaar worden met deze actie bewust gemaakt van het feit dat zij hun eigen rijvaardigheden overschatten na het behalen van het rijbewijs. Jonge beginnende bestuurders hebben een ruim vier keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders. Met de campagne wil TeamAlert, de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, leeftijdsgenoten bewust maken van hun kwetsbaarheid in het verkeer.
 
De boodschap is dat het rijbewijs geen bewijs is voor goede rijvaardigheden; om een bekwame bestuurder te worden is veel oefening nodig.

De campagne heeft een brutale, humoristische en dubbelzinnige insteek. Jongeren kunnen hun rijervaring checken op de Facebook-pagina van TeamAlert waar een ervarenheidschecker gepromoot wordt. De jonge automobilisten moeten invullen hoe lang ze hun rijbewijs hebben en hoe frequent ze rijden. Het ervaringsresultaat kan "met een grappig plaatje" gedeeld worden. Voorafgaand aan de ervarenheidschecker wordt er een filmpje afgespeeld waarin zes jonge BN'ers, waaronder Zarayda Groenhart, Anna-Alicia Sklias en Michael Blijleven, vertellen over hun eerste keer. Het filmpje is zo gemonteerd het niet meteen helder is over welke eerste keer zij het hebben.
 
 
"Ik kreeg 'm er niet in één keer in, nee."
 
TeamAlert is de campagne gestart omdat 23% van alle personenauto's die betrokken waren bij ernstige ongevallen (ongevallen met doden of ernstig verkeersgewonden) werd bestuurd door een jonge automobilist (18-24 jaar). De hoofdoorzaken hiervan zijn een gebrek aan rijervaring en het risicogedrag dat kenmerkend is voor jongeren en jongvolwassenen. De rijvaardigheid van een automobilist is vaak pas goed ontwikkeld bij ten minste vijf jaar rijervaring of 100.000 gereden kilometers.

Zwerfvuilcampagne maakt jongeren op eigentijdse wijze bewust: vuilnisbakken als wifi-hotspots

Sinds enige tijd kan je in verschillende Vlaamse steden en gemeenten opvallende hotspots tegenkomen. Deze hotspots voorzien voorbijgangers van gratis wifi en maken deel uit van de Indevuilbak-campagne van de Vlaamse overheid. De actie wil jongeren aanspreken met de boodschap dat zwerfvuil niet meer van deze tijd is. De Vlaamse overheid ontwikkelde met de OVAM en Fost Plus ook een Indevuilbak-spel dat jongeren gratis kunnen downloaden en een lespakket over zwerfvuil voor leerkrachten uit het secundair onderwijs.

Jongeren aanspreken over het zwerfvuilprobleem en hen mobiliseren om de strijd tegen zwerfvuil aan te gaan, dat is de doelstelling. De Indevuilbak-hotspots staan op 'snoeproutes', de populaire trajecten van en naar scholen waar zwerfvuil rondslingert. Op die trefplaatsen kunnen jongeren (tijdelijk!) van 7 uur ’s morgens tot 19 uur gratis op het internet, en tegelijkertijd worden ze met affiches en afvalbakken aangezet om zwerfvuil in de vuilnisbak te deponeren. Door alle stukken zwerfvuil te bestempelen als gevonden voorwerpen die dringend aan de rechtmatige eigenaar terugbezorgd moeten worden, hoopt men de cirkel rond te maken om op die manier zwerfvuil de wereld uit te helpen.

“In het gevecht tegen zwerfvuil moet je hardnekkig durven zijn en zoveel mogelijk medestanders verzamelen. Dat gebeurt in de eerste plaats via sensibilisatie, van jong tot oud. Allicht de moeilijkste groep om met onze boodschap te bereiken, zijn de jongeren. Daartoe moeten we via aangepaste, moderne media hun taal proberen te spreken. Dat is wat deze Indevuilbak-campagne nu probeert te doen.” [Vlaams minister Joke Schauvliege]

Daarnaast is een Indevuilbak-spel ontwikkeld dat als app gedownload kan worden. Doel van het spel is om zoveel mogelijk zwerfvuilobjecten (in bekende omgeving!) in een vuilbak te mikken en zo punten te verzamelen. Om de boodschap ook binnen de schoolmuren onder de aandacht te brengen, werd voor leerkrachten van het secundair onderwijs een lespakket over zwerfvuil gemaakt.

[Via Actueel.be]

PS  Ook de kleinsten worden al aangesproken over dit onderwerp. Voor kinderen vanaf 3 jaar is een voorleesboek met bijbehorend luisterspel beschikbaar onder de noemer 'De Vuilnisbakmakkers'.

Onderzoek in Week van de Mediawijsheid: ‘Jongeren overschatten zichzelf’

Kinderen en jongeren groeien op met tv, internet, social media, games en mobieltjes. Ze líjken mediawijs maar gebruiken niet altijd alle mogelijkheden en onderschatten hun mediagedrag. Daarom organiseert Mediawijzer.net voor de derde keer de 'Week van de Mediawijsheid'. Van 23 t/m 30 november staan mediawijsheid van 10-14-jarigen en de rol die ouders en school daarbij kunnen spelen centraal. Uit nieuw onderzoek blijkt dat 80% van de Nederlandse jongeren in het vmbo niet structureel de betrouwbaarheid van bronnen checkt.

Vmbo-jongeren zijn technisch en creatief vaardig met media, maar overschatten zichzelf soms en zijn te weinig bewust met hun mediagedrag bezig. Door het vele gebruik van media heeft een groot deel van de jongeren goede gebruiksvaardigheden en benutten jongeren de kansen die media bieden. Maar als het gaat om onder meer privacy, bronnen controleren, afleiding van schoolwerk of online zoekopdrachten uitvoeren blijkt dat de jongeren meer ondersteuning nodig hebben.

Het uitgebreide onderzoek 'Achter de schermen' (pdf) is uitgevoerd door Dialogic in opdracht van Mediawijzer.net onder ruim 500 vmbo-scholieren (12-16 jaar). De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat media een steeds prominentere plaats innemen in het leven van de jongeren, waardoor ze ook in grotere mate worden blootgesteld aan daarmee gepaard gaande risico’s. De mate waarin die risico’s voorkomen is vaak afhankelijk van bepaalde achtergrondkenmerken, zoals geslacht, leeftijd of het type internetgebruik.

Dit zijn enkele andere resultaten:

  • Zo’n 25% van de jongeren maakt meer dan 10 uur per dag gebruik van hun mobiele telefoon;
  • De jongeren internetten gemiddeld 2,8 uur per dag op de computer en 3,5 uur per dag op de mobiele telefoon;
  • YouTube en WhatsApp/Ping zijn de populairste applicaties onder jongeren, deze leiden tot veel sociale interactie;
  • 75% van de jongeren heeft wel eens inkomsten gegenereerd door slim mediagebruik.

Jongeren gaan echter op veel fronten niet bewust genoeg met media om:

  • 80% van de vmbo-jongeren checkt niet structureel de betrouwbaarheid van gebruikte bronnen;
  • 24% is snel afgeleid door divers mediagebruik;
  • 12,5% heeft wel eens online gepest.

En daar is het advies weer: scholen en ouders kunnen een belangrijk rol spelen in het verbeteren van bewust omgaan met media.

 

Rap van Prorail: wil je blijven leven, luister dan naar Mr. Polska

ProRail wil jongeren zoveel mogelijk bewust maken van de gevaren bij spoorwegovergangen. Deze groep neemt vaak grote, onverantwoorde risico’s bij overwegen. Haast, ongeduld, stoer gedrag, bellen, spelletjes, wie durft over te steken of onder de spoorboom door te kruipen, een sprintje terwijl de bel al rinkelt… Levensgevaarlijk gedrag, soms met fatale gevolgen: alleen al dit jaar waren er 24 aanrijdingen op overwegen, waarbij twee zwaargewonden en acht dodelijke slachtoffers vielen. Jongeren overschatten zichzelf, maar onderschatten de trein.

Na de zomer heeft Prorail een wedstrijd uitgeschreven onder scholieren. Ze kregen de opdracht om een rap te maken over gevaarlijk gedrag bij overwegen met de campagnezin 'Wil je blijven leven, wacht dan even'. Rapper  Mr. Polska werd gevraagd om mee te werken aan de campagne: "Toen ik hoorde hoe vaak jongeren risico’s nemen bij overwegen, was ik snel overtuigd en wilde ik me hier graag voor lenen. We betrekken de jongeren door ze zelf mee te laten doen en daardoor is het makkelijker om hun aandacht te pakken.”

Uit meer dan 300 inzendingen werd de rap van de 14-jarige Alan Salim uit Almere gekozen. In zijn refrein heeft hij het erover dat het niet stoer is om het spoor over te steken. Hij ging samen met Mr. Polska de muziekstudio in. Thema is het geluid van de overwegbel: wat moet je doen als je dit geluid hoort?

"Doe niet als een idiota / Als je van je Libi houd dan schreeuw ja ja / Tengelengteng Tengelengteng teng / De geluid van de spoor is daar daar"

Actie van GAMMA met gratis LEGO op herhaling, de commercial ook

Blijkbaar was de LEGO-actie van GAMMA vorig jaar een succes, want deze wordt momenteel herhaald. Klanten van de bouwmarkt krijgen bij een minimale besteding van 50 euro en bij een selectie van artikelen uit de folder een LEGO-bouwpakketje ter waarde van € 3,99 cadeau. Ook de vermakelijke commercial uit 2011, waarin jongetjes worden neergezet als volwassen bouwvakkers, wordt weer uitgezonden (NB aan de nieuwe versie is een GAMMA-logo opgebouwd uit LEGO-steentjes toegevoegd). De actie loopt van 24 november tot en met 2 december 2012. Op=op!.

"GAMMA is er ook voor de kleinste bouwers."

Hoe meer papa klust, hoe meer LEGO je krijgt. En hoe krijg je hem aan het klussen? Door creatief te zijn…

Voor onderstaande advertenties, behorende bij de actie uit 2011, werd het reclamebureau door de ADCN bekroond met een Gouden Lamp.

"Net zo lekker bezig als papa."

Mooi hè? [Creatie door TBWA\Neboko]

Kortjes: kinderen willen Apple, jongeren zijn waaghalzen, en meer (week 47, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Kids’ holiday wish lists are simple this year; the most-wanted gifts are predominantly from Apple; American kids aged 6-12 are generally more interested in the latest iOS offerings than other consumer electronics and gaming devices (Nielsen)

Nearly 40% of parents with children aged 2-to-13 who read ebooks plan to purchase a new e-reading device for their children this holiday season; among devices parents are most likely to buy for their children, Amazon’s Kindle Fire leads the way (DBW)

There’s one important factor that designers don’t often consider when it comes to behavior change: our children – we tend to believe that it’s us adults who lead by example to pass 'good behavior' down to the next generation, but increasingly it’s kids leading the way to promote positive change (Fast Company)

A new company developed by a group of parents is offering what is believed to be the first prepaid debit card for eight- to 16-year-olds, which children can also use in a restricted range of shops and to withdraw cash (The Guardian)

Teens may be chugging protein shakes and taking other muscle-enhancing supplements more often than previously thought, a new study found; nearly 35% of adolescent males and females said they used protein powders and shakes, while almost 6% reported using steroids (ABC News)

While the lion's share of youth anti-smoking efforts has focused on cigarettes, a new report suggests more needs to be done to reduce the number of teens smoking flavored tobacco from hookahs; many young people don't seem to recognize that hookah use carries serious health risks (LA Times)

Jongeren vormen een gevaar voor zichzelf; ze onderschatten de risico’s op letsel enorm, terwijl er juist steeds meer ongevallen plaatsvinden met jeugd tot en met 24 jaar, en hoe lager de opleiding hoe groter de waaghalzerij; jaarlijks komen 260.000 jongeren met letsel op een Eerste Hulppost (Sp!ts)

Een hiphoppersode van Faberyayo aan de nieuwe Pizza Beenham van Domino’s Pizza vormt het hart van een door Indie opgezette activatie; Facebookfans van de pizzaketen kregen de opdracht om de nieuwe pizza in slechts één woord te beschrijven (Adformatie)

Delen en lenen is het nieuwe bezitten in de jongerenwereld; dat zagen we eerder al op muziekgebied, maar ook bij andere producten en diensten is het ‘deelvirus’ inmiddels toegeslagen – van het lenen van een zaag tot een complete garderobe (YoungWorks)

De trend onder jongeren is om louter te converseren met grapjes en rond te lopen met t-shirts van Sesamstraat, ironie is troef; gevaarlijk, vindt literatuurwetenschapper Christy Wampole: "Het ontslaat je van verantwoordelijkheid voor je keuzes, van gevoel voor esthetiek en meer" (Trouw)

Managers kunnen hun borst nat maken, want als ze de kwaliteiten van de generatie Y niet benutten, dan zullen de Y-ers het bedrijf net zo snel weer verlaten als dat ze binnen kwamen: "Probeer die jongens niet in een mal te passen, maar daag ze uit" (Management Team)

Most parents of teenagers are concerned about what their teenage children do online and how their behavior could be monitored by others; some parents are taking steps to observe, discuss, and check up on their children’s digital footprints (Pew Internet)

Volgens een pan-Europees onderzoek van beveiliger McAfee zijn ouders vaak niet goed op de hoogte van wat hun tienerkinderen allemaal online doen, welke sites ze bezoeken of wat voor informatie ze online zetten; onder ouders heerst ook een misplaatst gevoel van zekerheid op dat gebied (Dutch Cowboys)

Deskundigen waarschuwen dat gameverslaving steeds vaker voorkomt; 3% van de jongeren heeft een probleem, die jongeren spelen zo veel en lang dat ze geen vrienden meer hebben en slechte cijfers halen op school (Jeugdjournaal)

UPC lanceert de UPC Mediawijs Wedstrijd voor basisschoolleerlingen in Nederland, zij kunnen laten zien hoe ‘mediawijs’ zij zijn en hoe zij omgaan met social media, internet en televisie; UPC wil mediawijs gedrag stimuleren en belonen, zowel op school als thuis (Vives)

Er zijn net zoveel Nederlandse consumenten voor als tegen een verbod op snoepreclame; zo’n 44% van de respondenten zou voor een dergelijk verbod zijn, terwijl 47% zegt tegen een verbod te zijn, blijkt uit de Foodmonitor van Intomart GfK en Food for Food (Adformatie)

Aan speelgoed geven we nog altijd net zoveel geld uit als jaren geleden, maar toch zien de traditionele speelgoedwinkels de omzet teruglopen (NOS)

De prijs van een zak sinterklaascadeaus is dit jaar met een half procent gestegen, blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau; de koopbereidheid van veel consumenten, onder wie veel hulpsinterklazen, is gezakt tot onder het niveau van vorig jaar (MarketingTribune)

Kinderen in Nederland hebben het over het algemeen goed; er zijn voorzieningen, ze hebben recht op onderwijs en gaan door de bank genomen niet met lege maag naar school, maar toch kan het altijd beter, vindt iets meer dan de helft van de ruim duizend ondervraagde mensen (Metro)

Jonge kinderen eten veel te weinig groenten en dat is een bedreiging voor de gezondheid van een hele grote groep mensen, zegt kinderarts Koen Joosten van het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam (RTL Nieuws)

Reclamecampagnes die jongeren eerlijk voorlichten op financieel gebied maken vanaf nu kans op een PIRA, de Positieve Invloed door Reclame Award van Stichting Weet Wat Je Besteedt; aanmelden kan tot 31 december (Adformatie)

Many parents can't help but try to shape their children's taste in music, but is it an effort doomed to failure, or worse, will it make children hate the music their parents love, and love the music their parents hate? "There are no mistakes, they will find their own taste anyway" (BBC)

Psy now owns the record for the most-viewed YouTube video in history; Gangnam Style notched past 804 million cumulative plays to beat Justin Bieber's Baby (Digital Music News)

GGD lanceert online game ‘No or Go’: wat doe je als iemand een hand op je billen legt?

Deze week lanceren GGD'en de nieuwe online game 'No or Go' voor 14-16-jarigen. Doel is om jongeren weerbaarder te maken tegen grensoverschrijdend gedrag. Wat doe je als je aan de bar staat en iemand een hand op je billen legt? Of als je date wel erg hard van stapel loopt? Uit eerder onderzoek blijkt dat alle jongeren het onacceptabel vinden als je wordt gedwongen om seksuele handelingen te verrichten. Toch vinden ze ook dat sommige vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals ongewenst aangeraakt worden, ‘erbij horen’. 
 
Jongeren bewegen zich met hun eigen avatar (gebaseerd op geslacht en seksuele voorkeur) door het spel, te bereiken via Sense.info. Aan de hand van de vraag 'wat zou jij zou doen in een bepaalde situatie?' ontdekken zij wat voor type ze zijn: een coole player, een kalme afwachter, een directe diva, een charmante casanova of een van de andere twaalf types. Ook is er op Facebook de mogelijkheid om te ontdekken wat voor type hun vrienden zijn. Dit kan door een boodschap achter te laten (‘Bas vindt jou een extreme flirt! Ontdek het zelf!’).

Het online spel is ontwikkeld door Rutgers WPF en Soa Aids Nederland en onderdeel van de campagne 'Maak seks lekker duidelijk'. De organisaties willen jongeren met het spel op een positieve manier laten zien hoe zij hun wensen en grenzen kunnen aangeven.

TEDx Youth Amsterdam: de 3e kamer komt eraan

Als het aan de jongeren ligt komt er een 3e kamer met jongeren. Want jongeren willen meedenken, meedoen met wat er in ons land en daarbuiten gebeurt. Wat een geweldig idee. Jongeren willen gehoord worden. Jongeren hebben dromen en ideeën, en niet alleen over de politiek. Dat bleek wel op TEDx Youth Amsterdam afgelopen zaterdag.

Stel je een zaal voor met 160 jongeren die allemaal hun eigen ideeën en dromen hebben. Sommige om de wereld te veranderen of om hun persoonlijke doelen te verwezenlijken. Ze komen samen op dit congres om hun ideeën te delen en zich te laten inspireren door anderen. Het is erg belangrijk dat wij luisteren naar de ideeën en dromen van jongeren en hun ideeën niet neersabelen. Maar jongeren moeten ook leren om hun ideeën te delen. Delen met mensen die hen verder kunnen helpen. Wij kunnen hen helpen.

'Je hebt makers en dat zijn helden. Dappere mensen die geloven dat je de wereld kunt verbeteren. Daarnaast heb je mensen die alleen maar kijken (toeschouwers) en die reageren. Je toeschouwers, die worden hooguit fans. Die inspireer je en hoef je verder niet zoveel mee. Belangrijk zijn de reageerders. Vervelende reageerders zijn de Leeglopers. Die vinden het stoer om te zeuren. Zij zijn uit op afbreken en maken je idee stuk. Ze raken je in je kwetsbaarheid, voor hen moet je oppassen. Richt je op de leuke reageerders: de opbouwers, zijn helpen je je idee groot te maken.' aldus Astrid Poot, een van de sprekers op TEDxYouth.

De dag stond bol met prachtig inspirerende verhalen van jongeren. Een meisje dat sinds haar 13e de Alp d’Huez opfietst om geld op te halen voor kanker en daar meer van leert dan ze ooit op school zal doen. Iemand die op een tractor de halve wereld afreisde. Iemand die gepest werd op school en een brief daarover schreef naar haar school waarop als volgt werd gereageerd: ‘wij kunnen niets voor je doen maar je schrijft wel leuk’. Nu schrijft ze voor allerlei blogs en bladen.

Ook was er een incubator sessie waarbij jongeren hun vragen konden neerleggen bij andere jongeren waarbij ze geholpen werden hun vragen te beantwoorden. De volgende vragen kwamen aan de orde:

  • Hoe kan ik een jongeren conferentie groter maken?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat landen zich aan afspraken houden?
  • Hoe kan ik mijn zelfgemaakte educatieve apps promoten…want ik wil rijk worden?
  • Hoe kan ik het beste beginnen als ik ondernemer wil worden, ik wil designer mode verkopen.
  • Hoe bereik ik de juiste mensen om een 3e kamer op te richten?
  • Hoe kan ik mijn muziek promoten?
  • Hoe kan ik echt verandering brengen in het huidige onderwijs?
  • Wat is de toekomst van Hyves?
  • Hoe vind ik geld die geld willen doneren voor mijn filmproject, ik ga namelijk de beste Nederlandse speelfilm maken.
  • Hoe kan ik de media gebruiken om invloed uit te oefenen op het zelfbeeld van jongeren.

Ik denk dat wij als volwassenen jongeren heel goed kunnen helpen door ze serieus te nemen en hen te helpen met onze expertise om hun dromen te verwezenlijken. Begin in je eigen omgeving door jongeren te vragen naar hun ideeën en dromen. 

Door: Mylene Samuels, SAM Strategische Marketing Kids & Jongeren

Foto: Bart Hoekstra / TEDxYouth Amsterdam

 

Sinterklaastrends 2012: lootjestrekken via de smartphone, maar ‘Zie ginds komt stoomboot’ blijft populair

Van de Sinterklaasperiode profiteren niet alleen winkeliers, reclamemakers en artiesten, maar ook PR- en onderzoeks-bureaus. Persberichten vol feestfeitjes buitelen over elkaar heen. Ik pik er hier een paar uit. Sinterklaas wordt dit jaar massaal eerder gevierd. Dat blijkt uit analyse van meer dan 900.000 lootjes van Lootjestrekken.nl en verkoopgegevens van webwarenhuis fonq.nl. Het weekend van 1 en 2 december scoort het hoogst om Sinterklaas te vieren, iets meer dan een kwart van de Nederlanders viert pakjesavond het weekend na 5 december.

Slechts een vijfde van de Nederlanders geeft elkaar op 5 december gedichten, surprises en cadeaus. Nederlanders startten dit jaar ook eerder met de voorbereidingen voor pakjesavond; bijna 10% begon in oktober al met inkopen. De piek van de inspanningen voor Sinterklaas ligt echter in november, waar 67% oriënteert op potentiële cadeaus. Opvallend is dat mensen die laat inkopen meer geld uitgeven dan de mensen die vroeg shoppen. Misschien nog wel opvallender is de populariteit van lootjestrekken; op de gelijknamige website is dat dit jaar al meer dan een miljoen keer gedaan, door ruim eenderde via de smartphone.

Deze en meer conclusies zijn verzameld in onderstaande infographic.

Vergeleken met 2011 is het budget van Sinterklaas met 4% gestegen. Dit jaar geeft de Sint gemiddeld 18,45 euro uit aan een cadeau, vorig jaar was dat nog 17,80. Daarmee is het budget van de Kerstman dit jaar groter dan dat van Sinterklaas. Volgens Sinterklaasonderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Bumpeez kijkt 67% van de kinderen wel veel meer uit naar de komst van Sinterklaas dan van de kerstman. Ruim 82% van de ouders zou dit jaar van plan zijn om Sinterklaas te vieren.

Uit onderzoek van DaWanda was al eerder gebleken dat de huidige economische omstandigheden slechts een beperkte invloed hebben op het geven van Sinterklaascadeaus. Van de ondervraagden gaf 40% aan wel iets minder uit te geven dan in voorgaande jaren, maar het Snterklaasfeest wordt zeker niet overgeslagen; 39% besteedt hetzelfde als voorheen en 8% zegt Sinterklaas dit jaar zelfs royaler te vieren. Ruim twee derde denkt onder een totaalbudget van 100 euro te blijven.

Uit een andere peiling, uitgevoerd door Noviodata voor Sinterklaasliedjes.nl, blijkt dat van alle bekende Sinterklaasliedjes 'Zie ginds komt de stoomboot' het meest populair is (24% van de stemmen). Daarna volgen 'Zie de maan schijnt door de bomen' (22%), 'Zachtjes gaan de paardenvoetjes' (15%), 'Sinterklaas kapoentje' (12%) en 'O, kom maar eens kijken' (11%). Helaas is alleen gevraagd naar de klassiekers, anders had 'Zwarte Pieten Stijl' een goede kans gemaakt. Overigens gaf bijna 85% van de ondervraagden in de leeftijd van 18 t/m 29 jaar aan samen met hun kind(eren) de schoen te zetten.

Ongetwijfeld blijft het niet bij het bovenstaande. Wordt vervolgd dus.

En inderdaad… Hieronder enkele updates (28/11, 1/12, 3/12, 5/12):

  • Mede dankzij de enorme populariteit van tablets staat het ouderwetse gezelschapsspel dit jaar in de top 10 van meest populaire cadeaus met Sinterklaas, blijkt uit een peiling onder winkeliers door Detailhandel Nederland. Snoepgoed is traditioneel het meest verkochte Sinterklaasartikel. [Bron: Z24]
  • Sinterklaas gaat met zijn tijd mee, zo merkt Bol.com. De winkel signaleert ten opzichte van 2011 een verdubbeling in het aantal Sinterklaascadeaus dat via een tablet of smartphone besteld wordt. [Bron: Dutch Cowboys]
  • Eén op de tien Nederlanders die vorig jaar nog wel decembercadeaus kochten, slaat dat dit jaar over. Wie wel decemberinkopen doet, kiest in een derde van de gevallen voor een kleiner geschenk. [Bron: AD/GfK]
  • UNETO-VNI verwacht ondanks de economische crisis hoge omzetten met Sinterklaas. Duurdere cadeaus als tablets en spelcomputers doen het goed, maar dit jaar is ook keukenapparatuur, zoals espressoapparaten in trek. Ook kleinere cadeaus, zoals smartphone hoesjes en speakerdocks zijn populair bij Sint. [Bron: persbericht]
  • De aanhoudende crisis heeft weinig invloed op de online Sinterklaasaankopen; online retailers verwachten dit jaar een weekomzet van €128 miljoen, €38 miljoen (42%) meer dan in de periode vóór Sinterklaas. [Bron: RetailActueel/Thuiswinkel.org/PostNL/Blauw]

Jamin introduceert rijmende tweets in chocaladeletters

Ook Jamin doet iets met Sinterklaas én sociale media, op een wijze die leuk, relevant en lekker genoeg is om hier te delen; @Jaminonline spreekt bekende twitteraars aan in rijm ('zijn de letters van cacao, na een mooi gedicht van jou?'). Niet zomaar: aan de website van 'de grootste snoepwinkel van Nederland' is een 'Choco Tweet Machine' toegevoegd. Wie daar een Sinterklaasgedicht in typt (inderdaad, maximaal 140 letters), en deze deelt via Twitter (#chocotweet), maakt kans om dat gedicht te winnen in échte chocoladeletters van Jamin. 

De actie wordt in onderstaande video uitgelegd.

"Word jij de Sint zijn favoriet, met de mooste Jamin ChocoTweet?"

[Creatie door JWT Amsterdam; via @gonniespijkstra]

Het kinderkoor wordt elke drie seconden kleiner: ‘It’s a mad world’

Vandaag was het de Internationale Dag voor de Rechten van het Kind. In dat kader organiseerde UNICEF de Nationale Spreekbeurt Actie (duizenden kinderen gaven een spreekbeurt over kinderrechten) en waren gedurende 24 uur portretten van kinderen rondom het gebouw van Ziggo Dome in Amsterdam te zien (op het gebouw sloten kinderen steeds hun ogen, 19.000 keer). Daarnaast heeft UNICEF een campagne gelanceerd tegen kindersterfte, waarin een aantal bekende Nederlanders uitspreken dat we 'voor nul' moeten gaan.

Elke dag sterven 19.000 kinderen door oorzaken die vaak makkelijk te voorkomen zijn, en dat zijn er 19.000 teveel. Ook buiten ons and wordt hier aandacht voor gevraagd. Meeste indruk maakt het Duitse jongenskoor Wuppertaler Kurrende met onderstaande vertolking van Mad World, het nummer van Tears For Fears dat je vooral kent dankzij Gary Jules. Simpel, maar zo sterk.

"And I find it kind of funny, I find it kind of sad / The dreams in which I'm dying are the best I've ever had."

[Creatie door Grey (Duitsland) voor het International Children's Fund; via AdRants]

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021