Kortjes: poephoofden van Pampers, zomerhit van Lay’s, faillissement van *bliep, en meer (week 28, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER: Another day, another Internet challenge to keep the teens busy; the #DontJudgeChallenge involves people posting ‘ugly’ versions of themselves before […]

Fisher Price Classic Toys: speelgoedartikelen uit vervlogen tijden weer beschikbaar

Volgens trendwatchers zou de nostalgie-trend voorbij zijn, maar in de praktijk is daar nog niet al teveel van te merken. Want de iconische looptelefoon, de teckel, de kassa of de platenspeler: wie heeft er niet mee gespeeld? Papa’s en mama’s, opa’s en oma’s kennen Fisher Price ongetwijfeld uit hun eigen jeugd of als speelgoed van […]

Studeren in 2025: de sprong naar de toekomst in een kritisch ontvangen animatievideo van 3 minuten

Het hoger onderwijs krijgt er duizenden docenten bij, studenten krijgen meer ruimte om zelf hun studie vorm te geven en het accent bij universiteiten verschuift meer in de richting van het onderwijs. Dat schrijft minister Bussemaker (OCW) in de Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek (pdf) waarin zij de lijnen uitzet voor het hoger onderwijs in het komende […]

Vloekende kinderen in autocommercial: ‘Dat zouden ze in een Smart Forfour nooit doen’

Er is nog een hoop werk te doen voor de Bond tegen Vloeken. Het schijnt dat 95% van de automobilisten – mannen én vrouwen – in de auto wel eens vloekt op andere weggebruikers; de helft doet dat regelmatig en 8% bij zo’n beetje iedere rit. Dat dit gegeven in een commercial voor een automerk verwerkt […]

[Docu] Welkom in de wereld van Generatie Z: ‘Minecraft & Modemeisjes’

Je ziet hier regelmatig onderzoeken langskomen met steeds weer nieuwe cijfers over het veranderende mediagebruik van kinderen en jongeren. Uit de Monitor Jeugd en Media 2015 bleek onlangs bijvoorbeeld dat 99% van de 13-18-jarigen een mobiele telefoon heeft (bij de 10-12 jarigen is dat 78%) en dat WhatsApp, Facebook en Instagram dé levensaders voor hen zijn. Wie opgroeiende kinderen thuis […]

En ook bij McDonald’s heerst de Minions-gekte

Alsof er nog niet genoeg acties met de populaire characters zijn op het moment, zijn de Minions ook terug bij McDonald’s. Momenteel staat het Happy Meal volledig in het teken van de Universal-film die nu in de bioscopen te zien is. Dat betekent dat er Minion-premiums (lees: 9 verschillende kleine poppetjes) in het bekende rode doosje cadeau gegeven […]

Stichting Media Rakkers presenteert Jeugd Reclame Wijzer: ‘Leidraad voor verantwoorde kinderreclame’

Vandaag wordt de nieuwe Jeugd Reclame Wijzer (pdf) aangeboden aan alle reclamemakers van Nederland. Dit document, gratis te downloaden via mediarakkers.nl, maakt de geldende regels voor kinderreclame uit de Nederlandse Reclamecode inzichtelijk en geeft adviezen aan reclamemakers voor het maken van verantwoorde kinderreclame. De informatie in de Jeugd Reclame Wijzer is te vinden per productcategorie, […]

Nibud-studentenonderzoek 2015: ‘1 op de 3 lenende studenten leent om spaarrekening te spekken’

Ruim een derde (36%) van de hbo- en wo-studenten leent bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs). Van hen leent 33% onder andere om dit geld na de studie achter de hand te hebben, sommigen ook voor de aankoop van een eigen woning. Dit blijkt uit het Nibud Studentenonderzoek 2015* (pdf), uitgevoerd door het Nibud, met medewerking van […]

OCW publiceert spelregels sponsoring op scholen: ‘Geen reclame in lesmaterialen’

Het is belangrijk goede afspraken te maken als een school in zee gaat met een sponsor, vindt men bij de Rijksoverheid. Om schoolleiders, schoolbesturen, ouders en leerlingen houvast te bieden bij het nadenken over een verantwoord sponsorbeleid, zijn de spelregels vastgelegd in het convenant Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring (pdf). Dit convenant […]

Kortjes: pizza bestellen met emoji, interactief pashokje als auditieruimte, trakteren afgeschaft, en meer (week 27, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER: Gen Zers are more independent, pragmatic and diverse than any other demographic that has walked the earth, and they’re […]

Onderzoek Hartstichting: ‘Ouders hebben geen probleem met kidsmarketing voor gezonde voeding’

Net zoals ieder ander vinden de mensen bij de Hartstichting dat kinderen het recht hebben om op te groeien in een gezonde omgeving. Een gezonde omgeving leidt immers tot gezondere kinderen met een gezond voedingspatroon, een gezond gewicht en op latere leeftijd minder risico op hart- en vaatziekten. Bij de Hartstichting zijn ze van mening dat kidsmarketing […]

Speelgoedindustrie VS start campagne om spelen te bevorderen: ‘The Genius of Play’

In de VS is de Toy Industry Association (TIA) een campagne onder de noemer ‘The Genius of Play’ gestart, een initiatief om meer aandacht te genereren voor de enorm positieve invloed die spelen heeft op de ontwikkeling van kinderen. Blijkbaar is dit (helaas) niet zo vanzelfsprekend dat een dergelijke actie nodig is om duidelijk te maken […]

Columnvriendje

Wat voor weer het ook is, mijn dochtertje krijgt iedere ochtend ‘zonnige ontbijtpap’. Daarna veeg ik haar mondje af met een ‘snoetenpoetser’. Sinds ik mama ben, staat ons huis vol producten met infantiele benamingen. Laatst kreeg ze een doosje ‘rozijnenvriendjes’ mee van het kinderdagverblijf. Ik moest de neiging onderdrukken om alle ‘vriendjes’ direct in onze […]

Minions maken Chiquita-bananen nog leuker, ter promotie van hun film

‘Minionmania niet te stuiten’, kopte het AD afgelopen zaterdag. Experts kunnen dat wel verklaren, want de gele characters zijn ‘ingenieus’ uitgedacht, geweldig ‘in de markt’ gezet en ‘ook hartstikke leuk’ voor volwassenen. We zagen de Minions onder andere al in een spaaractie van Plus, op dozen van Amazon, als kleur van Pantone, in hagelslag van Venz en […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024