Catalogus centraal op IKEA-posters: ‘There’s a page for that’

Ja natuurlijk, tegenwoordig bestaat er voor werkelijk alles een app op smartphones/tablets en ook IKEA biedt diverse mobiele applicaties aan. En hoewel de blauw-gele woongigant digitale toepassingen niet schuwt en de collectie niet alleen op de website maar tevens via bijvoorbeeld Instagram, staat in een nieuwe outdoor-campagne de papieren catalogus centraal. Met een knipoog wordt een […]

Speurneuzen verzamelen in het Mariniersmuseum om Combat Trackers te helpen

In de zomervakantie presenteert het Mariniersmuseum de doe-tentoonstelling ‘Ben jij ook een speurneus?’. Het betreft een spannende ontdekkingsreis, waarbij spelenderwijs wordt geleerd hoe sporen herkend kunnen worden en wat ze betekenen. Bezoekers gaan op reis door het zand, het bos, dwars door een marinierstent en komen uit bij een mysterieuze keuken. Alle zintuigen moeten gebruikt worden om […]

Kortjes: droomauto’s, zomerplezier, tabletallergie, gokmisser, naamsverwarring, en meer (week 29, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: By making things, breaking things and taking real risks children use the fallow days of summer to put their Catholic-school education, […]

Fernandes en Top Notch brengen jonge en oude Surinaamse topartiesten bij elkaar

Om de smaak van het rijke culturele erfgoed en de kleurrijke Surinaamse muziek in Nederland onder de aandacht te brengen, lanceerden Surinaams frisdrankmerk Fernandes en platenlabel Top Notch deze maand het initiatief Sranan Gowtu (Surinaams Goud). De samenwerking behelst onder andere het uitbrengen van verzamelalbums, remixes, videoclips en events met muziek van de Surinaamse helden van […]

Studio 100 lanceert Wanagogo, een nieuw digitaal contentplatform voor kinderen

Nieuwe tijden brengen nieuwe uitdagingen met zich mee, en het bekende entertainmentbedrijf Studio 100 speelt daarop in door dit najaar een gloednieuw digitaal contentplatform voor kinderen te lanceren. Wanagogo zal beschikbaar zijn waar en wanneer kinderen en ouders dat willen, zowel online als offline, op alle mogelijke digitale dragers — een plek waar kinderen kunnen creëren, […]

NS organiseert ‘Tienertoer Challenge’ met Nick en Simon op Twitter

Da’s dan wel weer een aardige actie van de NS. Het is weer zomer, dus dé tijd om er op uit te gaan. Dankzij tips en uitdagingen van die andere NS –zangduo Nick en Simon— hoeven 12-18-jarigen zich deze periode niet te vervelen. Komende weken organiseert de vervoerder via Twitter regelmatig een ‘NS Tienertoer Challenge’. Nick en Simon geven opdrachten […]

[Recensie] Trendboek van MARE: ‘Always be yourself. Unless you can be a unicorn. Then always be a unicorn.’

Wat houdt de huidige generatie jongeren eigenlijk bezig? Pernille Kok-Jensen en Els Dragt, van de Trends & Sparks-afdeling van MARE Research, proberen die vraag te beantwoorden in een publicatie waarvan de inhoud even vervreemdend is als de titel: Always be yourself. Unless you can be a unicorn. Then always be a unicorn. (de ondertitel verduidelijkt; het gaat om een Snapshot […]

Grappige straatkunst promoot Aquapark Limpopo op subtiele wijze

Eerder voerde het Russische Aquapark Limpopo al eens een campagne met  tv-commercials, maar om de directe omgeving te bereiken, kan een wat kleinschaliger aanpak ook volstaan. En als er slechts één zo’n zwemparadijs met spectaculaire glijbanen in de stad te vinden is, blijkt het zelfs niet nodig te zijn om de merknaam te vermelden. De actie zoals hieronder is […]

Kortjes: Harry Potter volwassen, Greenpeace blockt Lego, cafés niet aangepakt, en meer (week 28, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES: U.S. teenagers are still spending hours in front of the TV and computer every day — despite years of expert advice […]

Vakantiewerkonderzoek FNV Jong: ‘Jongeren zien vakantiebaan als goede stap in hun carrière’

De meeste jongeren in Nederland werken tijdens hun vakantiewerk in de detailhandel. Geld verdienen, het opdoen van werkervaring en een beter CV zijn voor jongeren de belangrijkste redenen om een vakantiebaan te hebben. Dit maakten Robbert Coenmans (FNV Jong) en Mirjam Sterk (ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid) gisteren bekend tijdens de landelijke start van de vakantiewerkcampagne Haal meer uit je vakantiewerk. Tijdens de […]

DDMM maakt ook mobiel bereik inzichtelijk: Google en Facebook dominant bij jongeren

Eind vorig jaar zag je hier de eerste meetresultaten van het nieuwe digitale bereiksonderzoek DDMM*, ingezoomd op kinderen en jongeren. Toen betrof het nog alleen het bereik van websites op PC en laptop, maar dat is nu uitgebreid met het bereik van sites en apps op tablets en smartphones. Erg interessant natuurlijk, want hiermee krijgen we inzicht […]

Rainbow Loom neemt krasse maatregelen tegen nepproducten na reeks van klachten

Het uit Amerika overgewaaide Rainbow Loom is ook in Nederland een onontkoombare rage geworden. De dozen met kleurrijke elastiekjes, waarmee kinderen zelf polsbandjes, ringen en andere sieraden of figuren kunnen maken, vliegen met duizenden de winkels uit. Keerzijde van dat succes is dat er inmiddels veel nepproducten op de markt zijn. Omdat het inmiddels klachten regent over […]

[Focus on Teens] Verborgen kelders en waterpijpen

‘Een dag niet geliked is een dag niet geleefd’ luidde het thema van de presentatie van SMALL en Carat op het congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing. Dit lijkt alleen te gaan over het mediagebruik van jongeren, maar er is meer. Voor wie het nog niet weet, Carat heeft een boekje uitgebracht over jongeren, genaamd Focus […]

KU Leuven: ‘Ook in het digitale tijdperk lezen kinderen nog graag boeken’

Lezen kinderen nog wel boeken nu ze omringd worden door tablets, smartphones en computers? Dat was de centrale vraag van professor Jan Van Coillie en zijn collega Mariet Raedts van KU Leuven. Ze stelden de vraag aan 2.000 Vlaamse kinderen tussen 9 en 12 jaar. Daarbij gingen de onderzoekers ook na hoe vaak de kinderen een […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2025