Kortjes, creatief met karton, Sesamstraat over scheiden, Axe in 3D, en meer (week 50, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

The Chicago Children's Museum created a toy store filled with nothing but cardboard boxes and some art supplies; if the kids wanted to have a good time, they had to fire up their imagination and get creative (AdRants)

Marks & Spencer's use of 4-year-old Seb White, a little boy with Down syndrome, in its Christmas ad and catalog this year is being hailed as a bold, and long overdue, step forward for the treatment and perception of people with disabilities (AdFreak)

For the Axe Young/Mature campaign, agency Ponce Buenos Aires created a 3D video that told different stories depending on which eye you were viewing it through; the ad uses 3D stereoscopic technology to play two simultaneous storylines for audiences with different preferences (PSFK)

Global marketing executives from various industries provided InSites with insights on their definition of Generation Y, the main marketing challenges and some possible solutions to tackle these challenges: "It’s about having the guts to do something you have never done before" (How Cool Brands Stay Hot)

Here’s 5 predictions for 2013 from the @MTVInsight crystal Tumblr: 1) Smartphone, the movie!; 2) Death to the Brainstorm, all hail the Hackathon; 3) YouTube U; 4) The post-apocalyptic product; 5) First art in MOMA where the artist is 'Everybody' (MTVinsights) 

It is now not only easier to acquire knowledge in a variety of areas, but it is becoming less expensive in so many ways; technology has allowed education to come to the masses like never before – and allowed new opportunities to bring education to the masses as well (The Next Web)

In the eyes of employers, marketers, and brand gurus, Generation Y tends to be treated like a separate species, but a new report from the Pew Research Center suggests that, when it comes to reading the news on mobile devices, young people aren't so different (the Atlantic)

Cisco's third annual global Connected World Technology Report focuses on why Generation Y can't part from their smartphone devices; two out of five said they 'would feel anxious, like part of me is missing' if they couldn’t use their smartphones to stay connected (Mashable)

Schoolkinderen van amper 14 jaar versturen regelmatig pikante foto's van zichzelf met hun gsm, blijkt vandaag uit een Brits onderzoek; volgens de onderzoekers beschouwen de tieners dat als 'normaal', omdat ze op het internet voortdurend geconfronteerd worden met seksuele foto's (AD)

Teen Vogue has identified and profiled a subsegment of shoppers called Multi-Channel Millennials, who research products and merchandise through the internet and social media, shop weekly in-store and online or on mobile devices, and communicate with retailers via social media (PR Newswire)

Many kids grow up thinking that pink is for girls and blue is for boys; stereotypical marketing can have negative effects, providing children with narrow views of what it means to be a girl or a boy (Ypulse)

Nederlandse basisschoolleerlingen presteren naar behoren, maar springen er op geen enkele manier positief uit, blijkt uit een groot internationaal onderzoek naar het niveau van leerlingen uit groep 6 van de basisschool; talentvolle leerlingen krijgen nauwelijks de kans om te excelleren (NU.nl)

Kinderen met een televisie op hun slaapkamer en een eigen gsm scoren slechter op leestests, dat blijkt uit een grootse internationale studie; het bezit van een muziekinstrument leidt tot een boost van 30 punten (AD)

Per jaar krijgen kinderen en jongeren nu al zo'n 25.000 reclameboodschappen te verwerken en dat aantal groeit elk jaar; die boodschappen zijn bovendien ook vaker verborgen verleiders en ze komen van alle kanten, voor adverteerders zijn er allemaal nieuwe reclameplatformen (De Standaard)

Steeds meer ouders zetten hun kinderen al op jonge leeftijd onder druk om te presteren; baby's moeten gebarentaal leren voor ze kunnen spreken en kleuters moeten kunnen lezen voor ze naar school gaan; experts waarschuwen voor de gevaren van het stellen van te veel eisen (Trouw)

Als eerste gemeente in Nederland komt Amsterdam met een radicaal antiblowbeleid onder de jeugd; vanaf 1 januari geldt in de hoofdstad een blowverbod op schoolpleinen en mogelijk binnenkort ook in speeltuinen (De Telegraaf)

Van de jongeren die nu of eerder gepest zijn op de middelbare school stelt 52% dat de leraar of school op de hoogte was, maar weinig tot niets deed, zo blijkt uit onderzoek van EenVandaag (de Volkskrant)

Pesten is buitengewoon moeilijk uit te bannen, zegt dr. Bram de Muynck, lector bij Driestar Educatief: "Des te belangrijker is het geworden dat opvoeders hun ogen en oren goed de kost geven" (RD.nl)

According to the Centers for Disease Control, 9.4% of teens in a recent survey reported being physically abused by a romantic partner in the past 12 months; there is also evidence that adolescents who experience violence in early relationships are more vulnerable to being abused again (TIME)

Children's television show Sesame Street is taking on the D-word for the second time in 20 years; Abby Cadabby, a fuzzy, pink, fairy-in-training on Sesame Street, explains divorce by talking about her parents' separate houses in a 13-minute segment that can only be accessed online (Mashable)

Kinderen die populair zijn op school trekken meer aandacht van hun klasgenoten dan minder populaire leeftijdgenoten; toch worden die populaire leerlingen onbewust vaak gemeden door hun klasgenoten, concludeert Tessa Lansu van de Radboud Universiteit (De Telegraaf)

Als het aan de SKVR ligt, blijven ze de lessen over straattaal – in het kader van de campagne ‘Jouw taal, zijn taal’ – ook volgend jaar nog geven: “Er is veel vraag naar de lessen vanuit de scholen, en docenten zien dat het beklijft” (Metro)

Op YouTube is vanaf nu een videoclip te zien die is gemaakt door basisschoolleerlingen uit Beuningen; de elf kinderen namen samen met de Utrechtse rapper Akke Niemeijer het nummer Schone lucht door alle bomen in Beuningen op (de Gelderlander)

Geslaagde guerrillamarketing: magische telefooncel laat kinderen bellen met Kerstman (en daar blijft het niet bij)

Waar de Staatsloterij een 'tijdmachine' in Amsterdam op straat plaatste om het Oudejaarslot te promoten, zette het Braziliaanse telecombedrijf Oi een 'magische telefoonpaal' in Rio de Janeiro neer die net wat meer impact heeft. Kinderen konden hiermee bellen met 'de Kerstman' (gepensioneerde acteurs aan de andere kant van de lijn konden de kids zien via een monitor en daardoor persoonlijke, niet-gescripte gesprekken voeren). Om nog meer indruk te maken werden ook cadeaus neergelegd, werd sneeuw op gebouwen geprojecteerd en passeerden 'elfjes' en een koor.

Een telefoonmaatschappij die een gesprek met de Noordpool mogelijk maakt en tegelijkertijd voor magie zorgt, da's relevante en symphatieke communicatie. Het doel van dit soort 'guerrilla'-acties is om zo spraakmakend, hartverwarmend of goed gedaan te zijn dat mensen deze gaan delen. Kijk zelf maar of aan die voorwaarden voldaan wordt.

"Wie heeft er nooit van gedroomd te praten met de Kerstman?"

In Brazilië is een telefoonnummer beschikbaar waarop de Kerstman te bereiken is. Alle inkomsten daarvan gaan naar het goede doel.

[Creatie door NBS; via PSFK]

Wéér een fraai trendoverzicht: ‘Most Contagious 2012’

Het is weer lijstjestijd. Dagelijks verschijnen terugblikken op afgelopen jaar en voorspellingen voor het komende. Kijk bijvoorbeeld naar de beste commercials van 2012 volgens Adweek, de Zeitgeist in zoekopdrachten via Google, 10 cruciale consumententrends voor 2013 verwoord door Trendwatching.com of 55 keer een top 10 met van alles en nog wat van TIME. Persoonlijk kijk ik elke december vooral uit naar het trendrapport van Contagious Magazine, dat jaarlijks verschijnt onder de noemer 'Most Contagious'.

Wat waren de hoogtepunten van 2012 ('het jaar van de foto'); wat is belangrijk (onder andere 'big data') en waarom (bijvoorbeeld: 'personalisatie draait om persoonlijke gegevens')? Lees het hieronder of download de pdf. Terugkijken kan ook: de edities van 2006 t/m 2012 zijn nog steeds beschikbaar.

"As 2012 draws to a close, we round up the landmark events, movements and socio-economic shifts that have shaped the last year and flag up key trends for 2013. In this year's report we've looked at: Movements, Divine Data, Personalisation, Marketing as Service Design, Loyalty, Design, Amplified Live, Technology, Retail, Screen Grabs, Social Business, Image Sharing, Payments, Small But Perfectly Formed Companies, Augmented Media and Purpose."

Vlaamse overheid onderzocht reclamewijsheid bij kinderen en jongeren (en moet daar nu mee aan de slag)

Op verzoek van Vlaams minister van Media Ingrid Lieten voerden de Universiteit Gent en de Universiteit Antwerpen in 2012 kwalitatief én kwantitatief onderzoek uit naar de reclamewijsheid van kinderen en jongeren. De nadruk ligt hierbij voornamelijk op het herkennen van nieuwe reclamevormen en het inzicht dat de jeugd heeft in de commerciële intenties hiervan. Het onderzoeksrapport 'Reclamewijsheid bij kinderen en jongeren' (pdf) bevat veel bruikbare informatie over media en reclame – 274 pagina's leesvoer!

In het onderzoek is gekeken naar reclamevormen in traditionele media (30-secondenspot, product placement, programmasponsoring, advertising funded programming, infomercials/advertorials en tv-spots die gebruik maken van SMS), in nieuwe media (internet, sociale media, digitale tv en mobiele media) en via alternatieve media (bijvoorbeeld guerrillamarketing), en naar toegepaste strategieën (het gebruik van brand characters en celebrity endorsement, crowd sourcing en co-creation, viral marketing en personalised advertising).

De onderzoekers concluderen dat 4-6-jarigen zeer weinig kennis hebben van alle nieuwe reclamevormen. Kinderen tussen 7-12 jaar hebben een matige reclamekennis van de verzamelactie en de advergame; voor banners, infomercials en advertiser funded programmes scoren ze eerder laag. Product placement blijkt een problematisch format te zijn voor beide leeftijdsgroepen. Over het algemeen vinden oudere kinderen reclame minder leuk dan jongere kinderen. De oudere kinderen bleken kritischer te zijn met betrekking tot de inhoud en vorm van de reclame, terwijl de jongste kinderen steeds erg enthousiast reageren op elke reclamevorm.

In het algemeen slaagden de meeste 13-21-jarigen er goed in om de reclame te onderscheiden van de media-inhoud, behalve als het gaat om product placement. Wat betreft hun houding tegenover deze nieuwe reclamevormen zijn jongeren het meest kritisch voor reclame via Facebook en via banners. Het minst kritische staan ze tegenover reclame die geïntegreerd is in een programma (product placement). Jongeren onder de 16 jaar storen zich minder aan reclame dan jongeren boven de 16. De meeste jongeren geven aan niet vaak op banners te klikken, niet vaak mee te doen aan sms-en-win- wedstrijden, weinig of nooit boodschappen achter te laten op merkpagina’s op facebook en geen reclamefilmpjes op hun prikbord te plaatsen. Er zijn wel nogal wat jongeren die op de ‘like’-knop klikken van merken op Facebook.

Op basis van de studie zijn zeven adviezen opgesteld:

  1. Integreer reclame-educatie in het onderwijscurriculum;
  2. Ontwikkel een pakket voor reclame-educatie;
  3. Stimuleer reclame-educatie via bewustmakingscampagnes (media kunnen een voorname rol spelen ter bevordering van reclamewijsheid);
  4. Bereik ouders via gerichte voorlichtingscampagnes (ouders hebben een voorname rol met betrekking tot het opvoeden van hun kinderen tot kritische consumenten, zij moeten aandacht hebben voor deze verantwoordelijkheid en zelf ook op hoogte gebracht worden van nieuwe reclamevormen en de gebruikte strategieën en tactieken);
  5. Verstrek informatie aan de reclamesector (om de betrokkenheid van de reclamesector met de problematiek te verhogen en om de kennis met betrekking tot de bestaande wetgeving en codes te vergroten); .
  6. Geen geïntegreerde reclamevormen gericht aan kinderen jongeren dan 6 jaar;
  7. Duidelijkere herkenbaarheid van alle reclamevormen gericht naar kinderen jonger dan 12 jaar.

Hier is het laatste woord dus nog niet over gezegd…

Donald Duck wordt persoonlijk

Donald Duck Weekblad viert dit jaar het 60-jarig jubileum met elke maand een editie waarin de Ducks een avontuur beleven in een Nederlandse provincie. Met het oog op de komende Kerstdagen sluit de jarige eend 2012 af met een primeur. Vanaf vandaag kun je namelijk een gepersonaliseerde Donald Duck bestellen. Het gepersonaliseerde tijdschrift heeft het formaat van het bekende weekblad en telt 16 pagina’s. Het is mogelijk om zelf de gelegenheid te kiezen (gefeliciteerd, beterschap of zomaar) en om naam, woonplaats, persoonlijke tekst en foto toe te voegen.

Zo kan iemand dus een rol spelen in een avontuur van Donald Duck. Hij of zij wordt journalist bij de Duckstadkrant en beleeft samen met Donald en zijn familieleden avonturen in Duckstad. Er zijn twee varianten mogelijk; de 'gewone' Donald Duck en Donald Duck Junior (bij laatstgenoemde kan nog gekozen worden tussen een jongens- of een meisjescover). De gepersonaliseerde magazines zijn te bestellen via www.personalgifts.nl/donaldduck.voor € 9,99 per stuk (exclusief verzendkosten).

 

‘Welkom in de Gouden Eeuw’: vrienden worden met Joost van den Vondel op Facebook (en Dorine Goudsmit volgen op Twitter)

Vrienden worden met Jan Pieterszoon Coen of Michiel de Ruyter? Dat lijkt vreemd, maar het kan nu wel. In het kader van de nieuwe NTR-/ VPRO-serie ‘De Gouden Eeuw’ zijn de grootste iconen uit die periode namelijk op Facebook tot leven gewekt. Met een speciale tool kan je eenvoudig ontdekken met welke BN'er uit de gouden eeuw je het meest hebt en met wie je vrienden zou zijn geweest. Vervolgens kun je hen daadwerkelijk volgen en zo op de hoogte blijven van hun statusupdates, waarin ze vanuit Gouden Eeuw-perspectief commentaar op het heden geven.

Door middel van een snelle scan van je Facebookprofiel zie je met welk icoon uit de Gouden Eeuw je de meeste raakvlakken hebt. Het artistieke type dat veel Instagram-foto’s deelt op Facebook, wordt gekoppeld aan Rembrandt van Rijn. Checkt iemand als ware globetrotter op veel verschillende plaatsen in? Dan ligt een Facebookvriendschap met Michiel de Ruyter of Jan Pieterszoon Coen meer voor de hand. En als iemand veel boeken liked, dan is Joost van den Vondel een logische keuze als vriend.

De verschillende iconen uit de Gouden Eeuw die hierbij centraal staan, reageren via hun Facebookprofiel op actuele zaken uit het heden die hun interesse hebben. Daarnaast is hun tijdslijn gevuld met gebeurtenissen vanaf het geboortejaar tot het hier en nu. Zo worden heden en verleden op bijzondere wijze bij elkaar gebracht in een eigentijds jasje. In onderstaand filmpje wordt de werking van de applicatie in 1 minuut uitgelegd.

"Zo krijg je een bijzonder inzicht in de levens van de iconen uit die tijd."

Twee nieuwe geschiedenisseries
De televisieserie 'De Gouden Eeuw' legt de link tussen het heden en de meest welvarende periode in onze geschiedenis. In 13 afleveringen van 40 minuten komen thema’s als globalisering, verstedelijking, immigratie, financiële crises, beurs en mediahypes voorbij. De eerste aflevering wordt dinsdag 11 december om 20.25 uur uitgezonden op Nederland 2.

Daarnaast startte op zondag 9 december 'Welkom in de Gouden Eeuw', een serie met historische sketches waar jong en oud wat van op steekt, want alles is 'echt waar'. In acht afleveringen van 25 minuten passeert op Zapp alles en iedereen de revue; van VOC tot rampjaar, van Rembrandt tot Piet Hein. De serie is geschreven en geregisseerd door Niek Barendsen, ook verantwoordelijk voor de sketches in Het Klokhuis. Talkshowhost Dorine Goudsmit (Plien van Bennekom) presenteert het programma. Ander gezichten die je kan herkennen zijn van Alex Klaasen, Martine Sandifort, Ellen Pieters, Hans Kesting, Gijs de Lange, Laus Steenbeeke en Rogier In 't Hout.

Tweeledige website
Op www.goudeneeuw.nl verschijnt dagelijks een online krant met het laatste nieuws uit de 17de eeuw. De 104 jaar waar de documentaireserie vanuit gaat, wordt gevangen in 104 dagen waarin de krant wordt gepubliceerd. Elke dag wordt dus een ander jaar belicht, te beginnen met 1585. Het nieuws van toen met de kennis van toen, in de vorm van nu: een strakke vormgeving en modern taalgebruik.

Wekelijks verschijnt er bovendien een jeugdbijlage – 'glossy' – om ook de Zapp-serie 'Welkom in de Gouden Eeuw' te belichten. De jeugdige lezers maken kennis met de Gouden Eeuw door middel van veel korte artikelen, beeld, games en puzzels, een kijkje achter de schermen en een editorial. Net als op tv staat Dorine Goudsmit centraal, die je overigens niet vindt op Facebook maar wel kan volgen via Twitter.

Leuk!

[Creatie campagne door Being There]

Kortjes: guerrilla van Hot Wheels, Barbie voor vaders, parfum van Pizza Hut, en meer (week 49, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Hot Wheels turned real cars into toys in a guerrilla parking lot stunt; the only time you might actually want to snap a picture of someone in a mall parking lot is after Hot Wheels gets a hold of your ride (The Denver Egotist)

The results of the latest Porsche Kids Driving School initiative have proven the effectiveness of spreading road safety culture among Dubai's future drivers; the initiative has visited ten Dubai schools, raising children's awareness of road rules, traffic signs and driver safety (AMEinfo)

A heartwarming story of a boy who scrimped and saved to buy Legos has gone viral just in time for Christmas; James Groccia, an 11-year-old with Asperger syndrome, saved all his money for two years to buy a Lego train set, only to find it had been discontinued, so he wrote to Lego (AdFreak)

For the first time in Barbie’s more than 50-year history, Mattel is introducing a Barbie construction set that underscores a huge shift in the marketplace; the Mega Bloks Barbie Build ’n Style line has both girls – and their fathers – in mind (The New York Times)

McDonald’s has introduced Digital Play Zones in over 150 of its UK restaurants with high family footfall; these interactive floor media games are activated by movement (similar to a Kinect or Wii) and tied to the current Happy Meal promotion, giving advertisers more ways to promote (PSFK)

Marketing is often like poker: Campbell’s Soup recently went 'all in' in their efforts to capture marketshare among the elusive Generation Y; they pushed in all their chips (figuratively, of course) to create a new product and campaign (MediaPost)

Pizza Hut Canda has a fragrance now; it's signature scent, called Eau de Pizza Hut, is designed to smell like a box of Pizza Hut pizza being opened, 'boasting top notes of freshly baked, hand-tossed dough' (AdFreak)

Privacy groups advocating more stringent regulations for marketing to children online released a study showing that parents and other adults overwhelmingly agree with them; many of the techniques used by marketers and child-directed websites elicited disapproval from parents (Adweek)

Your kids are more likely to initiate friending you on Facebook when they're young, suggests a new study from Facebook; regardless of who friends who first, parents and their children (whatever age they are — even adults) have lots of kind sentiments for each other on the social network (Mashable)

Instead of teddy bears, today's kids sleep with their smartphones tucked into bed with them;  kids who exhibit signs of addiction when it comes to their phones are a growing concern for parents: "Teens wish their lives weren't so emeshed with digital and social media" (Mashable)

The cornucopia of junk food advertising to children plays a substantial role in creating a public health crisis; the industry is glutted with examples of perverse, profit-chasing schemes to capitalize on children’s appetites at the expense of their long-term health (Salon.com)

De voedingsindustrie ontloopt op internet de eigen kinderreclameregels; om kinderobesitas tegen te gaan, zijn in 2010 de regels voor kindermarketing aangescherpt – in gedrukte media, televisie en in bioscopen volgen bedrijven hun eigen regels wel na, maar op internet hebben ze vrij spel (Adformatie)

De manier waarop we onze kinderen opvoeden, dreigt een nieuw taboe te worden; deskundigen constateren in toenemende mate dat niemand een ander nog aanspreekt op zijn gedrag, laat staan iets durft te zeggen over kinderen die onuitstaanbare trekjes vertonen (De Limburger)

Bijna de helft van de jongeren die voetballen zeggen dat er vaak weinig respect is voor grens- en scheidsrechters; 65% van de jongeren heeft ook wel eens zelf agressie tegen wedstrijdleiding meegemaakt, blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 400 jongeren die in jeugdteams spelen (NU.nl)

Een Amerikaanse vader, die zijn dochter bijna verloor na een zwaar verkeersongeval, heeft in een filmpje op internet laten zien dat dronken achter het stuur kruipen voor heel wat leed kan zorgen: "Neem jullie verantwoordelijkheid, dit moet stoppen" (AD)

Hoewel 40% van de jongeren bezorgd is over de energievoorziening in de toekomst, heeft zuinig omgaan met energie geen hoge prioriteit, blijkt uit onderzoek dat Eneco liet uitvoeren door Ipsos Synovate; duurzaamheid vinden zij een zaak van de overheid en energiebedrijven (Metro)

Rank a Brand introduceert een interactief spel op Facebook over duurzaamheid; via de Naked Truth Game wil de merkvergelijker haar kennis over dit onderwerp op een eigentijdse, speelse manier overbrengen aan jongeren (Fonk)

Wereldwijd verloren al meer dan 16 miljoen kinderen één of beide ouders aan aids; STOP AIDS NOW! ontwikkelde een geïntegreerde campagne rondom 'vadertje en moedertje' om aandacht te vragen voor de toekomst van aidsweeskinderen (Fonk)

Steeds meer kinderen gebruiken zware anti-psychotica; het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen spreekt van een zorgwekkende ontwikkeling, omdat weinig bekend is over de bijwerkingen van de vaak zware medicatie (RTL Nieuws)

Zwarte Piet is wat de jongeren betreft zwart omdat hij door de schoorsteen komt, niet omdat hij het donkere knechtje is van Sinterklaas, en omdat hij een kindervriend is zou het eerder positieve discriminatie zijn; ook hechten jongeren veel aan de traditie van Zwarte Piet (EenVandaag)

"Mijn dochter denkt nog lang niet na over Facebook en aanverwante toestanden, maar de eerste medialessen heeft ze al binnen dankzij K3; op de nieuwe cd staat een liedje Vind ik leuk waarin volop malle voorbeelden worden genoemd van plaatjes waarmee je op internet kunt staan" (Martijn Wijngaards)

The list for this year’s most popular baby names is out and it looks like parents found inspiration from trendy sources that range from technology to 'Fifty Shades of Grey': “Grey is up, Anastasis is up and Ana, Apple rose 15% and Siri went up 5% for girls" (babycenter.com; NBC)

Unox feliciteert Amalia; inspiratie voor kinderfeestje?

Unox prikt vandaag op Facebook een vlaggetje voor prinses Amalia, die haar negende verjaardag viert. 'Maak er een mooi feestje van', zo luidt het begeleidende advies. Een slimme inhaker, want passend bij het oer-Hollandse karakter van het Unilever-merk dat al jarenlang het thema kinderfeestje probeert te claimen door deze in commercials op te voeren. Een goede gelegenheid dus om de Party Knaks (de 'magere' variant!) onder de aandacht te brengen, die naar eigen zeggen 'favoriet op ieder kinderfeestje' zijn.

Is Unox hofleverancier eigenlijk? Misschien was onderstaand Knaks-spotje van eerder dit jaar, genomineerd voor de Ster Gouden Loeki 2012, helemaal niet zo onrealistisch. En anders leverde deze vast inspiratie op…

[Creatie door TBWA\Neboko]

Met LEGO kan je er een puinhoop van maken, want creativiteit doet alles vergeven

Het is niet de sterkste LEGO-campagne ooit, deze uit Frankrijk. De slogan 'Met LEGO kun je alles maken' krijgt nu opeens een andere betekenis. Waar het in de reclame-uitingen voor het merk normaal gesproken draait om fantasie die werkelijkheid is of wordt, gaat er nu opeens van alles mis en niemand die het erg lijkt te vinden. 'On pardonne tout à leur créativité', zo luidt het in goed Frans. Meestal is het makkelijk scoren met ondeugende kinderen in reclame, maar daar zijn onderstaande grappen niet grappig genoeg voor. Of wel?

Dit is de tv-commercial, met een interactieve component aan het einde:

En dit zijn de printadvertenties (fraai gefotografeerd door Franck Malthiery, dat wel):

[Creatie door Grey Paris; via I Believe in Adv]

Wat wordt het Woord van het Jaar 2012 in de categorie jongerentaal?

Van Dale is weer op zoek naar het 'Woord van het Jaar'. De woordenboekuitgever nomineerde tien nieuwe woorden uit 2012, die strijden om de titel. Het lijstje blijkt een aardig tijdsbeeld te schetsen; gestemd kan worden op 'appconomie', 'bangalijst', 'facebookmoord', 'grexit', 'inbrekersrisico', 'mamaporno', 'nivelleringsfeestje', 'project X-feest', 'religiestress' en 'voetbalvrouwing'. De verkiezing kent ook publieksnominaties. De afgelopen weken heeft het Nederlandse publiek nieuwe woorden ingestuurd voor vijf verschillende categorieën.

De categorieën economie, politiek, lifestyle en sport/amusement laat ik even beschouwing, hoe noemenswaardig woorden als 'wrijftelefoon', 'koefnoentype' en 'gangnamstijl' ook zijn. Maar de genomineerde woorden op het gebied van jongerentaal kan ik je natuurlijk niet onthouden:

  • 'angrybirden': de game Angry Birds spelen;
  • 'booslim': fundamentalistische moslim, die in het openbaar agressief reageert op (vermeende) aantasting van zijn godsdienstige normen en waarden;
  • 'trollen': berichten plaatsen op internetfora om voorspelbare woede of scheldreacties uit te lokken;
  • 'whappen': whatsappen (informatie uitwisselen door middel van de mobiele dienst WhatsApp);
  • 'yolo': you only live once, gezegd als excuus als je iets leuks gaat doen, bijvoorbeeld uitgaan in plaats van huiswerk maken (ontleend aan de passage ‘You only live once: that's the motto, nigga, YOLO’ uit de hitsingle The Motto van Drake).

Op dinsdag 18 december wordt de uitslag bekendgemaakt.

Update (18/12):
Het officiële Van Dale Woord van het Jaar 2012 is project X-feest. In de categorie lifestyle won 'facebookrellen', in jongerentaal 'whappen', in sport/amusement 'gangnamstijl'.

Edelman’s 8095-onderzoek levert 7 adviezen op voor benadering Millennials

PR-bureau Edelman presenteerde deze week het tweede 8095®-onderzoek dat inzicht geeft in de ambities en meningen van de Millennial-generatie. Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995 en met 1,8 miljard personen de grootste levende generatie. Zij zijn de eersten die digitaal opgroeiden met internet en smartphones binnen handbereik. Uit het onderzoek, gebaseerd op interviews met 4.000 Millennials in 11 landen (Nederland zit daar niet bij), blijkt dat zij veel invloed uitoefenen op de aankoopbeslissingen van hun ouders en leeftijdsgenoten.

Slechts 3% van de Millennials vindt dat alle reclame vervelend is. De doelgroep staat open voor merkboodschappen, zeker als deze verrassend zijn.

Onderstaande video geeft een beeld van deze generatie.

"8095® laat zien dat we de invloed van de Millennial-generatie niet langer kunnen negeren. In 2013 zal de oudste Millennial 33 jaar zijn. Dit betekent dat velen van hen nu ouders zijn, carrière maken, een ongelofelijke koopkracht hebben en invloed uitoefenen op de wereld van vandaag. Voor marketingprofessionals is het dus belangrijk hun strategieën af te stemmen op deze invloedrijke generatie. Engagement, authenticiteit en meerwaarde moeten hierin centraal staan.” [Eveline Bouman, Edelman Nederland]

Edelman heeft de volgende zeven adviezen opgesteld voor een succesvolle benadering van Millennials:

  1. Millennials zijn geen kinderen meer, maar top beïnvloeders – De oudste Millennials zijn 33 jaar, de jongste 18. Zij zijn dus niet langer een aanstormende generatie, maar volwassenen met koopkracht, carrières en gezinnen. Bedrijven moeten inzien dat Millennials anderen sterk beïnvloeden bij de aanschaf van producten of diensten.
  2. Verschuiving van traditionele man/vrouw segmentatie – De samenleving is meer divers dan ooit. De traditionele grenzen tussen man en vrouw zijn vervaagd. Mannen nemen meer traditionele ‘vrouwentaken’ op zich en vice versa. Merken moeten zich veel minder richten op de klassieke segmentatie en campagnes ontwikkelen die inspelen op de pluriformiteit van het publiek.
  3. Benader Millennials met een '360-aanpak' – Hoewel Millennials digitaal zijn opgegroeid, hunkeren ze naar face-to-face contact en in-real-life (IRL) ervaringen. Om Millennials succesvol te betrekken, moeten bedrijven hen met een 360-aanpak benaderen. Merken moeten hun verhaal vertellen in de vele on- en offline informatiebronnen die Millennials gebruiken om aankoopbeslissingen te nemen.
  4. Het is niet langer jóuw merk – Een merk behoort niet meer volledig tot het bedrijf dat het merk voert. Marketeers moeten bereid zijn een bepaalde mate van controle over hun merk uit handen te geven. Millennials willen co-creëren en een dialoog hebben, 24/7/365. Bedrijven moeten flexibel zijn en open staan voor samenwerking met consumenten die hun merk promoten.
  5. Ervaringen boven spullen – ‘Hoe draagt het product of dienst bij aan mijn levenservaringen?’ Millennials staan open voor nieuwe ideeën en ervaringen en zullen die delen met vrienden en familie. Merken dienen dan ook sociaal te zijn en sociale ervaringen te creëren.
  6. Help Millennials experts te worden van jouw merk en verhaal – Millennials hebben een sterk verlangen om te delen en van elkaar te leren. Ze willen dat merken hen entertainen. Organisaties moeten open en eerlijk zijn over hun achtergrond, geschiedenis en de redenen waarom zij juist deze producten of diensten leveren. Merken moeten niet alleen zelf goede storytellers zijn, maar ook consumenten in staat stellen krachtige verhalenvertellers te zijn namens hun merk. Authenticiteit, transparantie en de meerwaarde ('purpose') zijn hierbij van cruciaal belang.
  7. Lachen is gezond – Deze oer-Hollandse uitdrukking moeten marketeers ter harte nemen. Op de vraag wat merken moeten doen om hun aandacht te vangen, gaven Millennials unaniem als antwoord: gebruik humor. Hoewel het bedrijfsleven vaak serieus is, hoeft de boodschap dat niet altijd te zijn. Merken moeten op zoek gaan naar manieren om geestig en nederig te zijn.

Meer informatie in onderstaande presentatie.

'8095® Refreshed' is een vervolg van een vergelijkbaar 8095-onderzoek uit 2010.

X-Travel claimt ‘m nu alvast: ‘We Are Summer’

Het is weer die tijd van het jaar – koud, nat, glad – om na te te denken en te mijmeren over de zomer. Deze week is daarom de nieuwe campagne van jongerenreisorganisatie X-Travel van start gegaan met televisiecommercials, pre-rolls en schoolboards. In de loop van december start ook de online campagne. De focus ligt op het relaxte en sociale karakter van een jongerenvakantie. Tevens wordt benadrukt dat X-Travel één en al zomer is door de pay off; ‘We Are Summer’. En of dat nog niet genoeg is, blijkt zo'n vakantie ook nog eens 'Super Cheap'.

Aantrekkelijk aanbod, aantrekkelijk vooruitzicht, toch? Dit is de tv-commercial:
 

En dit is de poster:

"Let's go together"

[Creatie door Kat & Muis]

Excuusrijm van Bol.com voor te laat leveren Sinterklaascadeau

De online Sinterklaasaankopen stijgen flink dit jaar. Alleen Bol.com verwerkt naar verluidt al 150.000 bestellingen per dag. Niet zo gek dus dat niet álles op tijd geleverd wordt, hoe lastig en frustrerend dat ook is. Hulpsinterklazen die daar hinder van ondervinden, ontvingen vandaag een mail-met-bijlage van Bol.com-directeur Daniel Ropers: "Ik begrijp hoe vervelend het is om geen cadeau te hebben op Sinterklaasavond. Daarom hebben wij alvast een gedicht gemaakt dat u kunt downloaden en printen. Zo staat u niet met lege handen."

De 'oprechte excuses' komen wat gemeender over in de e-mail dan in bovenstaand gedicht, maar het idee is symphatiek. Om gedupeerden enigszins in het ongemak tegemoet te komen, wordt daarnaast een cadeaubon aangeboden. Nog beter zou natuurlijk zijn om niet méér te beloven dan waargemaakt kan worden; op een "gegarandeerde levertijd" móet je kunnen rekenen. Nu moet 'de Sint' tóch nog al die toeren uit de commercial gaan uithalen.

Sinterklaasreclame scoort op sociale media, maar niet altijd in positieve zin

Zag je hier onlangs al een elftal Sinterklaasinhakers van de afgelopen jaren, ook dit jaar dook de Goedheiligman weer veelvuldig op in de reclame. Blijkbaar is het een sympathieke en gewaardeerde manier van reclame maken, want uitingen worden veelvuldig spontaan gedeeld via de sociale netwerksites. Earned media! Het aantal positieve reacties heeft de overhand, toch is er ook kritiek. Interessant en leerzaam om daar wat voorbeelden van te noemen, al is het maar dat gemopper van klanten nog wel eens waardevolle inzichten kunnen opleveren.

KPN maakt het hulpsinterklazen makkelijk: 'Bij de KPN-winkels kun je je paard een uur gratis parkeren' (reactie op Facebook: "Je hebt wel meer dan een uur nodig met die service van KPN"). Overigens zag het er bij de KPN-winkel in mijn regio een stuk minder netjes uit dan op onderstaande afbeelding.

Bij Albert Heijn 1 PK op de Route 99 (op Facebook: "Sinterklaas geeft kids mandarijnen? Heb ik iets gemist?").

Nuon promoot huisbeveiliging, een typisch voorbeeld van een Photoshop-for-Facebook-farce (op Facebook: "Wat een achterlijke reacties allemaal zeg! Zeiken op het meisje en hoe het gefotoshopt is. Daar gaat het toch niet om! Reclame is erg leuk bedacht!").

Jumbo opent een extra kassa voor de Pieten van De Club van Sinterklaas in deze commercial. En: op de actieverpakkingen van Jumbo's pepernotenvla is een wincode vermeld, waarmee De Club van Sinterklaas-prijzen te winnen zijn.

Mooie van McDonald's over de kracht van de letter M, die louter positieve reacties oproept.

Sinterklaas koopt zijn schoenen bij ShoePlaza volgens deze door de retailer zelfgemaakte video. Op Facebook reageren vooral medewerkers die de Sint herkennen.

Passen er wel cadeautjes in de Nissan? (na 3 weken slechts 3 reacties op Facebook, waaronder "faal").

Voor Kruidvat is het in beeld brengen van een billboard voldoende. Op Facebook wordt er niet naar verwezen; gemiste kans.

The Society Shop toont twee gephotoshopte wortels op de digitale megareclamemasten bij Schiphol en Delft. Niet getoond via de Facebook-pagina van de herenmoderetailer.

De mascotte van Yogho Yogho vraagt gekke Sinterklaasfoto's te delen op Facebook, die daar goed ontvangen worden.

Joepie! De Groene Piet van Wecycle vraagt kinderen voortaan een verVanglijstje te maken. De campagne is een samenwerking met meer dan 230 gemeenten. Om de jeugd bewust te maken van het inleveren van e-waste, heeft Wecycle educatiemateriaal ontwikkeld rondom Sinterklaas. Wecycle is niet actief op FB, vrienden worden op Hyves is wel mogelijk.

Uitnodiging van ING: 'Sinterklaasje kom maar pinnen met je knecht' (op Facebook: "Moeten jullie er eerst eens voor zorgen dat de ING-pinautomaat hier in (…) weer gebruikt kan worden!!"). SiSi houdt het bij een abriposter.

Pakjesavond wordt mede mogelijk gemaakt door PostNL, dat zichzelf op billboards 'de staf van Sinterklaas' noemt (reactie op Twitter: "Dit is raar. Op die reclame zegt die Sinterklaas ho ho ho").

HEMA pakt uit door gratis inpakpapier te verspreiden…

…maar oeps, na het bedrukken van het pakpapier kwam Spelpiet erachter dat de letter T ontbrak achter 'word' (op Facebook: "Echt belachelijk. Je schrijft toch ook niet 'de maan schijn door de bomen'. Je bent de fucking HEMA. Leer spellen.").

KLM vraagt Facebookers om te helpen met rijmen, de beste reacties worden op 5 december in het AD vermeld.

Geen officiële uiting, maar toch: BrandNewTelly haakt voor Bolletje in op de eerste gevallen sneeuwvlokken en vorst aan de grond.

Heerlijk avondje met Unox (reactie op FB: "Er is toch maar een lekkere rookworst, die van de HEMA).

Volgens Praxis klaart Sint die klus (lees: Pakjesavond) wel even.

AllSecur maant op Facebook een ieder voorzichtig naar huis te rijden op pakjesavond.

En tot slot: Brandfighters, het bureau dat jonge creatieven samenbrengt, levert weer een proeve van bekwaamheid af. Deze keer met een parodie op bekende ándere commercials van het afgelopen jaar.

Het Sinterklaasfeest is weliswaar een kinderfeest, maar de meeste van deze uitingen maken duidelijk dat het zonder volwassenen geen doorgang kan vinden. Zij financieren pakjesavond en gevulde schoenen, dus zij zijn de doelgroep. Natuurlijk is er ook reclame gericht op kinderen, maar da's alleen maar om te zorgen dat de juiste cadeaus op het verlanglijstje terechtkomen…

PS  Het klopt dat je de zak-van-Sinterklaas-commercial van Bol.com mist in bovenstaand overzicht. Deze wordt al sinds 2008 uitgezonden, vandaar. Neemt niet weg dat ie nog veel besproken wordt, variërend van "Bol.com  moet echt nieuwe reclame over Sinterklaas maken!" tot "Die sinterklaasreclame van Bol.com blijft leuk!".

[Met dank aan @gonniespijkstra, @MivOs, @eclipse011]

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021